AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Dere som har hatt helt eller delvis hjemmekontor under pandemien, har dere hatt noe dialog med arbeidsgiver om hvordan det blir etterpå? Hos oss begynte vi med bare hjemmekontor, så har det etter hvert blitt delvis hjemme og delvis på kontoret. Dette til tross for at kommunen har bedt alle som kan ha hjemmekontor om å ha det, men arbeidsgiver mener det sosiale og fysiske møter er viktigere. De dagene vi er på jobb nå, sitter vi i landskapet med litt bedre avstand enn vanlig og roper til hverandre... mens vi gjør de samme oppgavene som hjemme. Og vi har fysiske møter der vi sier det samme som på skype. Jeg har også fått inntrykk av at vi neppe kommer til å ha mer hjemmekontor etter pandemien, eller kanskje en dag i uken hvis vi er heldige. Arbeidsgiver har faktisk antydet at vi kan ha mindre fravær fordi vi kan jobbe hjemmefra når vi er syke 🤨 Hvordan er det hos dere andre, har dere fått signaler eller allerede avtaler om mer hjemmekontor, eller blir det tilbake til normalen så snart man kan? Anonymkode: eb00f...b11
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som har hatt helt eller delvis hjemmekontor under pandemien, har dere hatt noe dialog med arbeidsgiver om hvordan det blir etterpå? Hvordan er det hos dere andre, har dere fått signaler eller allerede avtaler om mer hjemmekontor, eller blir det tilbake til normalen så snart man kan? Anonymkode: eb00f...b11 Hos oss ser de fleste av oss frem til å kunne møtes på kontoret igjen. Det er enkelte aspekter ved jobben som blir bedre da. Så vi venter på å komme tilbake. Men, hva hjemmekontor i vanlige tider angår, vi har fleksitid og fleksibelt arbeidssted (om det kan kalles det). Så vi også til vanlig kan vi velge å ha hjemmekontor om vi ikke har oppsatte fysiske møter eller noe annet som krever å være på kontoret. Tror ikke vi kommer til å endre noe særlig på det, kanskje noen kommer til å jobbe mer fra hjemmet fordi de har blitt enda mer vant med det. Vi har hatt pålagt hjemmekontor mer enn vi ikke har hatt det, siden mars. Anonymkode: ccc62...e13
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Vi har fått lov til å komme på kontoret, og mange velger det. Det er ikke alle som er like effektive fra sofakroken. Anonymkode: b9a30...99c 2
SPOCA Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Det har ikke blitt snakket om, men jeg håper vi fortsetter med hjemmekontor. Eller ihvertfall valgfrihet. Det er helt greit at ekstroverte og sosiale mennesker savner å være fysisk på jobb, men jeg skulle ønske de hadde evne til å se at ikke alle er som dem. Jeg får lite ut av å være fysisk tilstede på jobb, det er bare forstyrrende så lenge jeg ikke har eget kontor. Og forøvrig; mange av oss som har hjemmekontor sitter ikke i sofaen. Selv har jeg eget dedikert rom til kontoret hjemme, og jeg jobber utrolig mye mer effektivt enn på jobben uten alle forstyrrelser. 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Siden mars har vi hatt pålagt hjemmekontor, anbefalt hjemmekontor og valgfritt hjemmekontor i ulike perioder avhengig av smittetrykk. Vi har hatt ett fysisk møte og det ser ut som det er lenge til det blir aktuelt med noe annet. Selv har jeg stort sett sittet hjemme, men noen få unntak. Vi har ikke snakket om hva som skjer etter pandemien, men jeg legger til grunn til større åpning for hjemmekontor i fremtiden. Ikke hver dag, men ønsker at muligheten opprettholdes slik at jeg kan kombinere å være på kontoret og hjemme kanskje et par ganger i uka. Før mars hadde vi fleksitid og kunne gjøre avtale med leder om hjemmekontor, men det var noe som sjelden ble benyttet. Kanskje et par ganger i året, hvis det var noe veldig spesielt. Etter denne perioden kan jeg vanskelig se at arbeidsgiver skal kunne argumentere for at vi må innfinne oss på kontoret hver dag for å gjøre jobbene våre. Anonymkode: 769f6...b44 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 SPOCA skrev (11 minutter siden): Det har ikke blitt snakket om, men jeg håper vi fortsetter med hjemmekontor. Eller ihvertfall valgfrihet. Det er helt greit at ekstroverte og sosiale mennesker savner å være fysisk på jobb, men jeg skulle ønske de hadde evne til å se at ikke alle er som dem. Jeg får lite ut av å være fysisk tilstede på jobb, det er bare forstyrrende så lenge jeg ikke har eget kontor. Og forøvrig; mange av oss som har hjemmekontor sitter ikke i sofaen. Selv har jeg eget dedikert rom til kontoret hjemme, og jeg jobber utrolig mye mer effektivt enn på jobben uten alle forstyrrelser. Jeg mente ikke at alle som trives på hjemmekontor sitter i sofaen, men at mange av oss som ikke trives på hjemmekontor må sitte i sofaen. Anonymkode: b9a30...99c 2
SPOCA Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mente ikke at alle som trives på hjemmekontor sitter i sofaen, men at mange av oss som ikke trives på hjemmekontor må sitte i sofaen. Anonymkode: b9a30...99c Det skjønner jeg. Og det er forståelig. Bare det ikke medfører at det tvinger oss andre tilbake fysisk på jobb. Problemet er at det virker som alle som vil tilbake tror de snakker på vegne av oss andre som ikke vil det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Jeg har vært hjemme siden mars. Arbeidsgiver som tidligere var prinsipielt imot hjemmekontor har nå gitt klare signaler om at det blir annerledes, lokalene vurderes ombygd med tanke på at heretter kommer inn for å treffes, og at mye jobbing vil gjøres hjemme. Jeg trives på hjemmekontor, spesielt nå i vintermørket og kulden. Anonymkode: f8353...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Jeg vet ikke hva jeg vil. Opplever det som mer stressende med hjemmekontor og press på å innfri. På jobben er det liksom godtatt at man surrer bort timer av dagen på å være «sosial». Føler ikke at det er slik på hjemmekontor. Samtidig klarer jeg å regulere blodsukkeret mitt bedre og klarer å opparbeide meg fleksitid pga at jeg slipper å reise til jobb. Anonymkode: 0a20a...3da 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 Håper man kan få velge selv å jobbe der man trives best og føler seg mest produktiv. Anonymkode: 6a46f...865 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Det har ikke blitt sagt så mye om det, men vi vil nok gå tilbake til normalen. Vi har allerede hatt negative følger når det gjelder konflikter og manglende oppfølging av undervisning som i alle fall delvis bunner i hjemmekontor og mangel på kommunikasjon. Anonymkode: 0a5e2...27c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg mente ikke at alle som trives på hjemmekontor sitter i sofaen, men at mange av oss som ikke trives på hjemmekontor må sitte i sofaen. Anonymkode: b9a30...99c Jepp. Ikke alle er så heldige at de har et dedikert kontor, eller har mulighet til å ha det. Mitt hjemmekontor består av sofaen, laptop og Netflix. Bra jeg ikke hadde muskel- og skjelettplager fra før, for å si det sånn. Anonymkode: 0a5e2...27c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jepp. Ikke alle er så heldige at de har et dedikert kontor, eller har mulighet til å ha det. Mitt hjemmekontor består av sofaen, laptop og Netflix. Bra jeg ikke hadde muskel- og skjelettplager fra før, for å si det sånn. Anonymkode: 0a5e2...27c Ja, hjemmekontor skaper forskjeller. Anonymkode: 0494c...795 1
Miah Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 (endret) Kunne godt sett for meg å ha hjemmekontor f.eks. en dag i uken (forutsatt to dataskjermer hjemme og godt internett). Jeg liker å jobbe i joggebuksen, kunne sove litt lenger, slippe å sminke meg, slippe bussturen til/fra jobb. Liker å ha tilgang til mitt eget kjøleskap, og liker å få en pause fra kollegaer. Men samtidig er det noen dager jeg savner sosial kontakt - jeg bor alene så det får jeg ikke mye av. Noen møter etc. fungerer veldig dårlig over Teams. Jeg savner praten i lunsjpausene og de små pausene i løpet av dagen, folk som stikker innom kontoret. Får langt færre småpauser hjemme, selv om jeg nå prøver å ta meg noen minutter med pause innimellom. Endret 11. januar 2021 av Miah 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Jeg trives godt på hjemmekontor, men jeg tror ikke jeg hadde trivdes like godt hjemme dersom alle andre var på kontoret. I tillegg har jeg en jobb hvor jeg må ha mange brukermøter, nå har jeg de på video og telefon, men det er mye enklere å ha feks møter med tolk fysisk. Anonymkode: cf9aa...0be
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #16 Skrevet 11. januar 2021 Jeg hadde mulighet for hjemmekontor før Covid, ble benyttet 2-3 ganger i måneden. Vi skal flytte i nye lokaler til våren og i forbindelse med en spørreundersøkelse så kom det fram at ca 40% vil ha hjemmekontor 1-2 dager i uka, 20% 3 dager i uka og de siste 2-3 ganger i måneden. Anonymkode: 05757...5ec
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #17 Skrevet 11. januar 2021 Hos oss har de hatt spørreundersøkelser for å sjekke trivsel og hva vi ønsker i fremtiden. Nå må vi være hjemme, men i fremtiden blir det en kombinasjon av kontor og hjemme, hvor vi må reservere plass for de kommer til å kutte ned på lokalene. Anonymkode: c6881...19e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #18 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jepp. Ikke alle er så heldige at de har et dedikert kontor, eller har mulighet til å ha det. Mitt hjemmekontor består av sofaen, laptop og Netflix. Bra jeg ikke hadde muskel- og skjelettplager fra før, for å si det sånn. Anonymkode: 0a5e2...27c Jeg jobber også fra sofa eller seng og synes det er genialt. Lager et berg av puter som ryggstøtte, jobber i pysj, trener yoga i lunsjen. Anonymkode: c6881...19e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 20.46): Dere som har hatt helt eller delvis hjemmekontor under pandemien, har dere hatt noe dialog med arbeidsgiver om hvordan det blir etterpå? Hos oss begynte vi med bare hjemmekontor, så har det etter hvert blitt delvis hjemme og delvis på kontoret. Dette til tross for at kommunen har bedt alle som kan ha hjemmekontor om å ha det, men arbeidsgiver mener det sosiale og fysiske møter er viktigere. De dagene vi er på jobb nå, sitter vi i landskapet med litt bedre avstand enn vanlig og roper til hverandre... mens vi gjør de samme oppgavene som hjemme. Og vi har fysiske møter der vi sier det samme som på skype. Jeg har også fått inntrykk av at vi neppe kommer til å ha mer hjemmekontor etter pandemien, eller kanskje en dag i uken hvis vi er heldige. Arbeidsgiver har faktisk antydet at vi kan ha mindre fravær fordi vi kan jobbe hjemmefra når vi er syke 🤨 Hvordan er det hos dere andre, har dere fått signaler eller allerede avtaler om mer hjemmekontor, eller blir det tilbake til normalen så snart man kan? Anonymkode: eb00f...b11 Her var det mange litt mange ting som tyder på at arbeidsgiver består av en gammel gubbe med ekstreme kontrollbehov. og null respekt for verken korona, myndigheter eller loven.. hadde aldri jobbet et sånt sted! Ville ha meldt arbeidsgiver til kommunen jeg, det dere driver med er jo ikke greit i det hele tatt. Og det å jobbe hjemmefra når man er syk er ikke iht. loven, i hvert fall ikke så lenge du enten har egenmelding eller sykemelding. Er du sikker på at du trives der?? Anonymkode: 4dab0...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Her var det mange litt mange ting som tyder på at arbeidsgiver består av en gammel gubbe med ekstreme kontrollbehov. og null respekt for verken korona, myndigheter eller loven.. hadde aldri jobbet et sånt sted! Ville ha meldt arbeidsgiver til kommunen jeg, det dere driver med er jo ikke greit i det hele tatt. Og det å jobbe hjemmefra når man er syk er ikke iht. loven, i hvert fall ikke så lenge du enten har egenmelding eller sykemelding. Er du sikker på at du trives der?? Anonymkode: 4dab0...a9f Måtte smile litt av denne, for arbeidsgiver er ikke en gammel gubbe. Tvert imot en hyper ung kvinne som er veldig opptatt av at alt skal være trendy og moderne. Jeg tror rett og slett hun kjeder seg når hun ikke kan ha stadige gruppearbeid om nye visjoner for bedriften og denslags. Mens de oppgavene vi egentlig er ansatt for, kommer i bakleksa. De dagene jeg er hjemme får jeg tatt unna dette, tilstedeværelsen på kontoret går mest med til tomprat, egentlig. Anonymkode: eb00f...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå