AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Siden i sommer har jeg bodd i kollektiv, sammen med andre studenter. Dette er ikke i Oslo, men "på bygda", og vi syntes vi var heldige som fikk leid et hus. Problemet er at vi er flere der. Nå er jeg i ferd med å bli gal. "Ingen" bruker dobørsten. Det er størkna bæsj nedi. Noen dusjer så lenge at varmtvannen brukes opp. Det er kaos i kjøleskapet, der alt ligger sammen uten noe system eller orden. Brødet ligger åpent og blir tørt. Oppvaskmaskinen tas ikke ut av, og det hoper seg opp med skitten oppvask på benken. Det lages mat til alle døgnets tider, men det er ingen fordeling av innkjøp. Han som bor borti gangen går på do i baris og med morrabrød-telt i joggebuksa stort sett hver morgen. Det ligger gamle poser med tomflasker i sykkelboden. Det går an å høre at de to parene i huset har sex. En av de som bor her liker å spille musikk høyt (ikke høretelefoner) slik at det aldri går an å lese fag hjemme. Det er fest eller øl&fotball minst tre ganger i uka. Det er ikke nøkkel til døra på badet. Jeg har opplevd at noens ONS har kommet brasende inn på badet mens jeg dusjer. Ingen gidder å måke snø. Noen synes det er helt innafor å prompe høyt. Jeg lurer egentlig på når de andre studerer eller om de bryr seg om studiene, for jeg ser aldri tegn til det. Vasking og støvsuging må jeg gjøre for at det skal være noe hyggelig her. Jeg har funnet runke-tørkepapir øverst i søpla på kjøkkenet. Jeg vet at jeg irriterer de andre. Selvsagt vet jeg at jeg burde flytte. Jeg burde gjort det for lenge siden. Men det er ikke noen alternativer som jeg har råd til, så jeg må bare holde ut inntil jeg finner noe. Men er sånt som dette VANLIG??? Anonymkode: 8c62b...7ee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Tror ikke du er skapt for kollektivlivet nei. Flytt på hybel. Det er sånn å bo i kollektiv ja. Anonymkode: 0d000...632 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 Det er ikke uvanlig at det er sånn i kollektiv nei, og spesielt ikke om det er et stort kollektiv med et tilfeldig utvalg folk... Dvs typisk studentbykollektiv. Personlig hadde jeg best erfaring med mindre kollektiv (max 4) og med bare jenter (jeg er kvinne) og fortrinnsvis like boforventninger i forhold til festing og renhold. Med få mennesker er det lettere å ha oversikt, man kan ikke så lett lure seg unna plikter, det går an å lage avtaler om handling og matlaging etc. Jeg har også bodd i store kollektiv, mix gutter og jenter, 9 stykker tror jeg. Det var bare kaos, bodde ikke lenge der. Anonymkode: 9cbe7...0fd 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 Sikkert ikke uvanlig, men det var ikke slik i det hele tatt med de jeg bodde med som student! Da jeg skulle finne plass å bo, snakket jeg lenge med huseier og forsikret meg med han også om at det var en rolig plass (sikker kan man aldri være). Og det var det altså også. Vi var fem da ukjente jenter som bodde i et hus med hvert vårt rom. Hadde vaskelister vi fulgte og var alltid rolig der og ingen festing. Spesielt rolig etter kl 22, det var regel alle fulgte. Vi kjøpte alle hver vår mat og hadde hver vår hylle i kjøleskapet. Bodde der i 4 år, helt topp😄 Anonymkode: cffcd...31d 1
Jajajane Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Kan dere ikke ha et "møte" og sette opp litt regler da? Feks: Vaske lister, hver sin oppgave til faste tider. (ut med søppel, oppvask, støvsuging, tørke støv, vaske gulv, vaske bad/dusj, måke snø/klippe gress) Det MÅ være slik når mange bor sammen. Stilletid - sett et visst tidspunkt hvor det skal være stille og rolig, brukes på søvn, lesing, ro osv. Kjøleskapet deles i seksjoner. En del/hylle for hver person, og felles varer i én hylle. Sett opp krok på badedøren, da får man vært i fred. Også maxtid på dusjettid, slik at varmtvannet holder til alle. Ellers regler om å rydde etter seg, vise respekt for de man bor med osv. Dette vil være til fordel for alle som bor i samme hushold! 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 Haha, regler... Ja, jeg er sikker på at ts´sitt kollektiv helt sikkert har regler om det aller meste, men problemene oppstår jo når folk ikke bryr seg om å følge dem. Hva gjør man da? For det er, faktisk, fint lite man kan gjøre annet enn å bare flytte selv og håpe at man kan finne noe eget eller finner et kollektiv der folk faktisk følger reglene. Anonymkode: 9cbe7...0fd 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden i sommer har jeg bodd i kollektiv, sammen med andre studenter. Dette er ikke i Oslo, men "på bygda", og vi syntes vi var heldige som fikk leid et hus. Problemet er at vi er flere der. Nå er jeg i ferd med å bli gal. "Ingen" bruker dobørsten. Det er størkna bæsj nedi. Noen dusjer så lenge at varmtvannen brukes opp. Det er kaos i kjøleskapet, der alt ligger sammen uten noe system eller orden. Brødet ligger åpent og blir tørt. Oppvaskmaskinen tas ikke ut av, og det hoper seg opp med skitten oppvask på benken. Det lages mat til alle døgnets tider, men det er ingen fordeling av innkjøp. Han som bor borti gangen går på do i baris og med morrabrød-telt i joggebuksa stort sett hver morgen. Det ligger gamle poser med tomflasker i sykkelboden. Det går an å høre at de to parene i huset har sex. En av de som bor her liker å spille musikk høyt (ikke høretelefoner) slik at det aldri går an å lese fag hjemme. Det er fest eller øl&fotball minst tre ganger i uka. Det er ikke nøkkel til døra på badet. Jeg har opplevd at noens ONS har kommet brasende inn på badet mens jeg dusjer. Ingen gidder å måke snø. Noen synes det er helt innafor å prompe høyt. Jeg lurer egentlig på når de andre studerer eller om de bryr seg om studiene, for jeg ser aldri tegn til det. Vasking og støvsuging må jeg gjøre for at det skal være noe hyggelig her. Jeg har funnet runke-tørkepapir øverst i søpla på kjøkkenet. Jeg vet at jeg irriterer de andre. Selvsagt vet jeg at jeg burde flytte. Jeg burde gjort det for lenge siden. Men det er ikke noen alternativer som jeg har råd til, så jeg må bare holde ut inntil jeg finner noe. Men er sånt som dette VANLIG??? Anonymkode: 8c62b...7ee Er jo typisk kollektiv det her. Anonymkode: 52e38...d6d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 Jajajane skrev (5 timer siden): Kan dere ikke ha et "møte" og sette opp litt regler da? Feks: Vaske lister, hver sin oppgave til faste tider. (ut med søppel, oppvask, støvsuging, tørke støv, vaske gulv, vaske bad/dusj, måke snø/klippe gress) Det MÅ være slik når mange bor sammen. Stilletid - sett et visst tidspunkt hvor det skal være stille og rolig, brukes på søvn, lesing, ro osv. Kjøleskapet deles i seksjoner. En del/hylle for hver person, og felles varer i én hylle. Sett opp krok på badedøren, da får man vært i fred. Også maxtid på dusjettid, slik at varmtvannet holder til alle. Ellers regler om å rydde etter seg, vise respekt for de man bor med osv. Dette vil være til fordel for alle som bor i samme hushold! Dette! Dersom regler og vaskelister er på plass men ikke følges: ta et husmøte. Alternativt ta kontakt med huseiger og forklar situasjonen. Kanskje en/noen av beboerene må få advarsel? At folk har morgenbrød kan du dessverre ikke styre, sånne ting får du det bedre med å akseptere. Pro tip: ikke kikk på bokseren til denne ene personen. Anonymkode: 39d1e...f36 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 9.23): Tror ikke du er skapt for kollektivlivet nei. Flytt på hybel. Det er sånn å bo i kollektiv ja. Anonymkode: 0d000...632 Men herregud da! Folk må jo klare å oppføre seg når de bor med andre. Man må bare tilpasse seg! Synes det blir for dumt å forsvare de ts bor med sin dårlige oppførsel, mens du ber ts om å flytte. Hvis det er noen som skal flytte så er det de drittungene som aldri vil klare å få jobb engang når de ikke evner å være renslige og rydde opp etter seg. Kvalmt!! Bortskjemte møkkaunger. Det er jo rett å kaste de på hue og ræva ut. Anonymkode: aaf28...64f 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 Minner meg om hospits dette. Hehe. Lols. Dere er slemme mot hverandre, ass. Anonymkode: 8c849...05e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Minner meg om hospits dette. Hehe. Lols. Dere er slemme mot hverandre, ass. Anonymkode: 8c849...05e Bare at de er hakket mer oppegående der. 🤣 Anonymkode: 8c849...05e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Den gangen jeg måtte bo på skolens kollektiv var det mer eller mindre slik ja. Må komme deg ut å leie privat Anonymkode: de42c...2f7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 8.41): Siden i sommer har jeg bodd i kollektiv, sammen med andre studenter. Dette er ikke i Oslo, men "på bygda", og vi syntes vi var heldige som fikk leid et hus. Problemet er at vi er flere der. Nå er jeg i ferd med å bli gal. "Ingen" bruker dobørsten. Det er størkna bæsj nedi. Noen dusjer så lenge at varmtvannen brukes opp. Det er kaos i kjøleskapet, der alt ligger sammen uten noe system eller orden. Brødet ligger åpent og blir tørt. Oppvaskmaskinen tas ikke ut av, og det hoper seg opp med skitten oppvask på benken. Det lages mat til alle døgnets tider, men det er ingen fordeling av innkjøp. Han som bor borti gangen går på do i baris og med morrabrød-telt i joggebuksa stort sett hver morgen. Det ligger gamle poser med tomflasker i sykkelboden. Det går an å høre at de to parene i huset har sex. En av de som bor her liker å spille musikk høyt (ikke høretelefoner) slik at det aldri går an å lese fag hjemme. Det er fest eller øl&fotball minst tre ganger i uka. Det er ikke nøkkel til døra på badet. Jeg har opplevd at noens ONS har kommet brasende inn på badet mens jeg dusjer. Ingen gidder å måke snø. Noen synes det er helt innafor å prompe høyt. Jeg lurer egentlig på når de andre studerer eller om de bryr seg om studiene, for jeg ser aldri tegn til det. Vasking og støvsuging må jeg gjøre for at det skal være noe hyggelig her. Jeg har funnet runke-tørkepapir øverst i søpla på kjøkkenet. Jeg vet at jeg irriterer de andre. Selvsagt vet jeg at jeg burde flytte. Jeg burde gjort det for lenge siden. Men det er ikke noen alternativer som jeg har råd til, så jeg må bare holde ut inntil jeg finner noe. Men er sånt som dette VANLIG??? Anonymkode: 8c62b...7ee Noe av dette må du tåle, andre ting kan du klage over. F.eks. maglende rengjøring - det vanlige er å ha en vaskeliste, f.eks. at hver person har hver sin vaskeuke og da skal helt bestemte oppgaver (typ støvsuge, gulvvask, vaske do og bad) utføres på den-den dagen (sånn at person i uke 1 ikke vasker på søndag og person i uke 2 på mandag...). Fordeling av innkjøp til hva da? for det er ikke vanlig å ha felles økonomi. Det eneste som er vanlig å ha felles er dopapir og rengjøringsmidler - det beste er å legge penger i en felles pott og ta av det når det er tomt for noe. Alle kjøper sin egen mat. Dere bør også få et system hvor dere har hver deres hylle/hyller i kjøleskapet. Jeg ville kontaktet huseier for å få nøkkel inn til badet. Er merkelig at dere ikke har det. Anonymkode: 2f54d...edc
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #15 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 8.41): Siden i sommer har jeg bodd i kollektiv, sammen med andre studenter. Dette er ikke i Oslo, men "på bygda", og vi syntes vi var heldige som fikk leid et hus. Problemet er at vi er flere der. Nå er jeg i ferd med å bli gal. "Ingen" bruker dobørsten. Det er størkna bæsj nedi. Noen dusjer så lenge at varmtvannen brukes opp. Det er kaos i kjøleskapet, der alt ligger sammen uten noe system eller orden. Brødet ligger åpent og blir tørt. Oppvaskmaskinen tas ikke ut av, og det hoper seg opp med skitten oppvask på benken. Det lages mat til alle døgnets tider, men det er ingen fordeling av innkjøp. Han som bor borti gangen går på do i baris og med morrabrød-telt i joggebuksa stort sett hver morgen. Det ligger gamle poser med tomflasker i sykkelboden. Det går an å høre at de to parene i huset har sex. En av de som bor her liker å spille musikk høyt (ikke høretelefoner) slik at det aldri går an å lese fag hjemme. Det er fest eller øl&fotball minst tre ganger i uka. Det er ikke nøkkel til døra på badet. Jeg har opplevd at noens ONS har kommet brasende inn på badet mens jeg dusjer. Ingen gidder å måke snø. Noen synes det er helt innafor å prompe høyt. Jeg lurer egentlig på når de andre studerer eller om de bryr seg om studiene, for jeg ser aldri tegn til det. Vasking og støvsuging må jeg gjøre for at det skal være noe hyggelig her. Jeg har funnet runke-tørkepapir øverst i søpla på kjøkkenet. Jeg vet at jeg irriterer de andre. Selvsagt vet jeg at jeg burde flytte. Jeg burde gjort det for lenge siden. Men det er ikke noen alternativer som jeg har råd til, så jeg må bare holde ut inntil jeg finner noe. Men er sånt som dette VANLIG??? Anonymkode: 8c62b...7ee Folk er late, umodne, hjernedøde og patetiske små drittunger. Jeg deler selv kjøkken med noen andre, de klarer ikke å lage nudler engang før hele kjøkkenet er ødelagt og grisete👹 Anonymkode: aaf28...64f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #16 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 9.23): Tror ikke du er skapt for kollektivlivet nei. Flytt på hybel. Det er sånn å bo i kollektiv ja. Anonymkode: 0d000...632 Jeg har bodd i kollektiv, men da var det ryddig og orden og system som fungerte for alle parter. Det var også ro og fred til å studere og å sove om natta. Skulle ønske jeg kunne hatt sex med noen, haha. Anonymkode: 0f2eb...ac8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #17 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Folk er late, umodne, hjernedøde og patetiske små drittunger. Jeg deler selv kjøkken med noen andre, de klarer ikke å lage nudler engang før hele kjøkkenet er ødelagt og grisete👹 Anonymkode: aaf28...64f Hvor vanskelig er det å sette ting i bløt, eller å skylle av og sette inn i oppvaskmaskin? Noen klarer å lage en svinesti etter å ha stekt en frossenpizza i ovnen. Anonymkode: 0f2eb...ac8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå