AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Del Skrevet 11. januar 2021 Smaker det noe mer/bedrr enn annet salt? Er det ikke vanskelig å få fordelt saltet skikkelig når det er så store biter? Hvordan bruker dere det? Anonymkode: 57187...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Del Skrevet 11. januar 2021 Smaker bedre. Smuldrer det mellom fingrene. Anonymkode: 9e312...4f0 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Del Skrevet 11. januar 2021 Anbefaler deg å se dokumentaren Salt, fat, acid, heat. En episode er om hvordan ulike typer salt brukes og fremhever smak Anonymkode: 40547...3ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Del Skrevet 11. januar 2021 Bare kjøp vanlig grovt havsalt. Billigere og smaker akkurat det samme. Anonymkode: e1b9a...795 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mikaela24 Skrevet 11. januar 2021 #5 Del Skrevet 11. januar 2021 Jeg bruker mye maldonsalt. Bruker vanlig finsalt når jeg lager supper og gryter, grovsalt til salting av fisk og kjøtt, men bruker maldonsalt når jeg steker biff, lager foccacciabrød, på salater og slikt. Spesielt når saltet skal på maten helt til slutt. Vanlig grovsalt er slettes ikke det samme som maldonsalt. Maldonsalt fremhever smaken på en helt annen måte. Når du nevner det med fordeling, så bare smuldrer jeg saltet mellom fingrene. Fungerer veldig fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Smaker bedre. Smuldrer det mellom fingrene. Anonymkode: 9e312...4f0 Mikaela24 skrev (1 time siden): Jeg bruker mye maldonsalt. Bruker vanlig finsalt når jeg lager supper og gryter, grovsalt til salting av fisk og kjøtt, men bruker maldonsalt når jeg steker biff, lager foccacciabrød, på salater og slikt. Spesielt når saltet skal på maten helt til slutt. Vanlig grovsalt er slettes ikke det samme som maldonsalt. Maldonsalt fremhever smaken på en helt annen måte. Når du nevner det med fordeling, så bare smuldrer jeg saltet mellom fingrene. Fungerer veldig fint! Jeg får ikke så godt til å smuldre det, det meste ender opp som store biter oppå. Får dere det helt fint? Anonymkode: 57187...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mikaela24 Skrevet 11. januar 2021 #7 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg får ikke så godt til å smuldre det, det meste ender opp som store biter oppå. Får dere det helt fint? Anonymkode: 57187...c1a Det blir ikke som finsalt, men jeg smuldrer det til litt mindre biter. Jeg liker godt de tynne saltflakene i maldonsalt, så det blir liksom ikke så fort for salt om noen av bitene er store. Jeg liker også godt sprøheten i maldonsaltet, så for meg er det helt fint at det er noen større flak på maten 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 11. januar 2021 #8 Del Skrevet 11. januar 2021 Eldorado flaksalt smaker nøyaktig det samme som dyrere maldon og flaksalt. Jeg elsker flaksalt. Det er noe annet å kjenne de små eksplosjonene i munnen av salt når det ligger litt spredt enn om jeg har brukt finsalt. Da smaker liksom alt salt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marleneK92 Skrevet 12. januar 2021 #9 Del Skrevet 12. januar 2021 Maldonsalt bruker jeg gjerne som topping på ting jeg ønsker mer smak på. Vanlig havsalt til selve matlagingen. Maldonsaltet setter bedre smak på en rett. Det merkes fort om du prøver å toppe en rett med vanlig havsalt, og en annen gang maldonsalt (syns ihvertfall jeg) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeshi Skrevet 12. januar 2021 #10 Del Skrevet 12. januar 2021 Maldonsalt gir en bedre smak, synes jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Del Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 17.57): Bare kjøp vanlig grovt havsalt. Billigere og smaker akkurat det samme. Anonymkode: e1b9a...795 Men det er jo ikke flaksalt? Anonymkode: 123b6...2a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. januar 2021 #12 Del Skrevet 12. januar 2021 Jeg bruker Maldonsalt til å drysse på mat der det trengs/smaker godt (hvor man faktisk smaker saltet og kjenner flakene), og vanlig bordsalt til matlaging (der er det ikke noe poeng å bruke Maldonsalt). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Del Skrevet 12. januar 2021 Bruker maldonsalt til det meste. Også i gryter, bare smuldrer det med fingrene, det løser seg uansett opp i den varme væsken. Synes det smaker best, i hvert fall i retter hvor man strør saltet på noe (foccaccia, stekte grønnsaker, kokt egg, avokado...). Anonymkode: 07935...b87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Del Skrevet 16. januar 2021 Linazer skrev (På 11.1.2021 den 20.22): Eldorado flaksalt smaker nøyaktig det samme som dyrere maldon og flaksalt. Jeg elsker flaksalt. Det er noe annet å kjenne de små eksplosjonene i munnen av salt når det ligger litt spredt enn om jeg har brukt finsalt. Da smaker liksom alt salt. Er eldorado lettere å knuse enn maldon? Anonymkode: 57187...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mikaela24 Skrevet 16. januar 2021 #15 Del Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er eldorado lettere å knuse enn maldon? Anonymkode: 57187...c1a Nei, det knuses på samme måte da begge er flaksalt. Jeg synes faktisk Maldonsalt er bedre på smak enn Eldorado. Har prøvd begge, uten å ha noen formening om dette med smak i utgangspunktet. Jeg sverger derfor til Maldonsalt i stedet for Eldorado sitt flaksalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Del Skrevet 16. januar 2021 Mikaela24 skrev (26 minutter siden): Nei, det knuses på samme måte da begge er flaksalt. Jeg synes faktisk Maldonsalt er bedre på smak enn Eldorado. Har prøvd begge, uten å ha noen formening om dette med smak i utgangspunktet. Jeg sverger derfor til Maldonsalt i stedet for Eldorado sitt flaksalt. På hvilken måte? Hvis det går an å svare på😁 Anonymkode: 57187...c1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Del Skrevet 16. januar 2021 Her bruker vi kun Maldonsalt. Ingenting annet. Fungerer fint til alt. Anonymkode: 52ca2...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 16. januar 2021 #18 Del Skrevet 16. januar 2021 Salt er salt. Har jeg funnet ut, etter å ha kjøpt alle de dyre variantene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mikaela24 Skrevet 16. januar 2021 #19 Del Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På hvilken måte? Hvis det går an å svare på😁 Anonymkode: 57187...c1a Jeg synes maldonsaltet er sprøere og litt "piggere" på smak. Ble litt overrasket den gangen jeg kjøpte Eldorado sitt flaksalt og brukte dette på foccacciabrød. Jeg kunne like gjerne brukt vanlig finsalt, for jeg syntes ikke det var noe snert i det, om du forstår hva jeg mener. Maldonsaltet er liksom mer enn salt. Det har en egen sprøhet, en veldig klar smak, og en slags snert som jeg ike synes Eldorado klarer å skape. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 16. januar 2021 #20 Del Skrevet 16. januar 2021 20 minutter siden, T-Rex said: Salt er salt. Har jeg funnet ut, etter å ha kjøpt alle de dyre variantene. Nerdealarm! Det stemmer ikke helt. Maldonsalt og andre sjøsalter smaker annerledes enn f.eks. steinsalt som igjen smaker annerledes enn f.eks. persisk blå-salt. Dødehavssalt har en annen mineralkomposisjon enn f.eks. Fleur de sel (tror det er 40 % mer magnesium i førstnevnte), og dette bidrar til ulik smaksopplevelse. Salt kan sammenlignes med vann. Salt er natriumklorid*, vann er H20 - men så kommer alle mineralene i tillegg som er med på å gi smak. Vann som kommer fra kalkrike områder smaker annerledes enn vann fra jernrike områder. Eller smeltevann fra is smaker annerledes enn brønnvann. *Gjengs forståelse av salt, en kjemiker ville nok ha protestert siden det finnes mange ulike typer salter 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå