Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jente 23

Jeg startet i ny jobb i august og mistrives veldig. Vi er kun 5 damer som jobber sammen på mitt kontor, og jeg merket raskt at arbeidsmiljøet var dårlig. Damene jeg jobber med har jobbet der i mange år og har lagt hverandre for hat. Så snart en går ut av rommet er det baksnakking, dette går på rundgang alt ettersom hvem som er i rommet. Har merket at de ikke liker meg heller, gjennom himling med øynene når jeg spør om noe eller frekke kommentarer. Jeg føler jeg går på eggeskall hele vakten, redd for  si eller gjøre noe feil.

Jeg har blitt god venn med folk på andre avdelinger som har fortalt at hver gang det kommer inn en ny slutter de like etterpå igjen, altså i den stillingen jeg har. Det virker som om det er svært mange som ikke liker de jeg jobber med rundt på huset. Jeg jobber mandag-fredag, og hver helg gruer jeg meg til bare til jobbuken skal starte igjen. 

Jeg har tatt det opp med sjefen min to ganger men der er ingen hjelp å få. Jeg har konstant hodepine, høy puls, hjertebank og blir utslitt av ingenting. Når jeg er ferdig på jobb ligger jeg som regel på sofaen helt til jeg skal legge meg da jeg er så utslitt av dagen. Matlysten har forsvunnet og jeg finner ikke glede i trening eller venner lenger. 

Jeg skal studere til høsten så har til trøstet meg med at det kun er for et år, men merker nå at jeg ikke klarer mer. Jeg kontaktet fastlegen angående hodepinen, pulsen og hjertebanken og hun mente på jeg var smålig deprimert eller utbrent. Jeg fikk så sykemelding en uke og skal inn til legen igjen nå på onsdag. Jeg har ikke hatt det så bra på lenge etter jeg ble sykemeldt, hodepinen ga seg etter tre dager, jeg har trent og fått tilbake litt av gleden. Men jeg er redd at legen ber meg gå ut i jobb igjen denne uken og jeg er sikker på at de hater meg for at jeg har vært sykemeldt. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, tenker å søke andre jobber i dag men har enda en måned oppsigelsestid. Jeg er egentlig en svært sosial person som er glad i å jobbe og savner det å kunne dra på en jobb hvor jeg trives, jeg vil ikke være sykemeldt lenge heller, bare til jeg føler meg fysisk bedre. 

Hva ville dere gjort? Noen som har opplevd det samme? Hvordan kan jeg eventuelt få en lenger sykemelding? 

Anonymkode: 9c0a5...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lytt til kroppens signaler. Du skal forhåpentligvis stå i arbeidslivet i fem tiår til, er det noe
vits i å forbli i stillingen om du skal studere til høsten likevel?

Anonymkode: 3e756...0ec

Skrevet (endret)

Hei! 

Først må jeg si at det er veldig leit å høre. Du er jo definitivt i en vanskelig situasjon. Jeg vet selv hvor vanskelig det er å jobbe steder som er direkte demotiverende. 

Først tenker jeg du må se på dette som læring! Det er mange steder i livet ditt du kommer til å komme utfor mennesker som er idioter. Da må du lære deg til å kjenne på deg selv. F.eks si: at er ok å spørre om hjelp, det gjør deg ikke dårlig. Det er de som er dårlig ved frekke formuleringer eller himling. Ikke deg. Du fortjener respekt. Den samme respekten som du gir de. 

Og her må du gjøre 2 ting: 

1. Du skriver at du har tatt det opp med sjefen. Men du må også ta det opp mot direkte den ansatte. Du skal tross alt bare jobbe der ett år og kan det evt bli verre? Ta problemene opp på en respektfull måte. F.eks "jeg vet at jeg har gjort litt feil i denne jobben og jeg tar kanskje ikke ting like rask som deg xxxx, men ikke bli irritert på meg når jeg spør deg om ting. Jeg er bare interessert i å gjøre jobben min bedre." Veldig ofte er min erfaring at andre bjeffer høyere enn deres bitt eller så er de ikke skikkelig klar over sin oppførsel. Da kan du også lære de bedre å kjenne. Kanskje de høres mer irritert enn det de egentlig mener? Kanskje noen hadde en veldig dårlig dag når de sa det du opplevde som negativt og dumt? 

2. Lære deg å stå i motgangen. Din verdi settes av deg selv, ikke av de rundt deg. Ref og kommentar om det litt lengre oppe.

Jeg anbefaler dette pga du skal studere til høsten og å bytte jobb nå er ikke mulig. Hadde du ikke hatt noe komme opp så raskt (over sommeren) hadde jeg anbefalt deg å finne alternativt arbeid. 

Hvis 1 eller begge feiler så blir det å ta en ny tur til legen. Men nevner du disse punktene for legen din og at du akter å jobbe med det så har du iallefall legen din mer på ditt lag fremover :)

Men jeg tror at disse punktene vil gjøre det bedre for deg. Du nevner jo baksnakking så dette er ikke personer som sier ting til ansiktet ditt direkte, så hvis du er direkte (under pkt 1) så legger de seg nok falt eller gir deg en unnskyldning eller spiller dum (men da mest sannsynlig roe seg ned over tid). 

Og du kan alltids si opp hvis det er dette du ønsker, men da blir det jo litt dårligere økonomi for deg frem mot høsten. 

Lykke til :)

Endret av DaddyDom
Skrivefeil og glemte ett punkt
  • Liker 3
Skrevet

Shit!

For en ungdomskolejentekultur! Og en elendig leder!

At ansatte slutter ofte, er også enormt dyrt for bedriften. Rart at lederen ikke tar problemet ved rota.

Jeg synes at du skal si opp med en gang (og oppgi årsaken til lederen), og håpe på at du finner deg en ny jobb så snart som mulig. Det er jo en økonomisk risiko, men det virker nødvendig her.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei! Jente 23

Jeg startet i ny jobb i august og mistrives veldig. Vi er kun 5 damer som jobber sammen på mitt kontor, og jeg merket raskt at arbeidsmiljøet var dårlig. Damene jeg jobber med har jobbet der i mange år og har lagt hverandre for hat. Så snart en går ut av rommet er det baksnakking, dette går på rundgang alt ettersom hvem som er i rommet. Har merket at de ikke liker meg heller, gjennom himling med øynene når jeg spør om noe eller frekke kommentarer. Jeg føler jeg går på eggeskall hele vakten, redd for  si eller gjøre noe feil.

Jeg har blitt god venn med folk på andre avdelinger som har fortalt at hver gang det kommer inn en ny slutter de like etterpå igjen, altså i den stillingen jeg har. Det virker som om det er svært mange som ikke liker de jeg jobber med rundt på huset. Jeg jobber mandag-fredag, og hver helg gruer jeg meg til bare til jobbuken skal starte igjen. 

Jeg har tatt det opp med sjefen min to ganger men der er ingen hjelp å få. Jeg har konstant hodepine, høy puls, hjertebank og blir utslitt av ingenting. Når jeg er ferdig på jobb ligger jeg som regel på sofaen helt til jeg skal legge meg da jeg er så utslitt av dagen. Matlysten har forsvunnet og jeg finner ikke glede i trening eller venner lenger. 

Jeg skal studere til høsten så har til trøstet meg med at det kun er for et år, men merker nå at jeg ikke klarer mer. Jeg kontaktet fastlegen angående hodepinen, pulsen og hjertebanken og hun mente på jeg var smålig deprimert eller utbrent. Jeg fikk så sykemelding en uke og skal inn til legen igjen nå på onsdag. Jeg har ikke hatt det så bra på lenge etter jeg ble sykemeldt, hodepinen ga seg etter tre dager, jeg har trent og fått tilbake litt av gleden. Men jeg er redd at legen ber meg gå ut i jobb igjen denne uken og jeg er sikker på at de hater meg for at jeg har vært sykemeldt. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, tenker å søke andre jobber i dag men har enda en måned oppsigelsestid. Jeg er egentlig en svært sosial person som er glad i å jobbe og savner det å kunne dra på en jobb hvor jeg trives, jeg vil ikke være sykemeldt lenge heller, bare til jeg føler meg fysisk bedre. 

Hva ville dere gjort? Noen som har opplevd det samme? Hvordan kan jeg eventuelt få en lenger sykemelding? 

Om de sure damene ødelegger for alle som har hatt din stilling før deg så er det tid for at noen lager litt brudulje. Trenger du dem tilnoe? Tør du å si at de er noen sure miserable kjerringer som baksnakker hverandre og ødelegger arbeidsmiljøet? Hvorfor er sjefen så tafatt? Kanskje han også trenger å bli opplyst om sitt forbedringspotensiale? 

Vanligvis ville jeg ikke gitt et slikt råd, men du står i en vanskelig situasjon og sjefen gidder ikke ta tak. Når det er vanlig at folk slutter der så må nye utradisjonelle grep tas i bruk. 

Det finnes forøvrig foredrag/kurs av en som drar rundt på arbeidsplasser på en time eller to der det blir snakket om mobbing og baksnakking. Det hjelper faktisk mye. 

Anonymkode: df12e...9b6

• Liker 1
Skrevet

Du burde nok bytte fastlege også 

Anonymkode: c487f...4a7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du burde nok bytte fastlege også 

Anonymkode: c487f...4a7

Hvorfor det? Virker som at legen tok ts på alvor og gav sykemelding. Ts skal tilbake til legen til onsdag, og er bare redd for å bli sendt på jobb igjen, hun vet jo ikke enda om det er tilfelle. Legen kan jo ikke langtidssykemelde en person sånn ved første konsultasjon, men de må jo se an situasjonen, om ts har blitt bedre eller verre. 

Anonymkode: 2292d...6d2

• Liker 1
Skrevet

HOLD UT! DU ER STERK! ❤️

Det er jo bare et år... Dette kan motivere deg til å studere. For hvis ikke, så må du tilbake til den møkkajobben. Bruk den sure tida nå som motivasjon til et bedre liv senere. :) 

Anonymkode: c125b...f23

Skrevet

Har vært borti det samme, TS, pga. et menneske på jobben, leder bare ba meg om å se om det gikk seg til..🙄

Det gjorde ikke det, jeg var sykemeldt i fire måneder, dvs. til stillingen gikk ut av seg selv, da hadde jeg holdt ut i 8 måneder med vekslende fravær. Jeg angrer i dag på at jeg ikke tok det opp med en leder høyere opp, samt at jeg ikke tok skrittet og sa opp istedenfor. Nå jobbet jeg med deg jeg er utdannet som, og det holdt på å knekke gleden ved arbeidet mitt, så derfor angrer jeg litt idag. Heldigvis gikk det ikke så langt at jeg ikke kom inn i ny jobb i samme fagfelt, og jeg kjenner nå mine egne signaler hvis det samme skulle skje igjen. Lytt til kroppen din, det er mitt beste forslag. Et halvt år er lenge med dårlige hverdager man gruer seg til. 

Anonymkode: efb3c...fcb

Skrevet

Huff, hørtes ikke bra ut :( Var jeg deg ville jeg sluttet, eventuelt bedt om å få sitte et annet sted slik at du kan jobbe i fred (hvis det kan hjelpe).

Skrevet
Palmetreet skrev (20 minutter siden):

Huff, hørtes ikke bra ut :( Var jeg deg ville jeg sluttet, eventuelt bedt om å få sitte et annet sted slik at du kan jobbe i fred (hvis det kan hjelpe).

Å slutte nå? Når såååå mange mennesker blir permittert og sliter med å finne seg jobb?  

Anonymkode: 01f92...ee4

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Virker som at legen tok ts på alvor og gav sykemelding. Ts skal tilbake til legen til onsdag, og er bare redd for å bli sendt på jobb igjen, hun vet jo ikke enda om det er tilfelle. Legen kan jo ikke langtidssykemelde en person sånn ved første konsultasjon, men de må jo se an situasjonen, om ts har blitt bedre eller verre. 

Anonymkode: 2292d...6d2

Ja, legen virker som har gjort alt rett her. TS har dog blitt bra/frisk basert på hva som skrives i HI, og lurer på hvordan hun likevel kan forlenge sykemeldingen.

Sykemelding er til for de som er syke, så de kan bli friske. Dette virker som er en situasjon som må løses med noe annet. Oppsigelse eller å stå i det, og ta kampen. Snakke med HR, forsøke å gjøre noe med saken. Høres slitsomt ut, men sånn er det.

Anonymkode: 053aa...b31

• Liker 1
Skrevet

Ikke finn deg i det. Jeg ville sagt ifra rett ut til disse damene det gjelder om at du ikke finner deg i at de baksnakker deg og kroppsholdningen dems som utstråler at de har noe imot deg. Har opplevd det samme selv og min erfaring er at man aldri bør gå rundt grøten når det gjelder slike situasjoner og rett og slett bare si det rett til dem. Da blir de litt satt ut av at du er så direkte og de kan egentlig ikke sluntre unna et svar. Hvor gamle er de egentli?? 15 år?Voksne mennesker som holder på sånn er skremmende. Ungdomsskoleoppførsel:klaske:

• Liker 1
Skrevet

Du har min fulle sympati TS. Å komme inn i et dårlig arbeidsmiljø bryter en ned. Jeg er usikker på om det er vits å gjøre noe med det, fordi det krever mye tid og energi for å ta opp noe sånt, og mest trolig blir det ikke noen bedring. Oftest blir man stående alene og du har jo allerede tatt det opp med sjefen, to ganger. Er det verdt det når du uansett ikke skal bli?

Du sier du uansett skal studere til høsten så jeg tenker at du må prøve å finne ut hvordan du kommer dit med helsa i behold. Jeg håper du får en uke eller to til med sykemelding, det høres ut som at du trenger det. Deretter setter du deg delmål, tell ned til vinterferie, påskeferie, sommerferie, 1.mai, bursdager etc. Kan du be om hjemmekontor? Headset med musikk for å filtrere bort de andre. Lag "morsomme" konkurranser med deg selv, f.eks 1poeng til deg om noen er frekk. 10poeng gir en frisørtime. Hva som måtte motivere deg. Prøv å skvis inn litt velvære selv om alt føles som et ork. Spar penger så du kan si opp og ha en god og lang sommerferie. 

Lykke til. :)

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som noe du bør ta opp med verneombud.

Anonymkode: d4e08...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 17.03):

Har vært borti det samme, TS, pga. et menneske på jobben, leder bare ba meg om å se om det gikk seg til..🙄

Det gjorde ikke det, jeg var sykemeldt i fire måneder, dvs. til stillingen gikk ut av seg selv, da hadde jeg holdt ut i 8 måneder med vekslende fravær. Jeg angrer i dag på at jeg ikke tok det opp med en leder høyere opp, samt at jeg ikke tok skrittet og sa opp istedenfor. Nå jobbet jeg med deg jeg er utdannet som, og det holdt på å knekke gleden ved arbeidet mitt, så derfor angrer jeg litt idag. Heldigvis gikk det ikke så langt at jeg ikke kom inn i ny jobb i samme fagfelt, og jeg kjenner nå mine egne signaler hvis det samme skulle skje igjen. Lytt til kroppen din, det er mitt beste forslag. Et halvt år er lenge med dårlige hverdager man gruer seg til. 

Anonymkode: efb3c...fcb

Hvordan fikk du så lang sykemelding?

Jeg ble bedt om å komme tilbake på jobb etter en uke. Hadde jeg fått sykemelding lenger kunne jeg brukt den tiden på å finne en ny jobb. Jeg fikk diagnosen utbrent og lett deprimert, men legen sa hun gjerne ville jeg skulle ut i jobben igjen snarest mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 20.56):

Hvordan fikk du så lang sykemelding?

Jeg ble bedt om å komme tilbake på jobb etter en uke. Hadde jeg fått sykemelding lenger kunne jeg brukt den tiden på å finne en ny jobb. Jeg fikk diagnosen utbrent og lett deprimert, men legen sa hun gjerne ville jeg skulle ut i jobben igjen snarest mulig. 

Hvordan går det, ts? 

Anonymkode: 01f92...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...