Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ved siden av mitt studie jobbe 100 %, og har helt grei lønn. Dvs. at jeg kommer til å tjene over inntektsgrensa til Lånekassen.

Men jeg har nylig kjøpt bolig, og det vil gå mye penger til oppussing dette året . Derfor vurderer jeg å ta studielån (og stipend, men dette må jo tilbakebetales siden jeg tjener penger ved siden av) for å legge på sparing.

Renta er i dag på 1,391 %.

Og hvis jeg bør ta studielån for å legge av til sparing - hvor mye bør jeg ta?

Kun stipend? Stipend og begrenset lån? Stipend og maksimalt lån? 🙈

Setter pris på råd! ☺️☺️

Anonymkode: 02f9d...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke tatt opp noe slags lån for oppussing personlig. Er det ting som haster veldig eller er det mulig å ta litt om gangen etter hvert som du sparer opp nok penger?

Ellers kan det lønne seg å ta opp fullt lån og stipend for å investere pengene. Er jo rentefritt så lenge du er student, og du kan få god avkastning i f.eks. et globalt indeksfond. Men altså ikke for å bruke de.

Anonymkode: aa38b...5e6

Skrevet

Jeg ville ikke tatt opp lån for å pusse opp om det ikke var nødvendig. Og det du bruker på sparing, må du jo da betale tilbake med renter. Så selv om du da har mer penger, så må det betales tilbake et høyere beløp en du låner. Det er ikke sparing.

Kan du unngå er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Skrevet

For å korrigere:

Jeg har kjøpt bolig der jeg skal lage en utleieenhet. Dette koster en del penger, og jeg må bruke ganske mye av min inntekt hver måned for å få dette til. I tillegg har jeg ingen møbler, så en god del av inntektene bør gå dit også.

Det gjør at jeg tenker at sparing bør vike litt det neste halvåret eller året, sånn at jeg blir ferdig tidligere.

Jeg liker å spare, og lurer derfor på om jeg bør ta studielån for å få de utbetalt til sparekonto (eller kanskje sette dem på fond, da det sannsynligvis er mer lønnsomt). 

Skrevet

jeg ville lånt pengene☺️kan du investere, supert. pusser du opp, er dette det gunstigste lånet du kan ha(nå ser jeg bort fra privatlån hos mor til 0 rente). 

folk er pisdredde lån; skjønner det ikke. om man kan låne til en sånn rente og evt skape vetdier; være seg fond eller øke verdi på bolig-hvorfor ikke🧐

Anonymkode: 95e61...0ed

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort det. Det medfører en risiko.

Anonymkode: 2dd28...97c

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg ville ikke ha gjort det. Det medfører en risiko.

Anonymkode: 2dd28...97c

Hvilken risiko? :)
At jeg ikke tjener penger på det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

jeg ville lånt pengene☺️kan du investere, supert. pusser du opp, er dette det gunstigste lånet du kan ha(nå ser jeg bort fra privatlån hos mor til 0 rente). 

folk er pisdredde lån; skjønner det ikke. om man kan låne til en sånn rente og evt skape vetdier; være seg fond eller øke verdi på bolig-hvorfor ikke🧐

Takk for kommentar :)

Det er litt vanskelig å sette sammen hele regnestykket, men studielån fra Lånekassen gjør det lettere å fortsette med sparing, og jeg kan raskere komme i mål med oppussingen. Jeg må jo kjøpe litt og litt hver måned, og jo flere måneder, jo lengre tid vil oppussingen ta.

Planen er å få ny verdivurdering av boligen etterpå, sånn at jeg får en lavere rente på boliglånet. Men jeg aner jo ikke hva den nye verdien eller nye renta vil bli.

Det skal sies at møbler også står på renoveringslista mi, og det vil jo ikke få boligen til å øke i verdi. Det vil jo være det "ufornuftige" som jeg får frigjort økonomi til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for kommentar :)

Det er litt vanskelig å sette sammen hele regnestykket, men studielån fra Lånekassen gjør det lettere å fortsette med sparing, og jeg kan raskere komme i mål med oppussingen. Jeg må jo kjøpe litt og litt hver måned, og jo flere måneder, jo lengre tid vil oppussingen ta.

Planen er å få ny verdivurdering av boligen etterpå, sånn at jeg får en lavere rente på boliglånet. Men jeg aner jo ikke hva den nye verdien eller nye renta vil bli.

Det skal sies at møbler også står på renoveringslista mi, og det vil jo ikke få boligen til å øke i verdi. Det vil jo være det "ufornuftige" som jeg får frigjort økonomi til.

synes du har en god plan☺️og tenk så kjedelig det blir å få mange tusen i kredittkostnader på å kjøpe møblene på avbetaling😏halve studielånet mitt går rett i indeksfond😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...