Gå til innhold

Maldonsalt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Hunter7 said:

Nerdealarm! 

Det stemmer ikke helt. Maldonsalt og andre sjøsalter smaker annerledes enn f.eks. steinsalt som igjen smaker annerledes enn f.eks. persisk blå-salt. Dødehavssalt har en annen mineralkomposisjon enn f.eks. Fleur de sel (tror det er 40 % mer magnesium i førstnevnte), og dette bidrar til ulik smaksopplevelse. 

Salt kan sammenlignes med vann. Salt er natriumklorid*, vann er H20 - men så kommer alle mineralene i tillegg som er med på å gi smak. Vann som kommer fra kalkrike områder smaker annerledes enn vann fra jernrike områder. Eller smeltevann fra is smaker annerledes enn brønnvann. 

*Gjengs forståelse av salt, en kjemiker ville nok ha protestert siden det finnes mange ulike typer salter

Jeg må innrømme at jeg fremdeles kjøper rosa salt. Selv om det er dilldall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, T-Rex said:

Men det ser jo ofte penere ut på bordet enn en vanlig pakke med Jozo 😛 

Selv bruker jeg helt vanlig fint sjøsalt til det meste av matlaging. Emballasjen vinner neppe noen designpriser, men fungerer helt fint til sitt bruk - matlaging og baking. Samtidig er jeg skyldig i å ha en rekke ulike salttyper til mer dekorative formål (som f.eks. svart lavasalt til egg, Fleur de sel Guerende til focaccia, og grov sjøsalt til lutkringler, osv.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hunter7 said:

Men det ser jo ofte penere ut på bordet enn en vanlig pakke med Jozo 😛 

Selv bruker jeg helt vanlig fint sjøsalt til det meste av matlaging. Emballasjen vinner neppe noen designpriser, men fungerer helt fint til sitt bruk - matlaging og baking. Samtidig er jeg skyldig i å ha en rekke ulike salttyper til mer dekorative formål (som f.eks. svart lavasalt til egg, Fleur de sel Guerende til focaccia, og grov sjøsalt til lutkringler, osv.)

Lutkringler??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 18.53):

Men det er jo ikke flaksalt? 

Anonymkode: 123b6...2a7

Vanlig flaksalt da. 

Anonymkode: e1b9a...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, T-Rex said:

Lutkringler??

Lutkringler eller (Salz-)brezeln som det heter på tysk. Det er slike kringler man får servert i "Biergarten" eller på Oktoberfest i Tyskland. De dynkes i lut (fortynnet, vel å merke) før de går i ovnen, noe som resulterer i at kringlene får en gyldenbrun farge under steking. Etter dynking med lut strøs grovkornet (hav)salt over. 

Tilberedningen er relativt rett frem og enkel, men tidkrevende pga. heving og kjøling (ca. 20 timer).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (2 timer siden):

Lutkringler eller (Salz-)brezeln som det heter på tysk. Det er slike kringler man får servert i "Biergarten" eller på Oktoberfest i Tyskland. De dynkes i lut (fortynnet, vel å merke) før de går i ovnen, noe som resulterer i at kringlene får en gyldenbrun farge under steking. Etter dynking med lut strøs grovkornet (hav)salt over. 

Tilberedningen er relativt rett frem og enkel, men tidkrevende pga. heving og kjøling (ca. 20 timer).

På "norsk" sier vi vel "pretzel"  eller "saltkringle", gjør vi ikke? Jeg har i hvert fall aldri hørt noen bruke uttrykket lutkringle, og når jeg googler ser det ut til at akkurat det ordet er mer vanlig å bruke i Sverige enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Brunhilde said:

På "norsk" sier vi vel "pretzel"  eller "saltkringle", gjør vi ikke? Jeg har i hvert fall aldri hørt noen bruke uttrykket lutkringle, og når jeg googler ser det ut til at akkurat det ordet er mer vanlig å bruke i Sverige enn i Norge.

Dette blir muligens flisespikkeri, men det er en vesentlig forskjell på norsk saltkringle og tysk lutkringle. I førstnevnte kokes deigen i vann tilsatt bakepulver (1), mens den tyske varianten dynkes med lutløsning. 

Rent etymologisk synes jeg det vitner om språklig latskap å blindt importere ord fra andre siden av blåmyra, all den tid (Laugen-)brezel eller lutkringle henviser til er spesifikt bakverk. Det amerikanske pretzel er en adskillig bredere betegnelse, ikke ulikt hvordan brød er en samlekategori for en rekke ulike typer brød. 

Men som sagt, dette blir muligens flisespikkeri. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (8 timer siden):

Dette blir muligens flisespikkeri, men det er en vesentlig forskjell på norsk saltkringle og tysk lutkringle. I førstnevnte kokes deigen i vann tilsatt bakepulver (1), mens den tyske varianten dynkes med lutløsning. 

Rent etymologisk synes jeg det vitner om språklig latskap å blindt importere ord fra andre siden av blåmyra, all den tid (Laugen-)brezel eller lutkringle henviser til er spesifikt bakverk. Det amerikanske pretzel er en adskillig bredere betegnelse, ikke ulikt hvordan brød er en samlekategori for en rekke ulike typer brød. 

Ikke flisespikkeri i det hele tatt, men interessant informasjon - nå lærte jeg noe nytt i hvert fall! :blomst: 

Anonymkode: a14f4...e2d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (På 16.1.2021 den 16.49):

Smaker det noe mer enn vanlig salt?

Anonymkode: 57187...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (På 17.1.2021 den 0.33):

Absolutt flisespikkeri, men hvis du har glede av det... ;)

Mitt poeng var at det ikke finnes noe som heter "lutkringle" i Norge. Jeg ser også, i de tyske oppskriftene jeg finner, at natron ofte er brukt i kokevannet. Så...jeg vetikke helt hvor vesentlig forskjellen er i våre dager. Men igjen, hvis du har glede av flisespikkingen, så stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunhilde said:

Absolutt flisespikkeri, men hvis du har glede av det... ;)

Mitt poeng var at det ikke finnes noe som heter "lutkringle" i Norge. Jeg ser også, i de tyske oppskriftene jeg finner, at natron ofte er brukt i kokevannet. Så...jeg vetikke helt hvor vesentlig forskjellen er i våre dager. Men igjen, hvis du har glede av flisespikkingen, så stå på! :)

Du er klar over at det tyske ordet "Natronlauge" oversettes med lut på norsk? 

Det brukes også natron (natriumbikarbonat - NaHCO3) i oppskrifter, da lut (natriumoksid - NaOH) er et særs sterkt kjemikalie som må behandles med stor forsiktighet. Så av rene forsiktighetshensyn kan man erstatte lut med natron - med det er fortsatt ikke det samme som "Laugenbrezel". 

Men for all del, hvis du får glede av flisespikking av flisespikking, så kjør på :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 16.43):

Smaker det noe mer/bedrr enn annet salt? Er det ikke vanskelig å få fordelt saltet skikkelig når det er så store biter? Hvordan bruker dere det?

Beste saltet. Inneholder ikke antiklumpemiddel slik som billig skvip salt gjør. Du smuldrer det bare mellom fingrene. 

Anonymkode: ce428...59d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Smaker det noe mer enn vanlig salt?

Jeg tror ikke jeg hadde smakt forskjell på Himalaya-salt og vanlig havsalt i en blindtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

T-Rex skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke jeg hadde smakt forskjell på Himalaya-salt og vanlig havsalt i en blindtest.

Ikke jeg heller :) For meg er det litt sånn "salt er salt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunhilde said:

Ikke jeg heller :) For meg er det litt sånn "salt er salt".

Med unntak av urtesalt og salt med røyksmak og sånt noe. Men ikke-smaksatt salt smaker.. salt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...