AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Hei! Vi skal gifte oss! Sitter og prøver å beregne hvor mye alkohol vi skal kjøpe inn. Skal ha fri bar. Vi skal invitere ca 90 personer, og vi tenker ca 70 stk kommer til å drikke. Har tenkt å lage drinker som sex on the beach, mojito, og vodka redbull. Samt servere vin til maten + festen, øl, cider, kaffe baileys, rom og cola osv. Til nå har jeg regnet kjapt ut dette: 10 flasker vodka 3 flasker baileys 5 flasker hvit rom 2 captain morgan 350 bokser øl 250 store bokser cider 20 vinkartonger (10 rød og 10 hvit) 12 flasker prosecco velkomstdrink Er dette for lite?? Eller hva tror dere? Skal sies at begge familiene våre er glade i å ta seg en fest! Vil ikke sitte igjen med alt for mye, men er viktig at det ikke blir tomt. Hvor mye alkohol kjøpte dere til bryllupet deres og hvor mye satt dere igjen med? Anonymkode: 85fa8...d1a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Ser du skriver "kaffe Baileys". Er det bare "Baileys" til kaffen? Ikke en annen likør/cognac eller noe for dem som ikke liker søtt melkeskvip? Når dere har så mye alkohol, ville jeg klart også gått for et alternativ til "Baileys".... Anonymkode: 13903...d1b 7
Anonym90059005 Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Tja, dersom 70 stk drikker, så kan hver eneste: Ta seg en velkomstdrink, drikke 8.5 halvlitere øl/cider, drikke ca. 1l vin, ta seg en baileys og deretter kan de dele 17 flasker sprit. Bør være nok alkohol vel... Ville nok dog tatt inn avec i sortimentet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ser du skriver "kaffe Baileys". Er det bare "Baileys" til kaffen? Ikke en annen likør/cognac eller noe for dem som ikke liker søtt melkeskvip? Når dere har så mye alkohol, ville jeg klart også gått for et alternativ til "Baileys".... Anonymkode: 13903...d1b Hadde faktisk ikke tenkt på det:) Kan kjøpe inn noe cognac også. TS Anonymkode: 85fa8...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Du bør ha konjakk til kaffen. Ellers ser det ut til at du har stort drikkebudsjett, så jeg ville ha valgt å kjøpe inn gode viner til middagen og spedd på med kartongvin etterpå hvis nødvendig. Du skriver ingenting om menyen, så her blir det litt vanskelig å være til hjelp. Anonymkode: 99eb3...b27 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du bør ha konjakk til kaffen. Ellers ser det ut til at du har stort drikkebudsjett, så jeg ville ha valgt å kjøpe inn gode viner til middagen og spedd på med kartongvin etterpå hvis nødvendig. Du skriver ingenting om menyen, så her blir det litt vanskelig å være til hjelp. Anonymkode: 99eb3...b27 Skal handle inn alt i Sverige forresten. Blir buffet med litt forskjellig. Skal kjøpe inn noe konjakk. Ingen av oss drikker det, så tenkte ikke på det i farta:) Tips til en konjakk som er god men ikke alt for dyre?? Vi har ikke peiling Anonymkode: 85fa8...d1a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Når foregår dette bryllupet? Vi hadde håpet å gifte oss i juni, men tørr ikke planlegge noe sånn situasjonen er nå. Anonymkode: 4e2cb...07c 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når foregår dette bryllupet? Vi hadde håpet å gifte oss i juni, men tørr ikke planlegge noe sånn situasjonen er nå. Anonymkode: 4e2cb...07c Blir ikke før sommeren neste år, men har ikke situasjonen blitt noe bedre må vi ta det året etter.. Håper det blir bedre snart så dere får giftet dere!😊 Anonymkode: 85fa8...d1a
Hunmedham Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): 10 flasker vodka 3 flasker baileys 5 flasker hvit rom 2 captain morgan 350 bokser øl 250 store bokser cider 20 vinkartonger (10 rød og 10 hvit) 12 flasker prosecco velkomstdrink Du skriver ikke hvor i landet du bor eller "hva slags folk" som kommer. Det er jo ulike drikketradisjoner i ulike miljøer og i ulike landsdeler. Men drinkene du tenker på, og helheten forøvrig, minner ikke om landbruksområder i Innlandet eller bygdestrøk i Trøndelag. Med en "normaltenkning" som utgangspunkt ville jeg foreslå at du reduser spritmengden og øker velkomstdrink-mengden. Dersom dere skal servere 70 personer velkomstdrink er 12 flasker for lite. Beregn fem glass pr. flaske og del 70 på det. Da får du 14, og så kjøper du to til. Hvorfor prosecco? Det er den aller dårligste musserende vinen på markedet. Kvalitetshierarkiet er slik: Champagne > Cremant > Cava > Prosecco. Du kan få bedre bobler fra andre land enn Italia til omtrent samme pris. Spør på om hjelp når du kjøper, og for all del unngå det søte. Aperitiffer i sommerbryllup skal være kalde og tørre. 350 ølbokser delt på 70 innebærer fem øl pr. person. Det er både kvinner og menn blant de 70 og både eldre og yngre. For noen er fem øl nok for en hel kveld, uten hverken vin eller sprit. Kutt også i cideren, som her utgjør tre-fire bokser i snitt pr. person i tillegg til de fem ølene. Og igjen: Kutt ned på spriten, da reduserer du også faren for overdreven fyll og ubehageligheter. 20 vinkartonger = 80 flasker vin. Det er meningsløst mye. Du kan halvere dette, samtidig som du reduserer kraftig på spriten og likevel skjenke alle fulle (men er dét virkelig planen?). Du skriver ikke noe om hva slags mat dere skal servere. Når dere planlegger mat bør dere tenke vin opp mot det. Jeg er enig i det som står over, at dere med hell kunne ha flyttet pengebruken fra sprit til litt bedre vin. Dette er et bryllup og det er flott å kunne sette flasker på bordet. Det trenger ikke å være dyrt likevel. Rødviner fra Côte-de-Rhône er ofte anvendelige matviner som også passer om sommeren, mens rødt fra Østerrike er kule alternativer. Hvitviner fra Østerrike (grüner veltliner) er anvendelige, de også, og er en fin match for både riesling-fansen og de som liker "lettere" hvitvin. Ikke bare grabb i hyllene når dere er i Sverige. Spør om hjelp. Endret 11. januar 2021 av Hunmedham 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 Er målet at alle skal bli totalt dritings i to dager? Konjakk til kaffen er vel viktigere enn Baileys. Det er vel ikke mange som drikker det lenger? Enig med AB over her. Det er fryktelig overdrevent. Sats heller på kvalitet. En velkomstdrikk 3-4 enheter øl/vin og et par drinker pr pers er nok. Så har du litt ekstra utover det, men det ser it som du planlegger en russefest der målet er at ingen husker noe. Anonymkode: 8045d...755 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Hunmedham skrev (3 timer siden): Du skriver ikke hvor i landet du bor eller "hva slags folk" som kommer. Det er jo ulike drikketradisjoner i ulike miljøer og i ulike landsdeler. Men drinkene du tenker på, og helheten forøvrig, minner ikke om landbruksområder i Innlandet eller bygdestrøk i Trøndelag. Med en "normaltenkning" som utgangspunkt ville jeg foreslå at du reduser spritmengden og øker velkomstdrink-mengden. Dersom dere skal servere 70 personer velkomstdrink er 12 flasker for lite. Beregn fem glass pr. flaske og del 70 på det. Da får du 14, og så kjøper du to til. Hvorfor prosecco? Det er den aller dårligste musserende vinen på markedet. Kvalitetshierarkiet er slik: Champagne > Cremant > Cava > Prosecco. Du kan få bedre bobler fra andre land enn Italia til omtrent samme pris. Spør på om hjelp når du kjøper, og for all del unngå det søte. Aperitiffer i sommerbryllup skal være kalde og tørre. 350 ølbokser delt på 70 innebærer fem øl pr. person. Det er både kvinner og menn blant de 70 og både eldre og yngre. For noen er fem øl nok for en hel kveld, uten hverken vin eller sprit. Kutt også i cideren, som her utgjør tre-fire bokser i snitt pr. person i tillegg til de fem ølene. Og igjen: Kutt ned på spriten, da reduserer du også faren for overdreven fyll og ubehageligheter. 20 vinkartonger = 80 flasker vin. Det er meningsløst mye. Du kan halvere dette, samtidig som du reduserer kraftig på spriten og likevel skjenke alle fulle (men er dét virkelig planen?). Du skriver ikke noe om hva slags mat dere skal servere. Når dere planlegger mat bør dere tenke vin opp mot det. Jeg er enig i det som står over, at dere med hell kunne ha flyttet pengebruken fra sprit til litt bedre vin. Dette er et bryllup og det er flott å kunne sette flasker på bordet. Det trenger ikke å være dyrt likevel. Rødviner fra Côte-de-Rhône er ofte anvendelige matviner som også passer om sommeren, mens rødt fra Østerrike er kule alternativer. Hvitviner fra Østerrike (grüner veltliner) er anvendelige, de også, og er en fin match for både riesling-fansen og de som liker "lettere" hvitvin. Ikke bare grabb i hyllene når dere er i Sverige. Spør om hjelp. Takk for svar! Får høre så mye forskjellig ang vinen. Har hørt man burde beregne ca en flaske på hver. Fordi middagen er lang, og mange velger å drikke vin på festen etterpå. Maten er buffet, blir mye forskjellig som pizza, sliders, sesambakt laks, spekemat etc. Er innlandet😉 Skrev at begge familiene våre er glade i å ta seg en fest. Blir nok en skikkelig fest og dansing etter middagen, men har lokalet til kl 03 så blir ikke hele natten. Men blir nok ikke noe kjedelig bryllup her nei! Ingen av oss er så veldig fine på det. Anonymkode: 85fa8...d1a 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er målet at alle skal bli totalt dritings i to dager? Konjakk til kaffen er vel viktigere enn Baileys. Det er vel ikke mange som drikker det lenger? Enig med AB over her. Det er fryktelig overdrevent. Sats heller på kvalitet. En velkomstdrikk 3-4 enheter øl/vin og et par drinker pr pers er nok. Så har du litt ekstra utover det, men det ser it som du planlegger en russefest der målet er at ingen husker noe. Anonymkode: 8045d...755 Ja, vi er ganske unge så jeg drikker ikke konjakk så tenkte ikke på det der og da. Men har lagt det til i listen og fjernet litt sprit! Lagde bare en liste i farta, så derfor jeg spurte om hjelp her. Syntes det er vanskelig å beregne. Takk for svar! Blir en del unge gjester også. Kanskje greit å si. Anonymkode: 85fa8...d1a 2
Whistler Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 Med standardmål på 4 cl går det 17 drinker på ei helflaske sprit (om du skal ha bartender). Med 17 flasker blir det nesten 300 drinker. Med selvbetjening kan du anta at drinkene blir sterkere, og at du kan stryke de avanserte komposisjonene fra lista. Jeg regner med at du med "store" cider mener halvlitere? Altså har du omtrent 650 enheter av den type drikke. Før du har startet på det som skal til maten har du bortimot 14 alkoholenheter per person.... Det går mellom ett og to glass vin pr person per rett til forrett og hovedrett og så kan du enten ha en dessertvin til desserten, (ett glass), eller gå rett på kaffe avec (som er en typisk norsk variant) som egentlig skal komme etter middagen.... Vinflasker og vann kan stå på bordet Bruker du "pappvin" må dere ha karafler til vinen. Øl- og ciderbokser på bordet er i beste fall unett; da er flasker bedre. Konjakk og likør skjenkes i glass og settes ut med kaffe. Kjip konjakk er kjip, men blir den servert i et glass går det greit med en god VS eller VSOP. Der bør du få råd av noen som kan. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 Whistler skrev (16 minutter siden): Med standardmål på 4 cl går det 17 drinker på ei helflaske sprit (om du skal ha bartender). Med 17 flasker blir det nesten 300 drinker. Med selvbetjening kan du anta at drinkene blir sterkere, og at du kan stryke de avanserte komposisjonene fra lista. Jeg regner med at du med "store" cider mener halvlitere? Altså har du omtrent 650 enheter av den type drikke. Før du har startet på det som skal til maten har du bortimot 14 alkoholenheter per person.... Det går mellom ett og to glass vin pr person per rett til forrett og hovedrett og så kan du enten ha en dessertvin til desserten, (ett glass), eller gå rett på kaffe avec (som er en typisk norsk variant) som egentlig skal komme etter middagen.... Vinflasker og vann kan stå på bordet Bruker du "pappvin" må dere ha karafler til vinen. Øl- og ciderbokser på bordet er i beste fall unett; da er flasker bedre. Konjakk og likør skjenkes i glass og settes ut med kaffe. Kjip konjakk er kjip, men blir den servert i et glass går det greit med en god VS eller VSOP. Der bør du få råd av noen som kan. Lykke til. Tusen takk for svar!:) Kan høre litt på polet. Tenkte å sette frem øl og cider, også fikser bartender drinkene. Ja halvlitere med cider. Anonymkode: 85fa8...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Vi hadde 100 gjester, og hamstret også mye i sverige, på tax free ved reiser osv. Hadde kjøpt inn 70 flasker vin, mener jeg å huske. Mest rød, litt hvit. Og vi hadde også litt sprit (et par flasker vodka, et par flasker gin) og blandevann (tonic og annet). Pluss øl og cava. Konjakk og baileys til kaffen, mange flasker. Vi hadde ikke så mye sprit, så gjestene holdt seg til vin/øl. Vi satte også fram cava-flasker på kvelden, mange drakk det, så ikke bare til velkomstdrikk. Det ble et lystig lag, selv om ingen ble fulle (bortsett fra mannens forlover, hihi... det syntes jeg bare var gøy) Det ble igjen MANGE flasker konjakk. Noe vin og sprit. Virket som mange drikker vin til maten, og øl etterpå. Mousserende gikk det mye av utpå kvelden også. Vi hadde nok til en gedigen restefest en mnd etter bryllupet. Den festen tok skikkelig av, og ble kjempegøy. Som brud hadde jeg ganske høye skuldre gjennom hele bryllupet, men det var deilig å ta seg en fest med mange av de samme folka uten at jeg måtte prestere. Og vi fikk gitt noe tilbake til alle de vennene som hadde hjulpet med hår og sminke, bakt kake, ryddet og pakket, og laget god stemning gjennom festen, sunget eller holdt taler. Anonymkode: ed5a5...5e8
RockyRose Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 Hugsar ikkje mengde, men vi brukte ein utrekningstabell vi fann på nettet. Også er det jo ymse kor mykje drikke som går utifrå alder på gjestane, og kortid bryllupet er. Vi hadde mange unge, og det var midt på varmaste sommar, så det gjekk mykje øl. Kjøpte også alt i sverige, bortsett frå cider/øl. Det kjøpte vi på lokale butikken med avtale om å levere tilbake restane. Det får ein også gjere på vinmonopol med vinflasker/vodka. Ville passa på å ha cognac til kaffien og, men ville ikkje droppa baileysen då det er mange som ikkje likar cognac, spesielt dei yngre. Ville og vurdert å bytta namn på drinkane de skal ha, ser ikkje føre meg 80 år gamle besteforeldre bestille "sex on the beach" 😂 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 RockyRose skrev (9 timer siden): Hugsar ikkje mengde, men vi brukte ein utrekningstabell vi fann på nettet. Også er det jo ymse kor mykje drikke som går utifrå alder på gjestane, og kortid bryllupet er. Vi hadde mange unge, og det var midt på varmaste sommar, så det gjekk mykje øl. Kjøpte også alt i sverige, bortsett frå cider/øl. Det kjøpte vi på lokale butikken med avtale om å levere tilbake restane. Det får ein også gjere på vinmonopol med vinflasker/vodka. Ville passa på å ha cognac til kaffien og, men ville ikkje droppa baileysen då det er mange som ikkje likar cognac, spesielt dei yngre. Ville og vurdert å bytta namn på drinkane de skal ha, ser ikkje føre meg 80 år gamle besteforeldre bestille "sex on the beach" 😂 Kan jeg spørre hvor mange øl som gikk hos dere? 😄 Vi skal og ha midt på sommeren med grilling, så regner med det går mer øl en vin, men er ikke lett å beregne! Anonymkode: 25b32...5d6
Brunello Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Det er hinsides mye, i tillegg til at du serverer nesten bare «fyllefest-drikke». Drinkene tar også for lang tid å lage. 2
RockyRose Skrevet 13. januar 2021 #19 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kan jeg spørre hvor mange øl som gikk hos dere? 😄 Vi skal og ha midt på sommeren med grilling, så regner med det går mer øl en vin, men er ikke lett å beregne! Anonymkode: 25b32...5d6 Det hugsar eg diverre ikkje. Men spør på butikken de tenkjer å kjøpe frå. Butikksjefen her gav oss eit tal vi burde gå etter, eg lure på om det var 3 enhetar per stk over 18år av gjestane. For det er alltids nokon som ikkje drikk av ulike grunnar, også drikk nokon meir. Vi hadde i tillegg punsj(m og utan alkohol) som ventedrikk, for å slukke tørsten litt
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #20 Skrevet 28. januar 2021 Brunello skrev (På 13.1.2021 den 0.45): Det er hinsides mye, i tillegg til at du serverer nesten bare «fyllefest-drikke». Drinkene tar også for lang tid å lage. Vi skal ha bartender. Så gjør ingenting om drinkene tar litt tid å lage? Vi skal jo drikke, danse og ha en skikkelig fest! Skal ikke ha et kjedelig bryllup, ikke vår stil. ts Anonymkode: 85fa8...d1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå