AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Del Skrevet 11. januar 2021 Har altså lagt på meg en del i julen. Tenkte starte et "sunnere og bedre liv" nå på nyåret. Forrige uke spiste jeg sunt (mindre kalorier enn dagsbehovet tilsier), drakk masse vann og godteri kun på lørdag (ikke masse). Likevel gikk jeg opp i vekt??? Er akkurat ferdig med uka, så har ikke noe med det å gjøre heller. Hva skjer? Ble lei meg jeg nå. Anonymkode: 008d2...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Del Skrevet 11. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har altså lagt på meg en del i julen. Tenkte starte et "sunnere og bedre liv" nå på nyåret. Forrige uke spiste jeg sunt (mindre kalorier enn dagsbehovet tilsier), drakk masse vann og godteri kun på lørdag (ikke masse). Likevel gikk jeg opp i vekt??? Er akkurat ferdig med uka, så har ikke noe med det å gjøre heller. Hva skjer? Ble lei meg jeg nå. Anonymkode: 008d2...716 PS! Jeg har også et spisevindu på 8 timer. Spiser 2-4 grovbrød om dagen og lurer på om man bør kutte ut brød? Orker ikke tanken på knekkebrød Anonymkode: 008d2...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Del Skrevet 11. januar 2021 Jeg går ned i vekt og opplever ofte stagnasjon eller til og med oppgang enkelte uker, selv om jeg har spist det jeg skal i den uken. Så plutselig neste uke så kan jeg gå ned flere kilo. Sånn er det å slanke seg. Det kan være det du spiste i julen som vises på vekten nå. Vektnedgang skjer i rykk og napp, du må gi det mer tid. Anonymkode: 09f36...d87 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryzorman Skrevet 11. januar 2021 #4 Del Skrevet 11. januar 2021 Det kan også være fordi du spiser over din kalorigrense. Hjelper ikke å spise sunt om du overspiser. F.eks, jeg må spise rundt 2000 calorier for og gå ned i vekt, dette er noe du finner ut på treningsenter eller hos legen. Spiser du ikke rundt det du forbrenner, så forbrenner du ikke, og da legger du på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Del Skrevet 11. januar 2021 Enten blir dette underkommunisert i de vanlige kanalene, eller så er det vanskelig å oppfatte for folk flest. Jeg tror egentlig begge deler. Men vi får gi det et oppriktig forsøk. Reell oppgang og nedgang i vekt (mer eller mindre fett lagret på kroppen), tar tid. Innimellom der er det svingninger, fra dag til dag, som er relativt store, brå, uforutsigbare, uforklarlige og utenfor ens kontroll. Men en pendel går først den ene veien, og så den andre veien, og det du burde bry deg om, er at endringene over tid går i den retningen du ønsker. Det skjer for en som ønsker å gå ned i vekt, når man konsekvent er i et kaloriunderskudd. Det betyr bare at du, over tid, tar inn færre kalorier enn du forbruker. Dette er ikke noe hokuspokus. Det betyr bare at du må spise mindre. Men ingen som har litt i meste laget, har vel egentlig lyst til å spise mindre! For å kunne klare å spise mindre så lenge at du får en faktisk nedgang, er du nødt til, og jeg understreker nødt til, å stenge ute en masse støy. Ikke kutt ut noe du liker. Ikke legg opp til måltidsrutiner du synes er vanskelige å gjennomføre. Ikke tving i deg masse vann. Ikke driv hard, kjedelig trening. Det er bare to ting du trenger å gjøre: 1) Sørg for at du er i kaloriunderskudd. 2) Lag deg et opplegg som er så bra at du hadde holdt deg til det selv om du ikke skulle ned i vekt. Anonymkode: b2dce...1a5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Del Skrevet 11. januar 2021 Det kan det være mange grunner til dette. Vi svinger jo i vekt (syklus, mat i kroppen, vann osv). Om du vet du har vært i underskudd vil du uansett gå ned over tid. Anonymkode: 18add...658 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Del Skrevet 11. januar 2021 Teller du kalorier? Jeg ble veldig overrasket over hvor mye kalorier sunn mat faktisk inneholder. Så selv om det er sunn og grov mat, så blir det en del kalorier for det. Registrer alt du spiser og tell kaloriene. Det finnes mange forskjellige apper til det. Jeg merket også at den uken jeg forventet mensen så gikk jeg svært lite ned, kunne også stå stille. Sikkert fordi kroppen samlet på vannet, det kjenner jeg jo også på ringer ol. Uken etter så hadde jeg da gått ned mer, da alt vannet også hadde forsvunnet. Det går i rykk og napp. Anonymkode: 296b8...aee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Del Skrevet 11. januar 2021 Uff, skjønner det er kjipt å ha lagt inn en innsats og så ikke få noen synlige resultater. Dermed er det ikke sagt at den uken er bortkastet. Det kan godt være du har gått ned i fettvekt, men av en eller annen grunn holder kroppen din mer på vann (har du spist veldig salt mat? Det er også bare gått en dag siden du spiste godteri - kroppen min holder på vann ved høyt sukkerinntak). Ville latt det gå en uke til før du ser om du må kutte mer i matinntaket enn det du har gjort til nå, eventuelt vei deg igjen om et par dager med lite salt og sukker/karbohydratee for å se om det var vann. Vet ikke hvor mange kalorier du har lagt deg på, og hvor nøye du teller kalorier (f.eks. blir det mange kalorier av å spise en gulostbit når du lager matpakke til barna, en ekstra ss olje i middagen osv. Kan utgjøre nok til at du kommer opp til kalorinivået for veldikehold, heller enn vektnedgang). Lykke til! Anonymkode: 1c262...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Del Skrevet 11. januar 2021 Vekt styres av mer enn bare kcal ut og inn, og en uke er for kort tid til å si om noe virker eller ikke. Teller du kalorier eller bare tar du det på øyemål? Ikke all sunn mat har lite kalorier, mange drikker også flere kalorier enn de tror (kaffe latte, iste, brus ect). En energibar kan f.eks inneholde like mange kalorier som en cheeceburger fra mcdonalds. Anonymkode: 533a6...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 11. januar 2021 #10 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): PS! Jeg har også et spisevindu på 8 timer. Spiser 2-4 grovbrød om dagen og lurer på om man bør kutte ut brød? Orker ikke tanken på knekkebrød Anonymkode: 008d2...716 Hvis du spiser 2-4 grovbrød om dagen er det ikke rart du går opp i vekt 🤣 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Del Skrevet 12. januar 2021 Har du spist mye mat med salt i så binder det vann, og det kan være vannvekt. F.eks. Anonymkode: 9e880...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå