AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Den siste uka fant jeg ut at huset vi nylig kjøpte står på kvikkleire. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har mest lyst å flytte, men det er jo ikke så lett i praksis. Noen her i tilsvarende situasjon? Som enten har visst at dere bodde på kvikkleire eller funnet det ut nylig? Anonymkode: b76a3...b64
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Er det ikke 5 faregrader da? Med mindre du er på den høyeste ville jeg overhodet ikke stresset med det. Og er du på den høyeste faregraden så skal du være rimelig trygg, (i allefall heretter...) på at området ikke blir utsatt for terrenginngrep osv. Anonymkode: 4f3f4...1fd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Jeg hadde seriøst ikke hørt om kvikkleire før skredet i Gjerdrum (må ha sovet i timen), og måtte sjekke om det er kvikkleire her jeg bor. Det er det heldigvis ikke. Ser etter bolig i en annen del av landet nå, og jeg skal undersøke nøye grunnforhold før jeg kjøper. Noe jeg ikke hadde tenkt på tidligere, bare antok at det ville vært opplyst om eller at det kun bygges på trygg grunn. Anonymkode: ea0ca...689 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Måtte sjekke etter skredet på Gjerdrum og nei heldigvis gjør jeg ikke det.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke 5 faregrader da? Med mindre du er på den høyeste ville jeg overhodet ikke stresset med det. Og er du på den høyeste faregraden så skal du være rimelig trygg, (i allefall heretter...) på at området ikke blir utsatt for terrenginngrep osv. Anonymkode: 4f3f4...1fd Det er laveste faregrad her, men det er utbygd mye her og skal bygges mye mer. Virker ikke som de tar hensyn til det som nettopp skjedde. Anonymkode: b76a3...b64
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde seriøst ikke hørt om kvikkleire før skredet i Gjerdrum (må ha sovet i timen), og måtte sjekke om det er kvikkleire her jeg bor. Det er det heldigvis ikke. Ser etter bolig i en annen del av landet nå, og jeg skal undersøke nøye grunnforhold før jeg kjøper. Noe jeg ikke hadde tenkt på tidligere, bare antok at det ville vært opplyst om eller at det kun bygges på trygg grunn. Anonymkode: ea0ca...689 Men så tenker jeg også, at det at det er kartlagt kan jo også være en fordel. Det finnes mye kvikkleire i landet og det verste er jo å bo på det og ikke være obs på det, med tanke på små og store inngrep. Anonymkode: b76a3...b64 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er laveste faregrad her, men det er utbygd mye her og skal bygges mye mer. Virker ikke som de tar hensyn til det som nettopp skjedde. Anonymkode: b76a3...b64 I følge regelverket må man ta hensyn til det, spesielt ved kjente kvikkleiresoner. Anonymkode: 09741...d81 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I følge regelverket må man ta hensyn til det, spesielt ved kjente kvikkleiresoner. Anonymkode: 09741...d81 Ja, men noen kontroll med det er det lite av sånn i praksis (er mitt inntrykk). Det viktigste er utbygging nær sentrum.... Anonymkode: b76a3...b64
Jentegutt Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Synes det er synd på alle som har bolig på kvikkleire, det må være en påkjenning som burde være unødvendig å ha, jeg hadde ikke sovet godt om natten uansett hvilken faregrad som ligger til grunn. En annen ting er prisene vil bokstavelig talt rase på disse boliger. Den største investering de fleste gjør, viser seg til å være katta i sekken. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 Bor selv på Gjerdrum, men ikke på kvikkleire. Bor på fjellgrunn Anonymkode: c0550...376
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men noen kontroll med det er det lite av sånn i praksis (er mitt inntrykk). Det viktigste er utbygging nær sentrum.... Anonymkode: b76a3...b64 Der er min erfaring motsatt, men det varierer sikkert fra kommune til kommune. Anonymkode: 09741...d81
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 Hvorfor reagerer folk på dette nå? Det har gått kvikkleireras i Norge i mange hundre år. I den værste katastrofen så døde 116 mennesker. Er ikke dette noe folk burde tenkt på før det som skjedde på Gjerdrum? Syns det blir litt vel hysterisk når alle nå er livredde. Anonymkode: 56e38...ba4 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 Jeg bor i Trondheim og bodde på kvikkleire tidligere. Va klar over kvikkleiren, og ville bort fra et slikt område da vi kjøpte hus. Huset vårt står på fjell, og det kommer også neste hus til å gjøre. Anonymkode: 5387a...70c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er laveste faregrad her, men det er utbygd mye her og skal bygges mye mer. Virker ikke som de tar hensyn til det som nettopp skjedde. Anonymkode: b76a3...b64 Hvis det er planlagt stor utbygging, så ville jeg solgt videre og flyttet. Vi bor ikke på kvillkeire heldigvis. Anonymkode: 0863b...2a7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 Nei bor på fjellgrunn på vestlandet heldigvis Anonymkode: accd8...114
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 Nei, bor på fjellgrunn, på toppen av en bakketopp, så rimelig trygt. Er dog kvikkleire i kommunen. 5 områder med faregrad 5. Min søster bor rett ved, men ikke på ett av disse feltene. Veldig glad for det, for huset deres ligger på toppen av en høy skråning. Anonymkode: 4bdfd...3b4
solmåneogstjerner Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Nei, heldigvis ikke. Huset står på fjell og med morene rundt. Eneste type sted jeg vil bo på. Men har vært bevisst på dette hele tiden. Jeg hadde nok vurdert å flytte hvis ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men noen kontroll med det er det lite av sånn i praksis (er mitt inntrykk). Nå følges det vel retningslinjer for det. Noen typer terrengingrep gjøres jo også for å stabilisere slike områder, så hva oss "lekfolk" tror om det har vel ikke så mye å si. Forøvrig har man jo tilgang til alle rapportene og konkrete anbefalinger fra NVE, NGU og NGI. Man kan også søke om innsyn i søknader og annen kommunikasjon med kommunen hvis man vil fordype seg mer. Anonymkode: 4f3f4...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Sjansene for å bli tatt av kvikkleire er omtrent like stor som jordskjelv. De fleste bor trygt selv om det er kvikkleire. Store deler av Trøndelag er bygd på kvikkleire. Anonymkode: dd15e...c2c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå