AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 noen som kan hjelpe meg med hva jeg kan gjøre og hvordan dette fungerer ? ( beklager litt langt innlegg ) Når jeg og eksen solgte bolig så hadde vi et lån på 300.000, som vi betalte ned når vi solgte, renten var ganske lav, så når vi skulle fordele resterende gjeld, så satt jeg igjen med 2 "små" lån, og han tok å refinansierte sine lån inn i det med billig rente, så skulle han få det over i sitt navn, noe som aldri skjedde. da måtte han isåfall ha betalt ned halvparten for å få det i hans navn. Gjeld på 490.000 så trodde jeg da at han skulle fokusere på å betale ned, men istedenfor gikk å kjøpte helt ny mc, for ca 200.000. Hvordan fikk han det til med så mye i lån? Og når han ikke fikk det lånet i hans navn? Syns det er merkelig at han da får mc lån. han har nå altså ikke betalt de siste mnd, er sykemeldt og skal ikke tilbake til jobben, venter på aap. Han lagt ut mc og sykkel for salg ved hjelp av økonom, og fått hjelp til å utsette hos kreditoren at det ikke går til namsmannen, men meg sender de til namsmannen selvom den avtalen skulle gjelde meg og sa han. jeg har ikke jobb ( kun få ringevikarer ) Prøver å få meg lærlingplass for å ta ny utdannelse. Men per nå har jeg ikke råd til å betale noe på det. Har tenkt tanken på gjeldsordning, men nav sier jeg ikke kan søke fordi jeg må ha fast jobb. hva Skjer egentlig med lånet da? Og hvordan går det utover meg og ungene? leier bolig, har 2 små i bhg, har 1 bil som jeg er avhengig av. Lånet er større enn verdien. Kan de ta den? Vet de kan ta pant, men kan de ta den fra meg? Eller kun ta pant? Kreditoren nevnte de kunne trekke meg i lønn, men jeg har jo nesten ikke lønn og må denne mnd søke sosial pga jeg måtte betale gjeld som var gått til inkasso, jeg fikk 10.000 mindre enn det Lånekassen sa jeg skulle få. kan nav nå nekte meg sosialhjelp til husleie fordi jeg betalte lånene? Jeg betalte alt av min gjeld nå som gikk til inkasso, lege, tannlege regninger osv for jeg var livredd for at de også skulle gå videre, og at vi kom til å sitte uten noe, og at de kom og tok alle tingene. Men nav sier vel At jeg skulle latt vær å betale gjeld og heller bruke det på husleie/mat osv. men jeg betalte jo dette pga jeg var redd for at vi kom til å ende uten plass og bo, uten møbler osv. jeg kan svært lite om dette, prøvde å snakke med en gjeldsrådgiver på fredag men kom ingen vei. Kan jeg søke gjeldsordning om jeg har læreplass ? Håper jeg får noe nå så jeg kan få ordnet opp i dette, men uansett ikke mitt ansvar og sitte igjen med all den gjelden til eksen. Uansett med full lønn etter endt læretid Så har jeg ikke noe overskudd til å betale på det lånet. Etter bolig, bhg, husleie, strøm, mat osv er trekt i fra. Kommer aldri til å ha råd. vær så snill og hjelp meg med hva jeg kan gjøre, er så lei meg for å være i denne situasjonen. Anonymkode: 5a9e1...277
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Står gjelden i ditt navn er det ditt ansvar. Hilsen ei som sitter igjen med 1.5 mil i forbruksgjeld etter eksen svindlet meg. Anonymkode: 4658e...3ed 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Står gjelden i ditt navn er det ditt ansvar. Hilsen ei som sitter igjen med 1.5 mil i forbruksgjeld etter eksen svindlet meg. Anonymkode: 4658e...3ed Ja jeg er fullt klar over det han har også skrevet under på at den gjelden er hans ansvar men Vetikke om jeg kommer noe vei med det. Uff det er så dårlig gjort at noen kan gjøre sånt!! Anonymkode: 5a9e1...277
Million Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 Det er vel bortkastet å be deg kontakte advokat for hjelp til å inndrive pengene fra eksen, for du har vel ikke råd til å betale advokaten? Uansett, det står her hvordan en advokat kan hjelpe deg: https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/penger-utestaende/ Du skriver han har skrevet under på at gjelden er hans ansvar, så da har du det skriftlig i alle fall. Og det er et stort pluss! Nå er det bare å inndrive pengene. Ta godt vare på papiret han har signert på! 1
applestories Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Har du søkt bostøtte og redusert foreldrebetaling i barnehage?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 Million skrev (4 timer siden): Det er vel bortkastet å be deg kontakte advokat for hjelp til å inndrive pengene fra eksen, for du har vel ikke råd til å betale advokaten? Uansett, det står her hvordan en advokat kan hjelpe deg: https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/penger-utestaende/ Du skriver han har skrevet under på at gjelden er hans ansvar, så da har du det skriftlig i alle fall. Og det er et stort pluss! Nå er det bare å inndrive pengene. Ta godt vare på papiret han har signert på! Takk. Nei har ikke råd til advokat. Men jeg kan jo ikke inndrive pengene når har har 0 kr og ta fra for han kan vel nekte og betale det og.? Anonymkode: 5a9e1...277
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 applestories skrev (42 minutter siden): Har du søkt bostøtte og redusert foreldrebetaling i barnehage? Samboer tjener for mye til bostøtte. Får litt redusert bhg. Anonymkode: 5a9e1...277
Million Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk. Nei har ikke råd til advokat. Men jeg kan jo ikke inndrive pengene når har har 0 kr og ta fra for han kan vel nekte og betale det og.? Anonymkode: 5a9e1...277 Du har skriftlig at han skylder deg penger. Dette kan du nå langt med om du hadde bestemt deg for å inndrive pengene. Ved hjelp av en advokat hadde du fått hjelp til å inndrive pengene rettslig. I ytterste fall kan namsmannen trekke han i lønn for det han skylder deg, i månedlige avdrag. Hvis han ikke har jobb og går på sosialstønad er det jo litt verre, men han har vel ikke tenkt til å gjøre det for alltid? Jeg tror ikke AAP inntekt er fredlyst og fritatt for trekk fra namsmannen. Særlig ikke hvis han har hatt god inntekt via jobb tidligere og derfor har en god AAP inntekt (den er vel på 66% av jobbinntekten man hadde, tror jeg?). Endret 11. januar 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: skulle fokusere på å betale ned, men istedenfor gikk å kjøpte helt ny mc, for ca 200.000. Hvordan fikk han det til med så mye i lån? Og når han ikke fikk det lånet i hans navn? Syns det er merkelig at han da får mc lån. Anonymkode: 5a9e1...277 Det synes jeg også. Bytt passord i nettbanken og BankId og alle steder han kan tenkes å ha dine passord. Be om all info rundt låneopptagelsen der han har lån i tilfelle du finner noe muffens. Hvis de står i ditt navn har du rett på det. Alle kommuner skal ha gratis økonomisk rådgivning til folk med dårlig råd. Jeg vet ikke hvor mye tid de kan bruke på hver enkelt, men jeg tror de med barn prioriteres. På telefon 800 453 53 tror jeg du kan få telefonnr for din kommune. Vær forsiktig med bluestep.no og sånne "hjelpere", noen får hjelp, andre blir bare melket mer. Undersøk hvor du kan få lavest rente, økonomirådgivere i kommune burde vite sånt. https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/1237-offentlig-okonomisk-radgivning Anonymkode: 6ced4...5d3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 Du burde kredittsperre deg selv så han ikke tar opp mer lån i ditt navn (hvis han har din BankID feks). Gå inn på experian, evry, ...og to til jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Det er fire steder man må sperre seg selv for å være låst fra ytterligere lån i Norge (men det finnes også EU-/europeiske mafiabanker, jeg aner ikke om norsk kredittsperre funker mot sånne). Anonymkode: 6ced4...5d3
TBergh Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Hei Bil Du sier: «leier bolig, har 2 små i bhg, har 1 bil som jeg er avhengig av. Lånet er større enn verdien. Kan de ta den? Vet de kan ta pant, men kan de ta den fra meg? Eller kun ta pant?» Hvis du er avhengig av bil, og dette kan enten dokumenteres, da ofte pga. lang reisevei eller mye bytte av offentlig transport eller grunnet du må ha bil for levering av barn i barnehage, for så å kunne rekke arbeidet, eller i ditt tilfelle, hvis ringevikar medfører at du må stille på arbeid, med en gang etter at du har blitt ringt etter vil du ha krav på å få beholde bilen. Dette er regulert i dekningsloven (deknl.) § § 2-3. Beslagsfrihet for personlige eiendeler. Fordringshaverne har ikke rett til dekning i følgende eiendeler: a) klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem, alt for så vidt verdien av tingene ikke er større enn at det etter forholdene er rimelig å unnta dem; b) redskaper, transportmidler og lignende hjelpemidler som skyldneren eller noen av dennes husstand trenger for sitt yrke eller til sin utdanning, likevel ikke utover en samlet verdi som svarer til to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Varer eller materialer beregnet på salg eller bearbeidelse omfattes ikke av disse regler; c) ting som har en særlig personlig verdi for skyldneren eller noen av dennes husstand, dersom verdien ikke er større enn at det ville være åpenbart urimelig om tingene ble tvangssolgt. Dersom skyldneren eller noen som hører til dennes husstand lider av sykdom eller er ufør, skal det tas rimelig hensyn til det. I særlige tilfeller kan da ting som er nevnt under første ledd bokstav b, unntas selv om den samlede verdi overstiger to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Fordringshaverne har heller ikke rett til dekning i erstatning etter skadeforsikring for eiendeler som omfattes av reglene i første eller annet ledd og som skal skaffes igjen. Når beslagsfriheten for en ting avhenger av hvilke eiendeler skyldneren ellers har, skal det også regnes med eiendeler som tilhører skyldnerens ektefelle eller barn som skyldneren eller ektefellen forsørger, dersom tingene kan brukes av skyldneren eller dennes husstand. Er det ikke adgang til å gjøre gjeldende beslagsfrihet for en ting etter første ledd bokstav a og b på grunn av tingenes verdi, skal skyldneren av det som tingen utbringer, få utbetalt så mye som finnes rimelig for at skyldneren kan skaffe seg en annen ting som trengs til samme formål. På begjæring kan bestemmes at skyldneren før tingen settes ut av dennes besittelse eller innen en fastsatt frist får disponere en annen ting til samme formål eller får forskudd på beløp som nevnt i første punktum.» Når det gjelder bilen vil dette si at du vil kunne beholde bilen hvis verdien av den ikke overstiger kr 66 898,26, avrundet oppover til kr 79 / 80 000,00 Hvis bilen har en større verdi enn dette, og det regnes ikke på tusenlappen, da kan bilen selges på tvang. Men da vil du har krav på å kunne kjøpe en ny bruktbil til beløpet nevnt ovenfor. Ved tvangssalg vil det påløpe omkostninger. Disse omkostningene må det derfor tas hensyn til. Hvis det f.eks. koster kr 10 000,00 å selge bilen på tvang, dette vil da inkludere omkostningene ved tvangssalget, må disse omkostningene legges til bilen verdi. Dette vil da si at basert på eksempelet må bilen overstige kr 79 000,00 Trekk i lønn Ja namsmannen kan trekke i lønn, men du har krav på å få dekket utgifter til livsopphold, som pr i dag er på kr 8 989,00, pluss husleie, pluss utgifter til barnehage. Kan Nav nekte meg sosialhjelp. Problemet er ikke om Nav kan nekte. Problemet er at dette regelverket tolkes vidt forskjellig fra saksbehandler til saksbehandler. Imidlertid kan ikke Nav nekte å gi økonomisk bistand, når slike ting som husleie, strøm eller mat og klær, må betales. Dette kan du lese meir om her: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r35-00#KAPITTEL_2-1 Du sier videre: «Har tenkt tanken på gjeldsordning, men nav sier jeg ikke kan søke fordi jeg må ha fast jobb. hva Skjer egentlig med lånet da? Og hvordan går det utover meg og ungene?» Gjeldsordning I gjeldsordningsloven (gol) heter det at søker inntektspotensiale skal være utprøvd. Så dette stemmer for så vidt, men det finnes unntak. Du har imidlertid gitt for lite opplysninger om din økonomiske situasjon, til å kunne gi noe konkrete råd, vurderinger eller anbefalinger. Gjeldsordning - Du sier videre: «Uansett med full lønn etter endt læretid Så har jeg ikke noe overskudd til å betale på det lånet. Etter bolig, bhg, husleie, strøm, mat osv er trekt i fra. Kommer aldri til å ha råd.» Hvis du vet dette med sikkerhet, da må det foretas en beregning, som må basere seg på fremtidige inntektspotensiale, som viser dette. Dette vil i så tilfelle bli et omfattende arbeid, samt at argumentasjonen må også være ekstremt god. Hva skjer med lånet? De lån du ikke betaler på vil gå til inkasso, og namsmannen vil kreve (begjære) utleggstrekk i din inntekt. Men som sagt tidligere et trekk skal ikke gjennomføres hvis du ikke får dekket de utgiftene du har krav på. Retningslinjer for trekk i inntekt. Søk på livsoppholdssatser, og du vil få opp en forskrift som forteller hva du har krav på å få dekket av utgifter, før namsmannen kan trekke deg i din inntekt. Hvordan går dette utover meg og ungene? Se ovenfor. Gjelden er hans ansvar Du sier i et av dine svar at: «Ja jeg er fullt klar over det han har også skrevet under på at den gjelden er hans ansvar men Vetikke om jeg kommer noe vei med det. Uff det er så dårlig gjort at noen kan gjøre sånt!! » Du må da få dette dokumentet rettskraftig. Da må du gå via forliksrådet, og få en kjennelse for at han faktisk skylder deg penger. Når dette er gjort, kan du gå til namsmannen og begjære trekk i hans inntekt. Han kan nekte å betale Du sier i et annet svar: «Men jeg kan jo ikke inndrive pengene når har har 0 kr og ta fra for han kan vel nekte og betale det og.? » Se svar ovenfor. En annen innskriver sier: «Jeg tror ikke AAP inntekt er fredlyst og fritatt for trekk fra namsmannen» Det stemmer. Ingen inntekt er «frikjent» for trekk. Det som bestemmer om du kan trekkes i inntekt er om det er penger til overs etter at livsnødvendigheter er dekket, så som husleie, livsopphold, barnehage, SFO osv. Håper dette er til litt hjelp Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 Om det finnes jusstudie der du bor, har studentene der gratis rådgivning. Anonymkode: fabdb...461
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 TBergh skrev (4 timer siden): Hei Bil Du sier: «leier bolig, har 2 små i bhg, har 1 bil som jeg er avhengig av. Lånet er større enn verdien. Kan de ta den? Vet de kan ta pant, men kan de ta den fra meg? Eller kun ta pant?» Hvis du er avhengig av bil, og dette kan enten dokumenteres, da ofte pga. lang reisevei eller mye bytte av offentlig transport eller grunnet du må ha bil for levering av barn i barnehage, for så å kunne rekke arbeidet, eller i ditt tilfelle, hvis ringevikar medfører at du må stille på arbeid, med en gang etter at du har blitt ringt etter vil du ha krav på å få beholde bilen. Dette er regulert i dekningsloven (deknl.) § § 2-3. Beslagsfrihet for personlige eiendeler. Fordringshaverne har ikke rett til dekning i følgende eiendeler: a) klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem, alt for så vidt verdien av tingene ikke er større enn at det etter forholdene er rimelig å unnta dem; b) redskaper, transportmidler og lignende hjelpemidler som skyldneren eller noen av dennes husstand trenger for sitt yrke eller til sin utdanning, likevel ikke utover en samlet verdi som svarer til to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Varer eller materialer beregnet på salg eller bearbeidelse omfattes ikke av disse regler; c) ting som har en særlig personlig verdi for skyldneren eller noen av dennes husstand, dersom verdien ikke er større enn at det ville være åpenbart urimelig om tingene ble tvangssolgt. Dersom skyldneren eller noen som hører til dennes husstand lider av sykdom eller er ufør, skal det tas rimelig hensyn til det. I særlige tilfeller kan da ting som er nevnt under første ledd bokstav b, unntas selv om den samlede verdi overstiger to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Fordringshaverne har heller ikke rett til dekning i erstatning etter skadeforsikring for eiendeler som omfattes av reglene i første eller annet ledd og som skal skaffes igjen. Når beslagsfriheten for en ting avhenger av hvilke eiendeler skyldneren ellers har, skal det også regnes med eiendeler som tilhører skyldnerens ektefelle eller barn som skyldneren eller ektefellen forsørger, dersom tingene kan brukes av skyldneren eller dennes husstand. Er det ikke adgang til å gjøre gjeldende beslagsfrihet for en ting etter første ledd bokstav a og b på grunn av tingenes verdi, skal skyldneren av det som tingen utbringer, få utbetalt så mye som finnes rimelig for at skyldneren kan skaffe seg en annen ting som trengs til samme formål. På begjæring kan bestemmes at skyldneren før tingen settes ut av dennes besittelse eller innen en fastsatt frist får disponere en annen ting til samme formål eller får forskudd på beløp som nevnt i første punktum.» Når det gjelder bilen vil dette si at du vil kunne beholde bilen hvis verdien av den ikke overstiger kr 66 898,26, avrundet oppover til kr 79 / 80 000,00 Hvis bilen har en større verdi enn dette, og det regnes ikke på tusenlappen, da kan bilen selges på tvang. Men da vil du har krav på å kunne kjøpe en ny bruktbil til beløpet nevnt ovenfor. Ved tvangssalg vil det påløpe omkostninger. Disse omkostningene må det derfor tas hensyn til. Hvis det f.eks. koster kr 10 000,00 å selge bilen på tvang, dette vil da inkludere omkostningene ved tvangssalget, må disse omkostningene legges til bilen verdi. Dette vil da si at basert på eksempelet må bilen overstige kr 79 000,00 Trekk i lønn Ja namsmannen kan trekke i lønn, men du har krav på å få dekket utgifter til livsopphold, som pr i dag er på kr 8 989,00, pluss husleie, pluss utgifter til barnehage. Kan Nav nekte meg sosialhjelp. Problemet er ikke om Nav kan nekte. Problemet er at dette regelverket tolkes vidt forskjellig fra saksbehandler til saksbehandler. Imidlertid kan ikke Nav nekte å gi økonomisk bistand, når slike ting som husleie, strøm eller mat og klær, må betales. Dette kan du lese meir om her: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r35-00#KAPITTEL_2-1 Du sier videre: «Har tenkt tanken på gjeldsordning, men nav sier jeg ikke kan søke fordi jeg må ha fast jobb. hva Skjer egentlig med lånet da? Og hvordan går det utover meg og ungene?» Gjeldsordning I gjeldsordningsloven (gol) heter det at søker inntektspotensiale skal være utprøvd. Så dette stemmer for så vidt, men det finnes unntak. Du har imidlertid gitt for lite opplysninger om din økonomiske situasjon, til å kunne gi noe konkrete råd, vurderinger eller anbefalinger. Gjeldsordning - Du sier videre: «Uansett med full lønn etter endt læretid Så har jeg ikke noe overskudd til å betale på det lånet. Etter bolig, bhg, husleie, strøm, mat osv er trekt i fra. Kommer aldri til å ha råd.» Hvis du vet dette med sikkerhet, da må det foretas en beregning, som må basere seg på fremtidige inntektspotensiale, som viser dette. Dette vil i så tilfelle bli et omfattende arbeid, samt at argumentasjonen må også være ekstremt god. Hva skjer med lånet? De lån du ikke betaler på vil gå til inkasso, og namsmannen vil kreve (begjære) utleggstrekk i din inntekt. Men som sagt tidligere et trekk skal ikke gjennomføres hvis du ikke får dekket de utgiftene du har krav på. Retningslinjer for trekk i inntekt. Søk på livsoppholdssatser, og du vil få opp en forskrift som forteller hva du har krav på å få dekket av utgifter, før namsmannen kan trekke deg i din inntekt. Hvordan går dette utover meg og ungene? Se ovenfor. Gjelden er hans ansvar Du sier i et av dine svar at: «Ja jeg er fullt klar over det han har også skrevet under på at den gjelden er hans ansvar men Vetikke om jeg kommer noe vei med det. Uff det er så dårlig gjort at noen kan gjøre sånt!! » Du må da få dette dokumentet rettskraftig. Da må du gå via forliksrådet, og få en kjennelse for at han faktisk skylder deg penger. Når dette er gjort, kan du gå til namsmannen og begjære trekk i hans inntekt. Han kan nekte å betale Du sier i et annet svar: «Men jeg kan jo ikke inndrive pengene når har har 0 kr og ta fra for han kan vel nekte og betale det og.? » Se svar ovenfor. En annen innskriver sier: «Jeg tror ikke AAP inntekt er fredlyst og fritatt for trekk fra namsmannen» Det stemmer. Ingen inntekt er «frikjent» for trekk. Det som bestemmer om du kan trekkes i inntekt er om det er penger til overs etter at livsnødvendigheter er dekket, så som husleie, livsopphold, barnehage, SFO osv. Håper dette er til litt hjelp Med vennlig hilsen TBergh TBergh. Har lest om det du skriver ifht økonomi her inne. Jeg sitter dårlig i det, ble inspirert av deg, og tok grep. Kontaktet NAV, og vi satte i gang med å få oversikt. Mens vi holdt på med dette kjente jeg det var så overveldende at jeg ble fysisk dårlig, og holdt på å kaste opp. Så sitter her, på stedet hvil. Angst for å kontakte rådgiver igjen. Anonymkode: 6acea...690
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 Jeg er ikke TS. beklager at jeg skrev på denne tråden. Anonymkode: 6acea...690
TBergh Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Hei. Anonymkode: 6acea...690 Du er i en ekstremt presset situasjon så du behøver ikke å beklage noen ting. Du sier at du ble fysisk dårlig og har angst for å kontakte rådgiveren på nytt. Det er synd å høre, men jeg skjønner det fullt ut. Du er ikke den første som reagerer sånn. Hvis du har noen du stoler på, venn eller familie, så kontakt en av dem, og forklar situasjonen. Slik jeg har forstått det, av de jeg har hjulpet, så kan dette skyldes at du er redd for hvordan folk rundt deg reagerer, ser på deg, og at de vil dømme deg. Det de har sagt er at når de har «lagt alle kort på bordet» så har reaksjonene kun vært at de har blitt møtt med forståelse, og tilbud om hjelp. Jeg vet at det er mange som sliter økonomisk og ser det som det viktigste «å holde maska», så det kan godt hende at noen i din omgangskrets også sliter økonomisk. Du har rotet til din økonomi, og føler deg sikker som en skikkelig idiot. Slik jeg har sagt tidligere. Du er nå medlem av Norges muligens største klubb. Velkommen. Du er ikke den første og blir garantert ikke den siste. Den gangen nettforumet Pengevett eksisterte var det en som skrev dette, som er vel verd å les. Hvor starter du? PROSJEKT GJELDSFRI med litt humoristiske innspill attåt :), På forumet Pengevett, er det en som skriver under pseudonymet Christina, og kaller sitt innlegg: PROSJEKT GJELDSFRI med litt humoristiske innspill attåt :), som er vel verdt å lese. Regning og konvolutt fryktfasen. Den var jeg i ganske lenge. Tror faktisk jeg kunne spart en kvadratmeter regnskog om jeg hadde latt lindorff få slippe inn i livet mitt før. Nå kan du redde regnskogen og økonomien din med det samme, og hvis disse tipsene, med en liten klype gjeldsslave-humor kan hjelpe til, er jo det bare fint! Om du ikke kan le av det riktig enda, er det også forståelig, men forsøk å sette det litt på spissen av og til. Dette fikser du! 1 - GRISK SAMLER: Du har sikkert en bunke regninger gjemt bort i den minst populære skuffen, under sengen, i et skap, kanskje ligger de overalt eller et annet merkelig sted du tenker ingen vil finne dem. (Jeg skjønner deg!) Steg 1 er å SAMLE de sammen i all sin gru. Ikke mist motet, har du vært in denial så lenge som jeg var, er det flere konvolutter med sammen innhold - bare med en liten ekstra rente her og der. 2 - RING EN VENN Nå har du en flott bunke liggende på bordet. Så flink du var! Klapp deg selv på skulderen før du går videre. Jeg åpnet ikke inkassoene alene, selv til tross for hvor flau jeg var. Heldigslaven meg fikk en fortrolig venninne på besøk, og ikke bare kom hun med en klem, men kanskje aller viktigst VIN og SJOKOLADE. Jeg tror Coca Cola med sitt overdrevne innhold sukker også funker like greit om du er avholds (jeg vil ikke oppfordre til alkoholinntak.) Dessuten er brus billigere=) 3 - SYSTEM Halvveis nede i vinglasset mitt, med mascaratårer rennede ned i trynet av mine egne dumheter flytende utover bordet, satte vi i gang. ÅPNE REGNINGENE. En etter en ble regnskogen i form av konvolutter revet opp. Innholdet lagt i bunker etter kreditorer: Lindorff der, Kredinor der, Ergo kan ligge der osv osv. 4 - THE FUN PART JA, for dette er nemlig skikkelig gøy. I alle regningene skjuler det seg flere like, fordi kreditorene har sendt deg x-antall purringer og frierbrev for å få deg til å ringe dem. Sjekk regningene for saksnummer og sorter etter dato. De med likt saksnummer er jo samme sak, så behold den regningen med dato nærmest tiden du er i for der ser du også hvor mye kreditoren vil ha akkurat nå, etter renter og omkostninger. OG SÅ (trommevirvel) riv i stykker, kast, tramp på eller min personlige favoritt BRENN de andre med likt saksnummer for de behøver du ikke lenger. De er kopier, FAKE, tull og tøys. Vips er bunken med regninger mye mindre, og til slutt sitter du igjen med de du må ta for deg. På dette tidspunktet hadde jeg spist opp sjokoladen, og sluttet å gråte. Face it - det blir ikke bedre før du gjør noe med det. 5 - PENN, PAPIR OG SJOKOLADEBART Jeg er fryktelig perfeksjonist (who would have thought) så på arket mitt lagde jeg egen marg med linjalen. Uansett, vi tok en og en regning for oss og skrev ned på vannrett linje: Kreditor med saksnummer, stikkord (som hva er egentlig gjelden til) og beløp. F.eks : Lindorff - Sak 22513 - Tele2 - Beløp 5618,- Etterhvert så dekte jeg en a4 side og jeg husker jeg følte meg kvalm. Velger å tro at dette er normalt, så ikke ta så på vei. Merk deg at jeg nettopp hadde spist en svær plate freia og skylt ned med rødvin. 6 - TO PLUSS TO ER FIRE Hvis du vil vite hvor mye du skylder, regn sammen alle beløpene. Eller la være. Jeg kan ikke huske at det kom noe godt ut av det, annet enn et gisp og flere bitre tårer etterfulgt av "hvorfor har jeg vært så dum" o.l. 7 - HVA KAN JEG AVSE Regn litt på utgiftene dine. Strøm, leie, tv, mobil, bensin osv. Rett og slett tak over hodet og mat i magen kostnader. Hvor mye kan du betale etter det? 8 - RING GRIBBENE Dette var kanskje det verste for meg, å faktisk ta kontakt. Men jeg gjorde det altså. Ringte en etter en, og ble overrasket over de hyggelige folka på telefonen som jeg hadde sett for meg var en haug gribber med stygge tenner. Når du selv er den som strekker ut hånden, og sier "hei, jeg har driti meg ut og vil gjøre opp", viser det seg visst at de ikke er så ille. De var faktisk veldig hjelpsomme mange av dem, ikke alle men sånn er ikke verden heller, men de fleste. Jeg sa alltid tidlig i samtalen at det var mange jeg skulle ringe og at jeg ikke enda hadde helt og holdent oversikt over hvor mye jeg kunne betale i måneden. Vi ble derfor enig om at vi begynte med et ganske lavt månedsbeløp, som vi heller skulle sette litt høyere etter seks avdrag, eller når jeg følte at det lå til grunne for det. Siden jeg hadde såpass mange saker hos lindorff var de greie å satte alle sammen til en som jeg betalte 3000,- på også fordelte de dem utover. Dette funket fint, for da gjorde vi liksom fem inkassoer til en og det kjentes så mye bedre for meg. 9 - BETAL Så rullet det i gang. Jeg satte fasttrekk på kontoen min med forfall den dagen jeg får lønn. På den måten merket jeg liksom ikke at pengene ble borte. Eller, jeg merket det jo, men jeg trengte ikke selv å gjøre noe fysisk for å se dem gå. 10 - DOMINO Etter en tid ble noen av sakene ferdige. Da hadde flink-pike syndromt endelig innhentet meg og jeg overføre den femhundrelappen jeg plutselig var i pluss over på en annen sak jeg betalte ned på. Domino effekt! Slik ble jeg kvitt flere og flere saker, og vettu - det føltes så fint. Vil også legge ved at tålmodighet er utrolig viktig i denne prosessen. For hvis du er som meg og ikke har mulighet til å betale ned store beløp av gangen og heller må dele opp beløpet over flere måneder, så er det de tre T`er som gjelder: Ting tar tid. Men jo mer tid det tar, jo nærmere kommer du. Jeg er sikker på at vi alle en dag kan se tilbake på dette og tenke at vi i det minste har lært en del. Og en ting til bare for å ha sagt det: Selv da jeg hadde begynt å betale var det ikke alle mastercard-selskapene som hadde fått med seg at jeg hadde dusiner av betalingsanmerkninger, og det fortsatte å dale ned mastercard-tilbud i postkassen min. Alfa omega er å ikke la deg friste. Det virker så forlokkende å bare bruke litt her og litt der, men du lurer deg selv om du henger deg opp i at "jammen jeg har jo femti rentefrie dager, jeg kan jo bare sette inn pengene når jeg får lønn." Gjør deg selv en tjeneste og klipp kortene. Spar deg selv for sjokoladebart og papirkutt du måtte ha påført deg selv mens du åpnet de 63 regningene dine i sta. Led meg ikke inn i fristelse, jeg finner veien selv. Dont think so! Jeg er kjempe fornøyd og går rundt med hevet hode. Ikke fordi jeg har hatt gjeld, er du gal, det er er ikke noe å skryte av, men fordi jeg faktisk har gjort noe med det. Og hvis jeg kan, som elsker shopping litt for mye, så kan du også! Ellers kan du kontakte meg via melding på KG. Klikk på TBergh og send meg en melding, så kan jeg se hva jeg kan hjelpe med. Håper dette kan hjelpe noen! Lykke til! Pengevett slutt. Håper dette er til litt hjelp Med vennlig hilsen TBergh 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå