AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Noen som vet av ei god bok hvor handlingen ikke er satt til den moderne tiden? 🙂 et pluss dersom boka inneholder litt romantikk og en reise (enten spirituell eller fysisk) ☺️ De bøkene jeg leste sist var Karitas, skrevet av Kristin Marja Baldursdòttir, disse var bøker som falt i god smak ☺️ Så noe i samme kategori? Anonymkode: 59650...7d6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Outlander av Diana Gabaldon. New Zeland-trilogien av Sarah Lark. Anonymkode: 8b9d8...4e6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 Veldig trist, men jeg er glad i "Jeg er ild og luft" av Fritz Thorén. St.Croix-triologien av Gerd Brantenberg er også å anbefale. Hvor langt tilbake i tid vil du? Samtidsliterattur eller nyere literattur om fortid? Anonymkode: d3f94...1d7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 Edvard Hoem har skrevet en slektsserie som begynner tidlig på 1800-tallet og går frem til vår tid, basert på virkelige personer og hendelser. Den er veldig god og anbefales virkelig! Her får du kjærlighet, liv og død, vanskelige tider, rettssaker, bygdedrama, familiedrama, historiske hendelser og utvandring til amerika, alt pakket inn i en fantastisk perle av en fortellerkunst. Begynn med "Jordmor på jorda - huset under blåhammeren", velg en som er utgitt i 2018 eller senere, for den er utvidet og revidert i forhold til tidligere utgaver. Alle bøkene har fortjent fått terningkast 5 og 6. Ken Follett har også utgitt to serier som kan være noe for deg. Den ene foregår i England i middelalderen, Kingsbridge serien, og følger samme samfunn men med noen hundre års mellomrom. "Stormenes tid" heter første boken (mener den er delt i to bøker på norsk, men er en på engelsk), fantastisk bok som også er lagd miniserie av for noen år siden. Disse bøkene inneholder alt man trenger for en god leseopplevese, både kjærlighet, reiser, drama, overraskende vendinger, gode personkarakteristikker, indre kamp og en utrolig god skrivestil. Han har nå kommet med en prequel som ble sluppet rett før jul, "Aftentid og Morgengry" heter den. Den andre serien er hans århundretriologi, som begynner tidlig på 1900 tallet og føler familier i ulike land gjennom århundret. Det er ingen hemmelighet at hendelser tvinger dem ut på reiser over store avstander, det er tapt og funnet kjærlighet, sorg og glede, uventete hendelser og politisk påvirkning. Dette er en skikkelig mursteinsserie der de ulike familienes skjebner og møter er tett sammenvevd med historiske hendelser, det er stor persongalleri og mye drama, men hvis du ikke er redd for å ta fatt på en koloss av en bok så anbefales serien virkelig. Den er noe mer tunglest enn Kingsbridgebøkene, men jeg likte den godt. Første boken heter "Kjempenes fall". Anonymkode: 3fdbe...312
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 TS her AnonymBruker skrev (7 timer siden): Veldig trist, men jeg er glad i "Jeg er ild og luft" av Fritz Thorén. St.Croix-triologien av Gerd Brantenberg er også å anbefale. Hvor langt tilbake i tid vil du? Samtidsliterattur eller nyere literattur om fortid? Anonymkode: d3f94...1d7 Jeg vil nokk heller ha nyere litteratur om fortid, nøyaktig hvor lenge tilbake i tid er egentlig ikke så forferdelig nøye. Handlingen kan foregå mellom 1000-tallet og 1950 tallet. Anonymkode: 59650...7d6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Edvard Hoem har skrevet en slektsserie som begynner tidlig på 1800-tallet og går frem til vår tid, basert på virkelige personer og hendelser. Den er veldig god og anbefales virkelig! Her får du kjærlighet, liv og død, vanskelige tider, rettssaker, bygdedrama, familiedrama, historiske hendelser og utvandring til amerika, alt pakket inn i en fantastisk perle av en fortellerkunst. Begynn med "Jordmor på jorda - huset under blåhammeren", velg en som er utgitt i 2018 eller senere, for den er utvidet og revidert i forhold til tidligere utgaver. Alle bøkene har fortjent fått terningkast 5 og 6. Ken Follett har også utgitt to serier som kan være noe for deg. Den ene foregår i England i middelalderen, Kingsbridge serien, og følger samme samfunn men med noen hundre års mellomrom. "Stormenes tid" heter første boken (mener den er delt i to bøker på norsk, men er en på engelsk), fantastisk bok som også er lagd miniserie av for noen år siden. Disse bøkene inneholder alt man trenger for en god leseopplevese, både kjærlighet, reiser, drama, overraskende vendinger, gode personkarakteristikker, indre kamp og en utrolig god skrivestil. Han har nå kommet med en prequel som ble sluppet rett før jul, "Aftentid og Morgengry" heter den. Den andre serien er hans århundretriologi, som begynner tidlig på 1900 tallet og føler familier i ulike land gjennom århundret. Det er ingen hemmelighet at hendelser tvinger dem ut på reiser over store avstander, det er tapt og funnet kjærlighet, sorg og glede, uventete hendelser og politisk påvirkning. Dette er en skikkelig mursteinsserie der de ulike familienes skjebner og møter er tett sammenvevd med historiske hendelser, det er stor persongalleri og mye drama, men hvis du ikke er redd for å ta fatt på en koloss av en bok så anbefales serien virkelig. Den er noe mer tunglest enn Kingsbridgebøkene, men jeg likte den godt. Første boken heter "Kjempenes fall". Anonymkode: 3fdbe...312 Hørtes ut som noen gode tips! takker, skal få sjekket de ut :D Anonymkode: 59650...7d6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Der krepsene synger av Delia Owens Anonymkode: 6534c...ed1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå