Gå til innhold

Å vitne mot egen far.. Har ikke lyst men.. Hva hadde dere gjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da er jeg voksen, har barn og lever et godt liv. Jeg er gravid igjen og framtiden ser lys ut. Min mor og far har skiltes og min far nekter å dele alt etter skilsmissen med min mor. Det skal sies at de har vært sammen i over 35 år, og i følge min far eier han alt av verdier i Oslo noe som overhode ikke stemmer. Han har gitt moren min langt mindre enn hva hun skal ha. 

Far er ikke empatisk og snill. Han er både løgnaktig, grådig og voldelig. Nå ønsker advokaten til mor å la meg og min søster vitne i retten, men jeg ønsker ikke å blande meg selv om jeg har litt lyst. Har endelig sluppet ut fra galskapens hjem og jeg har ingen kontakt med far lengre etter han visste seg å ha banket opp moren min, samt vært utro mot henne i flere år.. Ja, det er helt utrolig at min mor ikke har gått til politiet med dette. Jeg prøvde, men hun nektet å vitne. Han har også vært en dårlig far, ikke stilt opp for barnebarn og har aldri vært interessert i noen andre enn seg selv. Han er verdens største egoistisk! 

Nå har denne skilsmissesaken fått vite at min far har voldelige tendenser, og at han er småkriminell. De mener min far bør bøte for dette i retten, i tillegg til å ha tvunget mor til å skrive under et papir som ikke er lovlig da min mor har blitt forsøkt lurt av han. Mor er syk og far utnytter seg av dette. Jeg har ikke lyst å vitne imot han da jeg er redd og jeg ønsker fred og ro! Men jeg ønsker å dele informasjon med advokaten om hvem han kan kontakte av politi, krisesenter og lege osv.. Fordi min mor har gitt advokaten min lov til å innhente opplysninger der selv om hun synes det er vanskelig. 

Jeg må tenke på meg selv og min familie, men jeg vil også at min far skal få bøte for sitt. Men på den andre siden er ikke dette mitt ansvar.. Men jeg føler uansett for å hjelpe mor!  Jeg nekter at far stiler av med alt av penger og hus mens vi sitter igjen med ingenting fordi min mor ble lurt igjen.. 

Anonymkode: b6ab7...cf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville også gjort det. Rett skal være rett!

Anonymkode: 19aa7...eb0

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for et veldig rotete innlegg, men ønsker noen råd fra dere. Jeg ønsker ikke å snakke med venner om dette da jeg synes det blir for vanskelig. 

igjen er det følelser i bilde så det er så vanskelig for meg. Min søster har meldt seg helt ut og det er helt ok. Hun prøver vel bare å beskytte seg selv hun også😩 

Så er det meg da.. Jeg skal alltid hjelpe, men jeg kjenner at jeg egentlig har gjort nok og vel så det. Jeg ønsker ikke å bli syk pga deres drama, men på en annen side vil jeg støtte mor også.. Men ja, nei det er så vanskelig. 

Mor er veldig psykisk syk, og hun er ikke ved sine fulle fem dessverre. Hun kontakter min far selv om hennes advokat har gitt henne beskjed om å la være. Hun er sykelig avhengig av han, og hun blir lurt av han hele tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hjelper du moren din, din egoisme bør ikke komme foran rettferdighet for morrn din. 

Anonymkode: ec581...aac

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville gjort det 

Anonymkode: 5a535...302

Ja, men det er jo faren min. Hva ville alle i familien og venner sagt? 

Jeg har endelig et eget liv nå. Skal jeg aldri få fred? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det. Man hjelper faktisk de i familien som trenger det, spesielt under omstendigheter som dette 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du lar være: Får du fred hvis faren din ender med å gå fri, og du vet at vitnemålet ditt kunne ha endret det?

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er troll innlegg, for det er ikke noe å tenke over om dette hadde vært virkelig situasjon. Mange rare innlegg her i det siste, har du ikke noe bedre å gjøre med livet ditt en å skrive troll innlegg på nett forum 🤣

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig hjelper du moren din, din egoisme bør ikke komme foran rettferdighet for morrn din. 

Egoisme? Jo, jeg skjønner hva du mener og jeg skal selvfølgelig stå på mor sin side her. Men jeg kan hjelpe på andre måter enn å vitne. 

Jeg kan få fastlege, krisesenter og andre instanser til å stå fram da de har dokumentasjon på alt. 

Vet du at jeg har hjulpet moren min hele livet og har blitt syk av dette. Min fastlege har rådet meg til å ta avstand fordi min mor jobber imot oss. 

Har anmeldt far før, men mor nektet å vitne da det var om henne. Far la meg ut for hat i lang tid! Kaller du meg fortsatt egoistisk? 

Er det egoistisk å slippe taket etter å ha prøvd å hjulpet en mor hele livet? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas. skrev (1 minutt siden):

Om du lar være: Får du fred hvis faren din ender med å gå fri, og du vet at vitnemålet ditt kunne ha endret det?

Du sier noe der! 

Husk jeg har anmeldt han før, men mor nektet å vitne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror dette er troll innlegg, for det er ikke noe å tenke over om dette hadde vært virkelig situasjon. Mange rare innlegg her i det siste, har du ikke noe bedre å gjøre med livet ditt en å skrive troll innlegg på nett forum 🤣

Er ikke troll. 

Det er snakk om vold i nære relasjoner og pårørende av psykopater. Folk som ikke har opplevd dette selv aner ikke hvordan er slikt helvete er å leve under. 

Ts 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp moren din. Om du ikke gjør det så er jeg sikker på at du kommer til å angre veldig på det når du blir eldre.

Det blir en rettsak, og så er det over. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke troll. 

Det er snakk om vold i nære relasjoner og pårørende av psykopater. Folk som ikke har opplevd dette selv aner ikke hvordan er slikt helvete er å leve under. 

Ts 

Men jeg har det skjønner du 👈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du har ett ambivalent forhold ang. dette - spesielt når mor ikke har villet hjelpe deg.
Hva med å skrive og levere inn en signert uttalelse kontra sitte der å vitne? Kan det være aktuelt? 

Alternativet er jo å melde seg helt ut. Da "må" de jo innhente opplysninger fra andre instanser for å kunne bevise påstandene. 

Du kan også lese dette:
10 Vitneplikt og forklaringsplikt
10.1 Gjeldende rett

Etter straffeprosessloven § 108 plikter enhver etter innkalling å møte som vitne og forklare seg overfor retten, med mindre annet er bestemt ved lov. Avhør etter straffeprosessloven § 239 ledes av en dommer, og utgangspunktet er således at vitnet har vitneplikt og forklaringsplikt ved dommeravhør. Straffeprosessloven § 122 gir imidlertid fritak for vitneplikt for vitner som er siktedes ektefelle, slektning i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede. Regelen er begrunnet med at siktedes pårørende skal slippe å komme i en situasjon hvor de må velge mellom å lyve i retten og risikere straff for falsk forklaring etter straffeloven § 163, eller å bidra til at siktede blir straffet. 

Anonymkode: 5e2dd...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Egoisme? Jo, jeg skjønner hva du mener og jeg skal selvfølgelig stå på mor sin side her. Men jeg kan hjelpe på andre måter enn å vitne. 

Jeg kan få fastlege, krisesenter og andre instanser til å stå fram da de har dokumentasjon på alt. 

Vet du at jeg har hjulpet moren min hele livet og har blitt syk av dette. Min fastlege har rådet meg til å ta avstand fordi min mor jobber imot oss. 

Har anmeldt far før, men mor nektet å vitne da det var om henne. Far la meg ut for hat i lang tid! Kaller du meg fortsatt egoistisk? 

Er det egoistisk å slippe taket etter å ha prøvd å hjulpet en mor hele livet? 

Jeg synes ikke du trenger å vitne for å hjelpe moren din. Hun velger selv å støtte han og nekter å ta i mot hjelp. Du må ta vare på deg selv heller. Moren din burde ha tatt vare på deg og dine søsken, men valgte sin avhengighet overfor mannen sin i stedet. 

Anonymkode: be7d9...b49

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er en mann du ikke har kontakt med, og som heller ikke har kontakt med dine barn. Han var ikke grei mot deg i oppveksten. Hva har du å tape på å vitne mot ham? 

Anonymkode: e9f8d...b02

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men jeg har det skjønner du 👈

Hvis du oppriktig har opplevd dette bør du vite hvor vanskelig det er, og man er rådet sterkt til å kutte kontakt med en psykopat og aldri se seg tilbake av psykologer/vernepleiere som jobber med voldutsatte familier. Når det kommer til foreldres ekteskap er det strengt tatt en privatsak, og voksne mennesker bør og må ta ansvar for seg selv. 

Å vitne mot din far er da ikke så lurt da det river opp gamle sår, samt ødelegger alt for mye. Men jeg ønsker også å vitne, men når skal jeg få fred? 

Jeg synes ikke mor har vært så flink mot oss heller og jeg klarer ikke å legge ifra meg at hun ikke beskyttet oss.
Jeg mener min mor burde ha dratt ifra han for lenge siden men siden hun har vært svak og ikke skånet oss fra han er jeg litt usikker på om jeg vil vitne.. Føler faktisk ikke at hun har vært så snill mot oss da vi ba henne mange ganger om å dra ifra han men det skjedde aldri. Hun sprang heller etter han og det er omsorgssvikt når man har barn. 

Jeg har ingen kontakt med han, og han er utelatt fra alt av familiens høydepunkter og feiringer og han får ikke treffe barnebarn! Jeg har tatt avstand til han etter mange kamper og endelig klarer jeg å stå i det! 

Det jeg ønsker er å gi advokaten full oversikt over hvilke instanser han kan få dokumentasjon fra, og det vil være veldig sterkt i en sak. Om jeg ikke vitner kan jeg beskrive hvordan det har vært, gjennom at advokaten leser om vårt syn på saken uten at vi vitner med samtykke fra oss. Jeg er rimelig sikker på at fastlegen til mor kan stille opp i en sakens hun kjenner til saken og hun er også vår fastlege. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...