Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊 Er gravid og har ikke hatt infeksjon med toksoplasmose og derfor redd for å bli smittet av dettte under graviditeten. Spiste middag med en venninne som spiste biff som ikke var gjennomstekt. Bordet vi satt på var ikke så stort så fatene stod ganske nære. Hun styrte fært med bestikket når hun spiste og hev i seg maten og sølte litt. Har nå begynt å bekymre meg over at tenk om det føk noen dråper/ bloddråper over på mitt fat som jeg ikke har sett og derfor fått i meg. Hvor lett smitter taksoplasmose? Kan det smitte så lett som at jeg er så uheldig å få noen dråper på maten min? Eventuelt føket over en mini bit kjøtt som jeg ikke har sett og fått i meg? Tror jeg er veldig sliten for tiden så bekymrer meg sikkert unødvendig mye nå. 

Anonymkode: 2e28b...24d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er så bekymret at dette er noe du grubler over ville jeg snakket med lege/jordmor om det. I situasjonen du beskriver er det sjansen for å ha litt smittet tilsvarende 0 :)

Det er en grunn til at få i Norge er smittet av toxoplasmose og det er at det er veldig lite av det her. Med mindre du skal til Sør-Europa og grave i kattesand og spise rå mat du finner på gata så er det ikke noe å bekymre seg over. 👌

Jeg har hatt toxoplasmose - jeg har vokst opp i sør-Europa samt jobbet tett med katter. Jeg vet ikke om noen andre som har hatt det. 🤷

Anonymkode: 95257...fd0

• Liker 2
Skrevet

Det er ekstremt liten sjans for å i det hele tatt få i seg dette , å du bli iallefall ikke smittet av en vennine.

Smittemåte

Smitteoverføring skjer gjennom munnen via inntak av utilstrekkelig varmebehandlet kjøtt med levende cyster fra andre mellomverter, spesielt gris og sau. Frukt og grønnsaker kan ha smitte på overflaten med parasittegg. Kontakt med smitteførende katter og forurenset jord eller sand kan overføre parasitten. 

Risiko for smitte til fosteret er størst i siste del av svangerskapet, men fostre som smittes tidlig i fosterstadiet er mest utsatt for alvorlig skade. Det er vanligvis få eller ingen symptomer ved smitte under graviditet. I Norge er 80-90 prosent av fertile kvinner smittemottakelige. Om lag 0,2 prosent av de som er mottagelige, smittes med Toxoplasma gondii under svangerskapet. Overføring til fosteret fra ubehandlede smittede mødre er avhengig av når den gravide smittes; færre enn 5 prosent i første trimester, 20-30 prosent i andre trimester og 60-80 prosent i tredje trimester. Andelen smittede barn som har skader ved fødsel, er usikker, men enkelte studier har vist senskader hos opptil 80 prosent.

Dersom en gravid kvinne smittes for første gang mens hun er gravid, kan Toxoplasma gondii overføres til fosteret. 

så man KAN smittes men ikke siklert det skjer.

snakk med lege/jordmor

Anonymkode: 728c7...c07

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei😊 Er gravid og har ikke hatt infeksjon med toksoplasmose og derfor redd for å bli smittet av dettte under graviditeten. Spiste middag med en venninne som spiste biff som ikke var gjennomstekt. Bordet vi satt på var ikke så stort så fatene stod ganske nære. Hun styrte fært med bestikket når hun spiste og hev i seg maten og sølte litt. Har nå begynt å bekymre meg over at tenk om det føk noen dråper/ bloddråper over på mitt fat som jeg ikke har sett og derfor fått i meg. Hvor lett smitter taksoplasmose? Kan det smitte så lett som at jeg er så uheldig å få noen dråper på maten min? Eventuelt føket over en mini bit kjøtt som jeg ikke har sett og fått i meg? Tror jeg er veldig sliten for tiden så bekymrer meg sikkert unødvendig mye nå. 

Anonymkode: 2e28b...24d

Skulle det smittet så lett, ville du nok vært smittet fra før. 

Anonymkode: 8d31a...9f6

Skrevet

Jeg har gravd kattebæsj daglig i 20 år uten å få det. Eller, ikke som jeg vet i alle fall. Har hørt at man blir mindre sjenert av det, og jeg er ennå sjenert så 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 380be...f3e

Skrevet

10% av Norges befolkning er eller har vært smittet i løpet av livet.

Altså, sjansen er veldig lav selv om du gomler på rød biff og spekemat i 80 år.

Og i den situasjonen du beskriver, er nok sjansene så å si 0. 

Anonymkode: 60b68...426

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...