Gå til innhold

Legging av de små, 1.5-2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bare høre hva dere gjør/ville gjort i denne situasjonen. 

Barnet mitt bruker vanligvis å legge seg veldig greit, hun er 1.5 år (21 mnd). 
Kveldsstell, opp på rommet, klemmer natta og legger seg i sprinkelsengen. Får smokk og kos, ligger å babler litt for seg selv før hun sovner.... tar ikke mange minuttene. 

men ikveld har hun bare skreket,virker redd og urolig egentlig,og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Skal jeg ta henne opp? Jeg går inn hver gang gråten blir sånn at jeg hører at hun blir redd eller sånn men er det bare klynk så venter jeg. 
Jeg har lagt henne ned i sengen igjen,strøket på henne å sagt mamma passer på, jeg er her og nå skal du sove osv... 

Idet jeg går ut så begynner hun å gråte. Gir seg etter en stund før det er på’n igjen... nå siste gangen begynte hun ikke å grine faktisk så jeg tror hun er på vei til søvnen men jeg føler meg jo så slem! 😭 

Jeg ville ta henne opp å klemme henne å ta henne med ned igjen men jeg vet at det bare kan gjøre det verre... har hele tiden vært klar på at legging er legging,da skal man ikke opp igjen men er ikke vant til at hun gråter sånn... eller er vanskelig å legge da... så jeg blir så i tvil på hva... hun er ikke syk eller noe sånt altså,mett og alt er hun... så det er ikke noe sånt... huff. Føler meg så slem 😢

Anonymkode: acd4a...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent med å gå ut til hun har sovnet? 

Anonymkode: f76fb...0d6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vent med å gå ut til hun har sovnet? 

Ja jeg kunne gjort det men det har jeg aldri gjort,og hun blir bare mer våken av at jeg sitter der å stryker på henne eller noe sånt. Hun blir bare forvirret av det.... 

Skrevet

Kan jo være noe spesielt med henne akkurat i dag da, siden hun ikke er slik ellers. Tenner... noe som foregår tankemessig.. Da ville jeg kanskje gitt litt ekstra omsorg:)

Anonymkode: 9b7b5...1f0

• Liker 2
Skrevet

Når mine har oppført seg utenom det vanlige ved legging eller i løpet av natten har det ofte vist seg å være noe de brygger på og de våkner senere med kraftig forkjølelse/falsk krupp/feber eller lignende. Lykke til😄

Anonymkode: d5f4d...dc4

Skrevet

Forferdelig å lese dette 😥

Anonymkode: 80359...abc

• Liker 1
Skrevet

Kan jo være noe spesielt med henne akkurat i dag da, siden hun ikke er slik ellers. Tenner... noe som foregår tankemessig.. Da ville jeg kanskje gitt litt ekstra omsorg:)

Anonymkode: 9b7b5...1f0

Ja, det er liksom det. Føler jeg burde tatt henne opp... men nå er det rolig og hun sover tror jeg.... så sitter her da med verdens verste samvittighet 😢

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når mine har oppført seg utenom det vanlige ved legging eller i løpet av natten har det ofte vist seg å være noe de brygger på og de våkner senere med kraftig forkjølelse/falsk krupp/feber eller lignende. Lykke til😄

Anonymkode: d5f4d...dc4

Takk :) 

Får være på allerten, det er jeg jo alltid men... får håpe hun våkner frisk imorgen 🥲

Skrevet

Sønnen min legger seg vanligvis helt fint men så skjedde det du forklarer ett pr ganger i løpet av en mnd. Det er mye som skjer i denne alderen og mange for litt seperasjonsangst, spesielt når de er trøtte. Mitt mantra er at når han oppfører seg på en måte han vanligvis ikke gjør, så håndterer jeg det annerledes enn jeg vanligvis gjør. Om hun gråter og tydelig er plaget av noe, så hadde jeg vært inne på rommet med henne til hun roet seg/sovnet. Det gjorde jeg her og det går kjapt over. Så lenge dere har gode rutiner så skal du ikke bekymre deg for at det noen ganger blir forandring i rutinene. Samme har skjedd med mine andre barn, det er bare perioder de går gjennom. 

Anonymkode: 1aeb4...4c5

• Liker 2
Skrevet

Vår gutt gjor akkurat det samme. Vi fant ut at vi løste det ved å sitte der inne til han sovnet, men det var jo bare en uheldig vane og bortkastet tid også. Begynte å sitte på gangen med døren på gløtt og jobbet oss mer og mer bort. Plutselig fant vi ut at problemet var at han plutselig ut fra det blå ble mørkredd når han var 22 mnd. Kjøpte nattlys og lar døren stå åpen når han legger seg, plutselig helt problemfritt igjen. Ville bare dele erfaringen hvis det er noe som du tenker kunne passet hos dere. 

Anonymkode: d2f73...8f2

Skrevet

Forferdelig å lese dette 😥

Anonymkode: 80359...abc

Om du mener at jeg burde gjort mer, så er jeg enig.. men jeg lot henne aldri ligge å skrike lenge før jeg gikk inn. Er totalt imot skrikekur feks så du kan være sikker på at det ikke var sånn.. 

Men syns det var vondt å lese kommentaren din,uansett... 

Skrevet

Vår gutt gjor akkurat det samme. Vi fant ut at vi løste det ved å sitte der inne til han sovnet, men det var jo bare en uheldig vane og bortkastet tid også. Begynte å sitte på gangen med døren på gløtt og jobbet oss mer og mer bort. Plutselig fant vi ut at problemet var at han plutselig ut fra det blå ble mørkredd når han var 22 mnd. Kjøpte nattlys og lar døren stå åpen når han legger seg, plutselig helt problemfritt igjen. Ville bare dele erfaringen hvis det er noe som du tenker kunne passet hos dere. 

Anonymkode: d2f73...8f2

Ja jeg var jo inne på tanken, kanskje mørkeredd?! 
Kan man plutselig bli det når man er vant til å sove på et mørkt rom hele veien liksom? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg kunne gjort det men det har jeg aldri gjort,og hun blir bare mer våken av at jeg sitter der å stryker på henne eller noe sånt. Hun blir bare forvirret av det.... 

Du trenger ikke stryke på henne, bare være der? Om det gjør at det tar litt lenger tid før hun sovner så har det vel ikke noe å si?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke stryke på henne, bare være der? Om det gjør at det tar litt lenger tid før hun sovner så har det vel ikke noe å si?

Neida, jeg har bare prøvd det før og det gjorde saken verre men hun var yngre da... jeg kan prøve igjen om det samme skulle skje imorgen :) 

håper ikke det da...! 

Skrevet

Prøv med et lite nattlys og å være i rommet til hun sovner om det skjer igjen :) Trenger ikke stryke om hun våkner til av det, men at hun ser deg. De blir ofte litt redd for mørket og for å bli "forlatt" i denne alderen, rutinene kommer dere inn i igjen, men nå tenker jeg det er viktig å trygge henne gjennom en vanskelig periode. 

Anonymkode: f198e...cca

Skrevet

Prøv med et lite nattlys og å være i rommet til hun sovner om det skjer igjen :) Trenger ikke stryke om hun våkner til av det, men at hun ser deg. De blir ofte litt redd for mørket og for å bli "forlatt" i denne alderen, rutinene kommer dere inn i igjen, men nå tenker jeg det er viktig å trygge henne gjennom en vanskelig periode. 

Anonymkode: f198e...cca

Ja ❤️
tusen takk for tips og råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...