Gå til innhold

Noen her som ammer som har tatt korona vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er prioritert å få vaksine kjapt. På FHI sine sider står det at om man er prioritert pga sykdom eller yrke kan man ta vaksinen selv om man ammer. Samtidig så står det også flere plasser at man ikke bør ta vaksinen mens man ammer fordi det per nå ikke finnes forskning på om det går over i morsmelk eller ikke. Er det noen her inne som ammer og også har tatt vaksinen? Hvordan gikk det med ammingen etter at du ble vaksinert?

Anonymkode: 5c6f4...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er ikke kommet til yngre med sykdommer ennå. De holder fortsatt på med sykehjemsbeboere, og det vil de fortsette med en god stund.

Det går tregt i et sosialdemokrati.

Anonymkode: a592f...934

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De er ikke kommet til yngre med sykdommer ennå. De holder fortsatt på med sykehjemsbeboere, og det vil de fortsette med en god stund.

Det går tregt i et sosialdemokrati.

Anonymkode: a592f...934

Jeg er ikke prioritert pga sykdom, men yrke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke prioritert pga sykdom, men yrke.

Det vil uansett ta lang tid før de med et yrke kan vaksinere seg. Yrke kommer et stykke ned på lista. 

Anonymkode: f30bc...20f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det vil uansett ta lang tid før de med et yrke kan vaksinere seg. Yrke kommer et stykke ned på lista. 

Dette stemmer ikke! Har fått time til vaksine denne uka.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette stemmer ikke! Har fått time til vaksine denne uka.

Er du i permisjon fremdeles ville jeg ventet 

Anonymkode: c0cc9...e0d

• Liker 1
Skrevet

Har ingen erfaring, men med så lite erfaring som det er nå hadde jeg aldri tatt den sjansen😅 Men hvis du jobber såpass mye at du står i fare for å bli smittet kan du jo ikke amme så veldig mye. Hvis du ønsker vaksinen ville jeg heller vurdert å kuttet ut ammingen før vaksinen.. 

Anonymkode: 4fe13...a2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ingen erfaring, men med så lite erfaring som det er nå hadde jeg aldri tatt den sjansen😅 Men hvis du jobber såpass mye at du står i fare for å bli smittet kan du jo ikke amme så veldig mye. Hvis du ønsker vaksinen ville jeg heller vurdert å kuttet ut ammingen før vaksinen.. 

Tror du smitte fungerer kun på høye stillingsprosenter? 

Og dessuten kan man faktisk amme mye selv om man jobber fullt og  vel så det.

Anonymkode: 27cf5...9c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen erfaring men lurer på det samme selv, etterhvert skal vi jo alle vaksineres og må ta stilling til amming og vaksine. Så langt er det eneste jeg har klart å finne frem til er at det ikke er gjort studier med ammende mødre, derfor er det en teoretisk mulighet for at det kan påvirke ammingen siden det motsatte ikke er bevist. Men samtidig er det veldig usannsynlig at det skal ha noen negativ effekt på morsmelken siden det ikke er en levende vaksine. Det ser ut som om konklusjonen er en risikovurdering, om du har et yrke som tilsier du er mer utsatt for smitte så vil det anbefales at du tar den. For mødre hjemme i permisjon så kan man eventuelt vurdere å utsette, tror det beste er å diskutere med lege og finne det beste valget for seg selv. 

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html

https://www.nhsinform.scot/healthy-living/immunisation/vaccines/coronavirus-covid-19-vaccine/pregnancy-breastfeeding-and-the-coronavirus-vaccine

Anonymkode: 36d8f...a0f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare fulgt FHI sine råd på dette området jeg. Norsk myndigheter er veldig gode på å ha en føre var-holdning overfor graviditet og amming. 

Skrevet

Til info: 

jeg er svært utsatt i min jobb for å bli smittet. Jobber 100% men ammer alikevel ca 4-5 ganger daglig og 2 ganger på natt. 
Jeg har nå forhørt meg med flere overleger på sykehuset hvor jeg jobber som anbefaler meg å ta vaksinen og mener at det er uforståelig hvordan vaksinen skulle skade barnet via morsmelk. Grunnen til an man ikke kan si at det er 100% trygt, er fordi det ikke finnes forskning på det enda.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Er det ikke bare de over 65 som har fått den til nå? Tviler sterkt på at noen av de ammer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til info: 

jeg er svært utsatt i min jobb for å bli smittet. Jobber 100% men ammer alikevel ca 4-5 ganger daglig og 2 ganger på natt. 
Jeg har nå forhørt meg med flere overleger på sykehuset hvor jeg jobber som anbefaler meg å ta vaksinen og mener at det er uforståelig hvordan vaksinen skulle skade barnet via morsmelk. Grunnen til an man ikke kan si at det er 100% trygt, er fordi det ikke finnes forskning på det enda.

Nettopp. Ingen vil forske på spedbarn eller gravide. Det er for stor risiko hvis det skulle skje noe. Det betyr ikke at det kommer til å skje noe. 

Anonymkode: 1a355...495

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Catalina Culès said:

Er det ikke bare de over 65 som har fått den til nå? Tviler sterkt på at noen av de ammer. 

Helsepersonell. 

Anonymkode: 3a9b3...a25

Skrevet
Catalina Culès skrev (12 minutter siden):

OMG 🙄😂 les deg opp litt 

Anonymkode: 13287...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Neida. Min avdeling vaksineres denne uken. Jobber på sykehus.

Anonymkode: 0134d...b7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida. Min avdeling vaksineres denne uken. Jobber på sykehus.

Til ts: jeg ammer men begynte å trappe ned forrige uke og skal ikke amme etter at jeg får vaksinen på fredag. 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, helsepersonell vaksineres allerede.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du smitte fungerer kun på høye stillingsprosenter? 

Og dessuten kan man faktisk amme mye selv om man jobber fullt og  vel så det.

Anonymkode: 27cf5...9c8

Hvis du får tilbudt vaksine som en av de første så prioriteres ikke folk i små stillinger vil jeg tro, med så lite vaksiner som vi foreløpig har. Jobber man fullt er det ikke mulig å fullamme og jeg vil tro at barnet er såpass stort at amming ikke er "nødvendig" om TS ønsker å ta vaksinen og "ofre" ammingen for det er jo hennes valg. Hun må selv velge hva som er viktigst for henne. Vaksinen er frivillig, men det står jo at den ikke er anbefalt ammende pga den ikke er utprøvd.

Å spørre på et forum hvordan det evt har gått med andre som har tatt vaksine og ammer gi jo ikke et reelt svar på om det er trygt eller hvordan det kommer til å påvirke ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...