Kelli Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 I forbindelse med bygging må jeg flytte felles ledninger til vann og kloakk, da disse kommer i konflikt med bygge tiltaket. Rørene vil fremdeles ligge på min tomt og omleggingen vil bli betalt av meg. Omleggingen vil ikke ha noen praktisk betydning for de som er knyttet til disse ledningene. Jeg har noen naboer som ikke ønsker at tomten skal bebygges og derfor har valgt å være vanskelig. De påstår at jeg ikke har råderett over disse rørene og derfor ikke har rett til å flytte disse rørene uten deres tillatelse. Må jeg ha detes velsignelse til å flytte rørene eller står jeg fritt her? Håper noen har kunnskaper rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Just now, Kelli said: I forbindelse med bygging må jeg flytte felles ledninger til vann og kloakk, da disse kommer i konflikt med bygge tiltaket. Rørene vil fremdeles ligge på min tomt og omleggingen vil bli betalt av meg. Omleggingen vil ikke ha noen praktisk betydning for de som er knyttet til disse ledningene. Jeg har noen naboer som ikke ønsker at tomten skal bebygges og derfor har valgt å være vanskelig. De påstår at jeg ikke har råderett over disse rørene og derfor ikke har rett til å flytte disse rørene uten deres tillatelse. Må jeg ha detes velsignelse til å flytte rørene eller står jeg fritt her? Håper noen har kunnskaper rundt dette. Hvordan vil flyttingen ikke ha noen betydning? De kan jo ikke bruke de mens det bygges? Hva sier kommunen? Anonymkode: 2dcb5...f74
Kelli Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2021 Som sagt, omleggingen vil bli gjort av fagfolk, så bruken vil ikke bli berørt.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 Hvem er eier av ledningene? Er det servitutter på din eiendom knyttet til ledningene? Står det noe om dette i igangsettingstillatelsen? Jeg er ikke kjempestø på dette, men tror ikke de kan nekte deg å flytte rør på din grunn, når du bekoster det og tillatelse er gitt fra fra ledningseier og byggeetaten. Dobbeltsjekk gjerne med den som har behandlet byggesaken din, eller noen som jobber med VA/kommunalteknisk. Anonymkode: 83723...ec4 2
mamma til gogutta Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Det kommer an på hva som fremgår av servitutten/avtalen mellom eiendommene som gir naboene rett til avløp over din tomt. Den kan enten gi rett til funksjonen vann/avløp over din tomt, eller den kan også være stedfestet. Dersom rettigheten tolkes til å gi rett til bestemt plassering må servitutten omskipes (jordskiftesak). Se mer om vilkår for omskiping i servituttloven § 5 og 6 (tror jeg)
Enmanelskeråhate Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 Kelli skrev (52 minutter siden): Som sagt, omleggingen vil bli gjort av fagfolk, så bruken vil ikke bli berørt. Kjør på
Kelli Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2021 mamma til gogutta skrev (1 time siden): Det kommer an på hva som fremgår av servitutten/avtalen mellom eiendommene som gir naboene rett til avløp over din tomt. Den kan enten gi rett til funksjonen vann/avløp over din tomt, eller den kan også være stedfestet. Dersom rettigheten tolkes til å gi rett til bestemt plassering må servitutten omskipes (jordskiftesak). Se mer om vilkår for omskiping i servituttloven § 5 og 6 (tror jeg) De har rett til å føre vann og kloakk over min eiendom, men hvor rørene skal ligge er ikke spesifisert i tinglyst rett.
Kelli Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem er eier av ledningene? Er det servitutter på din eiendom knyttet til ledningene? Står det noe om dette i igangsettingstillatelsen? Jeg er ikke kjempestø på dette, men tror ikke de kan nekte deg å flytte rør på din grunn, når du bekoster det og tillatelse er gitt fra fra ledningseier og byggeetaten. Dobbeltsjekk gjerne med den som har behandlet byggesaken din, eller noen som jobber med VA/kommunalteknisk. Anonymkode: 83723...ec4 Det er flere ledningseiere. Jeg er en av dem. De som ikke ønsker at det skal komme hus er medledningseiere. De bruker det de kan for å sabbotere planene. Og vil selvsagt ikke gi meg lov til å flytte ledningene dersom de kan nekte dette. Det er snakk om å flytte rørene noen meter til siden. Rørene vil fortsatt ligge på mitt gbnr. Og arbeidet vil bli bekostet av meg. Det virker veldig rart om loven er lagt til rette for at jeg ikke skal kunne flytte rør på egen grunn for egen regning uten å måtte be om tillatelse...
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 8 hours ago, Kelli said: Som sagt, omleggingen vil bli gjort av fagfolk, så bruken vil ikke bli berørt. Selv om det utføres av fagfolk vil man bli berørt. Forklar meg gjerne hvordan jeg tar feil. Men ser ikke helt at de har rett til å so noe på det uansett. Anonymkode: 2dcb5...f74 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 6 hours ago, Kelli said: Det er flere ledningseiere. Jeg er en av dem. De som ikke ønsker at det skal komme hus er medledningseiere. De bruker det de kan for å sabbotere planene. Og vil selvsagt ikke gi meg lov til å flytte ledningene dersom de kan nekte dette. Det er snakk om å flytte rørene noen meter til siden. Rørene vil fortsatt ligge på mitt gbnr. Og arbeidet vil bli bekostet av meg. Det virker veldig rart om loven er lagt til rette for at jeg ikke skal kunne flytte rør på egen grunn for egen regning uten å måtte be om tillatelse... Tillatelsen du evt nå ha er fra kommunen. Iallfsll om du faktisk skal jobbe med en fellesleding. Da kan det være kommunen krever separering, men dette kan firmaet du bruker. Anonymkode: 2dcb5...f74
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Ville tatt med kommunen. Ser for meg at de legger rørene først, og kobler om etterpå, slik at naboene ikke vil bli berørt under byggingen, kun når selve omkoblingen finner sted. Anonymkode: f0cba...a82
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Ville tatt med kommunen. Ser for meg at de legger rørene først, og kobler om etterpå, slik at naboene ikke vil bli berørt under byggingen, kun når selve omkoblingen finner sted. Anonymkode: f0cba...a82 Om det er vann han skal bytte kan det være at kommunen har krav på at det må være trykksatt vann 1 døgn før testing før beboere kan bruke vannet. Men leser fra teksten at det nok er en stikkledning og da er de ofte ikke så harde på krava Anonymkode: 2dcb5...f74
mamma til gogutta Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Kelli skrev (21 timer siden): De har rett til å føre vann og kloakk over min eiendom, men hvor rørene skal ligge er ikke spesifisert i tinglyst rett. Rettigheten må tolkes, og naboene dine kan antakelig alltids argumentere med at det har vært meningen at rettigheten knytter seg til den plassering som er anlagt. Som nevnt kan du omskipe servitutten. Alternativet er å anføre overfor naboen at du har rett til å flytte ledningen, og se hva de svarer. Mener du at du har retten på din side kan du jo evnt flytte ledningen, men da risikerer du et krav om tilbakeflytting som du kan vurdere å besvare med omskiping.
Kelli Skrevet 12. januar 2021 Forfatter #14 Skrevet 12. januar 2021 mamma til gogutta skrev (17 minutter siden): Rettigheten må tolkes, og naboene dine kan antakelig alltids argumentere med at det har vært meningen at rettigheten knytter seg til den plassering som er anlagt. Som nevnt kan du omskipe servitutten. Alternativet er å anføre overfor naboen at du har rett til å flytte ledningen, og se hva de svarer. Mener du at du har retten på din side kan du jo evnt flytte ledningen, men da risikerer du et krav om tilbakeflytting som du kan vurdere å besvare med omskiping. Så lenge jeg koster omleggingen og flyttingen av rørene ikke har noen negativ konsekvens for noen- blir det hele igrunnen latterlig🤪
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå