Gå til innhold

Krevende 8-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Obs, dette innlegget er skrevet i ren frustrasjon!!!

Har en jente på 8 år, blir 9 i år. Hun er yngstemann i en søskenflokk på tre. Og jeg kjenner meg ikke igjen denne oppførselen på søsknene hennes. 

For å ta det ferskeste eksemplet. Var en tur på butikken og handlet i dag. Fikk ikke is. Selvfølgelig, det er mandag for pokker!!! Da blir hun sint som en 3-åring. Marsjerer ut i bilen, slenger med bildøren. Marsjerer inn på rommet når vi kommer hjem. Slenger igjen med døren. Så er det glosene da. Verdens verste mamma er jeg visstnok, og veldig streng. Dette er ikke første gang at hun slår seg vrang for IS!! 

Så for å ta det nest ferskeste eksemplet. Helgen. Lørdag skulle vi kose oss på skøyter. Hun er igrunn godt vant til å stå på skøyter, flink er hun også. Når vi kommer dit slår hun seg helt vrang. Hun vil ikke gå på skøyter likevel. Neivel, hvorfor ikke? Hun vil hjem og kose seg med kakao. Nei, sier vi. Det er bare sunt å røre litt på seg. Hun gråter hele tiden, ca 45 minutter. Søsknene blir lei. Det er jo ikke første turen hun ødelegger. Hun går ikke en meter på skøyter på turen. Bytter om til sko igjen. 

Så er det søndag da. Kommet snø, og de to yngste barna vil til akebakken. Plutselig på tur nedover til bakken vil hun ikke. Hvorfor ikke aner vi ikke. Klarer ikke å gjøre rede for det selv. Hun sitter og sutrer på toppen av bakken. Kaster akebrett nedover bakken et par ganger også. 

Nå er jeg drittlei. Jeg er sliten. Jeg er flau, for sånn skal ikke en 3. klassing oppføre seg. Det er jeg helt sikker på. Er på nippet til å ringe helsesøster for veiledning. 

Anonymkode: 48470...0e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med henne om det kan være noe som plager henne?

Noen tegn til tidlig pubertet?

Anonymkode: 8075d...ff4

• Liker 8
Skrevet

Jeg har ikke mange råd, men kjenner meg igjen i din frustrasjon. Vi har en jente som er like gammel og som vi i perioder «krangler» mye med.  Hun kan bli rasende for de utroligste ting, og er utrolig sjalu på storebroren. 
Ingen tips altså, men du kan hvertfall vite at du ikke er alene... 

Anonymkode: 8ef8c...352

• Liker 3
Skrevet

Jeg har spurt henne en rekke ganger om det er noe som plager henne. På skolen eller generelt. Nei, sier hun alltid. Forsøkt å fiske også. Men virker ærlig talt ikke som om det er noe galt. Pratet med læreren har jeg gjort. 

Ja, det er tegn til tidlig pubertet. Hvertfall den såkalte hudpuberteten (første pubertet), da jeg la merke til stram svettelukt under armene hennes i går. Er innmari tidlig da. Jeg var ikke særlig tidlig ut som barn, storesøsteren fikk disse tegnene da hun var 13 og størebroren hennes på 12 lukter jo ikke svette. Skal til barnelege om et par uker, så tenker å ta det opp med ham da. 

Skrevet

Vet du - ring helsesøster for veiledning, da vel! Det er ikke livsfarlig å gjøre det; så langt derifra! ❤️

Jeg har en seksåring som er en håndfull, helt normal og ikke noe KLINISK bekymringsverdig, men veldig mye følelser som hen ikke alltid er helt herre over, og jeg synes det er kjempeslitsomt at hen ikke bare kan «takle» saker og ting uten å gjøre en greie utav det 😅🙈

MEN, den typen oppførsel som du beskriver hos åtteåringen din, i den utstrekningen (og da tenker jeg også på at du stusser på at dette er et såpass fremtredende trekk hos dette barnet vs dine andre barn), det er nykker som vi er ferdige med for to år siden her i huset. Jeg skjønner godt at du koker - jeg ville kokt hvis min drev på slik nå, og hen er to år yngre! 

Det er ikke sånn at du er en «dårlig forelder»; du har jo andre barn som ikke har denne typen negativ tilnærming til verden rundt seg 🤷🏼‍♀️ Men det kan godt hende at akkurat dette barnet trenger noe ANNET fra deg enn dine andre barn; noe som det ikke har falt seg naturlig for hverken barnet eller deg å sette fingeren på ordentlig. Og DET kan man trenge hjelp med selv om man i utgangspunktet er en knakende god forelder som gjør ting etter boka og i bunn og grunn faktisk gir barnet alt det er rimelig å forvente. 

Noen barn trenger også ting som det IKKE er rimelig å forvente at man bare skal diske opp med utav det blå. 

Anonymkode: 93902...716

• Liker 13
Skrevet

Jeg har forstått det slik av andre jentemammaer at dette er ganske så normalt i den alderen. :P 

Anonymkode: 64102...cc5

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har forstått det slik av andre jentemammaer at dette er ganske så normalt i den alderen. :P 

Hæ? Ikke blant åtteåringene i vår omgangskrets, iallfall. 

Anonymkode: 93902...716

• Liker 3
Skrevet

Møter du henne noe gang på følelsene hennes da? Hun er jo kun 8, og ikke akkurat der at hun regulerer følelsene sine 100%? Istedenfor å si «nei nå skal vi være ute på skøyter!» så kan du kanskje møte henne litt å si «uff mistet du helt lysten til å stå på skøyter nå? Det skjønner jeg. Noen ganger ombestemmer man seg og det er helt greit. Men nå som vi har kjørt helt hit for dette, vil du ikke prøve litt da? Kom så ser vi hvem som er førstemann bort til kanten der!☺️«

Eller «Fikk du skikkelig lyst på is nå? Det skjønner jeg kjempegodt, kunne tenkt meg det selv. Men det er jo mandag, og is må vi nesten spise til helgen. Har du lyst å se om vi finner noen gode frukter her, så kanskje vi kan lage oss en fruktsalat sammen når vi kommer hjem? Kom da så går vi og ser hva vi finner ☺️«

Jeg mener, hvis hun blir kontant avvist hver gang hun har noen litt oppfarende tanker er det jo naturlig at hun går rett i forsvar?

Bare tanker fra meg her altså. ☺️

• Liker 33
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her.. 

Jeg har jo god kontakt med flere av mødrene i klassen hennes og på trinnet hennes. Har dessverre ikke inntrykk av det. Kanskje for 4 år siden. Men nå... Jeg begynner jo selvfølgelig å spekulere i om det er noe galt med barnet mitt. En vond og sår tanke selvfølgelig. Heldigvis så skal vi jo til konsultasjon hos en barnelege nå snart, og vil drøfte dette med legen alene. Sliter på parforholdet gjør det også, og det gjør jo ikke saken bedre akkurat. 

Skrevet

Får hun konsekvenser ? Hadde aldri godtatt at et så stort barn ødelagte en utflukt med familien. Da hadde det blitt konsekvenser. 

alt for stor for å holde på slik. 

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har spurt henne en rekke ganger om det er noe som plager henne. På skolen eller generelt. Nei, sier hun alltid. Forsøkt å fiske også. Men virker ærlig talt ikke som om det er noe galt. Pratet med læreren har jeg gjort. 

Ja, det er tegn til tidlig pubertet. Hvertfall den såkalte hudpuberteten (første pubertet), da jeg la merke til stram svettelukt under armene hennes i går. Er innmari tidlig da. Jeg var ikke særlig tidlig ut som barn, storesøsteren fikk disse tegnene da hun var 13 og størebroren hennes på 12 lukter jo ikke svette. Skal til barnelege om et par uker, så tenker å ta det opp med ham da. 

Er ikke nødvendigvis så tidlig. Jeg har en 10 åring (snart 11), hun begynte å lukte svett hun også rundt 8 årsalderen. Nå er hun på full fart inn i puberteten med alt det innebærer. 

Anonymkode: 334d0...454

• Liker 1
Skrevet
Sirinna skrev (4 minutter siden):

Møter du henne noe gang på følelsene hennes da? Hun er jo kun 8, og ikke akkurat der at hun regulerer følelsene sine 100%? Istedenfor å si «nei nå skal vi være ute på skøyter!» så kan du kanskje møte henne litt å si «uff mistet du helt lysten til å stå på skøyter nå? Det skjønner jeg. Noen ganger ombestemmer man seg og det er helt greit. Men nå som vi har kjørt helt hit for dette, vil du ikke prøve litt da? Kom så ser vi hvem som er førstemann bort til kanten der!☺️«

Eller «Fikk du skikkelig lyst på is nå? Det skjønner jeg kjempegodt, kunne tenkt meg det selv. Men det er jo mandag, og is må vi nesten spise til helgen. Har du lyst å se om vi finner noen gode frukter her, så kanskje vi kan lage oss en fruktsalat sammen når vi kommer hjem? Kom da så går vi og ser hva vi finner ☺️«

Jeg mener, hvis hun blir kontant avvist hver gang hun har noen litt oppfarende tanker er det jo naturlig at hun går rett i forsvar?

Bare tanker fra meg her altså. ☺️

Joda, jeg kjører jo den taktikken ofte også. Men som sagt, noen ganger blir det nok. Da særlig når man prøver å møte barnet med forståelse, inngå kompromiss osv, og det absolutt ikke fungerer. 

Hovedinnlegget mitt var jo kort forklart. Mange runder med henne da, vi prøvde å få henne med uten å bruke ordet NEI

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en 10-åring som jeg tenker må være midt i puberteten! Det begynte veldig tidlig med henne. Svettelukt og hårvekst startet rundt 8-årsalder.Det er voldsomme følelsesutbrudd og gråting. I kveld var det helt krise for det var kun brød til kvelden og hun hadde sluttet å spise brød helt plutselig. Småting blir plutselig ikke helt små. Er liiit slitsomt ja. Tenker dette er en fase som kommer til å vare noen år... Bare å puste langt ned i magen

Anonymkode: 2fd3d...851

• Liker 1
Skrevet

Har det helt likt med åtteåring her i huset. Jente det også, og yngst.
Tror det er alderen, mye følelser. Og tror overgangen fra å være bekymringsløs til å føle at verden er litt større og skumlere kan gjøre at følelsene går litt amok. Men det er krevende!! Prøv å møte i følelsene, men det er ikke lett når man selv er sliten og frustrert. Men kan være lurt å tenke gjennom hvordan man møter trassen, min erfaring er at ikke det alltid lønner seg å møte hardt mot hardt. Velge sine kamper osv. Lettere sagt enn gjort. Minste ungen er ofte vant til å bli behandlet som liten litt lenger enn den eldste eller midterste, så det lager kanskje mer trass også? 

• Liker 7
Skrevet
Skalperud skrev (6 minutter siden):

Får hun konsekvenser ? Hadde aldri godtatt at et så stort barn ødelagte en utflukt med familien. Da hadde det blitt konsekvenser. 

alt for stor for å holde på slik. 

Jepp, vi kjører konsekvenser. Typ:

- Jeg sa det ble kakao etter aketuren dersom du bidro til en hyggelig tur. Slik ble det ikke, og da blir det dessverre ikke kakao. 

- Mobil/skjermnekt. 

Og i kampens hete kan jeg (dessverre) finne på å si: 

- Slik ønsker jeg ikke at du som snart er 9 år oppfører deg. Dersom du oppfører deg som en 3 åring må mamma og pappa behandle deg som en 3-åring også, med at du må i seng kl 19

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare arrestèr meg hvis dette er åpenbart og noe du selvfølgelig har gjort , men har du prøvd å snakke med henne på andre tidspunkt enn når dere fortsatt er irritert på hverandre? 
Spørre hvordan hun har det på et helt annet tidspunkt, f eks når dere gjør på noe helt annet og stemningen er god. Sånn at hun føler seg i en mer trygg «sone» og ikke føler at du er sint eller oppgitt over henne når du spør. 

Anonymkode: 05074...ba2

Skrevet

Kan det være så enkelt som at ungen trenger litt oppmerksomhet?  Det er ikke så lett å være den som alltid er stor og flink, med mindre søsken er det alltid noen som går foran i køen . Prøv å gi ungen litt alenetid med mammaen sin, kan gjøre underverker.  En åtteåring er tross alt bare en liten tass.

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 21.41):

Endret av Skalperud
  • Liker 1
Skrevet

Det er da helt greit å ringe helsesøster for råd? Du virker veldig sliten av dette, du burde ringe før du mister tålmodigheten helt en dag.

Anonymkode: e35bf...65c

• Liker 7
Skrevet
Skalperud skrev (2 minutter siden):

Tenker det også må kunne gi konsekvenser i form av mer utetid. Om familien skal være ute og være fysisk aktiv og dette barnet ikke gjør noe, hadde eg sagt at barnet fikk være ute når de andre skal inn. Selvfølgelig ikke med en gang, eller om barnet har en tøff dag. Men om dette er standard når dere skal hygge dere hadde eg gitt større konsekvenser. Kanskje prate mer om hvor kjipt det er for dere andre når hun ødelegger, spille på følelser . 

Wow, oppskriften på å få barn til å trives ute.... spille på følelser? really?

Anonymkode: e35bf...65c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...