Gå til innhold

Furuset, Ellingsrud eller Rasta? Hvor er det best å bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket område av disse tre er bedre og hvorfor? Takk! 

Anonymkode: 08cc8...450

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som bor i disse områdene? 

Skrevet

Rasta!!

Anonymkode: f02e6...726

Skrevet

Det er nok litt variasjoner innenfor de områdene. Hva er det du ønsker informasjon om? Oppvekstmiljø? Kultur? Boligpriser?

Jeg bor i nærheten av Furuset, og synes at noen av områdene der er fine, mens andre er litt for tett bebygd og trafikknært. 

Hvis man bruker litt tid på å orientere seg, kan man gjøre veldig gode boligkjøp i Groruddalen. Dersom pendlertid er viktig ville jeg ha sett på boliger i nærheten av toglinja (ikke t-banen). 

Anonymkode: 304ec...02a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Rasta!!

Anonymkode: f02e6...726

Hvorfor? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nok litt variasjoner innenfor de områdene. Hva er det du ønsker informasjon om? Oppvekstmiljø? Kultur? Boligpriser?

Jeg bor i nærheten av Furuset, og synes at noen av områdene der er fine, mens andre er litt for tett bebygd og trafikknært. 

Hvis man bruker litt tid på å orientere seg, kan man gjøre veldig gode boligkjøp i Groruddalen. Dersom pendlertid er viktig ville jeg ha sett på boliger i nærheten av toglinja (ikke t-banen). 

Miljø er nok viktigst. Prisene er ganske like, ikke sant? 

Skrevet

Furuseth og Ellingsrud er i Oslo.

Rasta er på Lørenskog.

Litt lettere å reise inn til byen fra de to første grunnet tilgang til t-bane. Billigere billett.

Rasta har bare bus ,og Express bus på noen avganger. Dyrere billett da mann må ha 2 soner.

Furuseth og Ellingsrud er for det meste blokker og litt rekkehus/enebolig.

Rasta er for det meste enebolig/rekkehus og noen blokker.

Befolkning på Furuseth/Ellingsrud er 80% innvandrere og 20% etnisk norske (hvis ikke mer av de første).

Rasta er kanskje 30% innvandrere og 70% etnisk norske.

Ellingsrud har Østmarka med en gang ut av døra. 

Rasta har marka og men ikke akkurat med en gang ut av døra.

Vet ikke jeg. Still noen kokret spørsmål hvis du har så prøver jeg å svare.

(bodde og fortsatt bor i nevnte områder i 15 år).

Anonymkode: 4cd58...e69

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor der det tidligere var Rasta kommune, i Lørenskog nå. Som en har skrevet lengre opp så spørs det jo hva du ser for deg er det beste. Jeg flyttet hit fra Oslo rett og slett fordi jeg forelska meg litt i området og fordi det var ok pris for å leie en leilighet i blokklandet jeg nå bor i. Det bygges veldig mye nytt her, både flere blokker og hus. Jeg elsker å bo her fordi alt er veldig sentralt, og jeg har tilgang til veldig mye uten å måtte ta buss (5 matbutikker i umiddelbar nærhet..). Jeg jobbet både i Oslo og i Lillestrøm så det var en veldig fin middelvei. 20-30 min med buss ca. begge veier. 

Bor jo ikke direkte på Rasta men tenkte jeg kunne slå et slag for området siden jeg tydeligvis bor der av og til med mine 2 postnummer 🤭

Anonymkode: 3a2ee...27c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg bor der det tidligere var Rasta kommune, i Lørenskog nå. Som en har skrevet lengre opp så spørs det jo hva du ser for deg er det beste. Jeg flyttet hit fra Oslo rett og slett fordi jeg forelska meg litt i området og fordi det var ok pris for å leie en leilighet i blokklandet jeg nå bor i. Det bygges veldig mye nytt her, både flere blokker og hus. Jeg elsker å bo her fordi alt er veldig sentralt, og jeg har tilgang til veldig mye uten å måtte ta buss (5 matbutikker i umiddelbar nærhet..). Jeg jobbet både i Oslo og i Lillestrøm så det var en veldig fin middelvei. 20-30 min med buss ca. begge veier. 

Bor jo ikke direkte på Rasta men tenkte jeg kunne slå et slag for området siden jeg tydeligvis bor der av og til med mine 2 postnummer 🤭

Beklager, mente ikke kommune 🤦‍♀️ Men postnummeret mitt tilsier av og til at det burde vært Rasta her før. Flyttet for et halvt år siden.

Skrevet

Vi trives veldig godt på Ellingsrud. Veldig nært marka, godt kollektivtilbud med t-bane og buss, fine skoler og barnehager. Vi synes folka her er veldig hyggelige og det er mange trivelige boområder. Litt mer variert boligmasse som gir forskjellige sosioøkonomiske grupperinger. Noe eneboliger, men mange rekkehus/tomannsboliger. Særlig på Munkebekken, men også på området som kalles Ellingsrud vest

Anonymkode: 6cae1...f2f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Miljø er nok viktigst. Prisene er ganske like, ikke sant? 

Jeg trives i Groruddalen. Er singel, ingen barn.
Det er lett å komme i kontakt med folk. Da jeg flyttet hit var det ikke så mange unge folk med samme bakgrunn som meg her (20-30 år med akademisk utdannelse og middelklassebakgrunn). Den siste tiden har det flyttet mange med den bakgrunnen hit, pga. prispresset i sentrum. Jeg synes at det er morsomt å bli kjent med folk med ulik bakgrunn, og er redd for at Groruddalen kommer til å bli «for» gentrifisert i løpet av noen år. 

Det ser også ut til å være en tendens at de som har størst sosiale problemer flytter ut til Viken, pga. prispress i Groruddalen. Dette er noe jeg har observert i mitt borettslag de siste to årene, og en venn et annet sted i Groruddalen ser det samme i sitt borettslag. 

Dersom du skal kjøpe bolig som en langsiktig investering ville jeg ha valgt Groruddalen fremfor Rasta, Lørenskog eller lignende.

Furuset er helt OK, og Ellingsrud har jeg hørt mye bra om (kjenner ikke så godt til dette området selv, men har en bekjent som bor der og skryter veldig av området. Hun bor i rekkehus, har små barn og liker friluftsliv).

Men dersom du tenker på leilighet i samme prissjikt som Furuset/ Ellingsrud, ville jeg også vurdert nedre Grorud og Haugenstua (kort pendlertid til sentrum med lokaltog). Men da tar jeg utgangspunkt i min situasjon, jeg er som sagt singel, og ønsker god prisavkastning på leiligheten på sikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rasta er på Lørenskog.

Det er bare Ola Halvorsen som sier Furuseth!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare Ola Halvorsen som sier Furuseth!

😂😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Befolkning på Furuseth/Ellingsrud er 80% innvandrere og 20% etnisk norske (hvis ikke mer av de første).

Har du kilde på dette?

Sist jeg leste en artikkel om Groruddalen sto det at 56% var etnisk norske, men det er hele dalen, så kan godt hende det er høyere på Furuset og Ellingsrud, men har absolutt ingen tro på at det er snakk om 80% eller mer, så vil gjerne ha kilde på denne påstanden.

Anonymkode: 28a78...39b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du kilde på dette?

Sist jeg leste en artikkel om Groruddalen sto det at 56% var etnisk norske, men det er hele dalen, så kan godt hende det er høyere på Furuset og Ellingsrud, men har absolutt ingen tro på at det er snakk om 80% eller mer, så vil gjerne ha kilde på denne påstanden.

Her gikk det litt fort - med "kan godt hende det er høyere på Furuset og Ellingsrud" mente jeg at det godt kan hende at det er høyere andel med innvandrerbakgrunn på Furuset og Ellingsrud enn i Groruddalen under ett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rasta er på Lørenskog.

Litt lettere å reise inn til byen fra de to første grunnet tilgang til t-bane. Billigere billett.

Rasta har bare bus ,og Express bus på noen avganger. Dyrere billett da mann må ha 2 soner.

Furuseth og Ellingsrud er for det meste blokker og litt rekkehus/enebolig.

Rasta er for det meste enebolig/rekkehus og noen blokker.

Ellingsrud har Østmarka med en gang ut av døra. 

Rasta har marka og men ikke akkurat med en gang ut av døra.

Vet ikke jeg. Still noen kokret spørsmål hvis du har så prøver jeg å svare.

(bodde og fortsatt bor i nevnte områder i 15 år).

Ja, 2 soner...Det er kanskje ikke så gøy. Men mange som bor der har nok en bil. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du kilde på dette?

https://statistikkbanken.oslo.kommune.no/ 

Ikke jeg som skrev, men ville korrigere litt. Du kan se tall her med bakgrunn i land inndelt i bydeler. Det er ikke sant at det er 80 % ikke-norske og 20 % norske på Furuset og Ellingsrud. Tallet er ca 40-60 totalt. Flere norske i de eldste aldersgruppene.

Jeg sier det igjen og igjen om Grorudallen, det er absolutt ikke et riktig bilde som gjengis her eller i media. Jeg har vært masse i Groruddalen, jobbet der, hatt venner der på flere ulike steder, gått masse tur. Det er et veldig fint sted, og jeg har kun møtt hyggelige folk. Aldri følt meg utrygg.

Anonymkode: c9026...377

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du kilde på dette?

Stusset også på den påstanden! Og jeg er enig med siste AB - føler meg mye tryggere i Groruddalen enn jeg gjorde da jeg bodde på Grünerløkka.

Jeg sier ikke at det ikke er utfordringer i Groruddalen, men jeg kjenner meg ikke igjen i det bildet enkelte forsøker å male. 

Skrevet

Jeg har 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du kilde på dette?

Nei ,ingen kilde.

Bare det som jeg har opplevd selv.

Barna gikk på barneskole i område. 30 barn i klassen ,3 Norske. De andre klassene var ikke bedre heller.

Også bare så dere vet jeg er utlending selv ,fra Europa.

Vi hadde noen Norske naboer ,men de fleste var 55+.

Områder som Tonsenhagen ,Bjerke osv tilhører Groruddalen og har flere Norske boende der så de drar statistikken opp.

Jeg bodde på "Ellingsrud siden av dalen" i 12 år. Før det bodde jeg på "Grorud siden av dalen" i 4 år. 

Nå skal jeg legge til at jeg har aldri følt meg utrygg eller opplevd noe dårlig i disse 12+4 år vi bodde i område. Ingen i min familie heller. Egentlig jeg kjenner ikke noen som har opplevd noe dårlig. Syns at hele Groruddalen er en flott område og kommer mest sannsynlig til å flytte tilbake den dagen barna flytter ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...