Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en oppgave i Fysikk en om bølger som jeg ikke helt forstår. Hvordan ser man/finner man ut hvilke av punktene som har størst fart?

a)     Hvilke av de avmerkede punktene har størst fart?

image.png.3fe59578bc9b49ac73b763f9993b6772.png

Anonymkode: 3297e...794

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, dere har kommet langt! Vi er fortsatt på termofysikk...

Men slik jeg forstår det er det basic mattekunnskap... Det er i vendepunktet man finner størst økning i en funksjon, altså den bratteste mulige tangenten.

Det vil være C og G.

Anonymkode: 1e686...423

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jøss, dere har kommet langt! Vi er fortsatt på termofysikk...

Men slik jeg forstår det er det basic mattekunnskap... Det er i vendepunktet man finner størst økning i en funksjon, altså den bratteste mulige tangenten.

Det vil være C og G.

Anonymkode: 1e686...423

Det blir feil på to måter. Om dette hadde vært eks. Veigrafen til bølgen hadde momentanfarten i de gitte punktene vært lik stigningstallet til tangenten til grafen i punktet, men dette ser ut som en faktisk bølgeillustrasjon, så man kan ikke se farten av bilde.

Jeg tror du må ha misforstått oppgaven, da bølgefarten er lik for alle punktene ettersom man i fysikk 1 forenkler bølgefart til v=f*lambda

Endret av Kastanjefrø
Skrevet

Jeg må si meg enig i svaret over, spesielt da aksene ikke er benevnt er det svært vanskelig å si noe om. F.eks er dette en graf over posisjon hvor et objekt oscillerer i posisjon, så vil den største farten finnes i C og G som er vendepunkter for grafen. Er dette derimot en graf hvor y-aksen er fart vil det øverste punktet på grafen være den største farten. 

- Hilsen siv.ing med 180 stp i fysikk ;)

Anonymkode: a6f57...35d

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
MarianneFraBærum skrev (5 minutter siden):

D har størst fart

Dette er en enkel oppgave. Når den er på topp så har den mest potensiell energi og motsatt nederst

Her går du ut ifra at svingelegemet er en pendel, som svinger om to ytterstillinger. Fra bilde ser du at fartsretningen er definert mot høyre, så det blir feil. 

Om du eksempelvis ser for deg et foton, som er en «tversbølge», vil fotonets fart vært like stor i fartsretningen hele tiden uavhengig av hvor i svingebevegelsen det er.

Skrevet

Så lenge det ikke står forklart hva som er langs de forskjellige aksene er denne oppgaven bare søppel.

Anonymkode: ae959...3cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...