Gå til innhold

Helsepersonell anbefales å vente med graviditet til vaksinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/i/yRgjAr/helsepersonell-anbefales-aa-utsette-graviditet-til-etter-vaksinering

Har litt blandede følelser rundt dette da jeg selv jobber i helsevesenet. Jeg ønsker å vaksinere meg, men selv om jeg har et samfunnskritisk yrke i «frontlinjen» så stiller jeg ikke først i køen. Arbeidsplassen min får i første omgang 100 vaksiner og disse går til de over 40/ eller har grunnsykdommer. 
Bak meg har jeg 3 spontanaborter og ingen barn fra før av. Konisert i 2017 etter alvorlige celleforandringer. Er 30 år og forsøker å bli gravid i disse dager. Var nylig hos fastlegen min som sa at livet er her og nå og det vil ta lang tid før alle er vaksinert. 

Hva tenker dere andre som jobber i helsevesenet og som er prøvere?🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 4a2d7...988

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I din situasjon må du jo bare fortsette med prøvingen. Det er det eneste logiske for deg. Så får du heller vente litt med vaksinen og være nøye med smittevern dersom du blir gravid før du får vaksine. Du er jo helsepersonell også, så godt smittevern burde jo gå greit for deg. Lykke til med prøvingen!

Anonymkode: c6fe0...f1a

• Liker 8
Skrevet

Jeg jobber også i helsevesenet og tenkte først at jeg da bare lar være å ta vaksinen mellom El og ikm for å være sikker, men så skal man jo evt ha dose to også så da ble jeg i tvil om jeg bare skal takke nei for å være helt sikker. Er jo ikke mange dagene man kan få vaksinen da om man er aktiv prøver... 

Er 31 år, snart prøvd i 2 år og venter også nå på IVF.....

Anonymkode: 48c56...9c9

Skrevet

Sånn jeg forstår artiklen så er det at OM man vaksineres så anbefaler de å vente x uker etter vaksinedatoen før man forsøker å bli gravid. 

Er man allerede aktiv prøver så må man vel da si nei til vaksinen om man ikke føler man har tid til å ta den pausen i prøvingen. Tenker at om du feks sliter med å bli gravid og er over en viss alder så er det grunn til å ikke ta pause. Vet ikke hva som skjer om man sier nei til vaksine pga dette da og jobben ønsker at du vaksinerer deg..

Anonymkode: 07bcd...e43

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sånn jeg forstår artiklen så er det at OM man vaksineres så anbefaler de å vente x uker etter vaksinedatoen før man forsøker å bli gravid. 

Er man allerede aktiv prøver så må man vel da si nei til vaksinen om man ikke føler man har tid til å ta den pausen i prøvingen. Tenker at om du feks sliter med å bli gravid og er over en viss alder så er det grunn til å ikke ta pause. Vet ikke hva som skjer om man sier nei til vaksine pga dette da og jobben ønsker at du vaksinerer deg..

Anonymkode: 07bcd...e43

Ja, er nettopp det så heller derfor mot å takke nei. Jeg som skrev over her som har prøvd i snart 2 år. Da kan man jo si at 1-2mnd fra eller til ikke har så mye å si, samtidig som det jo kan være disse mnd det går. Ønsker egentlig å bidra i "dugnaden" men blir nok nei takk herifra. Vaksinen er frivillig for alle så arbeidsgiver kan ikke si noe på det... 

Anonymkode: 48c56...9c9

Skrevet

Er helsepersonell, og er gravid, så jeg skal ikke ta den på lenge. Nå er jeg usikker på om jeg ville ha tatt vaksinen i utgangspunktet, da fertilitet ikke er studert hos de som har tatt den. Er ingen vaksinemotstander, tvert imot, men akkurat det med fertilitet undrer meg. Hadde jeg tatt vaksinen og blitt infertil hadde jeg fått store problemer med det. 

Anonymkode: 703e0...22f

• Liker 3
Skrevet

Ville utsatt prøvingen. Å bli vaksinert vil beskytte babyen også, og det er viktig syns jeg. 

Anonymkode: edc3d...320

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke lest noe om fertillitet, har tenkt å ta vaksinen og vente en stund før vi kjører på. Hvis den ødelegger fertiliteten så kan det jo gå utover samfunnet på sikt det og. Men hvor stor ods er det egentlig? Vi får i oss så mye skadelige kjemikaler hver dag, så vaksinen er vel ikke verre enn mye annet. 

Anonymkode: 28460...c96

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sett noen negativ innvirkning på fertilitet i dyrestudier, men det trenger ikke å si det samme som at fertiliteten ikke påvirkes hos mennesker. Jeg vet ikke. Ville ikke ta sjansen på at det ødela for meg da jeg har prøvd lenge

Anonymkode: 703e0...22f

Skrevet

Jeg er 35 år og føler derfor ikke at jeg har tid til å vente på at jeg blir vaksinert, så vi utsetter ikke prøvingen. Jeg er helsepersonell men ikke i en sånn jobb at jeg blir prioritert noe raskt for vaksinering. 

Anonymkode: 49702...0d4

Skrevet

Bor vi i Kina?? Herregud for et diktatur! Blir helt matt.

Anonymkode: 95760...100

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også helsepersonell og prøver. Har takket nei til vaksinen......

Anonymkode: 31d0e...98d

Skrevet

jeg har nylig fått baby ( i desember) og er prøver igjen pga min alder. Vi må bare kjøre på om vi skal ha to før jeg blir 40. Så mm jeg får vaksinen denne uken så kommer jeg til å takke nei da vi er prøver. 

Anonymkode: 82d19...f96

Skrevet

TS her. 

Godt å høre litt forskjellige meninger rundt dette. Samboeren min syntes jeg bør vaksinere meg først og så fortsette å prøve. Første runde med vaksinering på jobb skjer nå til uken og 2. dosen i februar. Det er uvisst når vaksinen vil bli tilgjengelig for meg så jeg føler ikke at jeg nødvendigvis har tid til å vente på dette 😐 forhåpentligvis får jeg noen svar på dette ila førstkommende uke, men vi prøver allikevel på baby denne mnd 🤰🏼

Anonymkode: 4a2d7...988

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta den. Er 35 år og har mange år bak meg som prøver, men det er ikke verdt å sette det på vent.. Jobber i helsevesenet, men ikke på sykehus/ sykehjem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville utsatt prøvingen. Å bli vaksinert vil beskytte babyen også, og det er viktig syns jeg. 

Er du aktiv prøver, og hvis ja, hvor lenge? 

Anonymkode: 1eedc...c59

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bor vi i Kina?? Herregud for et diktatur! Blir helt matt.

Anonymkode: 95760...100

Det er anbefalinger grunnet for lite forskning, slapp av 

Anonymkode: 5b71a...558

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Erdet dokumentert effekt på baby ettet fødsel?

Anonymkode: 6c96e...8d8

Skrevet

Jeg er helsepersonell og får kanskje vaksinen tilbudt om noen uker. Jeg vil takke nei slik situasjonen er nå. Prøvd litt over 1 år og får diverse hormontilskudd. 

Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (13 timer siden):

Jeg kommer ikke til å ta den. Er 35 år og har mange år bak meg som prøver, men det er ikke verdt å sette det på vent.. Jobber i helsevesenet, men ikke på sykehus/ sykehjem.

Hva gjør du når det kommer forskjellige restriksjoner? Kan ikke reise, kan ikke gå hit og dit...

Anonymkode: 5ae27...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...