AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Del Skrevet 11. januar 2021 Hei! hva ville dere gjort om dere hadde 30 000 til å sette i fond? Ville dere satt det i et globalt indeksfond? Eller ville dere delt opp i feks tre fond? (litt om min økonomi: jeg er sisteårsstudent, har 200 k på bsu og har satt inn 25 k i år.) Anonymkode: 1d91f...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Del Skrevet 11. januar 2021 Åssen i helvete greier studenter spare så mye i BSU? Aldri hatt sjans. Anonymkode: 428e8...198 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Del Skrevet 11. januar 2021 Hvor villig er du til å ta risiko? Vil du være aktiv, eller det mest «invest and forget»? Dersom du ikke ønsker å følge så mye med, så er DNB Global Indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks V gode valg. Evnt KLP AksjeVerden Indeks. Dersom du ønsker å være litt mer aktiv og ta høyere risiko, så ville jeg ridd på den grønne bølgen. Fornybar energi har steget vilt mye i det siste, men foreløpig ser det ut som det fortsatt skal stige. Oljefondet skal investere 100 milliarder dollar og USA 2000 milliarder dollar i bærekraftig energi. Men her kan det komme en korreksjon (dog du kan få en veldig fin avkastning til det skjer). Forslag til fond: Handelsbanken Bærekraftig Energi Storebrand Fornybar Dnb Miljøinvest Thematica - Future Mobility iShares Global Clean Energy ETF Invesco Solar ETF WisdomTree Battery Solution ETF Av teknologi så ville jeg valgt BGF Next Generation Technology BGF World Technology Tin Teknik JPM US Technology Anonymkode: 6da86...92b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Del Skrevet 11. januar 2021 Hadde kjøpt meg Tesla (TSLA) aksjer. Skulle ønske jeg gjorde det tidligere. Kjøpte sist måned for 50k og har 40% fortjeneste allerede. Men det første jeg gjorde når jeg begynte med investeringer nylig var å kjøpe meg et globalt indeksfond som følger markedet (f.eks. DNB global indeks) Anonymkode: 3fbef...f1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. januar 2021 #5 Del Skrevet 11. januar 2021 Et tips: sjekk forvaltningsgebyret. Noen fond tar nærmere 2 % i forvaltningsgebyr, mens de billigste (bl.a indeksfondene til f.eks klp) tar kun 0,8 %. Det blir mye penger etter hvert. Det er vel generelt globale indeksfond som anbefales dersom man vil ha forholdsvis trygg avkastning og skal spare i minst 5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 11. januar 2021 #6 Del Skrevet 11. januar 2021 Hvis du er sisteårsstudent er det ikke så sikkert at det er lurt å "låse inn" pengene i fond akkurat nå. Det er en overgang fra student til arbeidstager der du ikke har noe særlig med opptjente rettigheter, og hvis du ikke har fått jobb før du er ferdig med å studere må du tære på oppsparte midler siden du ikke kvalifiserer til arbeidsledighetstrygd. Hvis du har fått jobb, så kan det også ta tid fra du begynner å jobbe til du får første lønning, og da kan det også hende du er avhengig av tilgang på midler. Vet det ikke var det du spurte om, men det er en generell betraktning det er lurt å ta med seg når man vurderer plassering av penger. 30k er ikke mer enn en buffer på 2-3 mnd... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krusnes Skrevet 11. januar 2021 #7 Del Skrevet 11. januar 2021 Mitt beste tips er DNB Teknologi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Del Skrevet 11. januar 2021 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): Et tips: sjekk forvaltningsgebyret. Noen fond tar nærmere 2 % i forvaltningsgebyr, mens de billigste (bl.a indeksfondene til f.eks klp) tar kun 0,8 %. Det blir mye penger etter hvert. Det er vel generelt globale indeksfond som anbefales dersom man vil ha forholdsvis trygg avkastning og skal spare i minst 5 år. Ikke se deg blindt på gebyrer. Det er sant at indeksfond er billig, men globale indeksfond har hatt en generell vekst på ca 15 %. (0,20-0,40% i gebyr) Handelsbanken Bærekraftig energi har hatt 151% vekst (1,8% gebyr). Thematica - Future Mobility har hatt en vekst på 212% (3,47% gebyr). Generelt sett anbefales lave gebyrer, men er du aktiv så har gebyrer ingenting å si. Anonymkode: 6da86...92b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Del Skrevet 11. januar 2021 Krusnes skrev (4 minutter siden): Mitt beste tips er DNB Teknologi. DNB teknologi har underprestert de siste årene og blitt slått av indeksen. Sjekk heller ut BGF sine fond. DNB teknologi har satset mye på telekom i det siste, og kan igjen bli aktuell dersom 5G aksjene skyter i været. Anonymkode: 6da86...92b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Del Skrevet 11. januar 2021 Ps BSU grensen i år er 27500. Jeg liker fondet fornybar energi av storebrand. Anonymkode: 04a6d...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. januar 2021 #11 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikke se deg blindt på gebyrer. Det er sant at indeksfond er billig, men globale indeksfond har hatt en generell vekst på ca 15 %. (0,20-0,40% i gebyr) Handelsbanken Bærekraftig energi har hatt 151% vekst (1,8% gebyr). Thematica - Future Mobility har hatt en vekst på 212% (3,47% gebyr). Generelt sett anbefales lave gebyrer, men er du aktiv så har gebyrer ingenting å si. Anonymkode: 6da86...92b Sant det, men da tar du også høyere risiko og må følge med mer selv. Billige, globale indeksfond anbefales dersom man ikke vil/kan være aktiv selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Del Skrevet 11. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Åssen i helvete greier studenter spare så mye i BSU? Aldri hatt sjans. Anonymkode: 428e8...198 Haha! Er 27 år og har studert i evigheter, så å sette av penger fra sommerjobb gjennom alle disse årene er vel ikke spesielt imponerende. 🤷♂️ Anonymkode: 1d91f...1c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Del Skrevet 11. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor villig er du til å ta risiko? Vil du være aktiv, eller det mest «invest and forget»? Dersom du ikke ønsker å følge så mye med, så er DNB Global Indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks V gode valg. Evnt KLP AksjeVerden Indeks. Dersom du ønsker å være litt mer aktiv og ta høyere risiko, så ville jeg ridd på den grønne bølgen. Fornybar energi har steget vilt mye i det siste, men foreløpig ser det ut som det fortsatt skal stige. Oljefondet skal investere 100 milliarder dollar og USA 2000 milliarder dollar i bærekraftig energi. Men her kan det komme en korreksjon (dog du kan få en veldig fin avkastning til det skjer). Forslag til fond: Handelsbanken Bærekraftig Energi Storebrand Fornybar Dnb Miljøinvest Thematica - Future Mobility iShares Global Clean Energy ETF Invesco Solar ETF WisdomTree Battery Solution ETF Av teknologi så ville jeg valgt BGF Next Generation Technology BGF World Technology Tin Teknik JPM US Technology Anonymkode: 6da86...92b Takk for tipsene! Jeg kan ikke så mye om aksjeting, så jeg tror ikke jeg skal satse på å være så veldig aktiv. Men sånn som her: Er det et poeng å fordele det slik: 10 k i DNB Global Indeks 10 k i KLP AksjeGlobal Indeks V 10 k i fornybar energi/den grønne bølgen ??? Eller er det tåpelig å dele opp et såpass lite beløp som 30 000? Anonymkode: 1d91f...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Del Skrevet 11. januar 2021 2 hours ago, Summeer said: Hvis du er sisteårsstudent er det ikke så sikkert at det er lurt å "låse inn" pengene i fond akkurat nå. Det er en overgang fra student til arbeidstager der du ikke har noe særlig med opptjente rettigheter, og hvis du ikke har fått jobb før du er ferdig med å studere må du tære på oppsparte midler siden du ikke kvalifiserer til arbeidsledighetstrygd. Hvis du har fått jobb, så kan det også ta tid fra du begynner å jobbe til du får første lønning, og da kan det også hende du er avhengig av tilgang på midler. Vet det ikke var det du spurte om, men det er en generell betraktning det er lurt å ta med seg når man vurderer plassering av penger. 30k er ikke mer enn en buffer på 2-3 mnd... Takk for rådet! Jeg har en bufferkonto på foreløpig 20 000, som skal stå urørt, og til sommeren satser jeg på å ha 30/40 000 der. Håper det er nok til eventuell arbeidsledighet! Anonymkode: 1d91f...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Del Skrevet 11. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ps BSU grensen i år er 27500. Jeg liker fondet fornybar energi av storebrand. Anonymkode: 04a6d...ec1 Det var jeg ikke klar over! Nå overførte jeg 2 500 ekstra. takk! :) Anonymkode: 1d91f...1c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #16 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor villig er du til å ta risiko? Vil du være aktiv, eller det mest «invest and forget»? Dersom du ikke ønsker å følge så mye med, så er DNB Global Indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks V gode valg. Evnt KLP AksjeVerden Indeks. Dersom du ønsker å være litt mer aktiv og ta høyere risiko, så ville jeg ridd på den grønne bølgen. Fornybar energi har steget vilt mye i det siste, men foreløpig ser det ut som det fortsatt skal stige. Oljefondet skal investere 100 milliarder dollar og USA 2000 milliarder dollar i bærekraftig energi. Men her kan det komme en korreksjon (dog du kan få en veldig fin avkastning til det skjer). Forslag til fond: Handelsbanken Bærekraftig Energi Storebrand Fornybar Dnb Miljøinvest Thematica - Future Mobility iShares Global Clean Energy ETF Invesco Solar ETF WisdomTree Battery Solution ETF Av teknologi så ville jeg valgt BGF Next Generation Technology BGF World Technology Tin Teknik JPM US Technology Anonymkode: 6da86...92b Hvorfor ikke DNB Teknologi? Anonymkode: 078e5...63e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #17 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var jeg ikke klar over! Nå overførte jeg 2 500 ekstra. takk! Anonymkode: 1d91f...1c4 Skattefordelen med BSU gjelder ikke lenger. Det er ikke vits å spare lenger. Anonymkode: 078e5...63e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Godhelg2019 Skrevet 11. januar 2021 #18 Del Skrevet 11. januar 2021 Krusnes skrev (2 timer siden): Mitt beste tips er DNB Teknologi. Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #19 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skattefordelen med BSU gjelder ikke lenger. Det er ikke vits å spare lenger. Anonymkode: 078e5...63e Kan legge til at det gjelder bare hvis du eier bolig. Anonymkode: 0d0cf...382 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #20 Del Skrevet 11. januar 2021 Dnb teknologi og Handelsbanken bærekraft er det vi har hatt mest avkastning på det siste halve året. Det kommer litt an på hvor lenge du har tenkt å ha pengene. Og kommer du til å følge med i det hele tatt eller kommer du til å sette dem og glemme at du har dem? Hvis du er ute etter max avkastning så hadde jeg satset på en v de overnevnte, hvis du vil kjøre safe så Dnb global. Black rock teknologi gjør det også veldig bra. Anonymkode: 0c260...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå