AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Jeg var 21 år, jobbet i kiosk på kveldstid og et annet sted på dagtid. En kveld kom ei voksen dame inn i kiosken. Hun styret litt med kaffemaskinen, som mange andre også gjorde. Så kom hun til meg og ba om hjelp, sa at hun hadde trykket feil og lurte på om hun måtte betale ekstra. Alt sa hun på engelsk. Så var jeg veldig forståelsesfull, jeg hadde nettopp begynt å forstå maskinen selv. Prøvde litt frem og tilbake sammen med henne til vi fikk til det hun ville ha. Hun trengte ikke betale for mer enn en kopp likevel. Så brått gråt hun! Hun var ikke vant til at noen var hyggelig med henne. Mannen hennes sleit med sinnet og hun gjorde alt galt, fortalte hun meg. Hun ville gjerne gi meg en gave for at jeg var så grei. Hun hadde ingenting annet enn et lite flagg (til kaker og den slags) å gi meg. Hun ville så gjerne at sønnen hennes møter ei jente som meg. Hun takket sikkert 10 ganger før hun gikk. Det og da forsto jeg ikke så mye, men etter årenes løp så har denne episoden satt seg fast i hodet mitt. Jeg kunne så ønske at jeg kunne hjulpet henne mer! Jeg lurer i blant på hvordan hun har det nå, håper hun har kommet seg ut av forholdet. Jeg vet ingenting mer om damen og jeg har ikke sett henne igjen. Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: b9c09...f12 17
Gjest loveli Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Ja, har opplevd mange ganger at ukjente folk blir overrasket over at jeg behandler de bra. Prøver alltid å behandle folk rettferdig, det betyr ikke alltid bra. 🤣 Men når det er i favør av den andre og disfavør av meg selv så pleier folk å reagere ved å bli litt perplekse. De mest takknemlige menneskene jeg behandler bra er narkomane og hjemløse. De kan fort begynne å gråte bare av at du behandler dem som likeverdige individer. 💔
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 loveli skrev (3 minutter siden): Ja, har opplevd mange ganger at ukjente folk blir overrasket over at jeg behandler de bra. Prøver alltid å behandle folk rettferdig, det betyr ikke alltid bra. 🤣 Men når det er i favør av den andre og disfavør av meg selv så pleier folk å reagere ved å bli litt perplekse. De mest takknemlige menneskene jeg behandler bra er narkomane og hjemløse. De kan fort begynne å gråte bare av at du behandler dem som likeverdige individer. 💔 😭😭😭 Anonymkode: c2e4e...35e 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 loveli skrev (3 minutter siden): Ja, har opplevd mange ganger at ukjente folk blir overrasket over at jeg behandler de bra. Prøver alltid å behandle folk rettferdig, det betyr ikke alltid bra. 🤣 Men når det er i favør av den andre og disfavør av meg selv så pleier folk å reagere ved å bli litt perplekse. De mest takknemlige menneskene jeg behandler bra er narkomane og hjemløse. De kan fort begynne å gråte bare av at du behandler dem som likeverdige individer. 💔 Jeg forsto det slik at damen lever i et voldelig forhold, hvert fall psykisk, om ikke fysisk også. Derfor tenker jeg mye på henne. Anonymkode: b9c09...f12 4
Gjest loveli Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 😭😭😭 Anonymkode: c2e4e...35e Ja. Vi må aldri se ned på narkomane og hjemløse. Deres historie forklarer ofte deres livssituasjon. Mange såkalte vellykkede mennesker liker å si at de også har hatt det tøft uten å ende opp på gaten, men mennesker er forskjellige og det kan ofte være små forskjeller som gjør at enkelte klarer seg og andre går til grunne. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ga0nqm/de-som-maatte-ut AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forsto det slik at damen lever i et voldelig forhold, hvert fall psykisk, om ikke fysisk også. Derfor tenker jeg mye på henne. Anonymkode: b9c09...f12 Ja, jeg tror også hun hadde det fælt hjemme, hun sa det også rett ut.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 loveli skrev (1 minutt siden): Ja. Vi må aldri se ned på narkomane og hjemløse. Deres historie forklarer ofte deres livssituasjon. Mange såkalte vellykkede mennesker liker å si at de også har hatt det tøft uten å ende opp på gaten, men mennesker er forskjellige og det kan ofte være små forskjeller som gjør at enkelte klarer seg og andre går til grunne. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ga0nqm/de-som-maatte-ut Ja, jeg tror også hun hadde det fælt hjemme, hun sa det også rett ut. Den gangen forsto jeg det bare ikke, ikke slik som nå. Fra jeg var 22 til jeg var 24 så levde jeg selv under vold fra en samboer. Kunne ønske jeg kunne hjulpet henne noe mer da hun faktisk åpnet opp ganske mye for meg. Anonymkode: b9c09...f12 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 exen min holdte på og miste barndomshjemmet sitt. Så jeg solgte bilen min for og hjelpe henne, bilen var bare verdt 20 000, men det e MYE penger for meg. 1 uke etterpå dro hun til en kompis og dumpa meg. Skjønner hvordan det er og gjøre snille ting, men ikke alltid man får det samme tilbake. Anonymkode: 315d7...981 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): exen min holdte på og miste barndomshjemmet sitt. Så jeg solgte bilen min for og hjelpe henne, bilen var bare verdt 20 000, men det e MYE penger for meg. 1 uke etterpå dro hun til en kompis og dumpa meg. Skjønner hvordan det er og gjøre snille ting, men ikke alltid man får det samme tilbake. Anonymkode: 315d7...981 En må også bruke hodet litt...en skal ikke ofre alt man eier og har for å være snill heller...være snill trenger ikke koste en krone. Anonymkode: 0a160...a1b 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): exen min holdte på og miste barndomshjemmet sitt. Så jeg solgte bilen min for og hjelpe henne, bilen var bare verdt 20 000, men det e MYE penger for meg. 1 uke etterpå dro hun til en kompis og dumpa meg. Skjønner hvordan det er og gjøre snille ting, men ikke alltid man får det samme tilbake. Anonymkode: 315d7...981 Skjønner ikke helt hvorfor du skriver dette i denne tråden..? Til Ts. Jeg skjønner du tenker mye på dette. Når man er unge forstår vi ikke hva som helt menes med det som blir sagt, hva konsekvensene er. Du hjalp henne såpass at hun hadde en litt bedre dag enn alle de andre vonde dagene hun hadde på det tidspunktet. Det trenger ikke bety at hun hadde det grusomt og umenneskelig, kanskje det bare hadde toppet seg akkurat den dagen. Det kan ingen en hun vite. Vi får håpe hun kom seg ut av forholdet og har det mye bedre i dag. Du skal ikke tenke på dette som noe du gjor (eller ikke gjor) galt. Du skal tenke på dette som en lærdom at hvis du hører eller ser noe sånt igjen så kanskje du kan spør om de trenger hjelp. Men akkurat på det tidspunktet der så ble det ikke sånn. Og det er ikke din feil Anonymkode: 77aaa...ea4 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke helt hvorfor du skriver dette i denne tråden..? Til Ts. Jeg skjønner du tenker mye på dette. Når man er unge forstår vi ikke hva som helt menes med det som blir sagt, hva konsekvensene er. Du hjalp henne såpass at hun hadde en litt bedre dag enn alle de andre vonde dagene hun hadde på det tidspunktet. Det trenger ikke bety at hun hadde det grusomt og umenneskelig, kanskje det bare hadde toppet seg akkurat den dagen. Det kan ingen en hun vite. Vi får håpe hun kom seg ut av forholdet og har det mye bedre i dag. Du skal ikke tenke på dette som noe du gjor (eller ikke gjor) galt. Du skal tenke på dette som en lærdom at hvis du hører eller ser noe sånt igjen så kanskje du kan spør om de trenger hjelp. Men akkurat på det tidspunktet der så ble det ikke sånn. Og det er ikke din feil Anonymkode: 77aaa...ea4 Jeg var for uerfaren i livet på det tidspunktet. Hadde det vært nå så hadde jeg klart å stille spørsmål, jeg hadde gitt henne nummer til steder hun kan få hjelp og jeg hadde sagt at hun fortjener å ha det godt. Anonymkode: b9c09...f12 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var for uerfaren i livet på det tidspunktet. Hadde det vært nå så hadde jeg klart å stille spørsmål, jeg hadde gitt henne nummer til steder hun kan få hjelp og jeg hadde sagt at hun fortjener å ha det godt. Anonymkode: b9c09...f12 Nettopp, du var for uerfaren og ung. Så du må ikke tenke på dette som at "det er din feil for du gjor ingenting". Som du skriver, hadde dette skjedd i dag vet du hva du ville gjort. Og bare det er veldig veldig fint. Det er det du må tenke på. Nå vet jeg ikke hvordan du føler eller hvordan du tenker. Men jeg vet at jeg kan få skyldfølelse over noe jeg egentlig ikke trenger å få skyldfølelse for. Selv om jeg vet det. Anonymkode: 77aaa...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp, du var for uerfaren og ung. Så du må ikke tenke på dette som at "det er din feil for du gjor ingenting". Som du skriver, hadde dette skjedd i dag vet du hva du ville gjort. Og bare det er veldig veldig fint. Det er det du må tenke på. Nå vet jeg ikke hvordan du føler eller hvordan du tenker. Men jeg vet at jeg kan få skyldfølelse over noe jeg egentlig ikke trenger å få skyldfølelse for. Selv om jeg vet det. Anonymkode: 77aaa...ea4 Jeg er bare engstelig og full av skyldfølelse, ja 😅 Anonymkode: b9c09...f12
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er bare engstelig og full av skyldfølelse, ja 😅 Anonymkode: b9c09...f12 Det skal du ikke ha Du vet selv at du ikke kan gjør noe med det nå. Du vet selv at hvis du hadde hatt muligheten så hadde du gjort noe. Du vet selv at det faktisk ikke er din feil. Du må prøve å legge det bak deg. Tenke at hun har det fint og du gjor dagen hennes lettere. At du tok lærdom i dette og vet hva du vil gjøre hvis du kommer i en lignende situasjon. Men, at du faktisk ikke kan gå å tenke på dette og bruke energi på det. Anonymkode: 77aaa...ea4 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 Ååå, dette var en fin og litt vond tråd. Du virker som et ordentlig fint menneske TS! ❤️❤️❤️ Anonymkode: 601ac...38a 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Jeg har ved flere anledninger blitt "psykolog" og klagemur for menn jeg var på date med. Jeg er veldig bra på å få folk til å åpne seg. Har alltid vært drt, sikkert fordi jeg er oppriktig interessert i mennesker og deres historie. Uansett, en gang fikk jeg hele historien til mann som hadde opplevd mye traumatisk i tidligere forhold. Litt tilfeldig kjente jeg til dama han hadde vært sammen med fra før. Noe han sa på fleip fikk meg til å spørre om det var henne, og han bekreftet overrasket. Så rant hele historien han ikke hadde fortalt til noen før ut, fordi han skjønte at jeg ville tro på den, i motsetning til de fleste. Tårer, fortvilelse og skam fra voksen mann. Det ble ingen romantisk date, men tror det var bra for ham å fortelle og bli trodd. En annen gang var det en som nylig var blitt skilt fra kona han tydeligvis fremdeles elsket. Det ble heller ingen romantisk date, men en svært takknemlig mann som hadde trengt noen som lytter så veldig, og som sendte meg en enorm bukett som takk for at jeg hadde gjort det i etterkant. Jeg er ganske flink til å få folk til å åpne seg ja, men kanskje ikke like flink til å date. 😄 Av og til tror jeg imidlertid at det er annet som er viktigere, og det er ganske rørende å få være det noen virkelig trenger. Et medmenneske som lytter. Anonymkode: 69e5f...30a 2
Hyoscyamus Skrevet 11. januar 2021 #16 Skrevet 11. januar 2021 En venninne av moren min greide en gang for mange år siden å slå feil nummer (dette var i fasttelefonens tid) og da en ukjent stemme svarte i andre enden var hun rask med å beklage forstyrrelsen og ville legge på, litt flau slik man gjerne blir av å ringe feil. Men mannen i andre enden bønnfalt henne om å prate litt: "Vær så snill, jeg er så ensom, det er aldri noen som ringer meg!". Så da snakket de en halvtimes tid om løst og fast. Han var barnløs enkemann og hadde heller ingen gjenlevende venner. Mammas venninne sa at hun kunne jo gjerne ringe ham flere ganger, men det ville han ikke. Han var bare takknemlig for den ene gangen han fikk snakke med et hyggelig menneske. Han hadde gråt i stemmen da han sa takk for praten og la på. Den historien glemmer jeg ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #17 Skrevet 11. januar 2021 loveli skrev (8 timer siden): Ja, har opplevd mange ganger at ukjente folk blir overrasket over at jeg behandler de bra. Prøver alltid å behandle folk rettferdig, det betyr ikke alltid bra. 🤣 Men når det er i favør av den andre og disfavør av meg selv så pleier folk å reagere ved å bli litt perplekse. De mest takknemlige menneskene jeg behandler bra er narkomane og hjemløse. De kan fort begynne å gråte bare av at du behandler dem som likeverdige individer. 💔 Tjaaaa..Eller kanskje man gjør det fordi man vet at man føler seg bedre av det. Finnes det egentlig noen handlinger i denne kategorien som ikke har en snev av å være egoistiske? Du hadde jo ikke gjort det om det ikke ga deg en bra følelse eller at du ikke kunne ha fortalte det videre? Og med det så mener jeg at du vil jo ikke fortelle ting du skjemmes over.. Anonymkode: 2e234...a88
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #18 Skrevet 11. januar 2021 loveli skrev (9 timer siden): Ja, har opplevd mange ganger at ukjente folk blir overrasket over at jeg behandler de bra. Prøver alltid å behandle folk rettferdig, det betyr ikke alltid bra. 🤣 Men når det er i favør av den andre og disfavør av meg selv så pleier folk å reagere ved å bli litt perplekse. De mest takknemlige menneskene jeg behandler bra er narkomane og hjemløse. De kan fort begynne å gråte bare av at du behandler dem som likeverdige individer. 💔 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg var 21 år, jobbet i kiosk på kveldstid og et annet sted på dagtid. En kveld kom ei voksen dame inn i kiosken. Hun styret litt med kaffemaskinen, som mange andre også gjorde. Så kom hun til meg og ba om hjelp, sa at hun hadde trykket feil og lurte på om hun måtte betale ekstra. Alt sa hun på engelsk. Så var jeg veldig forståelsesfull, jeg hadde nettopp begynt å forstå maskinen selv. Prøvde litt frem og tilbake sammen med henne til vi fikk til det hun ville ha. Hun trengte ikke betale for mer enn en kopp likevel. Så brått gråt hun! Hun var ikke vant til at noen var hyggelig med henne. Mannen hennes sleit med sinnet og hun gjorde alt galt, fortalte hun meg. Hun ville gjerne gi meg en gave for at jeg var så grei. Hun hadde ingenting annet enn et lite flagg (til kaker og den slags) å gi meg. Hun ville så gjerne at sønnen hennes møter ei jente som meg. Hun takket sikkert 10 ganger før hun gikk. Det og da forsto jeg ikke så mye, men etter årenes løp så har denne episoden satt seg fast i hodet mitt. Jeg kunne så ønske at jeg kunne hjulpet henne mer! Jeg lurer i blant på hvordan hun har det nå, håper hun har kommet seg ut av forholdet. Jeg vet ingenting mer om damen og jeg har ikke sett henne igjen. Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: b9c09...f12 Sånne som dere er grunnen til at jeg fortsatt lever i dag❤ Anonymkode: de386...4e2 1
Gjest loveli Skrevet 11. januar 2021 #19 Skrevet 11. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tjaaaa..Eller kanskje man gjør det fordi man vet at man føler seg bedre av det. Finnes det egentlig noen handlinger i denne kategorien som ikke har en snev av å være egoistiske? Du hadde jo ikke gjort det om det ikke ga deg en bra følelse eller at du ikke kunne ha fortalte det videre? Og med det så mener jeg at du vil jo ikke fortelle ting du skjemmes over.. Anonymkode: 2e234...a88 Vel, spiller det egentlig noen rolle? Så lenge man behandler andre bra så burde det ikke ha noe å si hvorfor. Tenk hvordan verden hadde sett ut hvis alle bare tenkte på seg selv på den måten at man ikke satte seg selv til siden for å gjøre noe for andre. Jeg skal si deg at det ikke alltid var så lett å gi til narkomane da jeg levde under fattigdomsgrensen, men jeg gjorde det alltid. Men én jul slo jeg på stortromma og kjøpte et sånt blad fra en narkoman gateselger. Det ble lite julemat den julen, men jeg tenkte at vi da fikk ca like mye å rutte for. Nå vil jo ikke du at jeg skal si sånne ting fordi du tror jeg skryter av det, men du tvinger meg jo til det når du kommer med de beskyldningene du gjør. Det med å kjøpe dette gatemagasinet har jeg ikke fortalt til noen tidligere, ikke på nettet eller IRL, så du tar faktisk feil når du mener jeg gjør ting for å vinne på det sosialt. Men hva så om jeg skulle vunnet på det sosialt? Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg aldri tenker over at jeg skal gjøre ting mot andre for å føle meg bra selv. Jeg er mot andre slik jeg vil at de skal være mot meg. Hvertfall i stor grad, men jeg er overhode ikke perfekt. Jeg er også hevnlysten, sjalu, sint, irritert, forbanna osv osv som alle andre mennesker. Men skal jeg ikke få være begge deler? Både snill og slem og alt i mellom? Jeg forteller ting jeg skjemmes over hele tiden, det vet du ingenting om. Noe så spesielt å si? Jeg er en åpen person generelt, ikke bare om mine positive sider. Hvis du ser hva jeg skriver her på KG så viser jeg ganske mange av mine negative sider også. Jeg skriver mest under nick (men litt under AB også). Uansett synes jeg det er utrolig dumt hvis folk går rundt og tenker at man ikke skal være snill mot andre når man kan bare fordi man føler seg bedre av det. Det er jo helt... jeg skjønner ikke den tankegangen. Virker helt bak mål. Er man snill mot andre så får man ofte et smil og takknemlighet tilbake. Klart man blir glad av det liksom? Dumt å slutte å være snill bare fordi man får god følelse av det, den følelsen er der jo nettopp for at vi skal fortsette å behandle andre bra, det er biologi. Husk at godhet ofte sprer seg. Endret 11. januar 2021 av loveli
Gjest loveli Skrevet 11. januar 2021 #20 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sånne som dere er grunnen til at jeg fortsatt lever i dag❤ Anonymkode: de386...4e2 Du er sterk og verdifull! ❤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå