Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fristen for å sende en søknad var i går og i dag fikk jeg epost at de ikke har valgt å gå videre med andre kandidater. Er det normalt at det går så fort og at man går gjennom søknader før fristen har gått ut? 

Anonymkode: 812fe...e1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fristen for å sende en søknad var i går og i dag fikk jeg epost at de ikke har valgt å gå videre med andre kandidater. Er det normalt at det går så fort og at man går gjennom søknader før fristen har gått ut? 

Ja. Her har du jo fått beskjed dagen etter fristen har gått ut. Fint at de gir beskjed tidlig.

Skrevet

Ja, det er helt normalt. Det sparer dem for tid, samtidig som de ikke kastet bort tiden din. 

Anonymkode: 9b85e...8af

Skrevet

Da har de allerede funnet ut hvem de ønsker til intervju. Prosessen starter jo så fort første søknad kommer inn. De sorterer hele tiden. 

Anonymkode: c0992...d26

Skrevet
Flamme skrev (4 minutter siden):

Ja. Her har du jo fått beskjed dagen etter fristen har gått ut. Fint at de gir beskjed tidlig.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er helt normalt. Det sparer dem for tid, samtidig som de ikke kastet bort tiden din. 

Trodde normal praksis var at de samlet inn søknader og gikk gjennom dem etter at fristen har gått. Det er i hvert fall det jeg har fått inntrykk av. Kan man sende en epost og spørre hvorfor man ikke ble vurdert? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trodde normal praksis var at de samlet inn søknader og gikk gjennom dem etter at fristen har gått. Det er i hvert fall det jeg har fått inntrykk av. Kan man sende en epost og spørre hvorfor man ikke ble vurdert? 

Du har blitt vurdert. De går gjennom søknadene fortløpende, det er helt normal praksis. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt kan du spørre, men at de behynner prosessen så tidlig som mulig, er ikke unormalt. 

Jo kjappere de kan luke ut uaktuelle kandidater, jo mindre er det å gjøre på slutten. Med flere hundre søknader, er det veldig dumt å vente helt til slutt, å få masse arbeid på en gang. 

For alt du vet, kan det hende at de allerede hadde plukket sin kandidat, og da er søknadene bare formalitet. 

Anonymkode: 16b6a...ab1

Skrevet

Søknader vurderes ofte fortløpende, så med mindre en særs sterkt kandidat melder seg rett før fristens utløp kan de allerede ha satt i gang med både utvelgelse og intervju. Ofte er også utlysninger en formalitet, man vet hvem man ønsker i stillingen men må lyse ut fordi det er et krav. Du ble ikke valgt fordi det var bedre kandidater enn deg, evt kandidater med lik bakgrunn som søkte tidligere i prosessen. 

Anonymkode: 76d6e...5c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For alt du vet, kan det hende at de allerede hadde plukket sin kandidat, og da er søknadene bare formalitet. 

Anonymkode: 16b6a...ab1

Sist gang jeg fikk avslag på søknad dagen etter fristen var når jeg søkte på stilling som politisk rådgiver i arbeids- og sosialkomiteen for et parti jeg er meldem av. Etterpå fant jeg ut at en førskolelærer hadde fått stillingen. Jeg har gitt opp å søke i det partiet fordi de ansetter bare bekjente og nære venner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...