Gå til innhold

Hvorfor er folk så opptatt av å få bekreftelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker spesielt på sosiale medier. Alt skal legges ut for å vise hvor bra man har det. Eller at man har klart det ene og det andre. Kjempe fint det, jeg var en av de, men har innsett at det var bekreftelser jeg var ute etter. 

Nå har jeg det så bra som jeg aldri har hatt det og legger aldri ut noe på sosiale medier lenger fordi jeg ikke hav behov for bekreftelser, jeg vet at det jeg har klart er bra og er fornøyd med meg selv. Jeg trenger ikke få bekreftelse på at jeg har jobba bra eller at jeg har helt grei utsende ved å bytte profilbilder hele tiden. 

Hvorfor er folk så opptatt av å hele tiden få bekreftelser? Er det så vanskelig å være fornøyd med seg selv og den innsatsen man gjør? feks ved å få ny jobb, komme inn på studier osv. 

Det er ikke bekreftelsene som gjør at man får det bra, det bare bryter deg ned på sikt. Man må kunne finne på noe annet som gir enn selvtillit

Anonymkode: f5345...37c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger jo også en bekreftelse fra oss siden du har laget en tråd og spør...

Anonymkode: 7efc2...377

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser på dette litt som pyramidespill. For å henge med må du kaste deg på det falske lasset. Jeg skjønner hva du mener, men for min del har det vært mer som at folk på en måte ikke forstår at jeg er avhengig av deres bekreftelse. Det er liksom noe andre folk har 'innført' fordi de digger bekreftelser selv og blir sure om de ikke får den planlagte bekreftelsen sin. Det er så cringe. Er herlig avslappende med folk som er fornøyd med slik de er og punktum. Ikke noe mer mas enn det ... 

Anonymkode: da641...6f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du trenger jo også en bekreftelse fra oss siden du har laget en tråd og spør...

Det er spørsmål ikke ønske om å få bekreftelse...

Skrevet

Det er jo et av behovene vi mennesker har:

Maslows behovspyramide

• Liker 1
Gjest Mikaela24
Skrevet

Alle mennesker trenger bekreftelse i form av å vite at man er bra, gjør gode ting, og generelt lykkes i livet. Bekreftelse får man av menneskene rundt seg, og også av seg selv når man selv opplever å mestre. Uten bekreftelse sitter man igjen som et menneske med dårlig selvtillit, dårlig selvfølelse, og uten tro på seg selv. Som du skriver så varierer behovet for bekreftelse. Det er en sammenheng der mennesker som ikke har det bra, og føler seg usikre, trenger bekreftelse i større grad. For mennesker som får lite bekreftelse fra næreste venner og familie i hverdagen, er sosiale medier en plass der man kan få den bekreftelsen man trenger. Denne bekreftelsen kommer heller ikke av seg selv. Da kan det være man begynner å rosemale livet sitt i sosiale medier, for nettopp å få mer bekreftelse.

Bekreftelse må man ha, men det er forskjellig hvor man får den fra.

Skrevet
stan skrev (1 minutt siden):

Det er jo et av behovene vi mennesker har:

Maslows behovspyramide

I know. Jeg mener bare at man kan få bekreftelser på en annen måte å søke til 500 mennesker på sosiale medier der du ikke kjenner alle sammen en gang. En ting er å snakke med venner osv, men hvorfor legge ut alt på nett? 

Skrevet
Mikaela24 skrev (Akkurat nå):

Alle mennesker trenger bekreftelse i form av å vite at man er bra, gjør gode ting, og generelt lykkes i livet. Bekreftelse får man av menneskene rundt seg, og også av seg selv når man selv opplever å mestre. Uten bekreftelse sitter man igjen som et menneske med dårlig selvtillit, dårlig selvfølelse, og uten tro på seg selv. Som du skriver så varierer behovet for bekreftelse. Det er en sammenheng der mennesker som ikke har det bra, og føler seg usikre, trenger bekreftelse i større grad. For mennesker som får lite bekreftelse fra næreste venner og familie i hverdagen, er sosiale medier en plass der man kan få den bekreftelsen man trenger. Denne bekreftelsen kommer heller ikke av seg selv. Da kan det være man begynner å rosemale livet sitt i sosiale medier, for nettopp å få mer bekreftelse.

Bekreftelse må man ha, men det er forskjellig hvor man får den fra.

Enig at bekreftelser er super viktig, men man har familie og venner til sånt. Men trenger ikke legge ut alt på nett der man ofte har mange andre man ikke kjenner. Jeg også trenger bekreftelser, ikke misforstå meg, men jeg trenger ikke søke ut til 1000 mennesker av den grunn. Det holder med de nærmeste. 

De som ikke kjenner deg bryr seg mest sannsynlig ikke uansett 

• Liker 1
Gjest Mikaela24
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig at bekreftelser er super viktig, men man har familie og venner til sånt. Men trenger ikke legge ut alt på nett der man ofte har mange andre man ikke kjenner. Jeg også trenger bekreftelser, ikke misforstå meg, men jeg trenger ikke søke ut til 1000 mennesker av den grunn. Det holder med de nærmeste. 

Nettopp fordi du har venner og familie som gir deg bekreftelse, så trenger du ikke bekreftelse fra sosiale medier. Ikke alle har noen nære rundt seg som gir dem den bekreftelsen.

Bekreftelse fra fjerne venner er selvsagt ikke like viktig som bekreftelse fra nære. Det er likevel bekreftelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor trenger man bekreftelse fra familie og venner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I know. Jeg mener bare at man kan få bekreftelser på en annen måte å søke til 500 mennesker på sosiale medier der du ikke kjenner alle sammen en gang. En ting er å snakke med venner osv, men hvorfor legge ut alt på nett? 

Kanskje det er litt tynt med bekreftelser for mange i virkeligheten, så da er SOME et suppstitutt. 

Skrevet

Jeg vil heller ha kvalitetsbekreftelser et par ganger i året fremfor daglige greier her og der, det blir liksom så rart og kunstig at alt må kommenteres og menes noe om. Det føles litt som at den andre sier at du får lov til å være happy. Takk for at jeg får være happy. Så snill du er ... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil heller ha kvalitetsbekreftelser et par ganger i året fremfor daglige greier her og der, det blir liksom så rart og kunstig at alt må kommenteres og menes noe om. Det føles litt som at den andre sier at du får lov til å være happy. Takk for at jeg får være happy. Så snill du er ... 

Enig! Man må jo ha det mye bedre når man kjører på med sin egen greie og ikke er avhengig av hva andre måtte mene om ditten og datten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

500? Jeg har ca 100 venner på fb. På IG har jeg vel 20 ca. 

Anonymkode: 66b8b...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...