AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Alt fra klær som ikke er brukt/nesten ikke brukt. Såper og hudpleie som hopet seg opp og gikk ut på dato Mat som er kastet. Ting kjøpt på salg som aldri ble brukt. Interiør som ikke passer inn lenger. Kafebesøk. Og masse annet. Er jeg den eneste? Hvordan forholde meg til dette? Huff hvordan klare å bruke penger igjen uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 29931...33b 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Er jo bare å endre disse vanene som du mener er sløs av penger det da? Altså slutte å handle klær etc. Mye kan også selges på Finn eller Tise. Min filosofi er imidlertid at penger er til for å brukes. Det må sirkuleres i et samfunn. Men da skal man jo ha litt på sparekonto, og naturligvis først betale alle regningene sine. Anonymkode: 455ba...1d8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Hvorfor har du dårlig samvittighet? Hvem går det utover at du bruker penger? Anonymkode: 5bfe4...406
Sessan_ Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Kan kjenne meg igjen i det med å angre på ting man har sløst penger på tidligere. Selv om det ikke dreier seg om noen veldig store summer. Men, jeg prøver å minne meg på at det hjelper ingenting å se bakover. Det eneste man kan gjøre er å forsøke å se hvordan man kan gjøre bedre valg fremover. Et veldig godt og konkret valg kan være å selge ting du ikke trenger. Man får solgt utrolig mye på Finn og Tise. Alt fra klær, sportsutstyr og møbler, til mindre interiørgjenstander, kjøkkenutstyr etc. Da får du penger INN på konto, og det føles bra! Når det gjelder ting man ikke får solgt på Finn, som mat man har kastet, cafebesøk og liknende, så må man heller prøve å se hvordan man kan redusere dette fremover. Men, det viktigste er at man bruker penger på det som du føler gir deg verdi. Hvis cafebesøk er viktig for deg, så er det verdt å bruke penger på. Men hvis det føles bortkastet, så kan man trappe ned. Finn ut hva som gir deg verdi, og prioriter deretter.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Jeg har også brukt store summer på ting som jeg absolutt ikke trengte. Oppgraderte stuen flere ganger i året, enorme mengder med klær, masse dyr sminke som bare såvidt er åpnet. De siste årene har jeg blitt mere opptatt av miljø og økonomi. Ønsker å bruke penger på opplevelser, reiser og kvalitetsting. Ja det hender jeg lurer på hvordan jeg har klart å bruke så mye på unødvendige ting. Men gjort er gjort, det gjelder å se fremover og jeg er glad og fornøyd med å har «våknet» opp fra forbruks marerittet. Prøv p se fremover du også. Prøv å selge og/eller gi bort det du har til overs så legger du det bak deg 😊 Anonymkode: f390e...030 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Legg det bak deg og gå videre. Du kan se om du klarer å gjøre det til en vane å tenke «trenger jeg egentlig denne?» før du kjøper ting. Eller putte det du ikke sløser på egen konto for å se hvor mye det blir tilsammen. Noen shopper for å regulere følelser. Litt som en overvektig som skammer seg over vekta, og jager følelsen bort med å spise sjokolade. Hvis det kanskje stemmer litt for deg er det ekstra viktig å ikke bry seg om det som har vært, men heller fokusere på å velge riktig nå. Anonymkode: 10d47...105
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Alt fra klær som ikke er brukt/nesten ikke brukt. Såper og hudpleie som hopet seg opp og gikk ut på dato Mat som er kastet. Ting kjøpt på salg som aldri ble brukt. Interiør som ikke passer inn lenger. Kafebesøk. Og masse annet. Er jeg den eneste? Hvordan forholde meg til dette? Huff hvordan klare å bruke penger igjen uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 29931...33b Ikke alene om det, jeg får så dårlig samvittighet til tider at jeg ikke klarer å tenke på det, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Klarer ikke forholde meg til det på annen måte enn å distrahere meg selv, rømme fra tankene på et eller annet vis. Gjort er gjort, det er umulig å gjøre om på det - er bare mulig å gjøre det bedre i fremtiden. Bruke penger igjen går fint - til det man trenger. Etter å ha vært flink en god stund, så klarer jeg å unne meg et og annet jeg har lyst på, men ikke strengt trenger - men da har jeg vurdert det ordentlig over tid først. Men, neida, du er på ingen måte alene om å ha det sånn. Anonymkode: b672a...cf9 1
Heihola Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Det er ulogisk å skulle spare ALT og aldri sløse noe. Å sløse mindre kan sikkert de fleste få til, uten å egentlig blakke seg på opplevelser og positive impulser. Men å unngå sløsingen 100 % er nesten umulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå