AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Både min mann og jeg har hatt hjemmekontor i snart 1 år nå. Jeg har en jobb der jeg prater mye i tlf med kunder mens han har en mer selvstendig rolle i en stilling som gjør at han står fritt til å f.eks ta fri noen timer midt på dagen uten at noen reagerer, og så ta igjen resten av timene i arbeidsdagen på kvelden. Så lenge det til sammen utgjør 8 timer pr dag er sjefen hans fornøyd. Problemet er at han ofte er begynt å ta mange timer fri på dagtid. F.eks for å rydde i garasjen, fikse noe på loftet, kjøre bort avfall eller gjøre ærend ute. Selv har jeg fast arbeidstid fra 07 til 1430. Han leverer i barnehagen rundt kl.0800 og starter sin arbeidsdag rundt kl.0845-0900. Deretter jobber han gjerne til kl1200 før han tar «fri» for å gjøre andre ting. Så til «problemet»: Jeg henter i barnehagen kl.1445-1500 og etter det står jeg alene med alt føler jeg - fordi han skal jobbe inn igjen de siste timene av arbeidsdagen. Dette gjør at jeg må ordne med middag, vaske klær, lage matpakker og legge frem klær til neste dag samtidig med å passe barn. Vi har kranglet om dette i det siste, da jeg mener det er urettferdig at jeg etter jobb nr.1 står alene med «jobb»nr.2 mens han skal sitte utover kvelden og jobbe på kontoret i ro og mak med musikk på ørene, bare fordi han tar flere timer fri midt på dagen. Personlig mener jeg ting og tang i huset og ærend kan gjøres i helger/på dager vi begge har fri og gjøres i felleskap. Er jeg urimelig som reagerer på dette ? Kan noen komme med innspill? Er jeg helt på jordet vil jeg høre det også! Anonymkode: fd42b...d8c 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Det spørs jo hva han gjør midt på dagen som bidrar til fellesskapet. Dette bidrar kanskje til at dere har mer til til overs i helgene? Anonymkode: af7e3...42e 15
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 Enig med deg. Anonymkode: 992db...a9e 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 Det er rimelig å kreve at han deltar i en del av våkentiden til ungene. Om han tar morgenskiftet er det kanskje naturlig at du tar middag eller kveldsskiftet. Utover det bør han delta, og heller jobbe når ungene har lagt seg. Anonymkode: 54e9d...855 9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Jeg synes det virker som om han også tar i tak for fellesskapet jeg? Du har jobb 1 fra morgen til 14:30, så jobb 2. Han har jobb 2 på morgenkvisten, så jobb 1, så jobb 2 midt på dagen, før han går tilbake til jobb 1 senere. Jobb 1 er vanlig jobb, jobb 2 er familieære og hus-greier. Anonymkode: 197a5...d54 9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det spørs jo hva han gjør midt på dagen som bidrar til fellesskapet. Dette bidrar kanskje til at dere har mer til til overs i helgene? Anonymkode: af7e3...42e Det bidrar absolutt til fellesskapet, det har du rett i! Jeg føler likevel det er betydelig mer slitsomt å stå med alt alene på hverdagene når alle er trøtte og sultne enn i helgene. Særlig «ulvetimen» etter vi kommer hjem fra barnehagen og skal igang med middag og alt mulig er veldig slitsomt. Føler han ikke helt skjønner det. Jeg føler kontrasten også kommer til syne om kvelden, da jeg ofte stuper dødstrøtt i seng rundt kl.2130,mens han gjerne har overskudd til å sitte oppe til kl23-tiden. Anonymkode: fd42b...d8c 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 Story of my life. Anonymkode: 57343...9a9 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 Et tips, vaskemaskiner går an å sette på/ henge opp i arbeidstiden. Ta det som pausegymnastikk. Anonymkode: fe835...446 10
Årolilja Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 Jeg synes det er rart at han ikke er mer interessert i å være med barna når de kommer hjem fra bhg/skole...🤨 Jeg ville forventet at han er "tilstede" fra 15-18, så får han disponere tiden sin selv utover det. Om det så betyr at han jobber senere på kvelden, etter at ungene er lagt. 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det bidrar absolutt til fellesskapet, det har du rett i! Jeg føler likevel det er betydelig mer slitsomt å stå med alt alene på hverdagene når alle er trøtte og sultne enn i helgene. Særlig «ulvetimen» etter vi kommer hjem fra barnehagen og skal igang med middag og alt mulig er veldig slitsomt. Føler han ikke helt skjønner det. Jeg føler kontrasten også kommer til syne om kvelden, da jeg ofte stuper dødstrøtt i seng rundt kl.2130,mens han gjerne har overskudd til å sitte oppe til kl23-tiden. Anonymkode: fd42b...d8c Jeg er enig med deg. Det å rydde i garasjen for seg selv er som avslapping å regne sammenlignet med middagslaging med slitne og sultne unger hengende i skjørtet! Anonymkode: 9117e...5c5 27
Pentagon Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det virker som om han også tar i tak for fellesskapet jeg? Du har jobb 1 fra morgen til 14:30, så jobb 2. Han har jobb 2 på morgenkvisten, så jobb 1, så jobb 2 midt på dagen, før han går tilbake til jobb 1 senere. Jobb 1 er vanlig jobb, jobb 2 er familieære og hus-greier. Anonymkode: 197a5...d54 Altså, å rydde i boden eller på loftet i RO og fred med MUSIKK på ørene er jo faen meg en fest, og noe jeg ofte ønsker meg men sjelden får mulighet til.. hvis jeg får gjort det må jeg gjøre det med den energien jeg har til overs etter barna sovner og vanlig rydding og vasking er ferdig, eller så gjør vi det sammen i helgen.. TS. Synes uansett det er litt rart han ikke ønsker å tilbringe tid med barna sine, så det må kunne forventes av han at han er med familien fra dere er samlet til barna sover. Det vil gå utrolig fort at han mister kontakten og båndet med barna når han holder på slik.. 9
lillevill Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 Tror han bare har funnet ut hvordan han får mer egentid. Enkelt og greit. han bar en oppskrift som hjelper på vanskligheten som er livet med barn og hjemmekontor. Deilig for han, men ego gjort. Han burde snakke med deg. Kansje du kan avtale noen dager der du får fri også. 14
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 Du kan kanskje si til ham at han får ta alt av vask av klær + legge frem klær før han kan begynne i garasjen eller lignende Jeg og synes det er rart at han ikke vil ha mer tid med barna..? Anonymkode: 81b26...8b4 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 Hva med å lage middag før du henter i barnehagen, dvs mannen kan gjøre det mens du henter e.l. Å lage mat med sultne barn er mye mer slitsomt enn å lage istand så det er på bordet når de kommer innenfor døren. Og ja barna må hentes litt senere kanskje men det er ikke krise. Anonymkode: f8428...333 9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Hvis han vil ha pause på dagen får han lage middagen klar til hele familien. Rydde i garasjen og kjøre bort søppel er ikke arbeidsoppgaver som en trenger gjøre i arbeidstiden. Anonymkode: c148b...78a 10
Thea82 Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 Jeg synes det høres ut som han bidrar til felleskapet, men det spiller jo liten rolle når det set up’et dere har nå ikke fungerer for deg. Hvis han tar morningen og levering gir det mening at du tar henting og litt tid der, men så kan du kanskje foreslå at dere er felles om middag og det hele fra 16-18 F.eks. Hva sier han når du tar det opp? Hva er hans argument/begrunnelse for å legge det opp så han ikke kan være tilstede på ettermiddagen? 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Rydde uten barn hengende rundt beina og kjøre biltur med søppel er oppgaver vi gir hverandre når vi trenger litt "fri" fra slitne unger! Altså totalt uaktuelt at den ene skulle fått alle de godene der, mens den andre stod hver ettermiddag og gjorde drittjobben. Du får si at han gjerne kan rydde garasje og kjøre søppel, men da skal det skje etter middag, og MED ungene, slik at det frigjør tid til at du feks. kan vaske huset i fred og ro. Det er også luksus i mine ører 😛 Anonymkode: 82416...4ff 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Thea82 skrev (32 minutter siden): Jeg synes det høres ut som han bidrar til felleskapet, men det spiller jo liten rolle når det set up’et dere har nå ikke fungerer for deg. Hvis han tar morningen og levering gir det mening at du tar henting og litt tid der, men så kan du kanskje foreslå at dere er felles om middag og det hele fra 16-18 F.eks. Hva sier han når du tar det opp? Hva er hans argument/begrunnelse for å legge det opp så han ikke kan være tilstede på ettermiddagen? Han blir litt småfornærmet om jeg tar det opp. Tydelig at han ikke liker å høre det. Anonymkode: fd42b...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Et tips, vaskemaskiner går an å sette på/ henge opp i arbeidstiden. Ta det som pausegymnastikk. Anonymkode: fe835...446 Det gjør jeg daglig. Tenkte mer på klær/utstyr som kommer hjem fra barnehagen ved henting. Anonymkode: fd42b...d8c 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 lillevill skrev (7 timer siden): Tror han bare har funnet ut hvordan han får mer egentid. Enkelt og greit. han bar en oppskrift som hjelper på vanskligheten som er livet med barn og hjemmekontor. Deilig for han, men ego gjort. Han burde snakke med deg. Kansje du kan avtale noen dager der du får fri også. Er det jeg mistenker han har funnet ja ☺️ Det var litt samme tendens før vi kom på hjemmekontor også. Da hentet jeg i barnehagen på vei hjem fra jobb, mens han ofte hadde «nødvendige» ærend etter jobb på et av de store kjøpesentrene i nærheten av det vi bor. Han brukte gjerne 1-2 timer på å rusle rundt der etter jobb for å se på klær og elektronikk noen dager i uken og da han kom hjem var «ulvetimen» over, middagen på bordet og husarbeid unnagjort 😊 Anonymkode: fd42b...d8c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå