AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #61 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 22.12): Bygda passer heller ikke for alle - mange som liker arbeidsmulighetene, kultur- og restaurantlivet og det faktum at vi ikke trenger bil så godt at vi tåler fulle busser og skispor. Anonymkode: 7d871...1c5 Ja men hvor mye bruker man disse tilbudene når man er i små/mellomstore- barn - fasen? Flere bygder som er i relativ nærhet til by slik at man kan dra på de museum, kino og teater - forestillingene man ønsker - uansett pleier slike ting å måtte planlegges når man har barn. Ellers finnes det mindre byer enn Oslo; Tromsø , Bergen , kr.sand - som er betydelig billigere å bo - men med like bra kulturtilbud som Oslo Anonymkode: 1d81f...0d4 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #62 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 12.17): Selv om plassen du bor på nå høres fin ut så kjenner jeg meg ikke igjen i din beskrivelse av Oslo i det hele tatt. Man MÅ ikke bo midt på Grønland eller Tøyen, det finnes rolige områder i Oslo også. Anonymkode: e51d5...5ad Ja du tenker på enebolig-feltene ? Det er jo i såfall steindyrt (ca 10-15 mill for en tomannsbolig..) og hva skaper det? Jo svært snobbete og homogen kultur. Jeg er svært glad i Oslo (bodd der i ca 20 år..kjenner byen utrolig godt..) men skiller veldig på Oslo som singel/ par uten barn og nå som vi har barn. Jeg skjønner meg ikke helt på idylliseringen som går på at det å bo i Oslo = nærhet til alt og lett logistikk - og ikke minst den veldige idylliserigen med å ikke ha bil. (Igjen - Helt TOPP når man ikke har barn.) Å dra 3 barn under 6 år med på stappfulle t-baner og busser i rush-tiden morgen og ettermiddag til og fra bhg er for meg definisjonen på stress! Antagelig for barna også. Min erfaring med Oslo er også at det er stort press på bhg og at det slett ikke alltid er en selvfølge å få bhg i nærheten. Det gjelder for Bærum også. Både det å få bhg i nærheten , alle barna i samme bhg og den bhg man faktisk ønsker opplevde jeg som en lek å få til da vi flyttet til en mindre - men fortsatt ganske stor by i Norge. Så det finnes def. Alternativer til Oslo som også er svært bra:-) verden - og også Norge er i utvikling dere:-) Anonymkode: 1d81f...0d4 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #63 Skrevet 12. januar 2021 Dusten skrev (12 timer siden): Hva definerer du som vanlig jobb? Jeg er lærer, og det vil jeg jo påstå at er en ganske vanlig jobb, men med en inntekt som ville gjort det vanskeligere å eie f.eks hus i en større by uten å bruke mye penger på lån. Det å være anonym kan jeg kjenne litt på, men stort sett syns jeg det er positivt at jeg ikke er anonym her jeg bor. Jeg blir på en måte "viktigere" for andre, fordi hver person er viktigere et lite sted som dette, og det å kjenne på at jeg betyr noe for lokalsamfunnet kjennes bra! TS Å slippe å få gjøre karriere, bli leder og stige i gradene. Det er mangel på folk med min kompetanse i bygdene, men jeg orker ikke. Jeg vil jobbe 8-16 og ha fritiden min. Anonymkode: a3a23...d55 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #64 Skrevet 12. januar 2021 Har erfaring med å bo både på bygda og i byen, og bygda var helt klart ikke noe for oss. Like mye tidsklemme siden vi brukte mye tid på å kjøre til absolutt alt av aktiviteter (inkl jobb/skole/venner/butikk), stor hage var bare en plage siden vi aldri rakk å holde den fin, vanskelig å bli kjent med folk, veldig begrenset med kulturtilbud, nedleggingstruet skole og generelt mye mer krevende enn i byen. Elsker å ha mye folk rundt oss her, har alt av tilbud i gåavstand, masse kjente i nabolaget, alt av fritidsaktiviteter og masse valgmuligheter på alle områder. Full forståelse for at mange trives godt på landet, men det var ikke noe for oss. Anonymkode: 1120d...6db 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #65 Skrevet 12. januar 2021 Byen jeg en gang bodde i, besto kort sagt av sladder/rykter, rus og selvmord. Stemmer for bygda. Anonymkode: db21e...833 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #66 Skrevet 12. januar 2021 On 1/11/2021 at 1:41 AM, AnonymBruker said: Bygdedyret, rasistiske holdninger, ser ned på andre osv. Er fra bygda, og kunne ikke flyttet bort raskere. Når jeg er tilbake for å besøke familien, er det holdninger og et snevert syn på verden man får servert av både familie og ikke familie. Mye heller by! Anonymkode: 09d74...1e9 Jeg har skjønt at jeg tydeligvis kommer fra en helt unik bygd, for jeg har aldri kjent meg igjen i slike beskrivelser når det gjelder min hjemplass. Ser at mange forteller historier om at man ikke får lov til å skille seg ut på bygda, men her er det absolutt lov til å være seg selv, på godt og vondt. Tror kanskje det bunner i at man genuint bryr seg om sine sambygdinger, og respekterer ulikheter. Bodde mange år i Oslo før vi flyttet hjem til en liten plass i nord. De fleste som kommer hjem igjen har høyere utdannelse, en liten brøkdel har "kun" fagbrev. Mulig at kommunen er unik da, for her er ikke problemet at de ikke finnes "ordentlige" jobber, mer at det til tider er vanskelig å rekruttere blant annet ingeniører og psykologer. Det hjelper selvfølgelig at næringslivet er variert, med en del store norske bedrifter. Ellers vil jeg også bare påpeke at man ikke nødvendigvis har fem kilometer til nærmeste nabo når man bor på bygda. Man kan bo i nærheten av hverandre uten å bo oppå hverandre. Her er fritidstilbudene også i gangavstand for de aller, aller fleste. Om noen savner et tilbud, tar de forresten gjerne initiativ til å starte det opp selv. Folk blir med på det som skjer. Skjønner absolutt at det å bo på bygda ikke er for alle, men her inne får man jo inntrykk av at bygder er homogene. Det er utrolig stor variasjon på bygdene bare i hjemkommunen min.. Anonymkode: 9c858...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #67 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har skjønt at jeg tydeligvis kommer fra en helt unik bygd, for jeg har aldri kjent meg igjen i slike beskrivelser når det gjelder min hjemplass. Ser at mange forteller historier om at man ikke får lov til å skille seg ut på bygda, men her er det absolutt lov til å være seg selv, på godt og vondt. Tror kanskje det bunner i at man genuint bryr seg om sine sambygdinger, og respekterer ulikheter. Bodde mange år i Oslo før vi flyttet hjem til en liten plass i nord. De fleste som kommer hjem igjen har høyere utdannelse, en liten brøkdel har "kun" fagbrev. Mulig at kommunen er unik da, for her er ikke problemet at de ikke finnes "ordentlige" jobber, mer at det til tider er vanskelig å rekruttere blant annet ingeniører og psykologer. Det hjelper selvfølgelig at næringslivet er variert, med en del store norske bedrifter. Ellers vil jeg også bare påpeke at man ikke nødvendigvis har fem kilometer til nærmeste nabo når man bor på bygda. Man kan bo i nærheten av hverandre uten å bo oppå hverandre. Her er fritidstilbudene også i gangavstand for de aller, aller fleste. Om noen savner et tilbud, tar de forresten gjerne initiativ til å starte det opp selv. Folk blir med på det som skjer. Skjønner absolutt at det å bo på bygda ikke er for alle, men her inne får man jo inntrykk av at bygder er homogene. Det er utrolig stor variasjon på bygdene bare i hjemkommunen min.. Anonymkode: 9c858...c9e Jeg tenkte «hun må være fra Nord-Norge» da jeg leste de første setningene dine. Det er utrolig stor forskjell på folk og miljø i ei lite bygd nordpå sammenlignet med innlandet eller Sørlandet (innbiller meg Vestlandet kan være litt midt i mellom). Nordpå er man mye åpnere og mindre snevre. Jeg har bodd og har familie i to like store (små) bygder i hhv Hedmark og Lofoten, og forskjellen i jantelov og sladder, interesser og «lov til å skille seg ut» er enorm (positivt i Lofotens retning). Der kunne jeg fortsatt bodd, Østerdalen ikke! Anonymkode: d0d44...3ed 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #68 Skrevet 13. januar 2021 Vi flyttet fra Bergen til bygd for 10 år siden. Beste valget vi har tatt! Bor sentrumsnært så det er gåavstand til barnehage, skoler, butikker, kulturhus, idrettsanlegg, svømmehall, idrettshall. Bruker nesten ingen tid i bil! Eneste vi må kjøre 10 minutter til er slalåmtrening for ungene. Stort hus med hage og to garasjer for 2.1 mill. Ingen bompenger eller parkeringsavgifter. God økonomi. Anonymkode: f5e94...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #69 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 7.43): Nei takk. Vokste opp i ei bygd hvor du ble mobbet for å være skoleflink og uinteressert i fotball eller håndball, så flyktet til Oslo så fort jeg kunne. I Oslo fant jeg for første gang venner som likte meg for den jeg er. Anonymkode: c2d90...17c Det er ikke forbeholdt bygda. Jeg ble også mobbet for å være skoleflink og uinteressert i å feste (les drikke seg dritings) og har vokst opp i stor by. Anonymkode: b2735...518 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #70 Skrevet 13. januar 2021 Jeg elsker byen. Her har vi spennende jobber med god lønn, disse jobbene ville vi ikke funnet noe annet sted enn her i Oslo. Vi er heldige- vi bor like ved barnehagen, og har gode skoler i nærheten. Vi har god plass, vi bor sentralt i et grønt, variert nabolag med hyggelige folk. Vi har fantastisk kollektivtilknytning, parkering i kjelleren med lader til bilen vi kanskje egentlig ikke trenger, sykler til jobben på 20 minutter, og rikelig med fritidsaktiviteter i nærheten. Har savnet hage i år, men ingen av oss er interessert i å bruke tid på hus og hage. Vi bruker nærliggende grøntarealer og marka mye. Har aldri bodd på bygda, men har bodd i flere storbyer (mye større enn Oslo) både som «fattig» student og med karriere, dog uten familie. Trives i by! Anonymkode: 7670a...d6d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #71 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tenkte «hun må være fra Nord-Norge» da jeg leste de første setningene dine. Det er utrolig stor forskjell på folk og miljø i ei lite bygd nordpå sammenlignet med innlandet eller Sørlandet (innbiller meg Vestlandet kan være litt midt i mellom). Nordpå er man mye åpnere og mindre snevre. Jeg har bodd og har familie i to like store (små) bygder i hhv Hedmark og Lofoten, og forskjellen i jantelov og sladder, interesser og «lov til å skille seg ut» er enorm (positivt i Lofotens retning). Der kunne jeg fortsatt bodd, Østerdalen ikke! Anonymkode: d0d44...3ed Jeg tror heller poenget hennes er å ikke være så kategorisk. Bor ikke i bygd selv men har vokst opp i en på sør-Vestlandet. Foreldrene mine er høyt utdannet , gått på UiO og flere av vennene mine hadde foreldre som Var høyt utdannet - alle var «moderne mennesker». Hadde en fin og trygg oppvekst - og dette var på 80/90 tallet , så det er tross alt 30 år siden. tror nok hvertfall ikke mangfoldet er noe mindre nå. Har selv bodd mange år i Oslo , tatt utdannelse og fikk familie der, nå returnert til en annen storby i Norge. Trives veldig godt. Reagerer litt på At mange innlegg her inne enten refererer til slik de kjente bygden for 30 år siden eller kun ressonerer ut i fra sine personlige erfaringer. Syns det blir litt lite reflektert .Jeg tror man kan oppleve og finne litt av hvert i en bygd men det tror jeg man kan i en storby også. Anonymkode: 1d81f...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #72 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg elsker byen. Her har vi spennende jobber med god lønn, disse jobbene ville vi ikke funnet noe annet sted enn her i Oslo. Vi er heldige- vi bor like ved barnehagen, og har gode skoler i nærheten. Vi har god plass, vi bor sentralt i et grønt, variert nabolag med hyggelige folk. Vi har fantastisk kollektivtilknytning, parkering i kjelleren med lader til bilen vi kanskje egentlig ikke trenger, sykler til jobben på 20 minutter, og rikelig med fritidsaktiviteter i nærheten. Har savnet hage i år, men ingen av oss er interessert i å bruke tid på hus og hage. Vi bruker nærliggende grøntarealer og marka mye. Har aldri bodd på bygda, men har bodd i flere storbyer (mye større enn Oslo) både som «fattig» student og med karriere, dog uten familie. Trives i by! Anonymkode: 7670a...d6d Gjelder ikke i alle bransjer. Jeg flyttet fra Oslo og gikk opp 80 000 i lønn. Lurer forøvrig på hvilken jobb du har - siden du kun kan jobbe med det i oslo(?) høres litt rart ut egentlig, da Oslo -bortsett fra å være hovedstad - ikke har nevneverdig ulike «kvaliteter» og størrelse enn andre storbyer i Norge som Bergen , Trondheim , Stavanger , Tromsø . Anonymkode: 1d81f...0d4 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #73 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Byen jeg en gang bodde i, besto kort sagt av sladder/rykter, rus og selvmord. Stemmer for bygda. Anonymkode: db21e...833 Bodd i Kristiansund eller? 🤪 Anonymkode: 71c6e...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #74 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Reagerer litt på At mange innlegg her inne enten refererer til slik de kjente bygden for 30 år siden eller kun ressonerer ut i fra sine personlige erfaringer. Syns det blir litt lite reflektert .Jeg tror man kan oppleve og finne litt av hvert i en bygd men det tror jeg man kan i en storby også. Anonymkode: 1d81f...0d4 Selvfølgelig tar man det fra egne erfaringer. Det er jo det man har best kjennskap til. For mitt vedkommende har jeg kun negative erfaringer med å bo i bygda, mens kun positivt å bo i en storby. Anonymkode: 91c72...e50 1
PLM Skrevet 13. januar 2021 #75 Skrevet 13. januar 2021 Bygda er helt topp! Noen ganger har jeg butikken helt for meg selv. Det er 8 barn i avdelingen i bhg hvor datteren min går. 24 til sammen i hele bhg. Det er jo kanskje både negativt og positivt, men jeg synes det er greit, ihvertfall nå i koronatider. Jeg kan gå på tur i skog og mark både til fots og på ski rett fra døra. Det negative er at jeg må kjøre bil til jobb, andre butikker enn nærbutikken og kjøpesenter. Og at bussen går 3 ganger i døgnet. Men aller er forskjellige, og bygda er ikke for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #76 Skrevet 13. januar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Gjelder ikke i alle bransjer. Jeg flyttet fra Oslo og gikk opp 80 000 i lønn. Lurer forøvrig på hvilken jobb du har - siden du kun kan jobbe med det i oslo(?) høres litt rart ut egentlig, da Oslo -bortsett fra å være hovedstad - ikke har nevneverdig ulike «kvaliteter» og størrelse enn andre storbyer i Norge som Bergen , Trondheim , Stavanger , Tromsø . Anonymkode: 1d81f...0d4 Du svarer selv på spørsmålet ditt i setningene etterpå. Noen typer jobber kan man kun finne i en hovedstad. ☺️ Anonymkode: 7670a...d6d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #77 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du svarer selv på spørsmålet ditt i setningene etterpå. Noen typer jobber kan man kun finne i en hovedstad. ☺️ Anonymkode: 7670a...d6d Hvor svarer jeg på det? At det er hovedstaden. Ja hvilke jobber er det i dag er spm.. (?) kanskje for 30 år siden , men i dag?neppe.. tror til og med kongen og statsministeren kunne bodd i Bergen og likevel kunne ivaretatt deres funksjon. Klart er det visse firmaer som kun holder til i Oslo, akkurat som det er visse firmaer som har hovedkontor i Stavanger - men da er spørsmålet om man kan finne tilsvarende jobb i et annet firma og svaret på det er vel overall ja. Anonymkode: 1d81f...0d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå