AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Jeg har hørt at så mange av mine venner ikke hadde sidemål grunnet bakgrunnen deres. Jeg er ikke norsk. Ikke født i Norge, og hadde nynorsk på ungdomsskolen. Jeg gikk ut med toppkarakterer, men karakteren i nynorsk på nynorsk eksamen ødelegger hele forbanna snittet mitt. Jeg fikk 2 på eksamen i nynorsk. Men 5 i standpunkt. Jeg har også diagnosen ADHD, og er medisinert for det. Er dette et grunnlag for å kunne fjerne nynorsk fra mitt vitnemål? Hvor må jeg ta kontakt for å få dette til? Anonymkode: b982d...4ee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Du får ikke fjernet karakterer fra vitnemålet nei. Anonymkode: 696bb...504 9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 Nei, med mindre noe har endret seg, så kan du ikke fjerne det når du allerede harf ått karakter på ungdomsskolen. Jeg forsøkte å gjøre det samme da jeg gikk på VGS, fordi jeg fant ut at jeg hadde rett på fritak fra nynorsk, siden jeg blant annet bare gikk siste året på ungdomsskolen her hjemme i Norge. Anonymkode: 510b6...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får ikke fjernet karakterer fra vitnemålet nei. Anonymkode: 696bb...504 Er det en spesiell grunn til det egentlig Anonymkode: b982d...4ee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Du vil fjerne det på bakgrunn av at du fikk dårlig eksamensresultat? Anonymkode: 51e35...323
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vil fjerne det på bakgrunn av at du fikk dårlig eksamensresultat? Anonymkode: 51e35...323 Ja, men jeg opplevde også det som vanskelig når jeg leste i det. Grunnen til at jeg fikk 5 i standpunkt, var fordi jeg fikk 6 i norsk muntlig og 5 i bokmål. Så jeg fikk en samlet karakter. Jeg skulle ikke hatt 5 i det hele tatt Anonymkode: b982d...4ee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 Om man kunne fjerne karakterer, så hadde vel alle gjort det om de fikk dårlige karakterer? Og da hadde vel vitnemålet ikke hatt noe poeng? Anonymkode: 2b104...0ef 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om man kunne fjerne karakterer, så hadde vel alle gjort det om de fikk dårlige karakterer? Og da hadde vel vitnemålet ikke hatt noe poeng? Anonymkode: 2b104...0ef Nei, det er ikke slik. Jeg fikk også dårlig karakter i matte i standpunkt. Jeg ber ikke om å få fritak eller noe der. Men hvorfor kan ikke jeg bruke unnskyldning om at jeg ikke er norsk slik de andre gjorde? Det er jo akkurat det samme? Anonymkode: b982d...4ee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men jeg opplevde også det som vanskelig når jeg leste i det. Grunnen til at jeg fikk 5 i standpunkt, var fordi jeg fikk 6 i norsk muntlig og 5 i bokmål. Så jeg fikk en samlet karakter. Jeg skulle ikke hatt 5 i det hele tatt Anonymkode: b982d...4ee Her har du i grunnen svaret: AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om man kunne fjerne karakterer, så hadde vel alle gjort det om de fikk dårlige karakterer? Og da hadde vel vitnemålet ikke hatt noe poeng? Anonymkode: 2b104...0ef Anonymkode: 51e35...323
MiaHI Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 Svaret er enkelt og greit nei. Skulle du brukt unnskyldningen med at du ikke er norsk så måtte du gjort det før du tok faget, og byttet det med et morsmål fag (eller hvordan det er nå). 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Skjønner ikke hvordan kids nå om dagen tror at man må ha 6 i alle fag. Hva er det dere har tenkt til å bli? Den største nerden i klassen på ungdomsskolen, fant jeg ut at nå jobber i en lampebutikk. (slutten av 20 åra) Jeg ble så sykt sjokkert! Men tror det var fordi hun nå hadde blitt nerd på hjemmefronten. Søsteren min tok også en doktorgrad og nå er hun mamma på fulltid. Det er ikke alltid at det å være så fucking pliktoppfyllende lønner seg i livet.. Anonymkode: 12380...2f8 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor kan ikke jeg bruke unnskyldning om at jeg ikke er norsk slik de andre gjorde? Det er jo akkurat det samme? Du er rett og slett bare for sent ute. Det skulle vært gjort for lenge siden, altså da du begynte/gikk på ungdomsskolen. Det kan ikke endres i ettertid. Som nevnt, hadde det slik selv også. Ganske kjipe greier, endte med at jeg ble skolelei, hoppet av og jobbet noen år, før jeg tok VGS opp igjen. Den gangen gikk det bedre, med 4 i nynorsk, og klinte til med en sekser på eksamen. Hvordan i alle dager jeg klarte det tatt i betrakning at det var en nynorsk-del aner jeg ikke, for jeg har ikke lært det enda 😂 Anonymkode: 510b6...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke alltid at det å være så fucking pliktoppfyllende lønner seg i livet.. Det er helt sant, men når vi ser til akademia, så er det i hvert fall ikke motsatt - at de som ikke er pliktoppfyllende drar avgårde med gode karakterer, doktorgrader og muligheter til å jobbe med hva de ønsker. Anonymkode: 510b6...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 Du kan ikke fjerne nynorsken, da vil ikke ditt vitnemål bli fullstendig. De som ikke hadde nynorsk, har en bokstavkode på vitnemålet sitt der karakteren skulle vært. 'F' for fritak. Dette med fritak må søkes om og innvilges mens du går på skolen etter div kriterier (dysleksidiagnose, endel andre diagnoser som går på lærevansker, kort botid i Norge osv). Anonymkode: 62e71...199
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 MiaHI skrev (1 time siden): Svaret er enkelt og greit nei. Skulle du brukt unnskyldningen med at du ikke er norsk så måtte du gjort det før du tok faget, og byttet det med et morsmål fag (eller hvordan det er nå). Jeg har tatt mitt morsmål på språkeksamen Anonymkode: b982d...4ee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #16 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvordan kids nå om dagen tror at man må ha 6 i alle fag. Hva er det dere har tenkt til å bli? Den største nerden i klassen på ungdomsskolen, fant jeg ut at nå jobber i en lampebutikk. (slutten av 20 åra) Jeg ble så sykt sjokkert! Men tror det var fordi hun nå hadde blitt nerd på hjemmefronten. Søsteren min tok også en doktorgrad og nå er hun mamma på fulltid. Det er ikke alltid at det å være så fucking pliktoppfyllende lønner seg i livet.. Anonymkode: 12380...2f8 Vil studere juss Anonymkode: b982d...4ee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #17 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ikke fjerne nynorsken, da vil ikke ditt vitnemål bli fullstendig. De som ikke hadde nynorsk, har en bokstavkode på vitnemålet sitt der karakteren skulle vært. 'F' for fritak. Dette med fritak må søkes om og innvilges mens du går på skolen etter div kriterier (dysleksidiagnose, endel andre diagnoser som går på lærevansker, kort botid i Norge osv). Anonymkode: 62e71...199 Vil man ikke ha et fullverdig vitnemål om man ikke har nynorsk? Altså vennene mine studerer jo osv Anonymkode: b982d...4ee
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Dette er jo like dumt som å spørre om du kan stryke fransk fra vitnemålet for karakteren ble dårlig. Anonymkode: 8d11e...648 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 Du kan jo tenke deg selv hvor mye dårligere du fremstår på CV-en om du ikke mestret sidemål, fremfor de som faktisk har prøvd. 😊 I verste fall får du pugge som faen og ta faget opp igjen, det er virkelig ikke verre enn det. Om du skal klare juss, så takler du grunnleggende nynorsk. Evt. ta deg en jobb på lampebutikk... kom igjen! Anonymkode: 00c3f...187 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 Det kan jo hende at du faktisk kan forhøre deg om dette siden nynorsk ikke var obligatorisk for deg. Skader ikke å prøve. Anonymkode: 12380...2f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå