Gå til innhold

Noen som har reist til utlandet i det siste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor dro du?

Hvordan var reise opplevelsen din (kun flyplass osv ikke landet generelt)?

Anonymkode: f87b2...a6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke...

Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Nei, selvfølgelig ikke...

Hvem er de som står i lange køer på Gardermoen hver eneste dag da? Sikkert mange som fortsatt reiser. 

Anonymkode: 1bde4...d66

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem er de som står i lange køer på Gardermoen hver eneste dag da? Sikkert mange som fortsatt reiser. 

Spørsmålet var jo hvor "jeg" dro - og det er da virkelig ikke "jeg" som står i lange køer på Gardermoen hver eneste dag...

Skrevet

Hva er "i det siste"? Jeg var i utlandet sist i august. Langt tommere flyplass, ingen mat, og maske på fly. Ellers helt normalt. 

Jeg skal utenlands om noen uker med mannen på jobbreise. Da regner jeg med at det blir det samme, bortsett fra at vi må vise negativ test før vi går ombord flyet. Og selvsagt karantene når vi returnerer.

Anonymkode: 9654f...dd5

Skrevet

Ikke i "det siste". Jeg var to ganger på reise i august, til ett grønt og ett rødt land. Det var tommere på flyplassene enn normalt, i det grønne landet var det passkontroll som det normalt ikke er der. I det røde landet måtte et skjema fylles ut på forhånd, og man måtte oppgi kontaktinformasjon. Ellers ingen forskjell. Det var ingen karantene ved ankomst til landene, men ti dager ved hjemkomst fra det røde. Selve oppholdene var ganske normale, bortsett fra mange med munnbind. Begge landene hadde langt mindre smittetrykk enn Norge har nå. 

Anonymkode: 02f5f...f1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor dro du?

Hvordan var reise opplevelsen din (kun flyplass osv ikke landet generelt)?

Anonymkode: f87b2...a6c

Til neste helg er det akkurat 1 år siden jeg sist var i utlandet. Og siste gang jeg fløy og. Da var jeg i Wengen, desverre ble alle senere utenlandsturplaner satt på vent intill videre.

Skrevet

Ja. Reiste litt i Europa da landene fortsatt var grønne, og reiseforsikringen gjaldt, i sommer.

Det var som nesten som før. Men veldig romslig og få folk, på alle flyplassene jeg var innom. Maske på flyet, og enkelte selskap hadde ikke servering. Enkelte avganger hadde satt opp temperatursjekk, men syntes som om det var langdistansefly. Vi måtte også fylle ut egenerklæring på at vi ikke var syke ved ankomst. 

I det siste har jeg bare flydd innenlands. Alle er flinke til å holde avstand i sikkerhetskontroll. Litt tett av og på fly, som før. Men i det hele tatt føles en flytur tryggere enn om man besøker Rema1000 rett etter arbeidstid. 

Kjenner imidlertid flere som har vært utenlands. Og det som er nytt nå i det siste er at alle krever negative tester, og mange krever karantene, så man må være godt kjent med regelverket dit man reiser om man drar ut. En jeg snakket med hadde vært gjennom 3 tester for en enkelt flygning.. 

(en sidekommentar - hvorfor er det så mange som klikker seg inn i denne typen tråder og skriver at de ikke har reist? Lurer på om jeg skal ta turen innom trådene på graviditetsforumet og skrive at jeg ikke er gravid...) 

Anonymkode: 62b69...1fd

• Liker 6
Skrevet

Reiste i sommer og i høst, begge gangene for å besøke familie. I sommer til grønt land, i høst til rødt land, med karantene etter hjemkomst. Var virkelig ingen lange køer noen av gangene, var omtrent ikke folk på flyplassene. Flyturene har føltes ganske trygge. Man bruker munnbind, får utdelt antibac servietter, som jeg bruker til å sprite ned setet og hendene, og har sittet alene hver gang. Siste gangen hadde også flyselskapet gjort det slik at alle passasjerer som reiste alene, satt alene på raden, man kunne ikke endre sete selv. Men selv om det har føltes ganske trygt, hadde jeg ikke gjort det kun for å dra på ferie.

Anonymkode: 4ab34...d28

Skrevet

Kom nettopp tilbake fra USA / Mexico, reiste via Amsterdam. Reiste av personlige årsaker, ikke ferie. 
Ved utreise fylte jeg ut et helseskjema for AMS, og et for Mexico. I Mexico var det maske alle offentlige steder, temperatursjekk og ingen pålagt karantene. USA varierer fra sted til sted, men i staten jeg oppholdt meg var det pålagt å registrere seg for ankomst og å gå i 10 dagers karantene (karantenen kunne reduseres mot en negativ PCR test etter ankomst). Det var krav om masker på offentlige steder, og fantes app tilgjengelig for smittesporing. Folk holdt stort sett avstand. Transit via NY hvor det var krav om å registrere (smittesporing), men ikke karantene da jeg reiste videre innen 24 timer. Ved hjemreise via AMS var det nytt krav fra Nederland om PCR test (mindre enn 72 timer ved transit), og ved ankomst i Norge dro jeg og tok test samme dag som jeg landet (valgte å ikke ta på flyplassen da jeg ikke ville stå i kø da det er en ny risiko). 

Anonymkode: 3842d...12d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kom nettopp tilbake fra USA / Mexico, reiste via Amsterdam. Reiste av personlige årsaker, ikke ferie. 
Ved utreise fylte jeg ut et helseskjema for AMS, og et for Mexico. I Mexico var det maske alle offentlige steder, temperatursjekk og ingen pålagt karantene. USA varierer fra sted til sted, men i staten jeg oppholdt meg var det pålagt å registrere seg for ankomst og å gå i 10 dagers karantene (karantenen kunne reduseres mot en negativ PCR test etter ankomst). Det var krav om masker på offentlige steder, og fantes app tilgjengelig for smittesporing. Folk holdt stort sett avstand. Transit via NY hvor det var krav om å registrere (smittesporing), men ikke karantene da jeg reiste videre innen 24 timer. Ved hjemreise via AMS var det nytt krav fra Nederland om PCR test (mindre enn 72 timer ved transit), og ved ankomst i Norge dro jeg og tok test samme dag som jeg landet (valgte å ikke ta på flyplassen da jeg ikke ville stå i kø da det er en ny risiko). 

I forhold til flyvningene var de alle stort sett halvfulle med unntak av de som fløy fra Norge til AMS (de var helt fulle). Alle andre (5 av 7) flyvninger hadde jeg en hel rad for alene. Det var enkelte på flyplassen i NY som slet med å holde avstand (var forøvrig ikke amerikanere). 

Skrevet

Har tatt 2 innenlands og 8 utenriksflighter siden covid startet, og den største forskjellen er at det ikke er kø på flyplassene. Man må bruke maske på flyene, og noen flyselskaper praktiserer tomt midtsete, men ikke alle. Norwegian hadde kuttet matservering på innland, mens KLM kjørte servering som normalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

(en sidekommentar - hvorfor er det så mange som klikker seg inn i denne typen tråder og skriver at de ikke har reist? Lurer på om jeg skal ta turen innom trådene på graviditetsforumet og skrive at jeg ikke er gravid...) 

Fordi at en eller ti eller tusen mennesker er gravide, har ingen som helst innvirkning på de som ikke er gravide - en pandemi er er verdensomspennende smittsom sykdom som har innvirkning på hele verden og dermed føles det for enkelte noe provoserende at noen velger å leve sine liv som vanlig og at de som følger anbefalingene dermed gjør det stort sett til ingen nytte.

• Liker 2
Skrevet
Teatrica skrev (3 minutter siden):

Fordi at en eller ti eller tusen mennesker er gravide, har ingen som helst innvirkning på de som ikke er gravide - en pandemi er er verdensomspennende smittsom sykdom som har innvirkning på hele verden og dermed føles det for enkelte noe provoserende at noen velger å leve sine liv som vanlig og at de som følger anbefalingene dermed gjør det stort sett til ingen nytte.

Det er jo ikke «som vanlig» med alle disse tester, munnbind, karantene og nå lange køer på Gardermoen. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke «som vanlig» med alle disse tester, munnbind, karantene og nå lange køer på Gardermoen. 

Huff da, nei det skjønner jeg er et slit når du MÅ ut å reise... *ironi* 
Selv har jeg vært to ganger i Oslo siden 12. mars siden jeg har valgt å følge anbefalingene, så jeg synes ikke nevneverdig synd på de som reiser fordi de må testes og bruke munnbind...

Endret av Teatrica
Skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet
Teatrica skrev (8 minutter siden):

Huff da, nei det skjønner jeg er et slit når du MÅ ut å reise... *ironi* 
Selv har jeg vært to ganger i Oslo siden 12. mars siden jeg har valgt å følge anbefalingene, så jeg synes ikke nevneverdig synd på de som reiser fordi de må testes og bruke munnbind...

Enig. Kanskje de reiser nå fordi etterpå blir det nesten umulig hvis man ikke har vaksinepass 

Skrevet

Nei jeg avlyste den utenlandsk turne jeg hadde tenkt å ta.

Skrevet
Teatrica skrev (11 timer siden):

Mange tar større forhåndsregler og hensyn når de reiser med fly enn reiser mellom kommuner i Norge. Man tar også karantene etterpå. Følte meg tryggere på fly i utlandet enn f eks mange steder offentlig, som i butikken eller bussen i Norge.
Skal huske på at mesteparten av smitten kommer mellom nærkontakter og ikke på fly. Det er faktisk veldig få som blir smittet på fly, og da er det ellers opp til hver og en å ta hensyn og avstand på destinasjonen. 

Det er også mange grunner til hvorfor folk velger å reise, ikke alle reiser for å hygge seg på ferie. Folk har vært separert fra familie og kjære i lang tid. Verden var global før pandemien og å ha familie på andre siden ab grensen var ikke et problem før, ingen forventa at det skulle være umulig å se mor, far, søsken, eller kjæreste, på mange måneder. Det finnes unntak for å reise inn i Norge, men ikke alle har mulighet til å sitte 10 dager på karantenehotell, når man f eks bare har 10 dager fri fra jobb eller skole. 

Jeg var i utlandet og oppholdt meg stort sett i karantene, selv om det ikke var lovpålagt. Kom hjem frisk og rask, og har fått sett de som jeg elsker mest og trengte støtte fra i en veldig vanskelig tid. Er veldig glad og takknemlig for at sjefen min ga meg mulighet til å jobbe hjemmefra.

• Liker 1
Skrevet

Nylig reist til Los Angeles av høyst personlige årsaker. Måtte i 10 dagers karantene ved ankomst. Ellers ikke mye annet enn diverse utfylling av skjema på flyplassen. 
Etter karantene fikk jeg sett mer ståa i LA. En spøkelsesby sammenlignet for ett år siden og MANGE hjemløse. 

Anonymkode: 654ae...a35

Skrevet
Teatrica skrev (18 timer siden):

Du har ikke tenkt over at vi diskuterer jobbreiser, eller dødssyke slektninger i utlandet? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...