Gå til innhold

Baby snart 6 mnd, gråter og hyler hver kveld fra kl. 19.00-midnatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt frustrerte nå. Vi skjønner at dette er en normal del av baby-livet. Men vi har litt problemer med å forstå at alt koblet til søvn skal være så ille.

Babyen vår sover lite på dagtid. Kun når han går tur/trillet i barnevogn, samt biltur. Da kan han sove 20-30 min.

Han er nå snart 6mnd. Han gråter nesten konstant fra ca. Kl. 19.00 - midnatt. Noe ganger et par timer over. Kun avbrutt av amme-pauser og noen stunder der han ser på oss og smiler/ler. Før etterhvert tårene kommer igjen.

Han har vært slik fra første uke.

Det hjelper også å bære han / vugge, typisk i bæresele. Da faller han etter hvert i søvn. Men i det øyeblikket han blir lagt ned, bråvåkner han, og hylgriner. Vi venter ofte 15-20 min fra etter han sovner til å legge han ned. Men han våkner umiddelbart.

Skal sies at når han først sovner for natten (sånn rundt el. etter midnatt) sover han greit i mange timer. Kun avbrutt av noen få amme-pauser.

Finnes det noen tips/råd? 😥

Anonymkode: c9158...b6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres litt ut som vår, det var kumelkproeteinallergi.

Anonymkode: 54972...b48

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som babyen er veldig overtrøtt, og at der dermed er veldig vanskelig å sove. Søvn avler søvn. Ville prioritert å få han til å sove mest mulig (også på dagen!) uansett om det er i bæresele eller at han sovner på puppen. Det er mye lettere å få de til å sove når de ikke er overtrøtte.

Anonymkode: ae5c9...870

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres litt ut som vår, det var kumelkproeteinallergi.

Anonymkode: 54972...b48

Dette er viktig 👏👏

Anonymkode: 62bfc...9ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres ut som babyen er veldig overtrøtt, og at der dermed er veldig vanskelig å sove. Søvn avler søvn. Ville prioritert å få han til å sove mest mulig (også på dagen!) uansett om det er i bæresele eller at han sovner på puppen. Det er mye lettere å få de til å sove når de ikke er overtrøtte.

Ja, han virker trøtt.. sliten og nesten rødaktig i øynene. Tydelig at han vil sove. Får det bare ikke til..... Takk for tips, skal gjøre mer for å få ham til å sove på dagtid.

Vedrørende kumelk-allergi: Kuttet ut kumelk i ca 3 uker da han var 2 mnd. Dette hjalp ikke.

Skrevet

Gjør det som trengs for å få han til å sove. Sover han når du triller? Da er det ut og trille. Sover han i bæresele? Da er det å gå med bæresele. Søvn avler søvn. Og for din egen ve og vel, få han til å sove :) Dere må også bytte på så du får en pause mellom amminger

Anonymkode: ad03b...cc7

• Liker 3
Skrevet

Andre ting som du spiser som kan være han reagerer på? 

Brus? Løk? Erter? Egg? Mel? 

Bare ramser opp ting jeg hørte om den gangen jeg hadde baby som skrek og skrek. 

Kanskje han bare føler seg utrygg? At verden er for stor rundt han? Sønnen min sov hos meg til han var over 2 år, da flyttet vi et sted jeg måtte ha senga hans inni kroken og min opp mot langsiden på hans seng. Han lå litt "innebygd". Etter det sov han hele natta uten problemer. Før det måtte jeg være inne hos han til han hadde sovnet og han våknet om natta for å samsove med meg. 

Anonymkode: 11a7a...67f

Skrevet

Kansje du skal forsøke gi han mme i tillegg til pupp, høres ut som han ikke blir mett nok

• Liker 1
Skrevet

Viktig at han sover på dagtid . Vår første måtte trilles eller kjørebil for at barnet skulle sove , jeg måtte også til slutt bare legge meg sammen med barnet på kveldene , vi samsov og det hjalp . Etter råd fra helsestasjonen masserte vi barnet på magen i et bestemt mønster og trykket forsiktig beina litt opp , det roet også barnet , vi mistenkte at det hadde vondt i magen. 

Anonymkode: 449cc...071

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en sånn en selv. Det som stresset meg mest på den tiden var egentlig at jeg var så redd for å lage uvaner. Men når barnet nå er eldre har jeg skjønt at alt forandrer seg hele tiden uansett, så bare gjør det du kan for å få det til å funke i øyeblikket. Om det er å trille han i vogn inne over en dørstokk, bæresele, gynging, kjøkkenvifte, ta en kjøretur

• Liker 4
Skrevet

Sønnen vår hadde store problemer med reflux og sov bare når han ble trillet eller lå med overkroppen hevet oppå en av oss. 

Anonymkode: ca2ee...a25

• Liker 1
Skrevet

Hvordan vet man om det er reflux?

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, han virker trøtt.. sliten og nesten rødaktig i øynene. Tydelig at han vil sove. Får det bare ikke til..... Takk for tips, skal gjøre mer for å få ham til å sove på dagtid.

Vedrørende kumelk-allergi: Kuttet ut kumelk i ca 3 uker da han var 2 mnd. Dette hjalp ikke.

Jeg forstår deg så godt, vår første var akkurat samme og det var utrolig tøft. Lykke lykke til ❤️

Skrevet

Refluks kan det være. Melkeproteinallergi kan kun utelukkes ved å prøve uten proteiner i 6-8 uker. Det er melkeproteiner selv i en del tannkremer. 

Anonymkode: 4ad04...638

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da kuttet du ut ALLE meieriprodukter? 3 uker er forøvrig ikke nok. Det kan ta 8 uker før melkeproteinet er ute av kroppen. Melkeprotein finnes i utrolig mye mat. Tilogmed enkelte tannkremer. Soya er også nært beslektet protein og bør kuttes sammen med ku-melka. 
dette er ikke innenfor normalen. Barnet har jo kolikk, og det er et symptom på et problem som bør utredes. 
føler så med dere! Opplever det samme selv med barn nummer 2 nå. Holder på å teste melkefri kost, da nr 1 faktisk hadde allergi mot ku-melk protein. Smertefull reflux går ofte hånd i hånd med denne allergien. Er bleiene ofte grønne? Slimete? 

lykke til ❤️

Anonymkode: 8e86d...a33

Skrevet

Kan han ha behov for behandling hos kiropraktor? Noen har smerter når de legges ned og det kan jo gjøre soving vanskeligere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...