Gå til innhold

"Faren behandler sin datter som en kjæreste"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en mor sier dette om en far - hvordan ville dere tolket det?

Er det negativt? Positivt? Bekymringsfullt? Meningsløst?

Anonymkode: b7f6e...5f2

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Ikke bra, veldig bekymringsfullt og skummelt. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

"Hva mener du?" Er riktig motspørsmål da.

Anonymkode: b5a1a...172

• Liker 19
Skrevet

Det er ord som blir sagt til andre  utenforstpende for å beskrive et forhold mellom en far og en datter i barneskole alder.Det er ikke nødvendigvis en diskusjon. Ordene blir hengende i lufta.

Bare lurer på hvordan andre ville reagert og hva man ville tenkt om en person man ikke vet noe annet om, blir beskrevet slik.

Skrevet

Jeg tenker at man burde fjerne datteren fra faren umiddelbart. 

Anonymkode: f3988...95b

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ord som blir sagt til andre  utenforstpende for å beskrive et forhold mellom en far og en datter i barneskole alder.Det er ikke nødvendigvis en diskusjon. Ordene blir hengende i lufta.

Bare lurer på hvordan andre ville reagert og hva man ville tenkt om en person man ikke vet noe annet om, blir beskrevet slik.

"Hva mener du?" Er fortsatt riktig motspørsmål.

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Hva mener du?" Er fortsatt riktig motspørsmål.

Det er jeg enig i. Men det er ikke alltid man har mulighet til å stille motspørsmål.

Men mitt spørsmål er hva du tenker om en far som blir beskrevet slik? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at man burde fjerne datteren fra faren umiddelbart. 

Anonymkode: f3988...95b

Det er en rimelig tanke ja.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva det skal bety.

Det høres jo litt incestuøst ut nesten, da en kjæreste jo er en man har et seksuelt forhold til.

Si at han forguder datteren sin, de koser masse og lekeslåss og elsker hverandre og å være sammen - det er fremdeles å behandle datteren som en datter og ikke en kjæreste. 

Jeg ser ikke helt hvordan man behandler sitt barn som sin kjæreste.

Tror kanskje jeg kunne tenkt at mor hadde noen litt sære sjalusiproblemer med eget barn.

Anonymkode: 16b5e...9db

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i. Men det er ikke alltid man har mulighet til å stille motspørsmål.

Det er for lite info til å ha noen tanker om det. For alt jeg vet kan det være noen som ønsker å svartmale faren, uten å si for mye. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde først tolket det som at den som beskriver forholdet er sjalu. 

Så ville jeg tenkt at han skjemmer henne bort. Hun kan godt sitte på fanget og se film og kose (i den forstand en far og datter gjør). Kanskje kjøper han dyre ting til henne og varter henne opp. 

Anonymkode: 3d85a...6bd

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uten mer info er det jo ikke mulig å tenke noe som helst om dette. 

• Liker 1
Skrevet

Enig i at det er mange måter å tolke det på.

Sjalusi er mulig.

Antydninger om incest er mulig.

Generell svartmaling og sverting er mulig.

At man mener datteren blir skjemt bort er mulig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde vært skeptisk til en mor som sa noe slikt. Og ikke mulig å stille motspørsmål ? Hva i all verden vil det si? For et merkelig Hi

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Skrevet

Utrolig merkelig problemstilling. Om du er i en posisjon til å mene noe om dette (lærer, familimedlem,nabo) så er du vel også i posisjon til å stille oppfølgingsspørsmål. Hva er det egentlig du lurer på? Om dette gir grunnlag for bekymringsmelding f.eks?

Helt isolert sett synes jeg det er en rar ting å si, fordi "kjæreste" innebærer intimitet på et nivå man ikke skal ha med barn. 

Som pedagog ville jeg pratet med barnet, observert relasjonen i hente/bringesituasjon og fått mer informasjon før jeg gjorde noe mer. 

Anonymkode: cbe15...9f4

• Liker 5
Skrevet

Det er relevant å tenke at dette kan gi grunnlag for bekymringsmelding.

Skrevet

Jeg har kjent flere fedre som har behandlet døtrene sine som kjærester. Nå i voksen alder vet jeg at de ble behandlet som "kjærester" (eller overgrepsofre som jeg foretrekker å kalle det) på absolutt alle vis. 

Anonymkode: 5879e...06c

• Liker 3
Skrevet

Det kan jo hende at de blir utsatt for (seksuelle) overgrep og (isåfall må man jo håpe at de(n) som vet om det allerede har meldt fra til politi, eller sendt bekymringsmelding ved mistanke), men min umiddelbare konklusjon var at far utsetter datter for "parentification", altså at han gjør henne til den voksne parten i relasjonen. At hun tar den typiske rollen som "kvinnen i huset", med ansvar for hus og hjem, det overordnede ansvaret for den mentale byrden (å ha oversikt over alt, planlegging osv), og det emosjonelle ansvaret for far - at hun må ta emosjonelt ansvar som om han var barnet, og hun var den voksne.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har kjent flere fedre som har behandlet døtrene sine som kjærester. Nå i voksen alder vet jeg at de ble behandlet som "kjærester" (eller overgrepsofre som jeg foretrekker å kalle det) på absolutt alle vis. 

Anonymkode: 5879e...06c

Hvis det er tilfellet her, så blir jeg forbanna på den som vet det, men ikke gjør noe. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...