Gå til innhold

Løs avføring 1,5 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har hatt løs avføring en god stund nå, usikker på hvor lenge, men jeg vil si et par uker. Hun virker helt fin ellers, spiser, drikker, sover, leker, ikke feber. Avføringen er løs, hyppigere enn vanlig, bæsjer oftere når hun er lagt enn hun pleier. Har vanligvis aldri avføring på natta, men nå har jeg sett det flere ganger. Noen ganger er det biter i avføringen. Drar man til lege dette? 

Anonymkode: 5a1b9...db7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er litt yngre men hadde samme greie som ga heftig bleieutslett. Vi endte med å dra til legen men fikk ikke så mye hjelp, var bare å vente på at det gikk over siden crp var fin og almenntilstanden var god. Dehydrering er den største risikoen så fikk tips om mineralsalter og ellers hvitt brød og blåbær. Det gikk over etter noen uker. 

Anonymkode: 72e6d...c5e

Skrevet

Jeg hadde gjort det. Datteren min fikk mye lignende avføring, bare at den også luktet omgangssyke/syre og ofte var slimete. Hun har en veldig rund og kulete mage. Hun er akkurat bikket 2 år, og har fått påvist cøliaki på blodprøvene. 

Anonymkode: a3ec3...30b

Skrevet

Det skader ikke å bestille en legetime for å høre hva legen sier, men magen til disse små er fortsatt sarte og kan reagere på mye forskjellig.
Minstemann her hadde en periode med hyppigere bleier, løsere og «grøtete» avføring. Jeg kobla til slutt at det sannsynligvis var pga havregrøt og et knekkebrød han var så glad i. Ga han ikke dette på en stund, og plutselig ble det tilbake til normalt.
Har også opplevd at eldste hadde mange løse bleier ved den alderen barnet ditt er i, og barnehagen ringte nesten ukentlig med mistanke om omgangssyke. Valgte å reise til lege for å høre om det kunne være reaksjon på mat, eller f.eks melk. Legen mente det ikke var reaksjon på noe og sa at barn ofte har umodne tarmer (selv om de ikke er baby lengre) og det derfor ikke er unormalt med slike perioder. Det bedret seg her av seg selv når han ble litt eldre. Så sannsynligvis er det en normal grunn til bleiene hos dere også 😊

Anonymkode: 03205...68c

Skrevet

Takk for svar. Vi avventer litt til, siden hun er i så god form. Snakket med mannen min og bhg, og det har vart siden ca julaften, så det begynner å bli en stund. Bhg sa det er opptil 3 bleier på en dag (6 timer). Er ca det vi opplever hjemme på fridager også. Ca tre bleier med løs avføring. Får bare følge med litt videre før vi eventuelt tar kontakt med legen. :)

Skrevet

Hei:) siden julaften er jo bare 2,5 uke. Det er ikke så lenge. Høres ut som et virus.

Ikke send henne i barnehagen med diaré. Det er smittsomt og kjipt for alle oss andre. 

Mer enn tre løse tømminger på en dag er definisjonen på diaré. I sjeldne tilfeller er jo også diaré et symptom på Covid. (Selv om det neppe er det i dette tilfellet.) 

God bedring.

Anonymkode: 526d6...80f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har lest om det, og det er en mulighet for at det er det. Hun er generelt småspist, og det har blitt endel pepperkaker og annet med sukker nå i jula. Takk for tips :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jenta mi har hatt løs avføring en god stund nå, usikker på hvor lenge, men jeg vil si et par uker. Hun virker helt fin ellers, spiser, drikker, sover, leker, ikke feber. Avføringen er løs, hyppigere enn vanlig, bæsjer oftere når hun er lagt enn hun pleier. Har vanligvis aldri avføring på natta, men nå har jeg sett det flere ganger. Noen ganger er det biter i avføringen. Drar man til lege dette? 

Første jeg også tenkte var cøliaki. Spesielt siden hun også er småspist. Barn med cøliaki trenger ikke nødvendigvis å så mange andre symptomer enn dette, så ville iallefall hatt det i bakhodet om det skulle vedvare eller hun får andre symptomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...