Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er utleier for første gang. Jeg har flyttet ifra mitt hus på 70kvm til ett på 220kvm, som jeg leier.og den på 70kvm skal jeg leie ut.

Jeg har fått tak i leietaker. Vi har ordnet med flytting av strøm og internett/TV til han. Nå ordner vi med depositumskonto. Jeg har laget et depkonto på min nettbank, som han skal signere og overføre pengene til. Men, han har ikke den samme banken. Og han ver ikke hvordan man blir kunden ny bank og ordner pengeroverføribger til ny osv. Han foreslår at jeg dropper depositumskonto, og at han bare overfører til min konto. 

Jeg kjenner ikke til fordeler og ulemper ved å gjøre dette ? Jeg  er selvfølgelig 100% til å stole på. Jeg tenker at jeg kan lage en konto på mitt nettbank der han overfører depositumet og skriver i mld at det er depositum. Dermed rører jeg ikke den. Lager altså en ny konto som er kun til depositum og står urørt til han flytter.  Er dette lovlig? Vet ikke lenger hva som er lov og ikke, da man egentlig ikke kan prompe engang i Norge uten å spørre staten om lov.

Eller har dere noe annet forslag? Annet enn at han lager ett nytt kundeforhold? Som er vanskelig for han. Med bankene stengt for tjeneste, så blir det ikke lettere.

Anonymkode: 15fb3...548

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal gå i banken og lage depositum konto. Den skal stå i hans navn og ikke ditt. Har ingenting å si at han har en annen bank. 

Anonymkode: 3316b...4f3

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skal gå i banken og lage depositum konto. Den skal stå i hans navn og ikke ditt. Har ingenting å si at han har en annen bank. 

Anonymkode: 3316b...4f3

Dette er jo hva TS skriver hun har gjort, men det fordrer at leietakeren klarer å signere kontrakten for kontoen. Da må vedkommende ha et kundeforhold i banken (trenger ikke koste noe). Jeg gjorde dette så sent som i høst, da jeg flyttet til ny leilighet. Huseier laget konto i banken, jeg fikk melding om å måtte signere. For å gjøre det, måtte jeg bli "kunde" (uten å måtte betale for noe kundeforhold altså). 

Det hele var egentlig rimelig enkelt, men det er jo noen som sliter sterkt teknisk.

Det forrige stedet jeg bodde, overførte jeg bare til huseier, som hadde depositumet på en egen konto (ikke dep. konto). Det gikk fint det og, og det er vel leietaker som risikerer noe ved å gjøre det på den måten. Er det greit for den som leier, så er det sikkert helt ok.

Anonymkode: 5656b...562

Skrevet

Man kan være kunde i så mange banker man vil, så leietaker trenger ikke å bytte bank, han trenger bare å snakke med banken. De er gode på dette.

Jeg har bare leid bolig, aldri eid, og tror depositumskontoen alltid har vært oppretta i utleiers navn.

Anonymkode: a28d8...859

• Liker 2
Skrevet

Der der ordnes lett på nettet, mer eller mindre uansett hvilken bank. 

• Liker 2
Skrevet

Pga. dep.konto har jeg et slags kundeforhold til sparebank1, selv om jeg selv bruker DnB. Det var ikke mange tastetrykkene som måtte til, men jeg var nødt til å opprette dette forholdet for at det skulle gå å signere avtalen (jeg spurte banken først).

Anonymkode: 5656b...562

Skrevet

Hvis du går med på at leietageren overfører depositumet til din konto så regnes det som forskudd på husleie, da sitter du med skjegget i postkassen hvis det er skader på leiligheten når leietageren flytter ut. Depositumkonto er sikkerhet for dere begge to.

En annen ting du bør tenke over er ditt ansvar hvis internettet står i ditt navn, du har et vist ansvar for at det ikke blir brukt til noe ulovlig. Alt for mange utleiere og leietagere er slepphendte med dette, det riktige er at leietageren ordner med abonnement i sitt navn. 

Anonymkode: d4305...cec

• Liker 2
Skrevet

Alle slike avtaler kan signeres med BankID, så de skal ikke være noe problem å få fikset enkelt og greit. 

Skrevet

Ikke finn på å droppe dep.konto! Din leietaker får ringe din bank og be om hjelp til å opprette en konto!

Anonymkode: 062d8...7f2

• Liker 1
Skrevet

Det er både ulovlig og forbudt å ikke opprette depositumkonto!

Anonymkode: 29653...38b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Både ulovlig og forbudt? Det er vel mye det samme... 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når du har klart å finne ut hvordan du lager større skrift på forumet her så burde du og kunne klare å forklare deg bedre.

Man er ikke pålagt til å ta depositum. Men dersom man skal ta depositum så stilles det krav.

Og TS, sjekk husleieloven for hvilke krav som stilles til depositumskonto.

Skrevet

Nei, ikke lovlig. En depositumskonto skal alltid stå i leietakerens navn! 

Som utleier MÅ du sette deg inn i husleieloven! 

Anonymkode: 1b27b...224

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...