AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Har blitt utrolig lei av venner som forteller mine problemer eller hemmeligheter til kjærestene/samboerne sine. Det virker som om det ikke er noe nivå av forståelse for at det ikke er alt det er greit å fortelle videre. Flere ganger har jeg sagt "ikke si dette til noen", men likevel får jeg det i fleisen av samboeren deres når jeg møter ham på fest. Problemer i familien min, problemer på jobben, kjipe tanker om min egen singelhet (for ja, jeg har vært singel så alt for lenge). Jeg har ikke problemer som går utover det de fleste opplever, så det er ikke slik at det er forståelig at de bare må fortelle det til andre for å debriefe seg selv. Nå har jeg blitt så lei av dette at jeg ikke lenger føler at jeg kan fortelle ting til vennene mine. "Få nye venner" - nei, det er ikke så enkelt. Jeg har prøvd å få frem at "Kim spurte meg om XYZ, men det sa jeg jo at du ikke skulle si til noen", men det holder tydeligvis ikke. Jeg deler ikke sensitive ting om vennene mine til andre venner - hvorfor skal det da være så greit at de deler ting med kjærestene sine? Anonymkode: 686e8...71c 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Det er uakseptabelt. Jeg har ingenting å skjule for typen min, men han får ikke lese meldinger mellom meg og enkelte venninner, rett og slett fordi de trenger å snakke om ting som er private og som de velger å dele med meg. Det ble månelyst den ene gangen han prøvde å bla gjennom en sånn. Jeg har ingen hemmeligheter for typen min, men det har venninnene mine! jeg skyr damer som sier "det jeg vet, det vet typen min". Ærlig talt, mitt privatliv og sorg er faen ikke deres sladder eller samtaleevne når dere kjeder dere. Venninnene dine får oppmerksomhet for noe du gjennomgår, trashy. Anonymkode: d5cf3...cc7 28
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 Helt ærlig. De tingene du nevner er ikke så sensitive at det bør være noe problem at samboer også får vite det (i min vennekrets har vi stort sett tatt den praten - vi kan forvente at det meste også deles med samboer). Unntakene tilsier langt mer hemmelige/sensitive saker. Det som er taktløst er at du får det i fleisen på fest av samboer igjen. Anonymkode: 23e62...17b 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 Det finnes ikke greit. Ikke i det hele tatt. Og de som begrunner det med "jammen, jeg har ingen hemmeligheter for kjæresten min" har bare å lære seg forskjellen på å dele egne hemmeligheter og andres hemmeligheter. Forstår de ikke den forskjellen er de diskvalifisert for å ta imot alt som heter betroelser for all fremtid. Og venner man ikke kan betro seg til blir selvsagt ikke regnet blant de nærmeste vennene. Anonymkode: c8c80...721 17
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt ærlig. De tingene du nevner er ikke så sensitive at det bør være noe problem at samboer også får vite det (i min vennekrets har vi stort sett tatt den praten - vi kan forvente at det meste også deles med samboer). Unntakene tilsier langt mer hemmelige/sensitive saker. Det som er taktløst er at du får det i fleisen på fest av samboer igjen. Anonymkode: 23e62...17b Det har da ingen verdens ting å si så lenge hemmelighetene er delt under forutsetningen at de ikke skal deles med andre! Anonymkode: c8c80...721 20
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt ærlig. De tingene du nevner er ikke så sensitive at det bør være noe problem at samboer også får vite det (i min vennekrets har vi stort sett tatt den praten - vi kan forvente at det meste også deles med samboer). Unntakene tilsier langt mer hemmelige/sensitive saker. Det som er taktløst er at du får det i fleisen på fest av samboer igjen. Anonymkode: 23e62...17b Det er ikke opp til deg å avgjøre om det er ok for en person å dele det med din samboer eller ikke. Det er ikke opp til deg å bestemme din venninnes følelser rundt sensitivitet. når du deler din venninnes problemer med din samboer så er det rett og slett sladring og misbruk av tillit! jeg deler ingenting av mine venners problemer med min mann, rett og slett fordi jeg respekterer mine venninner, jeg er en god lytter og jeg forstår at jeg ikke kan dele ting med ham. De betror seg til meg fordi de stiler på meg, og jeg viser meg verdt tilliten Anonymkode: 9d082...373 19
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 Samboer er min livspartner og beste venn gjennom flere tiår, og har vett nok til ikke å slenge kommentarer på fest slik som TS har opplevd. Å få alternative synspunkter i fortrolighet fra min mann er ikke å sladre rundt om venninnenes problemer, det kan være at mannen tilfører nye og nyttige måter å se noe på. For TS som selv sier hun er singel så kan det jo være greit å få med seg at for noen så kan samboer være den som er nærest i alt og ett, ikke venninnen. Og det er noe man må forholde seg til, enten man liker det eller ei Anonymkode: 23e62...17b 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samboer er min livspartner og beste venn gjennom flere tiår, og har vett nok til ikke å slenge kommentarer på fest slik som TS har opplevd. Å få alternative synspunkter i fortrolighet fra min mann er ikke å sladre rundt om venninnenes problemer, det kan være at mannen tilfører nye og nyttige måter å se noe på. For TS som selv sier hun er singel så kan det jo være greit å få med seg at for noen så kan samboer være den som er nærest i alt og ett, ikke venninnen. Og det er noe man må forholde seg til, enten man liker det eller ei Anonymkode: 23e62...17b Greit at din samboer er DIN livspartner. Men det er fullstendig feil av deg å dele intime betroelser fra andre med din samboer. Helt feil. Han er din livspartner, og ikke livspartneren til dine venninner. Skam deg. Anonymkode: 9fb01...c67 31
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt ærlig. De tingene du nevner er ikke så sensitive at det bør være noe problem at samboer også får vite det (i min vennekrets har vi stort sett tatt den praten - vi kan forvente at det meste også deles med samboer). Unntakene tilsier langt mer hemmelige/sensitive saker. Det som er taktløst er at du får det i fleisen på fest av samboer igjen. Anonymkode: 23e62...17b "forvente at det meste også deles med samboer?" Fy faen, jeg blir helt skremt av enkeltes holdninger her. Er f.eks. en ting delt intimt med en venninne, med beskjed om at dette ikke skal snakkes om til andre SÅ ER DET IKKE GREIT AT MAN PRATER OM DETTE TIL SAMBOER. Anonymkode: 9fb01...c67 18
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Samboer er min livspartner og beste venn gjennom flere tiår, og har vett nok til ikke å slenge kommentarer på fest slik som TS har opplevd. Å få alternative synspunkter i fortrolighet fra min mann er ikke å sladre rundt om venninnenes problemer, det kan være at mannen tilfører nye og nyttige måter å se noe på. For TS som selv sier hun er singel så kan det jo være greit å få med seg at for noen så kan samboer være den som er nærest i alt og ett, ikke venninnen. Og det er noe man må forholde seg til, enten man liker det eller ei Anonymkode: 23e62...17b TS her. Dette innlegget illustrerer jo hva som, etter min mening, er hele problemet her... Om jeg deler noe med venner, og ber dem om å ikke si det videre, så står ikke de fritt til å dele det med noen. Om jeg ville hatt synspunktene til mine venners kjærester/samboere, så hadde jeg spurt dem selv! Det at mine venner gjerne har noen som er deres "fortroligste", betyr ikke at det er greit å dele alt videre. Er du virkelig seriøs nå? Jeg videredeler ikke enkelte sensitive ting som mine venninner har sagt, uavhengig av om de har bedt meg å holde det hemmelig eller ikke. Jeg skjønner f.eks. at ingen vil ha sexlivet sitt eller aborthistorien sin delt med andre. Det er virkelig slitsomt å måtte understreke så ofte at "dette vil jeg ikke at du sier videre". Anonymkode: 686e8...71c 14
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Javisst er jeg seriøs. Regnet med at du kom til å få nok av svar her fra folk som sier at de aaaaldri sier noe slikt videre, så syntes det var fornuftig med en motvekt som ser litt annerledes på ting. For jeg tror faktisk ikke på alle de som sier at de aaaldri ville nevnt hva venninner kan ha sagt for samboer. Og synes det er forskjell på problemer i familien/jobben/tanker rundt det å være singel (som er det du nevner i første innlegg), og diskusjoner om sexliv og aborthistorier, som er det du nevner nå. Sistnevnte ville jeg overhodet ikke delt med samboer, men hvis du stadig vekk sier "ikke si dette til noen" om alt mulig rart, blir det som om man roper "ulv, ulv!" litt vel ofte. (Og jeg ville heller ikke diskutert mitt sexliv med deg, det hører hjemme i praten med samboer, ikke med venninner) Anonymkode: 23e62...17b 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Javisst er jeg seriøs. Regnet med at du kom til å få nok av svar her fra folk som sier at de aaaaldri sier noe slikt videre, så syntes det var fornuftig med en motvekt som ser litt annerledes på ting. For jeg tror faktisk ikke på alle de som sier at de aaaldri ville nevnt hva venninner kan ha sagt for samboer. Og synes det er forskjell på problemer i familien/jobben/tanker rundt det å være singel (som er det du nevner i første innlegg), og diskusjoner om sexliv og aborthistorier, som er det du nevner nå. Sistnevnte ville jeg overhodet ikke delt med samboer, men hvis du stadig vekk sier "ikke si dette til noen" om alt mulig rart, blir det som om man roper "ulv, ulv!" litt vel ofte. (Og jeg ville heller ikke diskutert mitt sexliv med deg, det hører hjemme i praten med samboer, ikke med venninner) Anonymkode: 23e62...17b Saken er at det er ikke opptil deg å dømme hva du skal spørre din samboer til råds om eller ikke, har en venninne bedt om DITT råd og DITT synspunkt, uten at du deler det videre så får du faktisk godta det. Samma om samboeren din sitter med svaret på alt, har du blitt bedt om å holde stilt så gjør det. Anonymkode: d5cf3...cc7 14
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Javisst er jeg seriøs. Regnet med at du kom til å få nok av svar her fra folk som sier at de aaaaldri sier noe slikt videre, så syntes det var fornuftig med en motvekt som ser litt annerledes på ting. For jeg tror faktisk ikke på alle de som sier at de aaaldri ville nevnt hva venninner kan ha sagt for samboer. Og synes det er forskjell på problemer i familien/jobben/tanker rundt det å være singel (som er det du nevner i første innlegg), og diskusjoner om sexliv og aborthistorier, som er det du nevner nå. Sistnevnte ville jeg overhodet ikke delt med samboer, men hvis du stadig vekk sier "ikke si dette til noen" om alt mulig rart, blir det som om man roper "ulv, ulv!" litt vel ofte. (Og jeg ville heller ikke diskutert mitt sexliv med deg, det hører hjemme i praten med samboer, ikke med venninner) Anonymkode: 23e62...17b Om jeg sutrer om singellivet til venninner, og sier at de ikke skal si det videre, så skal de faktisk ikke si det videre. Det er ikke ok. Det er heller ikke slik at jeg ber vennene mine "holde for seg selv" alt som jeg sier, men jeg har jo erfaring med dem at mye blir sagt videre. Da blir jeg jo også mer på vakt. Så om vi har en klagesesjon der jeg sutrer om singeltilværelsen, så vil jeg faktisk ikke at detaljene rundt det blir delt med kjærestene/samboerne til vennene mine. Jeg har ganske mye med dem å gjøre, og liker ikke at jeg ikke har noen form for kontroll på hva som blir delt og ikke delt. Det å dele videre at "hun er litt lei av å være singel" kan gjerne være greit, men å dele at jeg føler meg mislykket, føler meg fæl, ikke tror at noen mann kan elske meg, at jeg tror jeg overvurderer eget utseende og er livredd for at jeg kommer til å ende opp som en kattedame med fjorten katter, det synes jeg faktisk ikke at noen trenger å dele videre. Det er bare ren sladring, det kan ikke komme noe godt ut av det. Som du skjønner er mine venner mine mest fortroligste, og det føles ganske fælt at jeg ikke alltid får den respekten fra dem som jeg prøver å gi. Anonymkode: 686e8...71c 15
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Javisst er jeg seriøs. Regnet med at du kom til å få nok av svar her fra folk som sier at de aaaaldri sier noe slikt videre, så syntes det var fornuftig med en motvekt som ser litt annerledes på ting. For jeg tror faktisk ikke på alle de som sier at de aaaldri ville nevnt hva venninner kan ha sagt for samboer. Og synes det er forskjell på problemer i familien/jobben/tanker rundt det å være singel (som er det du nevner i første innlegg), og diskusjoner om sexliv og aborthistorier, som er det du nevner nå. Sistnevnte ville jeg overhodet ikke delt med samboer, men hvis du stadig vekk sier "ikke si dette til noen" om alt mulig rart, blir det som om man roper "ulv, ulv!" litt vel ofte. (Og jeg ville heller ikke diskutert mitt sexliv med deg, det hører hjemme i praten med samboer, ikke med venninner) Anonymkode: 23e62...17b Dette er nistrist lesing. Jeg håper du er like åpen og ærlig til vennene din om at alt som blir fortalt deg går videre til samboeren. Har du sagt det rett ut til vennene dine? At om noen forteller deg en hemmelighet så vil du gjøre en ny vurdering på om den "fortjener" å bli holdt hemmelig? Dette er ikke en hemmelighet så dette må du gjerne si til samboeren din. -Jeg synes ikke du er en god venn. Anonymkode: d084e...9ca 14
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Hadde en sånn venninne som delte alt med mannen og så ikke noe galt i det. Kuttet henne ut, enkelt og greit. Vil ikke at «fremmede» skal vite personlige ting om meg, aner aldri hvor det havner til slutt. Anonymkode: 7bdf7...720 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 Dette er desverre veldig vanlig å gjøre. Mulig jeg har veldig thrashy veninner da. Anonymkode: d6512...d94 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Alle venner her er innenfortstått at ting deles med bestevenn nr1/altså samboere/partnere. Hva en venn nr 3,4 eller 5 sier er ikke hemmelig for #1. At du føler det anneledes er såklart greit, da er også løsningen enkel: slutt å fortell sånne ting til folk da, hvorfor har du så stort behov for å fortelle så mange "hemmeligheter"? AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette er desverre veldig vanlig å gjøre. Mulig jeg har veldig thrashy veninner da. Anonymkode: d6512...d94 handler ikke om å være trashy, folk bestemmer jo slike grenser selv. Om man er såpass ung mentalt at man har behov for å fortelle "hemmeligheter" ofte, så er jo det deres issue. Si det til partner/psykologen/morra di isåfall - envt få deg venner som er like hemmelighetsfull som deg? Anonymkode: fa743...749 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Har en sånn venninne (som jeg vet om iallefall).. det er dårlig stil rett og slett. Har sluttet å dele med henne.. Anonymkode: 10665...286 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 Ektemannen min er støtten min, den jeg ventilerer til, en del av mitt indre sjeleliv og part av et intimt fellesskap med meg. Det jeg har behov for å prosessere og trenger hjelp til å bearbeide, som bl.a. vanskelig informasjon som andre ber meg om å bære rundt på sammen med dem, det går jeg til ham med. Sånn er det bare, og slik er det for de aller fleste ektefeller. Anonymkode: 39e75...ee9 8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): vanskelig informasjon som andre ber meg om å bære rundt på sammen med dem Men da bør du si i fra at dette kan du ikke bære alene... djeez. Anonymkode: 10665...286 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå