Gå til innhold

Hva er det eldste du eier?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sikkert huset mitt fra 1924. Ellers av personlige flyttbare eiendeler så må det vel være smykkene til mormor eller lekene mamma hadde da hun var liten, født i 59. 

Anonymkode: 15169...896

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møbler fra 1800-tallet

Anonymkode: b5b81...f2c

Skrevet

En fiskespade i sølv fra tidlig 1700 tallet. 

Anonymkode: 17b87...287

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

En bok fra slutten av 1800 tallet. 

Skrevet

Farmors giftering tror jeg

Anonymkode: 2e919...602

Skrevet

Nissekopp fra Porsgrund som mormor fikk i 1925 🥰🥰🥰

• Liker 2
Skrevet

Huset mitt. Fra tidlig 1700-tall.

Anonymkode: d3dae...90e

Skrevet

Sølvskei som oldemoren min fikk da hun vart konfirmert i 1865.

Anonymkode: 027c1...c4e

Skrevet

En mugge og ei skål som jeg arvet av mormoren min, som hun hadde arvet av sin mor

• Liker 1
Skrevet

Et skrin, en slags koffert fra 1840-tallet. Familieklenodium, med navnet til min tipptippoldemor påmalt. 
Hun hadde det med seg da hun flyttet fra bygda til byen  jeg bor i. 
Grunnen til at hun måtte flytte var at hun var alene med tre barn, så hun flyttet hit hun hadde slekt. 

Anonymkode: e809a...a14

Skrevet

Har et par stoler arvet etter mormor. Aner ikke når de ble laget, men vet at de er rundt 100 år gamle. 

Anonymkode: 8b131...159

Skrevet

Bestemor sin giftering. Hun bar den selv til hun døde 91 år gammel i 2016. Husker ikke nøyaktig årstall, skal sjekke det litt senere 💍:hjerte:

Anonymkode: 9e34d...c77

Skrevet

En kobber- mynt fra -700 tallet (så 1300 år gammel). Opprinnelsen er vanskelig å tyde da skriftspråket er ukjent, men ligner arabiske bokstaver, så er nok fra Midt- Østen. Fikk den i gave fra en ex (som hadde kjøpt den på et marked i hjemlandet Irak). 

Har også en annen gammel mynt, muligens 2000 år gammel. Ligner hieroglyfer på den, så den er kanskje fra Egypt eller et annet nord- afrikansk land. Fikk den fra samme fyr....

Tør ikke sende de (eller bilder av de) inn til profesjonelle, da de kanskje ber meg levere myntene inn til et museum. Men de er jo ikke funnet i Norge, så de kan vel ikke det egentlig? Noen som vet? 

Anonymkode: 1c12c...920

Skrevet

For 4,5 milliarder år siden var Big Bang, før det fantes intet.
Det første som ble dannet etter Big Bang var Helium, etterfulgt av Hydrogen millisekunder senere.
Så ble grunnstoffene opp til jern dannet en etter en.

Deretter kon de første stjernene, og når de brant ut og kollapset ble grunnstoffene med høyere atomnummer enn jern dannet. 

Jeg tror ikke jeg har noe som inneholder Helium, men her en del ting som inneholder Hydrogen så da er vel det det eldste jeg eier :P

Anonymkode: 07933...49e

Skrevet

Huset mitt og noen av møblene er fra 1930-tallet 🥰

Anonymkode: ce998...257

Skrevet

Vi eier egentlig ingenting, vi bare låner til vi er døde😉

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har en kommode fra ca 1800, en av slektens gamle kister fra 1568 og et gammelt brev i slekten fra 1520-tallet. Brevet er vel et slags skjøte. 

Anonymkode: 5c077...362

AnonymBruker
Skrevet

Tror det må være huset mitt, fra 1946 😅 

Har en kommode som er gammel og, men den er allikvel "bare" 40 år gammel. 

Anonymkode: 40480...e40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 18.17):

For 4,5 milliarder år siden var Big Bang, før det fantes intet.
Det første som ble dannet etter Big Bang var Helium, etterfulgt av Hydrogen millisekunder senere.
Så ble grunnstoffene opp til jern dannet en etter en.

Deretter kon de første stjernene, og når de brant ut og kollapset ble grunnstoffene med høyere atomnummer enn jern dannet. 

Jeg tror ikke jeg har noe som inneholder Helium, men her en del ting som inneholder Hydrogen så da er vel det det eldste jeg eier :P

Anonymkode: 07933...49e

Big bang var for 13,8 milliarder år siden, så kanskje hydrogenen din er enda eldre enn du tror? :)

Anonymkode: 40480...e40

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 19.29):

Tomta vår

Anonymkode: 50318...d0c

Tomten din er jo fra tidenes morgen, så den må være ordentlig gammel 😀 Jeg tror jeg henger meg på ditt utsagn! Ingenting vi eier er eldre enn tomten huset vårt er bygget på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...