Gå til innhold

Arbeidsgiver har ikke meldt inn lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utenlandsk kompis som har skadet seg og venter på operasjon. Siden det har gått noen måneder uten at det har kommet sykepenger spurte han om hjelp til å ringe nav. Når jeg ringer for han så viser det seg at arbeidsgiver kun har meldt inn lønn for den måneden har ble sykemeldt. Det er ikke meldt inn noen annen lønn i år. 

Han har en årsinntekt på ca 450 000, men har jobbet mindre i år på grunn av korona. Han har jobbet fullt fra juni til han skadet seg før jul. Han har ikke mottatt en eneste lønnslipp, kun forskudd på lønn via vipps. 2000 her og 2000 der. Han sier han aldri har fått feriepenger, og etter å ha logget inn på skatteetaten ser jeg at han er innmeldt med 140 000 i inntekt i fjor, 60 000 året før. Har jobbet fulltid hos samme arbeidsgiver hele tiden (utenom i våres, satt fast i hjemlandet). Han har skrevet timelister hele veien, men dette er kun håndskrevne lister han har sendt til arbeidsgiver på mail. Han har aldri fått noen tilbakemelding på dette. 

Hva gjør man i sånne tilfeller? Har virkelig ikke peiling på hvordan jeg skal hjelpe han! Takknemlig for alle tips 😊

Anonymkode: c0a01...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en utenlandsk kompis som har skadet seg og venter på operasjon. Siden det har gått noen måneder uten at det har kommet sykepenger spurte han om hjelp til å ringe nav. Når jeg ringer for han så viser det seg at arbeidsgiver kun har meldt inn lønn for den måneden har ble sykemeldt. Det er ikke meldt inn noen annen lønn i år. 

Han har en årsinntekt på ca 450 000, men har jobbet mindre i år på grunn av korona. Han har jobbet fullt fra juni til han skadet seg før jul. Han har ikke mottatt en eneste lønnslipp, kun forskudd på lønn via vipps. 2000 her og 2000 der. Han sier han aldri har fått feriepenger, og etter å ha logget inn på skatteetaten ser jeg at han er innmeldt med 140 000 i inntekt i fjor, 60 000 året før. Har jobbet fulltid hos samme arbeidsgiver hele tiden (utenom i våres, satt fast i hjemlandet). Han har skrevet timelister hele veien, men dette er kun håndskrevne lister han har sendt til arbeidsgiver på mail. Han har aldri fått noen tilbakemelding på dette. 

Hva gjør man i sånne tilfeller? Har virkelig ikke peiling på hvordan jeg skal hjelpe han! Takknemlig for alle tips 😊

Anonymkode: c0a01...cd3

Man lærer til neste gang. Og melder dette til arbeidstilsynet. 

Anonymkode: 38f0c...154

• Liker 1
Skrevet

Da har han vel aldri fått en lønnsslipp heller antar jeg? Men pengene, de har vel kommet inn på konto, og ikke i hånda?

I så fall, så er det bra. 

Det høres ut som en sak som burde anmeldes.

Anonymkode: c9170...a98

Skrevet

Her har jo kompisen din driti på draget med å jobbe for en useriøs arbeidagiver.

Lønnsslipp skal man ha og arbeidsgiver skal trekke skatt og andre utgifter. Altså har han jobbet svart. Da får han ikke noe mer enn det som er registrert hos skatteetaten. 

Anonymkode: 6b204...2d2

• Liker 1
Skrevet

Dette kan du varsle skatteetaten om sporenstreks. 

• Liker 1
Skrevet

Svart arbeid gir som regel ikke grunnlag for trygdeytelser. Selv om det er uforskyldt fra hans side.

Anonymkode: bc9df...b85

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...