AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Er det mulig for meg å få boliglån? Jeg har en inntekt på ca 300 000 +/- i året. Ikke aktuelt med bolig under 2m for meg. Jeg har en egenkapital på nærmere 200 000. Kan betale 7000/8000 på boliglånet hver måned. Mulig jeg trenger startlån fra kommunen? Si jeg får 300 000 i startlån, da sitter jeg på 500 000 i egenkapital. Kanskje jeg stiller litt bedre da? Hva tenker dere? Er det umulig for meg å eie??
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du er jo tydeligvis ung. Så du har jo vist spareevne til tross for lav inntekt, så antar at det vil tale til din fordel Vil anbefale deg å ta kontakt med kommunens startlån, og/eller flere banker. Få banken til å fortelle deg konkret hva du trenger for å få boliglån hos dem. Min erfaring er at det er enklere å få boliglån hos de små bankene, men sjekk med alle Anonymkode: fa49d...5b3
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2021 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du er jo tydeligvis ung. Så du har jo vist spareevne til tross for lav inntekt, så antar at det vil tale til din fordel Vil anbefale deg å ta kontakt med kommunens startlån, og/eller flere banker. Få banken til å fortelle deg konkret hva du trenger for å få boliglån hos dem. Min erfaring er at det er enklere å få boliglån hos de små bankene, men sjekk med alle Anonymkode: fa49d...5b3 Lest at du kun få låne 5 ganger inntekten din. Det vil si 1,5M. Så hvis jeg vil ha bolig til 2m må jeg minimum ha 500 000 i EK. Da er jeg avhenging av startlån fra kommunen. Men vil definitivt sjekke med banker først. Jeg er forresten 22 år. Bor hjemme og har derfor kunnet spart opp en del. Takk for svar! Endret 11. januar 2021 av AnonymBruker12455
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 11. januar 2021 Noen som vet om ung uføre blir prioritert med tanke på startlån fra kommunen? Fast og stabil inntekt. Og noen som vet hvor mye man kan få?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (Akkurat nå): Noen som vet om ung uføre blir prioritert med tanke på startlån fra kommunen? Fast og stabil inntekt. Og noen som vet hvor mye man kan få? Det avhenger fra kommune til kommune Anonymkode: fa49d...5b3 1
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det avhenger fra kommune til kommune Anonymkode: fa49d...5b3 jeg kan vel regne med hvertfall 200 000 håper jeg? Alt under det er litt lattelig for min del. Søker i slutten av året. Sparer litt enda.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 Tror ikke man får lån uten fast jobb. Anonymkode: 06a36...997 1
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke man får lån uten fast jobb. Anonymkode: 06a36...997 Ung ufør er fast og stabil inntekt. Det er det som teller. 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (7 minutter siden): jeg kan vel regne med hvertfall 200 000 håper jeg? Alt under det er litt lattelig for min del. Søker i slutten av året. Sparer litt enda. I noen kommuner kvalifiserer alle unge med dårlig råd seg for startlån, mens andre steder er det kun de som ligger veldig tynt an og aldri kan komme til å spare til EK selv. Så om du får, og hvor mye du får, avhenger av hvor stort trykk det er i din kommune Du er ufør, så mulig at du kvalifiserer deg. Men så kan det hende at noen med rusproblemer eller med andre utfordringer er foran deg i køen. Men kan være lurt å søke så snart som mulig, sånn at du kommer deg på boligmarkedet så snart som mulig. Du taper mye penger for hver eneste måned du leier bolig. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror ikke man får lån uten fast jobb. Anonymkode: 06a36...997 Jeg er ikke så kjent med konseptet å være ufør, men antar at man har fast inntekt som ufør - selv om at det ikke er selvtjente penger? Anonymkode: fa49d...5b3 1
Million Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 (endret) AnonymBruker12455 skrev (22 minutter siden): Noen som vet om ung uføre blir prioritert med tanke på startlån fra kommunen? Fast og stabil inntekt. Og noen som vet hvor mye man kan få? Husbanken gir lån til de som er "varig vanskeligstilte". Det står i deres retningslinjer, og det er kunder i den kategorien de er til for. Og uføretrygdede er nettopp det. Lån gjennom Husbanken administreres av den enkelte kommune, etter hva jeg forstår. Jeg tror du vil slite med å få lån på hele 5 ganger inntekten din med bare 300 000 i året. 5 x inntekten er maksimalt til kunder, og gis helst til de med best råd og inntekt. Har man kun 300 000 i årsinntekt, blir det jo naturligvis mindre igjen til alle andre utgifter som finnes i en husholdning, også en som bare består av én person. Det vil bli veldig lite penger igjen til deg å leve av med et boliglån på hele 1,5 mill. Sist jeg sjekket (2016), krevde Husbanken at man først har fått avslag på boliglån i minst TO vanlige banker før man kan få lån hos dem. Så søk hos de du finner med best rente, og se litt rundt på markedet. Får du avslag, spar på de skriftlige avslagene og legg de frem for Husbanken. En annen positiv ting med boliglån i Husbanken er at de til unge folk kan gi opptil 50 (!) års nedbetalingstid. Det gir veldig lave månedskostnader for sånne som deg, som har lav inntekt og dårlig råd. Så prøv å få lån i Husbanken! Endret 11. januar 2021 av Million 1
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #11 Skrevet 11. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: I noen kommuner kvalifiserer alle unge med dårlig råd seg for startlån, mens andre steder er det kun de som ligger veldig tynt an og aldri kan komme til å spare til EK selv. Så om du får, og hvor mye du får, avhenger av hvor stort trykk det er i din kommune Du er ufør, så mulig at du kvalifiserer deg. Men så kan det hende at noen med rusproblemer eller med andre utfordringer er foran deg i køen. Men kan være lurt å søke så snart som mulig, sånn at du kommer deg på boligmarkedet så snart som mulig. Du taper mye penger for hver eneste måned du leier bolig. Jeg er ikke så kjent med konseptet å være ufør, men antar at man har fast inntekt som ufør - selv om at det ikke er selvtjente penger? Anonymkode: fa49d...5b3 Jeg kommer til å søke i min hjemmekommune og deretter nabokommunen. Større sjanse da tror jeg.
Million Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 (endret) AnonymBruker12455 skrev (2 minutter siden): Jeg kommer til å søke i min hjemmekommune og deretter nabokommunen. Større sjanse da tror jeg. Jeg sjekket for Oslo og også Akershus, og der sto det at man måtte søke lån i den kommunen man skulle bo. Du kan altså ikke søke om lån i en annen kommune. De har sin "pengebeholdning" til sine innbyggere, ikke til nabokommunens innbyggere som ikke får lån i hjemkommunene sine. Eller mente du at du har tenkt å flytte til nabokommunen? PS! Dette er info jeg fant i 2016, så sjekk selv i tilfelle det er kommet endringer eller er litt andre regler i din kommune! Endret 11. januar 2021 av Million 2
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 11. januar 2021 Just now, Million said: Jeg sjekket for Oslo, og der sto det at man måtte søke lån i den kommunen man skulle bo. Du kan altså ikke søke om lån i en annen kommune. De har sin "pengebeholdning" til sine innbyggere, ikke til nabokommunens innbyggere som ikke får lån i hjemkommunene sine. Eller mente du at du har tenkt å flytte til nabokommunen? Du kan søke lån i flere kommuner men det må søkes om først, etter det jeg forstår. Hadde jeg fått lån i nabokommunen, ville jeg absolutt flyttet dit ja!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker12455 skrev (1 minutt siden): Jeg kommer til å søke i min hjemmekommune og deretter nabokommunen. Større sjanse da tror jeg. Man kan kun søke i den kommunen man bor i, så det er ikke vits i å søke til nabokommunen. Svigermor fikk 800k i startlån fra kommunen (ufør), og 50 år nedbetalingstid. Vi fikk 1.8mill og måtte kjøpe rekkehus (jeg er ufør, mannen dårlig betalt jobb og mye gjeld fra tidligere, vi har 3 barn) Fikk 30 års nedbetalingstid. Betaler ca 6600kr i mnd i lån+renter og 4700kr i felleskostnader. Hadde klart foretrukket enebolig, men sånn er reglene her. Anonymkode: 49f78...2ee
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #15 Skrevet 11. januar 2021 4 minutter siden, Million said: Husbanken gir lån til de som er "varig vanskeligstilte". Det står i deres retningslinjer, og det er kunder i den kategorien de er til for. Og uføretrygdede er nettopp det. Lån gjennom Husbanken administreres av den enkelte kommune, etter hva jeg forstår. Jeg tror du vil slite med å få lån på hele 5 ganger inntekten din med bare 300 000 i året. 5 x inntekten er maksimalt til kunder, og gis helst til de med best råd og inntekt. Har man kun 300 000 i årsinntekt, blir det jo naturligvis mindre igjen til alle andre utgifter som finnes i en husholdning, også en som bare består av én person. Det vil bli veldig lite penger igjen til deg å leve av med et boliglån på hele 1,5 mill. Sist jeg sjekket (2016), krevde Husbanken at man først har fått avslag på boliglån i minst TO vanlige banker før man kan få lån hos dem. Så søk hos de du finner med best rente, og se litt rundt på markedet. Får du avslag, spar på de skriftlige avslagene og legg de frem for Husbanken. En annen positiv ting med boliglån i Husbanken er at de til unge folk kan gi opptil 50 (!) års nedbetalingstid. Det gir veldig lave månedskostnader for sånne som deg, som har lav inntekt og dårlig råd. Så prøv å få lån i Husbanken! Takk for godt og utfyllende svar. Jeg er liksom redd jeg aldri vil få eie egen bolig. Men dette tror jeg er min eneste vei inn på boligmarkedet. Kommer til å sjekke ut dette snarest! 1
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #16 Skrevet 11. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan kun søke i den kommunen man bor i, så det er ikke vits i å søke til nabokommunen. Svigermor fikk 800k i startlån fra kommunen (ufør), og 50 år nedbetalingstid. Vi fikk 1.8mill og måtte kjøpe rekkehus (jeg er ufør, mannen dårlig betalt jobb og mye gjeld fra tidligere, vi har 3 barn) Fikk 30 års nedbetalingstid. Betaler ca 6600kr i mnd i lån+renter og 4700kr i felleskostnader. Hadde klart foretrukket enebolig, men sånn er reglene her. Anonymkode: 49f78...2ee Så mye?? Det var overraskende mye. Glad det ordnet seg for dere da. Jeg har ca 21000kr i måneden. Ikke mye men jeg kan definitivt bruke 7000 i måneden på nedbetaling av lån.
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #17 Skrevet 11. januar 2021 Noen som vil dele hvor mye de har fått i startlån fra kommunen?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #18 Skrevet 11. januar 2021 Jeg er ung ufør og fikk 1 mill i startlån i kommunen. Hadde 800k i egenkapital, 400k som forskudd på arv, 400k hardt oppspart ved å bo hjemme hos foreldrene. Men hadde altså for lav inntekt til lån i vanlig bank, så fikk det jeg trengte for å få kjøpt en flott og egnet leilighet til 1,8 mill. Hvor bor du som gjør deg avhengig av en bolig på minst 2 mill? Det er ikke sikkert du kan forvente sånne summer i lån på din inntekt. Anonymkode: 8351f...00c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #19 Skrevet 11. januar 2021 Mange uføre får startlån hos husbanken til mye lavere rente. Anonymkode: 626d6...816 1
AnonymBruker12455 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #20 Skrevet 11. januar 2021 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ung ufør og fikk 1 mill i startlån i kommunen. Hadde 800k i egenkapital, 400k som forskudd på arv, 400k hardt oppspart ved å bo hjemme hos foreldrene. Men hadde altså for lav inntekt til lån i vanlig bank, så fikk det jeg trengte for å få kjøpt en flott og egnet leilighet til 1,8 mill. Hvor bor du som gjør deg avhengig av en bolig på minst 2 mill? Det er ikke sikkert du kan forvente sånne summer i lån på din inntekt. Anonymkode: 8351f...00c Fælt å si det men, standaren min er relativt høy. Kan sikkert finne noe til 1,8 mill som er for meg, men ikke så lett. 1 mill i startlån, wow. Håper det ordner seg for meg også. Hvor mye betaler du ned på lånet og har du litt til overs hver måned? Hvis ikke det er frekt å spørre om.. Endret 11. januar 2021 av AnonymBruker12455
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå