AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 I lys av alt som skjer her i verden (Corona, økonomiske nedgangstider, konkurser og alt annet) har jeg bestemt meg for å bli gjeldsfri og ha det som hovedprosjekt fremover. Jeg eier nå en 3-roms og har 1,2 millioner igjen å nedbetale på boliglånet. Frem til ganske nylig har drømmen vært å investere enebolig/rekkehus, dvs ta på seg enda mer gjeld, bruke opp de 400 000kr vi har i sparepenger og gå inn i ett nytt lån. Jeg føler nå at ett nytt og større boliglån vil gjøre meg enda mer sårbar med tanke på en ny krise. Jeg har en såkalt trygg jobb (kommunen er min arbeidsgiver, vært ansatt i 7 år), men pga korona står jeg i fare for å miste jobben pga nedbemanning. Nå vil jeg heller betale ned boliglånet helt og leve livet mitt slik at jeg ikke er så ekstremt avhengig av en jobb. Uten boliglånet kan jeg greie meg på lite. Jeg føler også leiligheten ligger fint til, så mitt barn kan vokse opp her, trygt og godt. Jeg snakket med moren min og hun mener jeg legger lista altfor lavt. At jeg med min inntekt bør sikte meg inn på enebolig, og at leiligheten vil være for liten om noen år. Da min sønn begynner på skolen og vil ha med seg kompiser hjem. Da er det godt å ha en kjellerstue. Hva tenker dere her? Hva er best? Stort hus med masse gjeld eller leilighet som er helt uten gjeld? Barnet og jeg har vært vårt soverom og leiligheten er 83 kvadrat. Dere med barn, hva tenker dere er best? Jeg er alenemor med ett barn som er 1 år. Anonymkode: 32e90...31b 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Jeg er helt enig med deg:) vi nordmenn låner alt for mye og har en ekstremt sårbar økonomi. Lykke til med fremtiden:) Anonymkode: a8979...1db 14
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 Leilighet uten gjeld! Anonymkode: 98bef...a69 20
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 En mellomting. Rekkehus i borettslag der du slipper store økonomiske overraskelser, men der du fortsatt får en liten hageflekk, kjellerstue (gull verdt!) og soverom i en annen etasje enn stue/kjøkken. Her bor vi i enebolig med to utleiedeler. Det er en ekstra månedslønn omtrent. Anonymkode: 2d999...d27 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Finnes det ikke en mellomting? Vi bor i rekkehus for å få litt større plass uten et gigantisk lån Anonymkode: 12736...45d 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 Leilighet uten gjeld, uten tvil. 83 kvadrat for to personer er mer enn stort nok. Og barnet vil jo på kort sikt mest sannsynligvis flytte ut om ca 15 år også. Anonymkode: ec2a3...0aa 6
Trolltunge Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 Det finnes en del mellom 3 roms leilighet og stort hus. 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 Leilighet uten gjeld, helt klart. Folk har sinnsvakt mye lån for tiden! Anonymkode: 4b9be...386 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 Det er utrolig vanskelig å forutsi hvor sosialt barnet ditt blir allerede nå. Mange gutter sitter inne på soverommet og gamer gjennom hele oppveksten, og tar aldri med seg noen hjem. Kanskje vente 3-4 år før du bestemmer deg? Anonymkode: e10cb...864
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 Vil i hvertfall ventet om du er fornøyd for øyeblikket. Betalt ned og heller selg å kjøp større om du ser behovet. Barnet er nok meir enn fornøyd i mange år fremover. Anonymkode: 06463...92d 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Vi kjøpte rekkehus for 4,7 mill i fjor (utenfor Oslo) med egenkapital på 1 mill. Syns ikke det "gjør noe" å sitte med nå 3,6 mill i lån på to mennesker med relativt trygge jobber. Jeg kan lett finne ny jobb dersom det går skeis med den jeg har nå, og samboer er nærmest garantert jobb fordi han er uvurderlig. Dersom jeg kunne velge mellom det å ha en leilighet og være gjeldsfri, eller den boligen vi har nå (4 soverom, 120 kvm, masse plass), så er det selvsagt at jeg heller ønsker litt mer lån enn å gå på kompromiss om plassen. Jeg tenker at en dag vil vi jo ha nedbetalt denne boligen, og sitter da kanskje med ennå mer i verdi Anonymkode: e3f84...ea3 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 Enebolig med gjeld, under forutsetning av at dere klarer renteøkning. Smart å investere i bolig om man kan. Anonymkode: c0cc4...779 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 Jeg har leilighet uten gjeld og syns det er veldig behagelig. Anonymkode: 5bc5e...4a8 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Leilighet. Skjønner ikke dere som synes det er digg å sitte med 4-5 millioner i gjeld. Anonymkode: b1466...ed6 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #16 Skrevet 11. januar 2021 Med et barn holder leilighet i massevis, og de får leke på rommet. Selv har vi enebolig uten kjeller eller loftstue så vennee blir med på rommet. Fungerer helt fint. Husker selv fra min egen barndom/ungdomstid at vi satt på rommene hos hverandre. Anonymkode: b0d31...8ef 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #17 Skrevet 11. januar 2021 Leilighet uten gjeld. Så lenge det bare er dere to så trenger dere ikke mer. Kjellerstue er noe man klarer seg veldig bra uten altså. Har 3 barn på 6, 12 og 13 og vi har ikke noen ekstra stue men barna har egne rom. Anonymkode: a0ebc...bd3 1
Miah Skrevet 11. januar 2021 #18 Skrevet 11. januar 2021 (endret) Om du hadde hatt tre barn ville jeg kanskje sagt "gå for hus", men realiteten hadde da kanskje vært rekkehus (som også er helt topp). Barn er dyre, og blir jo bare dyrere. Med ett barn i en leilighet på 83m2, så blir det ikke noe problem. Ingen trenger kjellerstue, selv om det er behagelig. Om du ikke har noe imot det kunne du evt. gitt det største soverommet til guttungen når han blir eldre. Deler av de pengene du sparer på nedbetalt boliglån kan du heller investere i noen indeksfond. Når barnet ditt flytter ut, tror du at du da hadde blitt fornøyd med leiligheten? Jeg vokste selv opp i hus med hage, men det handler jo om hva man er vant til. Det er ikke noe vits i å risikere nattesøvnen "bare" for at et barn skal ha kjellerstue, og for å (kanskje) sitte med høyere verdier i boligen senere i livet. (Verdier som du uansett selv vil se lite til). Endret 11. januar 2021 av Miah 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #19 Skrevet 11. januar 2021 Er jo ikke enten eller da. Kan også ha relativt lavt lån enebolig, tar bare litt lengre tid. Vi har enebolig til 5,5 mill og ca 1,5 mill i lån.. Er i begynnelsen av 30 årene, ikke fått hjelp av foreldre - men vært fornuftig med penger siden ungdommen. Vårt mål er ikke å bli gjeldsfri, skal kjøpe oss en liten hytte om et par år. Hvorfor er målet å være helt gjeldsfri? Anonymkode: 2e433...00c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #20 Skrevet 11. januar 2021 Jeg ville gått for leilighet uten gjeld. Vi har bodd rimelig i alle år, men barnet vårt trenger nå rullestol, så vi må ta opp et kjempehøyt lån for å få tilpasset bolig. Ville aldri valgt det hvis jeg ikke måtte, har vært så godt ikke å snu på krona og å kunne gjøre akkurat det vi vil i helger og ferier. Anonymkode: 7b7e1...02b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå