AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 1. Hvor mye betaler du i timen? 2. Har du gått til psykolog hos DPS, og merker du forskjell i behandlingstilbud og kompetanse hos psykologen? 3. Hvor ofte har du time og hva slags lidelse har du? 4. Hvor lenge har du gått i behandling/hvor lenge ser du for deg å gå i behandling? Anonymkode: 1c5fc...705
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 1. Hvor mye betaler du i timen? 2. Har du gått til psykolog hos DPS, og merker du forskjell i behandlingstilbud og kompetanse hos psykologen? 3. Hvor ofte har du time og hva slags lidelse har du? 4. Hvor lenge har du gått i behandling/hvor lenge ser du for deg å gå i behandling? Anonymkode: 1c5fc...705 Privat med driftsavtale og betaler egenandel på litt over 300 pr time. Har time hver 14 dag, gått i ca 5 år. Veldig dyktig psykolog. mer ferdig behandlet neste uke. har ingen diagnose, men har jobbet med vanskelige ting som har skjedd og har slitt med angst. timene du får med behandler kommer an på hva du selv ønsker og hva psykologen tenker du trenger. Noen trenger ofte og andre sjeldnere. DPS er flinke de også har jeg hørt. Tror det kommer an på hvilke menneske du møter, dette gjelder overalt Anonymkode: 40102...f99
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 1. Privat med driftsavtale og betaler egenandel på litt over 300 pr time. 2. Ikke vært hos DPS. Forstår det som at du må ha en mer alvorlig diagnose for å tas inn der...? Typ schizofreni. 3. 45 min en gang i uken. Går i psykoterapi. Har ikke noen diagnose, men har mange opplevelser som preger hvem jeg har blitt (på en negativ måte), har for sterk kontroll på/anspent forhold til følelsene mine og grenser kanskje litt til nevrotisisme, men altså ikke noen diagnose. 4. Gått i 1,5 år nå. Psykologen ymtet frempå om å avslutte til våren. Anonymkode: 7d789...981
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 Går til privat psykolog og betaler 1450 kroner. Nå går jeg en gang i uka, i perioder oftere eller sjeldnere, helt avhengig av hvordan jeg har det. Har en bipolar lidelse og har hyppige depresjoner som kan bli veldig tunge. Har gått både på DPS og hos andre psykologer og psykiatere tidligere, men dette er den eneste jeg har funnet som virkelig funker for meg. På DPS opplevde jeg stort press for medisinering, noe jeg ikke opplever der jeg går nå. Anonymkode: 8b108...1e6
MollyJones Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 1. Hvor mye betaler du i timen? 2. Har du gått til psykolog hos DPS, og merker du forskjell i behandlingstilbud og kompetanse hos psykologen? 3. Hvor ofte har du time og hva slags lidelse har du? 4. Hvor lenge har du gått i behandling/hvor lenge ser du for deg å gå i behandling? Anonymkode: 1c5fc...705 1. Helt privat uten avtale, 1900,- 2. Jeg har gått veldig jevnlig til DPS i ti år, men det er åtte år siden nå. Samme psykolog som hadde startet privat, som jeg også gikk til på DPS. 3. Jeg hadde to timer nå før jul, hos privat, pga en veldig lei hendelse. 4. Hadde de to timene, og går ikke mer.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): 1. Hvor mye betaler du i timen? 2. Har du gått til psykolog hos DPS, og merker du forskjell i behandlingstilbud og kompetanse hos psykologen? 3. Hvor ofte har du time og hva slags lidelse har du? 4. Hvor lenge har du gått i behandling/hvor lenge ser du for deg å gå i behandling? Anonymkode: 1c5fc...705 1. Betaler 1300 i timen 2. Ja, har gått hos DPS i to omganger. Jeg synes jeg har mer utbytte av privat psykolog, han "puser" ikke med meg, sier ting rett ut og legger altså ikke noe imellom. Konfronterer meg med det som er ulogisk, sier fra om han mener jeg må gjøre noen drastiske endringer, osv. I tillegg omstiller han seg mye lettere når jeg plutselig en dag går fra å ville diskutere forholdet mitt til mannen min, til å diskutere forholdet mitt til mat en annen dag. Hos DPS er det et tydelig behandlingsopplegg med stramme rammer, mens hos den private er det litt som jeg ønsker det selv. Jeg har absolutt fått mye mer ut av denne behandlingen enn hos DPS. Men jeg er ikke alvorlig syk, mer sånn at jeg sliter litt og trenger litt hjelp til å fungere bedre. 3. Jeg har timer to-tre ganger i måneden, sliter med depresjon og angst. 4. Har gått i behandling hos ham siden i fjor sommer, og jeg fortsetter så lenge jeg føler det er nyttig. Anonymkode: 84b29...c59
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): 1. Hvor mye betaler du i timen? 2. Har du gått til psykolog hos DPS, og merker du forskjell i behandlingstilbud og kompetanse hos psykologen? 3. Hvor ofte har du time og hva slags lidelse har du? 4. Hvor lenge har du gått i behandling/hvor lenge ser du for deg å gå i behandling? Anonymkode: 1c5fc...705 1. 1250 kr/t. 2. Hos privat psykolog får jeg styre mer selv, og slipper å følge en forhåndsbestemt plan. 3. Jeg har ADHD og anoreksi/bulimi. Jeg kan ha hyppigere timer når jeg trenger det, og det kan gå lenge i mellom hvis formen er god. Jeg bare sender en melding og avtaler når jeg har behov. 4. Jeg har gått i 1,5 år til samme private psykolog, etter mange år med veldig varierende oppfølging fra det offentlige (kanskje mest av alt fordi jeg hadde problemer med å følge det opp godt nok, tilbudet ble for lite fleksibelt), og håper jeg kan fortsette med det i mange år. I starten gikk jeg dit ukentlig, nå kan det gå en god stund mellom. ADHD er jo ikke noe jeg blir frisk fra, og det er en stor trygghet i at jeg kjapt kan få hjelp fra en jeg stoler på når det blir vanskelig. Anonymkode: 42655...932
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 23.47): 1. Hvor mye betaler du i timen? 2. Har du gått til psykolog hos DPS, og merker du forskjell i behandlingstilbud og kompetanse hos psykologen? 3. Hvor ofte har du time og hva slags lidelse har du? 4. Hvor lenge har du gått i behandling/hvor lenge ser du for deg å gå i behandling? Anonymkode: 1c5fc...705 1. Privat m driftsavtale? Egenandel 360? Sånn sirkus. 2. Gikk til psykiater på DPS en kort periode, 4 uker kanskje. Fikk ikke noe ut av det (heller). 3. 1-2 ganger i uken. Bipolar2. 4. Har sluttet nå - tror jeg. Anonymkode: fd934...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1. Privat m driftsavtale? Egenandel 360? Sånn sirkus. 2. Gikk til psykiater på DPS en kort periode, 4 uker kanskje. Fikk ikke noe ut av det (heller). 3. 1-2 ganger i uken. Bipolar2. 4. Har sluttet nå - tror jeg. Anonymkode: fd934...3f5 4. Å ja. Varighet: 7-8 måneder. Anonymkode: fd934...3f5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Dytter. Når dere skulle få time med privat, hvordan tok dere kontakt? Mail eller telefon? Hvor mye informasjon gir dere f.eks på mail? Forteller om diagnoser dere har osv og hva dere trenger hjelp med? Anonymkode: 1c5fc...705
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dytter. Når dere skulle få time med privat, hvordan tok dere kontakt? Mail eller telefon? Hvor mye informasjon gir dere f.eks på mail? Forteller om diagnoser dere har osv og hva dere trenger hjelp med? Anonymkode: 1c5fc...705 Jeg tok kontakt per mail hvor jeg skrev kort om hvorfor jeg tok kontakt. Så ville han ha en kort samtale med meg om hva jeg trengte hjelp med før vi ble enige om tidspunkt for time. Da fortalte jeg om diagnose. Sikkert litt forskjellig hvordan de enkelte gjør det. Anonymkode: 84b29...c59
Gjest Daryl Dixon Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 1600kr. Ca x1 i uken, mindre nå i coronatiden. Ikke vært i kontakt med DPS. Tror jeg begynte vinter i 2018. Og kommer nok til å gå litt mer sjeldent nå.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 On 1/10/2021 at 11:47 PM, AnonymBruker said: 1. Hvor mye betaler du i timen? 2. Har du gått til psykolog hos DPS, og merker du forskjell i behandlingstilbud og kompetanse hos psykologen? 3. Hvor ofte har du time og hva slags lidelse har du? 4. Hvor lenge har du gått i behandling/hvor lenge ser du for deg å gå i behandling? Anonymkode: 1c5fc...705 1. Drøyt 300. 2. Gjorde det først, ja. Både gruppetimer og en til en. Merker ingen prinsippiell forskjell, men det er jo forskjellige mennesker med forskjellige tilnærminger. 3. Har time 3-4 ganger i måneden. Har dystymi og unnvikende personlighetsforstyrrelse. 4. Har gått i behandling av og på siden 2006. Hos denne behandleren har jeg gått siden 2016. Har uttrykt ønske om å avslutte behandlingen, da jeg ikke opplever bedring. Anonymkode: cbc61...62e
Blod Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 9.59): 1. Privat med driftsavtale og betaler egenandel på litt over 300 pr time. 2. Ikke vært hos DPS. Forstår det som at du må ha en mer alvorlig diagnose for å tas inn der...? Typ schizofreni. Anonymkode: 7d789...981 Absolutt ikke! Alle situasjoner du kan tenke deg har rett på hjelp. Så det er ikke snakk om alvorlighetsgrad her. Alvorlige tilfeller blir jo ofte prioritert først, men "mildere" tilfeller har likefullt krav på samtaler og hjelp.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 23.47): 1. Hvor mye betaler du i timen? 2. Har du gått til psykolog hos DPS, og merker du forskjell i behandlingstilbud og kompetanse hos psykologen? 3. Hvor ofte har du time og hva slags lidelse har du? 4. Hvor lenge har du gått i behandling/hvor lenge ser du for deg å gå i behandling? Anonymkode: 1c5fc...705 1. Tidligere gikk jeg til en uten avtale og betalte da 950kr timen. Nå går jeg til en med avtale og betaler 375kr. 2. Enorm forskjell. Kommer alltid til å velge privat om jeg må inn på ny runde. DPS har liten tid, du må bare gjennom systemet så de får ført i papirene sine at du har fått et tilbud. Blir fort svingdørspasient. Har fått flere diagnoser som er direkte feil. Fått medisiner til de uriktige diagnosene, som har sløvet meg ned mer enn hjulpet meg. Vanskelig å få tillit til noen av behandleren pga liten tid og litt ovenfra og ned-holdning. Mulig det er den korte tiden som gjør at de "vet best". Privatpraktiserende har god tid, blir kjent med det, har ikke fast bestemt antall timer du får før du blir kastet ut. Mindre stigmatisering angående diagnose. Siden vi har hatt mer tid sammen har de sett forbi forsvarsmekanismer og hvordan jeg er i panikktilstand, og dermed gitt meg riktig diagnose og trygghet på at jeg får avslutte når jeg kjenner at det er riktig for meg. Jeg har vært heldig og fått litt eldre psykologer med lang erfaring. De har ikke landet på "første og beste" diagnose. Jeg føler også at vi har et bedre samspill og tillitt oss i mellom. Relasjonen til behandler er noe av det viktigste i terapi. 3. Ptsd og adhd. Startet med timer hver uke, men gikk over til hver 3./4. uke etterhvert som jeg ble mer stabil. 4. Nærmere 2 år. Helt perfekt for meg der og da. Har ikke hatt behov for terapi siden. Anonymkode: 940e7...952
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Syke priser, og psykolog samtaler er jo noe en må ha over litt tid. Alle skulle hatt egenandel bare. Regjeringen burde gitt drifta tale til langt flere psykologer enn de gjør i dag. Anonymkode: 40102...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå