AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Jeg syntes det er ekkelt. + masse skudd, det er inne låst men uansett. Vi har 2 små barn. Mannen min jakter ikke en gang, men våpnene er arvet. Når vi skal på hyttetur ønsker han ofte å ha med våpen for å skyte på blink, sist nektet jeg totalt, da måtte han dra alene sa jeg, ikke på tur med barn. Hadde det vært ubehagelig for dere? Vet liksom ikke hvordan jeg skal få han til å kvitte seg med de. Tips takk. Anonymkode: eea5c...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Jeg forstår ikke problemet. Jeg har selv både våpen og barn. Anonymkode: b17a2...3b1 27
solmåneogstjerner Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Så lenge de er forsvarlig innelåst (også på hytta) og han har kontroll på dem ellers, og at han bruker dem forsvarlig så ser jeg ikke problemet. Kjøkkenkniver og vaskemidler er sannsynligvis en større risiko for barna. 22
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 Jeg ville også følt på en del ubehag. Skytevåpen er laget for å drepe. Det er ingen grunn til å ha de i hus om man ikke bruker de til det de er laget for. Unge tenåringer kan også fint klare å komme seg inn i låste rom/skap. Anonymkode: da55a...b22 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 mange har våpen som kunst. Pappa og onkelen min har også. men innelåst i skap. Du har kniver i hus? Kviner kan drepe de også, er du redd for at mannen din skal bruke de også ? Må slutte og overtenke det mest idiotiske ting. Anonymkode: dbcbe...8cb 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville også følt på en del ubehag. Skytevåpen er laget for å drepe. Det er ingen grunn til å ha de i hus om man ikke bruker de til det de er laget for. Unge tenåringer kan også fint klare å komme seg inn i låste rom/skap. Anonymkode: da55a...b22 Nei, unge tenåringer klarer normalt ikke å komme seg inn i et låst våpenskap uten å ha tilgang til nøkkelen. Og jeg tar det som en selvfølge at våpnene er innelåst i et godkjent våpenskap , da det er påbudt når man har så mange våpen. Anonymkode: 99465...cb1 12
Ulrikke Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 Mannen min har også våpen i hus. Innelåst i godkjent våpenskap sol ikke står lett tilgjengelig, og med nøkkel langt unna skapet (som ikke er merket). Var litt rart i starten, men det er jo egentlig null problem.... Kniver, økser, sager og andre ting som kan brukes som stikkvåpen er like farlige. Og så lenge ammunisjon og våpen oppbevares separat er det ikke fare for at barna får fatt i det ved et uhell heller 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 solmåneogstjerner skrev (14 minutter siden): Så lenge de er forsvarlig innelåst (også på hytta) og han har kontroll på dem ellers, og at han bruker dem forsvarlig så ser jeg ikke problemet. Kjøkkenkniver og vaskemidler er sannsynligvis en større risiko for barna. Han har jo brukt våpen maks 20 ganger i løpet av livet, syntes ikke det er forsvarlig å bruke de rundt barn eller i det hele tatt ha det når han ikke har så mye erfaring. Kjøkkenkniver, sakser, nåler, sikkerhetsnåler er i en skuff i skuff som er gjemt. Vaskemidler har vi på vaskerom nede, med hengelås på toppen av døren som går ned,slik at de ikke skal prøve å gå ned å falle i trappa. Ts Anonymkode: eea5c...1cc
solmåneogstjerner Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har jo brukt våpen maks 20 ganger i løpet av livet, syntes ikke det er forsvarlig å bruke de rundt barn eller i det hele tatt ha det når han ikke har så mye erfaring. Kjøkkenkniver, sakser, nåler, sikkerhetsnåler er i en skuff i skuff som er gjemt. Vaskemidler har vi på vaskerom nede, med hengelås på toppen av døren som går ned,slik at de ikke skal prøve å gå ned å falle i trappa. Ts Anonymkode: eea5c...1cc Be ham dra på skytebanen for øving da. Selvsagt skyter man ikke på blink i skogen med unger løpende rundt, og uten at man har oversikt over området. Hvis det var det du tenkte på? Det var voldsomt til sikkerhetsregime ellers hos dere? Sikkerhetsnåler må gjemmes i skjult skuff-i-skuff? Endret 11. januar 2021 av solmåneogstjerner 16
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har jo brukt våpen maks 20 ganger i løpet av livet, syntes ikke det er forsvarlig å bruke de rundt barn eller i det hele tatt ha det når han ikke har så mye erfaring. Kjøkkenkniver, sakser, nåler, sikkerhetsnåler er i en skuff i skuff som er gjemt. Vaskemidler har vi på vaskerom nede, med hengelås på toppen av døren som går ned,slik at de ikke skal prøve å gå ned å falle i trappa. Ts Anonymkode: eea5c...1cc Våpnene er jo også gjemt, låst i et skap. Pappa også har våpen. Mange, til og med. Ja, han jakter, men han har pistoler som ikke er ment til jakt. De bruker han på skytebanen. Men alle våpnene er selvsagt låst inni et stort skap, spm tilfredsstiller kriteriene for oppbevaring av våpen. Anonymkode: ff92a...d99 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 Jeg forstår deg veldig godt ts! jeg hater våpen- og hadde aldri greid å ha det i hus... handler ikke om å stole på. Se på USA. Daglig ulykker med våpen i private hjem. nei- får kun dårlig energi fra våpen... Anonymkode: e1467...14f 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 Ser virkelig ikke problemet med det om de er forsvarlig innelåst. Anonymkode: 70647...525 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Nei, du skal ikke få han til å kvitte seg med arvegods. Dette er både respektløst og nevrotisk. Våpen er et verktøy for å bringe mat på bordet, og å skyte på blink er en super hobby for både barn og voksne, som både gir mestringsfølelse og kunnskap om hvordan man skal forholde seg til våpen. Jeg begynte å skyte på blink og være med på småjakt fra jeg var 7-8 år gammel, og har håndtert skytevåpen hele oppveksten, og lært et strengt sikkerhetsregime med nulltoleranse for slurv. Ulykker med våpen skjer ikke dersom man gjør det riktig hele veien. Anonymkode: 24ee6...098 15
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #16 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forstår deg veldig godt ts! jeg hater våpen- og hadde aldri greid å ha det i hus... handler ikke om å stole på. Se på USA. Daglig ulykker med våpen i private hjem. nei- får kun dårlig energi fra våpen... Anonymkode: e1467...14f Du kan virkelig ikke sammenligne våpenkultur i Norge og i USA🤦♀️ Det er langt strengere her, heldigvis. Anonymkode: e3021...5b2 7
PM75 Skrevet 11. januar 2021 #17 Skrevet 11. januar 2021 Vi har våpen godt sikret i forskriftsmessig våpenskap både hjemme og når vi er på hytta. Null problem! Faren med våpen er hvis man ikke har de sikret og - ikke minst - ikke lærer seg riktig håndtering og sikkerhetskultur. I Norge har vi ikke samme holdninger og kultur knyttet til håntering av våpen som i USA, så det er ikke riktig med en direkte sammenlikning. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #18 Skrevet 11. januar 2021 Herregud... Anonymkode: 26577...a4b 2
flusa Skrevet 11. januar 2021 #19 Skrevet 11. januar 2021 (endret) Skytevåpen kommer ikke inn i hus her. Endret 11. januar 2021 av Lilla80
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #20 Skrevet 11. januar 2021 Jeg har selv våpen, og driver med konkurranseskyting. Men de er oppbevart forskriftsmessig, og jeg skyter ikke på blink i skogen uten at det er ordnede forhold. Da tenker jeg på at det er ordnet istand en sikret standplass, eventuelt et treningsanlegg hvor det ikke kan komme mennesker i skuddlinjen, bak blinken eller annet. Skjønner godt at du reagerer på at han vil skyte rundt omkring hytta, men at han har våpen og ammunisjon hjemme syns jeg ikke du kan si noe på. Høres dog ut som han bør få litt opplæring i våpensikkerhet. Har han våpenkort/registrerte våpen? Er han medlem i et skytterlag eller noe? Anonymkode: 1fc21...0a5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå