Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt økonomiske råd når det kommer til BSU :)

Jeg har nettopp kjøpt meg bolig, og overtar om en uke.

Jeg har ikke brukt BSU ved boligkjøpet, da tanken var å fortsette å spare. Nå er vi i nytt år, og jeg beregnes som boligeier. Dermed vil fordelene ved sparing dette året i BSU falle bort, og jeg vil ikke få noen skattefordeler i 2022. Planen er å fortsette sparingen i fond i stedet for.

Derfor har jeg litt lyst til å ta pengene ut, siden jeg trenger en del møbler og har mye som jeg ønsker å pusse opp. Men jeg har hørt at å avslutte BSU-kontoen uten å bruke den til boligkjøp, vil gjøre at jeg mister skattefordelene som jeg skal få i sommer.

Fant ingen informasjon om dette på nettsiden til banken, så er usikker på om det stemmer.

I så fall: Hvor mye vil det påvirke meg? Jeg studerte i 2019, og fikk derfor ikke spart mer enn rundt 5000 kr. Så kanskje det er en ubetydelig sum det er snakk om?

Har ikke så mye tilsammen heller. Har kun 54 000 kroner.

Er det noen som vet? ☺️

PS: Jeg har byttet bank, og BSU-kontoen er i den gamle. Derfor tror jeg ikke at det er mulig å trekke nedbetaling av lån fra BSU. Vil uansett heller ha pengene i en utbetaling.

Anonymkode: 7b978...89f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig å få pengene overført til egen konto på en lovlig måte, men det forutsetter at både lånekonto og BSU-konto er i samme bank. Litt triksing hvor banken bruker BSU-pengene til å nedbetale huslånet, og så økes belåningen på huset tilsvarende BSU-størrelsen. Litt papirarbeid, og det kan komme litt gebyrer, avhengig av hvor samarbeidsvillig banken er. 

Siden det er så lite det er snakk om er nok det letteste å flytte BSU til hovedbanken, og trekke lånet derifra. Tar ikke så altfor mange måneder før 54'000 er borte. 

Skrevet (endret)

Dersom du bruker BSU på noe annet enn bolig vil ikke bare 2021-skattefordelen forsvinne. Alle tidligere skattefordeler må da tilbakebetales - men det var kanskje ikke det du lurte på?

Hvis du feks har fått 20% skattefradrag på 50.000,- må dette tilbakebetales til Mor Norge. Dvs 10.000,- 

Hvis da ikke banken hjelper deg å trikse..

Endret av Ti T Usen
  • Liker 1
Skrevet
Ti T Usen skrev (Akkurat nå):

Dersom du bruker BSU på noe annet enn bolig vil ikke bare 2021-skattefordelen forsvinne. Alle tidligere skattefordeler må da tilbakebetales - men det var kanskje ikke det du lurte på?

Hvis du feks har fått 20% skattefradrag på 50.000,- må dette tilbakebetales til Mor Norge. Dvs 10.000,- 

Hvis da ikke banken hjelper deg å trikse..

Åh, det var bra at du sa! Det visste jeg ikke!

Trodde bare at det jeg egentlig skal få i år (basert på 5000 kr) kom til å forsvinne.

Shit!

Skrevet

Foreløpig fordel me bsu-konto, er at der er høyere rente på den enn boliglånet. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei!

Trenger litt økonomiske råd når det kommer til BSU :)

Jeg har nettopp kjøpt meg bolig, og overtar om en uke.

Jeg har ikke brukt BSU ved boligkjøpet, da tanken var å fortsette å spare. Nå er vi i nytt år, og jeg beregnes som boligeier. Dermed vil fordelene ved sparing dette året i BSU falle bort, og jeg vil ikke få noen skattefordeler i 2022. Planen er å fortsette sparingen i fond i stedet for.

Derfor har jeg litt lyst til å ta pengene ut, siden jeg trenger en del møbler og har mye som jeg ønsker å pusse opp. Men jeg har hørt at å avslutte BSU-kontoen uten å bruke den til boligkjøp, vil gjøre at jeg mister skattefordelene som jeg skal få i sommer.

Fant ingen informasjon om dette på nettsiden til banken, så er usikker på om det stemmer.

I så fall: Hvor mye vil det påvirke meg? Jeg studerte i 2019, og fikk derfor ikke spart mer enn rundt 5000 kr. Så kanskje det er en ubetydelig sum det er snakk om?

Har ikke så mye tilsammen heller. Har kun 54 000 kroner.

Er det noen som vet? ☺️

PS: Jeg har byttet bank, og BSU-kontoen er i den gamle. Derfor tror jeg ikke at det er mulig å trekke nedbetaling av lån fra BSU. Vil uansett heller ha pengene i en utbetaling.

Hør med lånebanken din om å få tilsvarende på boliglånet mot at du overfører bsu til lånet. Om du sprekker den uten å bruke til boliglån, må alt du har fått av skattelette betales tilbake. På 54k, om du har fått maks skattelette, 13,5k. Det er kjedelig å betale det tilbake. Da lønner seg fort å heller betale møbler og slikt med kredittkort 😳

Det du betalte inn for skatteåret 2020 kommer på skattemeldingen uansett om kontoen sprekkes i dag eller i juli. 

Anonymkode: 209e2...a3d

Skrevet

Regner med du har lån på boligen du har kjøpt? Da er det jo ikke vanskeligere enn at du bruker BSU-pengene til å betale ned på boliglånet og så bruker du de pengene du ellers ville brukt på lånet til å betale for møbler og oppussing. 

Anonymkode: fd14e...173

• Liker 2
Skrevet

Betal ned lånet med bsu kontoen din. Da har du inntekt/ sparepenger som kan brukes til oppussing i stedet :)

Anonymkode: eb82a...85d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regner med du har lån på boligen du har kjøpt? Da er det jo ikke vanskeligere enn at du bruker BSU-pengene til å betale ned på boliglånet og så bruker du de pengene du ellers ville brukt på lånet til å betale for møbler og oppussing. 

Anonymkode: fd14e...173

Dette. Jeg avsluttet BSU kontoen min ved å bruke den til å betale ned på boliglånet. Pengene som vi ellers hadde brukt på nedbetaling kunne vi da disponere fritt. Forutsetter at du overfører BSU kontoen til din nye bank.

Anonymkode: 89498...3b4

Skrevet

Tusen takk for råd, alle sammen! Jeg setter veldig pris på det.

Veldig synd at jeg ikke kan ta ut pengene uten å betale så mye for det. Da tenker jeg at jeg dropper det, og undersøker med den nye banken hva de kan gjøre for meg :) 
Det er en liten lokalbank med mange begrensinger (jeg går fra DnB), så håper at det ikke blir et problem 🤞

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...