Gå til innhold

Biologi 1, geofag 1 eller informasjonsteknologi 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal forsøke å komme inn på medisin og mangler 0,5 realfagspoeng for å få full pott realfagspoeng. Jeg behøver 6 på eksamenen i faget jeg velger for å komme inn på medisin, og lurer derfor på hvilket realfag dere mener er lettest å få 6 i av biologi 1, geofag 1 og informasjonsteknologi 1? Noen erfaringer? 

Skrevet

Har inntrykk av at IT1 er lettest!

Anonymkode: cba73...e8a

Skrevet

Har kun erfaring fra biologi 1. Det var mye pensum, men helt klart det som er mest relevant for det du vil studere. 

Anonymkode: 17b6b...d50

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
Nina12345 skrev (2 timer siden):

Hei,

Jeg skal forsøke å komme inn på medisin og mangler 0,5 realfagspoeng for å få full pott realfagspoeng. Jeg behøver 6 på eksamenen i faget jeg velger for å komme inn på medisin, og lurer derfor på hvilket realfag dere mener er lettest å få 6 i av biologi 1, geofag 1 og informasjonsteknologi 1? Noen erfaringer? 

Det soleklaret valget er biologi 1. det er svært relevant for medisinstudiet og krever minst arbeidsmengde, og om du tenker å studere medisin er det logisk å anta at du også synes biologi er det mest interessante av de overnevnte fagene.

Geofag er enklere enn biologi i form av at det ikke er noen forståelse, bare memorisering, men du må skrive en oppgave du skal presentere som er ganske tidskrevende.

IT1 er veldig enkelt om du har ok+ datakunnskaper, hvis ikke vil det nok kreve ganske mye arbeid, sammenlignet med de to andre.

jeg har forøvrig hatt alle fagene, men bare bi1 som privatist.

Endret av Kastanjefrø
Skrevet

Ville valgt geofag siden du trenger en god karakter. Personlig synes jeg det var mye lettere siden det var et rent puggefag. Les heller på det relevante i bio1/bio2 over sommeren. Du får ikke sååå mye igjen for å hatt biologi før, det meste blir gått gjennom på studiet :) Lykke til! 

Skrevet

IT1 er dritlett ihvertfall

Anonymkode: 7a52c...918

Skrevet

Har ikke tatt de andre fagene, men fikk selv 6 i biologi 1 kun ved å sitte hjemme i 2 måneder og lese.  

Det spørs vel hva man interesserer seg for, men for meg var biologi noe som falt seg naturlig å forstå uten så mye forkunnskaper. 

Anonymkode: 9ce04...3e4

Skrevet

Jeg har tatt alle fagene på egenhånd som privatist og oppnådde toppkarakter i alle. Hvis jeg personlig skal rangere de fra lett til vanskeligere ville det sett slik ut: 

1. IT 1

2. Geofag 1

3. Biologi 1

Ingen av fagene er dødsvanskelige og felles for de er at det bygger lite på forståelse og mest på pugg. Men som andre sier her kan biologi være greit mtp studieønsket ditt.

IT 1: var for meg veldig greit (brukte ca 1 uke på det før eksamen) men jeg hadde også en god del forkunnskaper i det faget så hvor lett jeg syns det var stemmer ikke nødvendigvis for deg. Men pensum er ikke veldig stort. Oppskrifter for koding og databaser finnes det eksempler på i bøkene som man kan følge for å lære seg.

Geofag 1: Pugg + prosjektoppgave. Avhengig av hvor i landet du befinner deg så vektes prosjektoppgaven ulikt (selv om den egentlig skal være en relativt stor del av pensum). Der jeg tok min eksamen ble det viet ca 3 min (altså ikke veldig mye) til å snakke om min prosjektoppgave + spørsmål fra 3-4 andre temaer fra læreplanen. 

Biologi 1: Pugg. Praktisk forsøk. Størst pensum av disse tre fagene og det som er mest tidkrevende spør du meg. Mest relevant mtp medisinstudiet. Et ålreit fag og du vil sikkert være motivert til å lese de delene av pensum som omhandler humanbiologi. Jeg syns botanikk var ganske kjedelig. 

Det er uansett fullt mulig å få toppkarakter i disse fagene, men litt disiplin og motivasjon er selvsagt også nødvendig. Lykke til 😊

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...