Gå til innhold

Hva slags mor blir en narsissist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vokste opp med en venninne som var klassisk narsissist.

Idag vet jeg hun er mor til et par døtre i barneskolen.

Hvordan blir slik mennesker som forelder mot barna sine, lever hun ut narsissismen gjennom dem? På bekostning av dem? osv.

Anonymkode: 809a9...aff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en far som fikk en diagnose innenfor dette spekteret etter at alle barna var blitt tenåringer og voksne (og foreldrene våre var skilt.) I oppveksten var han kort sagt en slem og dårlig far innenfor husets fire vegger og det motsatte utenfor. Han drev med fysisk og psykisk vold mot både kone og barn. Han var veldig opptatt av å være synlig blant andre foreldere og skrøt veldig mye av seg selv hjemme. Det var ikke måte på hvor mye skryt han fikk av andre, i følge han selv. Han var nok dessverre relativt godt likt også. Hvis vi barna oppnådde noe bra eller fikk skryt for noe, skulle han enten utkonkurrere oss eller påpeke at vi slektet på han. Han kunne også trykke oss veldig ned hvis han mente noe ikke var bra nok.

Anonymkode: 919c5...f28

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Min mor er narsissist. Hun tar aldri feil (sier hun selv). Tyr til tårer når hun ser at hun er i ferd med å tape en diskusjon. Spiller på skyldfølelse. Fremprovoser krangel for så å fortelle meg at jeg er «gal» og trenger hjelp...

Anonymkode: ecc3b...0d8

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis vi barna oppnådde noe bra eller fikk skryt for noe, skulle han enten utkonkurrere oss eller påpeke at vi slektet på han. Han kunne også trykke oss veldig ned hvis han mente noe ikke var bra nok.

Ja, jeg kan absolutt se for meg at min tidligere venninne kan oppføre seg slik ovenfor barna sine. (hun kunne være slik med venninnene sine)

Skrevet

Min mor var narsissist. Kunne skrevet bok om henne. Hun var alltid den viktigste, alltid i sentrum. Forskjellsbehandlet oss barn etter hva som tjente henne selv best. Holdt oss nede, vi skulle ikke være for flinke eller for pene. Ble sjalu hvis vi hadde kjekk kjæreste. Var også fantastisk kul og koselig mor utenfor husets fire vegger, men ikke hjemme. Elsket drama, da følte hun seg levende. Trodde alle menn var forelsket i henne, og at mange kvinner var ute etter vår far. En av hennes viktigste oppgave i livet var å holde oss barn nede, og herske over oss ved å iherdig prøve å splitte oss. 

Anonymkode: 469a6...6b0

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvor tidlig skjedde dette i barndommen, når dere var begynt å bli tenåringer, eller fra dere var små?

Skrevet

Det er vanskelig å svare på, hun var sånn så lenge jeg kan huske. Men det ble jo verre når vi vokste til, hun likte dårlig at vi følte oss bra, eller «oppesen», da var hun der for å få oss «ned» igjen. 

Anonymkode: 469a6...6b0

• Liker 3
Skrevet

For å være en god forelder, må du kunne ivareta barnas emosjonelle behov. Du må kunne møte og anerkjenne følelsene til barnet, og på den måten vil barnet etterhvert lære å regulere følelsene sine selv. Til å begynne med er det omsorgspersonene som må hjelpe til med denne reguleringen. 

En narsissistisk forelder har ikke denne evnen, og vil derfor ikke kunne være en god forelder. 

Anonymkode: ef889...db7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan blir slik mennesker som forelder mot barna sine, lever hun ut narsissismen gjennom dem? På bekostning av dem? osv.

Jeg kjente også en klassisk narcissistisk, vi har ikke kontakt idag men jeg har sjekket henne i sosiale media. Hun bruker barna til å kaste glans over seg selv. Vil ikke skrive konkret, men hun eksponerer dem på en usunn måte. Hun ble selv eksponert på liknende vis som barn, så hun viderefører det hun selv opplevde. Jeg har vondt av barna, men dessverre ikke noe jeg kan gjøre. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en far som fikk en diagnose innenfor dette spekteret etter at alle barna var blitt tenåringer og voksne (og foreldrene våre var skilt.) I oppveksten var han kort sagt en slem og dårlig far innenfor husets fire vegger og det motsatte utenfor. Han drev med fysisk og psykisk vold mot både kone og barn. Han var veldig opptatt av å være synlig blant andre foreldere og skrøt veldig mye av seg selv hjemme. Det var ikke måte på hvor mye skryt han fikk av andre, i følge han selv. Han var nok dessverre relativt godt likt også. Hvis vi barna oppnådde noe bra eller fikk skryt for noe, skulle han enten utkonkurrere oss eller påpeke at vi slektet på han. Han kunne også trykke oss veldig ned hvis han mente noe ikke var bra nok.

Anonymkode: 919c5...f28

Minner litt om psykopati også dette?

• Liker 2
Skrevet

Ingen narsissist er helt lik den andre. Men de ønsker å bli forgudet av hver og en. Deres eget behov vil alltid komme foran barna sine og vil før eller siden sansynlig komme i konflikt med ungene. 

Best case scenario type narsissister vil forsøke å oppdra perfekte barn, slik at andre kan se hvor flinke de er og hvor perfekte de er. Problemet er bare at barna nok vil lære seg til å bli en narsissist selv, om barnet ikke får noe emosjonelt nærhet av forelderen. 

Anonymkode: 5f849...f9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen narsissist er helt lik den andre. Men de ønsker å bli forgudet av hver og en. Deres eget behov vil alltid komme foran barna sine og vil før eller siden sansynlig komme i konflikt med ungene. 

Best case scenario type narsissister vil forsøke å oppdra perfekte barn, slik at andre kan se hvor flinke de er og hvor perfekte de er. Problemet er bare at barna nok vil lære seg til å bli en narsissist selv, om barnet ikke får noe emosjonelt nærhet av forelderen. 

Som barne- eksponerende  bloggere?

Anonymkode: a98b9...306

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men de ønsker å bli forgudet av hver og en.

Da vil jeg tro at personen blir jo forgudet av barna sine så lenge de små, alle små barn forguder jo foreldrene sine. Mens det kan vel bli verre når barna når tenårene og ikke gir samme oppmerksomhet til moren lenger, at det er gjerne da kvalmen starter?

• Liker 2
  • 2 år senere...
Skrevet
n_97 skrev (På 11.1.2021 den 22.50):

Jeg kjente også en klassisk narcissistisk, vi har ikke kontakt idag men jeg har sjekket henne i sosiale media. Hun bruker barna til å kaste glans over seg selv. Vil ikke skrive konkret, men hun eksponerer dem på en usunn måte. Hun ble selv eksponert på liknende vis som barn, så hun viderefører det hun selv opplevde. Jeg har vondt av barna, men dessverre ikke noe jeg kan gjøre. 

Du kan jo varsle barnevernet? Om du vet mor ikke er i stand til å ta vare på barna mener jeg. 

Anonymkode: 17a7e...a32

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 22.56):

Typiske tegn. Skryter over alt det fine hennes barn har, alt hennes barn oppnår. Andre barn blir bare statister for å løfte hennes barn. De skal aldri være bedre, det liker ikke narsissisten. Da settes de andre barna på sin plass! Dersom de holder seg på sin plass, vil narsissisten gå utav sitt skinn for å gjøre det hyggelig. 

Kjøper gaver til de andre, men aldri bedre enn hennes barn. Dersom andre barn har noe fint, vil narsissisten gjøre alt i sin makt for å skaffe det samme og også kjøpe noe enda finere.

Anonymkode: a91be...714

Skrevet

Jeg blir nesten litt redd jeg nå av å lese disse beskrivelsene hvordan kan noen behandle barna sine slikt noe så overfladisk😭

Anonymkode: 8a886...0f6

Skrevet

Ja, det gjør hun, og den ene kommer til å merke det bedre enn den andre. De gjør forskjell på barna sine, for å ha noe å spille på når de trenger følelsen av kontroll. Å kontrollere barns følelser gir dem en maktfølelse, enten det er å skuffe eller glede dem.

De ivaretar ikke barnas følelser, men spiller gjerne på dem, for å få oppmerksomhet rundt seg selv. Narsissisten er opptatt av fasade, stiller gjerne opp litt ekstra for andre barn som trenger det om det gir dem bedre anseelse, men manipulerer og harselerer med sine egne når de er på privaten.
Offerrollen liker de også, så det å framstille ene barnet som "håpløst" kan også være en oppvisning, for å sanke sympati.

Den som betyr noe er dem selv, og de kan ikke sette seg selv til side for barna, foruten når de må spille bra.

Barn av narsissister blir ofte pleasers, og står i større fare for å bli utnyttet av andre i nære relasjoner.
De tøyer seg urimelig langt "for husfreden" og narsissistiske kjærester vil utgjøre en stor fare for disse som er vant til å måtte kjempe om oppmerksomhet fra de er barn. De forveksler ofte glimt av oppmerksomhet med kjærlighet.
Dessverre blir en del av dem narsissister selv også, visstnok særlig de som har umodne og narsissistiske mødre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...