Gå til innhold

Gynekolog i morgen. Prøvere i snart 1 år. Hva bør jeg spørre om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Henvist via fastlege, så er offentlig. Er egentlig grunnet mellomblødninger og smerter relatert til EL, så tenker litt i endometriose-baner - men jeg har ikke ekstremt sterke menssmerter hele tiden, bare av og til 🤷🏼‍♀️ Typ en og annen menstruasjon er så ille at jeg må puste meg gjennom takene, litt som rier. 

Men hva annet bør jeg spørre om? Vi har vært prøvere siden januar-februar i fjord, og har hatt en kjemisk graviditet løpet av den tiden, ellers intet. Har barn fra før som kom som lyn fra klar himmel, bare 2 år gammel, så bør ikke ha blitt steril på den tiden liksom. Timen er jo pga blødningene, men jeg tror jo det har en grunn som også grunner i hvorfor vi ikke har fått til å bli gravid enda, og siden det er offentlig føler jeg jeg må lede timen litt selv 🤷🏼‍♀️ (Nei, privat er ikke noe alternativ) 

Anonymkode: a6136...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ha med oversikt over egne sykluser, og eventuelt resultat av prøver du og mannen tidligere har tatt. (sperm, og hormoner). 

Utover det lar du gynekologen undersøke, og stille spørsmålene. Behandling eller henvisning videre blir hovedsakelig basert på hva de ser på ultralyd, og hva blodprøver viser. Det er lite vits i å stille spørsmål om hva du/dere selv kan gjøre, etter et år med prøving tar de utgangspunkt i at det er en kroppslig utfordring et eller annet sted. Og det mest irriterende de hører er spørsmål om hyppighet, kosthold, vitaminer, og så videre. 

Eneste jeg vil anbefale er å høre om spermprøve for mannen om gynekologen ikke initierer dette selv. Jeg var selv hos en elendig gynekolog første gang. Det var problemer hos meg, ingenting som tilsa problemer hos mannen, så han satt meg i gang med hormoner. 8 sykluser senere viste det seg at joda, det var et problem med mannen. Så det kunne spart oss for mye tid og ikke minst bivirkninger av hormoner om den henvisningen ble sendt før. 

Anonymkode: 85f80...e14

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du bør ha med oversikt over egne sykluser, og eventuelt resultat av prøver du og mannen tidligere har tatt. (sperm, og hormoner). 

Utover det lar du gynekologen undersøke, og stille spørsmålene. Behandling eller henvisning videre blir hovedsakelig basert på hva de ser på ultralyd, og hva blodprøver viser. Det er lite vits i å stille spørsmål om hva du/dere selv kan gjøre, etter et år med prøving tar de utgangspunkt i at det er en kroppslig utfordring et eller annet sted. Og det mest irriterende de hører er spørsmål om hyppighet, kosthold, vitaminer, og så videre. 

Eneste jeg vil anbefale er å høre om spermprøve for mannen om gynekologen ikke initierer dette selv. Jeg var selv hos en elendig gynekolog første gang. Det var problemer hos meg, ingenting som tilsa problemer hos mannen, så han satt meg i gang med hormoner. 8 sykluser senere viste det seg at joda, det var et problem med mannen. Så det kunne spart oss for mye tid og ikke minst bivirkninger av hormoner om den henvisningen ble sendt før. 

Har ikke testet noe tidligere, og min erfaring fra gynekologen der fra tidligere besøk (før og utenom prøvingen) er at de avfeier lett når de ikke finner noe på ultralyden. Derfor føler jeg at jeg må komme mer forberedt selv. 

Spermprøve har jeg tenkt å spørre om, men visste ikke om det var "innafor" så takk for tips! Jeg vil også be om å få sjekket hormonene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke testet noe tidligere, og min erfaring fra gynekologen der fra tidligere besøk (før og utenom prøvingen) er at de avfeier lett når de ikke finner noe på ultralyden. Derfor føler jeg at jeg må komme mer forberedt selv. 

Spermprøve har jeg tenkt å spørre om, men visste ikke om det var "innafor" så takk for tips! Jeg vil også be om å få sjekket hormonene. 

Kan fort ende med at de bare henviser direkte til utredning om de ikke ser noe direkte, ja. Men ikke se på det som noe negativt. Som regel er det veldig lite, om noe, en gynekolog får gjort om det først er problemer. Om de gjør det er det noen prøver dere kan ta selv mens dere venter. Jeg husker ikke hvilke, er noen år siden, men ta en tur på google, eller mulig noen her inne vet. 

Ofte vil gynekologen bare vise videre til mannens fastlege. Dere kan jo også vurdere å be om henvisning direkte derfra allerede, så sparer dere tid. 

Skrevet

Om du har regelmessig syklus og det ikke synes noe spesielt på ultralyden så er det lite de får gjort, annet enn å sjekke mannen din. Vi fikk henvisning av sædprøve fra gynekologen på sykehuset. Vi ble henvist direkte til IVF etter at sædprøven, blodprøver av meg og gu var tatt. Ingenting galt var funnet.

Anonymkode: 3776d...725

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...