Gå til innhold

Kan jeg lage nye norske navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir norske navn egentlig til? Noen må vel lage dem. 

Kan jeg laget et nytt norsk navn som jeg gir til barnet mitt, og siden vi er norske så blir navnet automatisk et norsk navn?

Anonymkode: 33857...78e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan blir norske navn egentlig til? Noen må vel lage dem. 

Kan jeg laget et nytt norsk navn som jeg gir til barnet mitt, og siden vi er norske så blir navnet automatisk et norsk navn?

Anonymkode: 33857...78e

Teoretisk sett ja. Men det må vel kanskje  være flere som får det før en kan si at det er et norsk navn.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

siden vi er norske så blir navnet automatisk et norsk navn?

Nei, er ikke enig i det.

Om jeg kaller barnet mitt abdudallaballa så blir det ikke et norsk navn av den grunn.

Anonymkode: c5ab6...ee6

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, er ikke enig i det.

Om jeg kaller barnet mitt abdudallaballa så blir det ikke et norsk navn av den grunn.

Anonymkode: c5ab6...ee6

Jo, blir det ikke det da? 

Anonymkode: 18111...5ff

• Liker 1
Skrevet

Hvis mange norske foreldre bruker navnet på barna sine, så vil jeg si at det er nok til at navnet kan sies å være norsk. Et eksempel på det er vel Matheo, som stadig er populært blant norske foreldre. Jeg mener det begynner å bli så vanlig at det kan bli ansett som norsk. 

Det er mange navn i dag som anses som norske men som ikke har norsk opprinnelse. Noen har åpenbart tatt det med seg hit til lands og fått det vanlig nok til at folk ser på det som norsk etter hvert. 

Tror det bare tar en del tid. De som nå vokser opp med mange Matheo'er rundt seg vil vel vokse opp til å se på det som et helt vanlig, norsk navn.

Anonymkode: 995f0...43d

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Et navns "nasjonalitet" avhenger av etymologien, ikke av hvorvidt de er mye brukt i Norge. Navn som Kristian, Maria eller Anne er svært mye brukt i Norge, men de er ikke norske navn, siden navnenes opprinnelse ikke er norsk. Når det lages en norsk "versjon" av et utenlandsk navn, f.eks Jon av Johannes eller Kari av Katarina, kalles det norske navn. Navn med gammelnorsk opprinnelse, som Ingrid, Olav eller Harald, kalles norrøne navn. 

Lager man et eget navn vil det nok komme an på hva det er laget av. Dyre- og naturnavn fra norsk språk (Storm, Vår, Sol osv.) er norske navn. Fornorskninger av utenlandske navn (som eksemplene i forrige avsnitt) er også norske navn, så hvis du laget et sånt, vil det kunne kalles et norsk navn. Om du bare tar et ord på et utenlandsk språk du synes er fint, blir det ikke et norsk navn. For sånne fantasi-sammensetninger der man bare har slått sammen noen bokstaver man syntes var fine, vet jeg ærlig talt ikke. Mulig det etter hvert vil bli sett på som norsk siden det oppstod her?

Skrevet

Kan du ikke bare sette sammen noen norske lyder og se hva du får? 

Kåklias

Hjøftylk

Drudølja

Tjokli

Fleftunn

Moderne, norske navn. 👍

Anonymkode: 2f9c0...372

• Liker 1
Skrevet

Ja, du kan det. Andre Bjerke oppfant navnet Vilde. Kort for Alvilde. 

Anonymkode: ecf85...30a

Skrevet

Dricolas

Rudgry

Malila

Greftrøyk

Grotinethe

Mikatekolorofinatagretheriglmor

flotte navn :) 

Anonymkode: d1416...7dd

• Liker 1
Skrevet

Vi har gjort det. Det er en sammensetning av to vanlige norske navn. Ønsker ikke oppgi hvilket, da det er få som heter det.

Men brukte ca samme prinsipp som da Solveig og Kjellfrid ble til Solfrid. Det er jo slik de fleste "nye" navn ble laget. Nye kombinasjoner av vanlige navn.

Anonymkode: 197a9...7e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har gjort det. Det er en sammensetning av to vanlige norske navn. Ønsker ikke oppgi hvilket, da det er få som heter det.

Men brukte ca samme prinsipp som da Solveig og Kjellfrid ble til Solfrid. Det er jo slik de fleste "nye" navn ble laget. Nye kombinasjoner av vanlige navn.

La meg foreslå Bjørniver og Soline 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...