Gå til innhold

Vurderer bachelor. Kan noen som er god på studiepoeng og sånn hjelpe meg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fra før fagbrev og fagskole med 120stp. 

Jeg har altså ikke bachelor, men fagskolen er jeg "ferdig med"

Slik jeg har forstått det må jeg 180stp for å ta bachelor? Kan jeg ta de 60 stp i det faget jeg vil og si at jeg har bachelorgrad ? Typ. Hvis jeg jobber i helse kan jeg ta de siste studiepoengene i realfag feks og si at jeg har bachelor etterpå? Eller hvis jeg har gått teknisk fagskole, kan jeg bare ta noen så fag så nært relevans det kommer og påberope meg bachelorgrad ?

Ser at jeg må ha bachelor eller master samma hva jeg skal jobbe med og det er deltids online som da blit aktuelt for meg. 
Kan jeg ta de siste 60 stp på ett år feks? Koster det noe for online nettstudie?

Anonymkode: f8a87...24f

Skrevet

Det er opp til universitetet eller høgskolen du søker å vurdere hvor mye poengene dine fra fagskolen kan telle i en bachelorgrad. Du kan ikke regne med å få godkjent en bachelorgrad ved å ta 60 studiepoeng ved høgskole/universitet. 

Kilde:

Sitat

Ifølge Kunnskapsdepartementet er det likevel ikke en automatisk kompatibilitet mellom studiepoeng tatt på fagskole og studiepoeng tatt på høgskole og universitet. Har du tatt studiepoeng på en fagskole og ønsker å bruke disse for å få fritak fra deler av en utdanning på høgskole eller universitet, er det fortsatt opp til høgskolen eller universitetet å vurdere om fagskoleutdanningen din gir deg det du trenger for å få fritak. 

Hva et online nettstudium koster kommer an på hvor du har tenkt å studere. De private tar skolepenger. Offentlige universiteter og høgskoler tar kun semesteravgift, som er ca 7-800 kroner per semester, pluss at du må betale for de bøkene du vil ha. 

• Liker 1
Skrevet
Ullvott skrev (40 minutter siden):

Det er opp til universitetet eller høgskolen du søker å vurdere hvor mye poengene dine fra fagskolen kan telle i en bachelorgrad. Du kan ikke regne med å få godkjent en bachelorgrad ved å ta 60 studiepoeng ved høgskole/universitet. 

Kilde:

Hva et online nettstudium koster kommer an på hvor du har tenkt å studere. De private tar skolepenger. Offentlige universiteter og høgskoler tar kun semesteravgift, som er ca 7-800 kroner per semester, pluss at du må betale for de bøkene du vil ha. 

Takk for svar! De nye endringene hadde vel tilbakevirkende kraft til 2013 så jeg trodde 120stp var 120 stp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! De nye endringene hadde vel tilbakevirkende kraft til 2013 så jeg trodde 120stp var 120 stp?

Teksten jeg siterer, og kilden som jeg lenker til er fra etter 2018, og som sagt: det er opp til studiestedet hvor mange poeng de eventuelt godskriver. 

Skrevet

Selv om du får de poengene godkjent av en høyskole/universitet, vil det uansett ikke holde å ta 60 nye poeng for å ha en bachelorgrad. Man tar ikke bare bachelorgrad, man tar alltid bachelorgrad i noe, og det er obligatoriske fag som inngår.

F.eks. var bachelorgradene på UiO da jeg studerte der lagt opp sånn at man måtte ha såkalt 80- eller 90-gruppe i faget man studerte. Så hvis man studerte f.eks. historie måtte man ha 80 eller 90 studiepoeng i noen obligatoriske historie-fag. I tillegg hadde man 40-gruppe, dvs 40 studiepoeng i en annen fagretning som man ikke studerte, f.eks. retorikk. Så måtte man ha exphil og exfac og resten fylte man opp med frie emner, dvs. studiepoeng fra en hvilken som helst fagretning. Dersom fagene fra fagskolen blir godkjent, vil jeg tippe at du kan ta dem som frie fag, det skal mye til for at fag du har tatt andre steder kan erstatte de obligatoriske fagene.

Anonymkode: 91cae...65a

• Liker 4
Skrevet

Studiepoeng fra fagskole er ikke det samme som studiepoeng fra universitet og høyskole. Studiepoeng fra fagskole er et navn som politisk bestemt i Norge, og ikke en del av det internasjonale ECTS for høyere utdanning i Europa.

De studiepoengene betyr egentlig ingenting når du tar en bachelor. Men du kan høre med høyskolen du ønsker å studere ved om du kan få ritak for ett flere fag som kan regnes som sammenfallene. Men det er ingen garanti for at de godkjenner det.

Anonymkode: 83815...bb3

• Liker 9
Skrevet

"Nei, studiepoeng fra fagskole og høyere utdanning er ikke det samme og ikke likestilte, selv om ordene er like. At poengene ikke er likestilte betyr at en søker ikke nødvendigvis får fritak fra 120 studiepoeng i høyere utdanning selv om personen har tilsvarende mange poeng fra en fagskoleutdanning.

Det er viktig at fagskolene informerer studentene sine godt om dette, så det ikke oppstår misforståelser og unødige skuffelser.

Studiepoeng fra fagskole er heller ikke anerkjent som en del av European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS), et system som brukes til å sammenligne høyere utdanning i Europa. Studiepoeng fra fagskole har derimot samme status som fagskolepoeng hadde."

https://www.nokut.no/norsk-utdanning/fagskole/regelverk-for-fagskoler/fritak-og-godskriving--hvilke-muligheter-finnes-for-fagskolestudenter/

Dette visste jeg faktisk ikke. Hva var da poenget med endringene til studiepoeng hvis det ikke egentlig gjorde noen forskjell.

Anonymkode: 6a08c...8e5

• Liker 4
Skrevet

Dette visste jeg faktisk ikke. Hva var da poenget med endringene til studiepoeng hvis det ikke egentlig gjorde noen forskjell.

Anonymkode: 6a08c...8e5

Ikke jeg heller. Da antar jeg at jeg ikke kan si at jeg har høyere utdanning heller da, selv om mesteparten av bøkene var de samme som de bruker på universitet. Jaja. Da dropper jeg det bare tror jeg så får jeg bare leve med at jeg har utdanning 😕

Skrevet

Med at jeg har lav utdanning*

Skrevet

Ikke jeg heller. Da antar jeg at jeg ikke kan si at jeg har høyere utdanning heller da, selv om mesteparten av bøkene var de samme som de bruker på universitet. Jaja. Da dropper jeg det bare tror jeg så får jeg bare leve med at jeg har utdanning 😕

Selv om veien mot en bachelor kanskje blit litt lenger enn du først trodde, trenger du jo ikke å gi opp før du har forsøkt. Finn studiet du øsnker deg og be de vurdere om du kan få noe fritak. Kanskje viser det seg at du kan få så mye fritak at det ikke blir store forskjellen likevel.

Anonymkode: 83815...bb3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg har fra før fagbrev og fagskole med 120stp. 

Jeg har altså ikke bachelor, men fagskolen er jeg "ferdig med"

Slik jeg har forstått det må jeg 180stp for å ta bachelor? Kan jeg ta de 60 stp i det faget jeg vil og si at jeg har bachelorgrad ? Typ. Hvis jeg jobber i helse kan jeg ta de siste studiepoengene i realfag feks og si at jeg har bachelor etterpå? Eller hvis jeg har gått teknisk fagskole, kan jeg bare ta noen så fag så nært relevans det kommer og påberope meg bachelorgrad ?

Ser at jeg må ha bachelor eller master samma hva jeg skal jobbe med og det er deltids online som da blit aktuelt for meg. 
Kan jeg ta de siste 60 stp på ett år feks? Koster det noe for online nettstudie?

Det er ikke slik en bachelor fungerer. Du må først få godskrevet de fagskolepoengene du har omgjort til stp. Så kan du konkurrere med de poengene om opptak enten til en ferdig sammensatt bachelorgrad (og kanskje få fritak i et semester), eller for å komme inn på enkeltemner for å oppnå en fri bachelor. Der må du studere i 3 år for å oppnå en bachelor. De tre årene skal være relevant for bachelorgraden, og enkeltemner må godkjennes på slutten,  og ha en rød tråd av sammensatte emner.

Deretter må du faktisk skrive en bacheloroppgave. Dersom du får til å sette sammen emner og høyskolen godkjenner bachelorgraden din må du også tenke på hvilken arbeidsgiver du sikter deg inn på, og om de emnene du tar er relevant. Det er en grunn til at man tar profesjonsstudier som et ferdig laget løp. 

Anonymkode: ff34b...0c3

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe mål i seg selv med høyere utdanning. Jeg har det, og er ikke noe klokere eller bedre enn de av vennene mine som tok fagbrev. Alt jeg har som ikke de har er et saftig studielån. ;) 

Anonymkode: 60f46...542

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke noe mål i seg selv med høyere utdanning. Jeg har det, og er ikke noe klokere eller bedre enn de av vennene mine som tok fagbrev. Alt jeg har som ikke de har er et saftig studielån. ;) 

Hehe joa. Men jeg skulle gjerne hatt en godt betalt jobb. Det er vanskelig uten høyere utdanning. Dessuten er det lavstatus å ikke ha bachelor eller master ihvertfall utifra hva man leser på dette forumet.. 

Jeg er etablert alt og tørr ikke si opp jobben for å studere fulltid "i disse dager" og jeg har barn og lån osv som gjør at jeg ikke flexibel som når jeg var i tenåra. 
Joda, jeg skulle gått skole når var i starten på tjueåra men jeg hadde rett og slett ikke snøring på hva jeg skulle bli den gangen. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe joa. Men jeg skulle gjerne hatt en godt betalt jobb. Det er vanskelig uten høyere utdanning. Dessuten er det lavstatus å ikke ha bachelor eller master ihvertfall utifra hva man leser på dette forumet.. 

Jeg er etablert alt og tørr ikke si opp jobben for å studere fulltid "i disse dager" og jeg har barn og lån osv som gjør at jeg ikke flexibel som når jeg var i tenåra. 
Joda, jeg skulle gått skole når var i starten på tjueåra men jeg hadde rett og slett ikke snøring på hva jeg skulle bli den gangen. 

Hva er det du jobber som nå da? Bachelor betyr ikke automatisk høyere lønn, det kommer an på om den er relevant. Har mange fagbrevvenner som tjener mye mer enn bachelorvennene mine. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva er det du jobber som nå da? Bachelor betyr ikke automatisk høyere lønn, det kommer an på om den er relevant. Har mange fagbrevvenner som tjener mye mer enn bachelorvennene mine. 

Ganske få kvinner i akkurat mitt yrke så jeg blir nok lett igjenkjent om jeg poster. 
Jeg leste ett sted at sykepleiere med fagskole gikk opp 20 000,- i året med 60 studiepoeng så jeg antar jeg kanskje kan be om 40 000,- opp ift det jeg har nå med 120. Men det er fortsatt ganske lang vei til hyttedrømmen feks 😕 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan hende du kan bruke fagskoleutdanningen din som en del av en selvkomponert bachelor. Ta kontakt med studiestedet du vurderer for veiledning og vurdering.

https://www.uio.no/studier/om/studier-og-grader/bachelor/

Anonymkode: 1301e...46a

Takk:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan hende du kan bruke fagskoleutdanningen din som en del av en selvkomponert bachelor. Ta kontakt med studiestedet du vurderer for veiledning og vurdering.

https://www.uio.no/studier/om/studier-og-grader/bachelor/

Anonymkode: 1301e...46a

Det er det samme som beskrevet lenger opp med fri bachelor.

Anonymkode: ff34b...0c3

• Liker 2
Skrevet

Du kan sjekke med studiestedet om du får godskrevet en del av fagene fra fagskolen, men du må nok ta mer enn 60stp. 

Jeg har 120stp fra teknisk fagskole, elkraft, og jeg kunne få godskrevet rundt halvparten av studiepoengene dersom jeg tok bachelor. Valgte å ikke gjøre det (enda), da jeg fikk jobb som senioringeniør og bedriften sa de sidestilte teknisk fagskole med bachelor når de tok inn folk. Dvs at jeg tjener like mye som de med bachelor, og fikk fagbrev-tiden med som lønnsansiennitet. 

Anonymkode: 76507...9ce

• Liker 2
Skrevet

Du får ikke innpass på høyskole med studiepoeng fra fagskole. Jeg har prøvd ;) 

Anonymkode: bbf36...129

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...