Gå til innhold

Er vi på vei til en mer "sammenkrøket" kropp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på reise for 3 dager siden (jobbreise, ansett som viktig). Ble sittende i transitt i 11 timer på en flyplass. 

11 timer er lenge, og man får god tid til å tenke og betrakte. Jeg så jo at bortimot alle satt og fiklet med telefonene sine. Men en ting var litt spesielt. På flyplassen var det en "work"-sone, der man får ladet telefoner og pc'er. Der er det barkrakker. Ganske ukomfortable krakker i plast. Da jeg kom dit, satt det et ungt par på to av plassene i "work"-sonen. Rundt 20 år. Gutten satt med vanlig bøyd nakke, slik "alle" gjør i disse smartphonetider. Han satt inntil veggen, så kroppen fikk støtte av veggen. Jenta var ganske liten og slank. Og hun satt på en hard barkrakk, uten ryggstøtte. Hun satt i en helt syk buet U-form, altså var hodet hennes omtrent rett over knærne (forklarer meg kanskje rotete, håper noen skjønner). Og slik satt hun i nesten 11 timer. Uten å rette seg opp. 

Jeg begynte å tenke på om kroppene våre på sikt vil påvirkes av det at så mange sitter klistret til telefonene sine? Konstant bøyd nakke. Bøyd kropp. 

Det er en kjent illustrasjon av menneskets utvikling, der man ser mennesket ble gradvis mer oppreist etterhvert som utviklingen skjer.  

Er vi på vei tilbake til en sammenkrøket tilstand? 

Anonymkode: fe697...d13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det har en sammenheng, men jeg merker at jeg må ta meg i å rette meg opp i ryggen. Ofte. Min naturlige stiller er blitt litt foroverlent. Kanskje det er evolusjonen som bøyer oss framover? :P 

Anonymkode: 524bc...801

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg var på reise for 3 dager siden (jobbreise, ansett som viktig). Ble sittende i transitt i 11 timer på en flyplass. 

11 timer er lenge, og man får god tid til å tenke og betrakte. Jeg så jo at bortimot alle satt og fiklet med telefonene sine. Men en ting var litt spesielt. På flyplassen var det en "work"-sone, der man får ladet telefoner og pc'er. Der er det barkrakker. Ganske ukomfortable krakker i plast. Da jeg kom dit, satt det et ungt par på to av plassene i "work"-sonen. Rundt 20 år. Gutten satt med vanlig bøyd nakke, slik "alle" gjør i disse smartphonetider. Han satt inntil veggen, så kroppen fikk støtte av veggen. Jenta var ganske liten og slank. Og hun satt på en hard barkrakk, uten ryggstøtte. Hun satt i en helt syk buet U-form, altså var hodet hennes omtrent rett over knærne (forklarer meg kanskje rotete, håper noen skjønner). Og slik satt hun i nesten 11 timer. Uten å rette seg opp. 

Jeg begynte å tenke på om kroppene våre på sikt vil påvirkes av det at så mange sitter klistret til telefonene sine? Konstant bøyd nakke. Bøyd kropp. 

Det er en kjent illustrasjon av menneskets utvikling, der man ser mennesket ble gradvis mer oppreist etterhvert som utviklingen skjer.  

Er vi på vei tilbake til en sammenkrøket tilstand? 

Ja. Merker stor forskjell i folks kropper før og nå. Folk har blitt så fingrete, pekete osv i tillegg. Med en gang de kjeder seg tar de frem mobilen. Folk som ikke klarer å kjede seg skremmer meg ganske mye egentlig. Jeg merker at folk må ha konstant stimulering. Hvis ikke blir de urolige, osv. Slike ting som tar tid, skal effektiviseres, osv. 

Anonymkode: 1c808...2ce

Skrevet

Da må vi få mutasjoner som gjør at de som har dem formerer seg i større grad enn de som ikke har dem. Det skjer neppe, nå får de fleste cirka like mange barn. Og ervervede egenskaper nedarves ikke.

Anonymkode: 966f8...314

Skrevet

b1cd4db18b1b5397d8477fcfd441a221.jpg

Anonymkode: ba8cc...b55

• Liker 2
Skrevet

På meg virker det som veldig få har fysisk peiling, sånn egentlig. Feks har mange avbrutt meg når jeg er i dyp konsentrasjon, så jeg tror den dype konsentrasjonen, at folk tørster etter den. Men det er jo faen meg ingen muligheter for å oppnå den, så spesielle folk har blitt. Mistenksomme og rare. Barn trenger ikke lenger å lide seg gjennom kjedelige ting og blir ikke tvunget til å holde kjeft, i den beste alderen hvor man kan holde kjeft. Det er så mye å lære!!! Og så lite å lære fra jevnaldrende drittunger. 

Anonymkode: 1c808...2ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

b1cd4db18b1b5397d8477fcfd441a221.jpg

Anonymkode: ba8cc...b55

TS her. 

Jenta jeg skrev om i HI hadde nesten samme sittestilling som på den siste illustrasjonen her. Men hodet/nakken var bøyd helt ned. Og slik satt hun i mange timer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...