AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Jeg er ikke norsk men vil ha en norske navn. Men jeg fortviler om dette at blir det rart i samfunnet? Norske navn med kebabnorsk 🥴🥴🥴 Anonymkode: ba854...666
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Vet om noen som kom til Norge og skiftet navnene til skikkelig norske navn. Ingen reagerte på det Anonymkode: f808f...c8a 2
Kenelz Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Hva med engelsk-norsk navn? Skal si det er litt snålt om en (EKS.:) tyrker het noe så «ekstremt norsk» som Ole-Per Hansen 🤣
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Dersom dialekten eller sosiolekten din plager deg eller setter deg tilbake i livet er det bare å endre den. Det er en helt vanlig praksis. Du hører ikke de mer proffe advokater snakke vossadialekt eller Oslo østkant på nyhetene selv om de er født og oppvokst på Voss eller Oslo øst og trolig snakker dialekt på fritida. Å endre dialekt opp i sosial status er noe folk flest gjør. Anonymkode: deeae...ada 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Kjenner flere som har byttet til norsk navn. Noen har tatt navn som fungerer like godt på begge språk, noen har valgt fornavn som likner på det navnet de hadde fra før, og noen har valgt helt fritt. De fleste har byttet både fornavn og etternavn. Det er ikke noe rart i det, for man blir lettere diskriminert i arbeidsmarkedet og ellers hvis man har et utenlandsk navn. Anonymkode: 7d9ef...ee7 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Bytt til noe mer engelsk, vanlig.. noe som er verken norsk eller kebab 😂 Anonymkode: 83c31...869 2
Forundret.. Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Istedet for å bytte til Ola, Henning og Pål så hvorfor ikke bytte til noe mer ala Benjamin, Tobias, Oliver, Johan.. 2
Klossmajor Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 En del navn kan oversettes. Ganske mange navn har et felles opphav enten fra bibelen eller historiske personer et eller annet sted i Europa. En del muslimske navn har opphav i personer som også er å finne i bibelen, så man vil kunne finne en ekvivalent i vanlig bruk her i Norge. 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Da ville jeg ikke gått for norske navn. Ville gått for internasjonale navn. Altså (vanlige) navn som også brukes i mange andre land enn Norge. Anonymkode: 9b4b1...e3b
Millimani Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke norsk men vil ha en norske navn. Men jeg fortviler om dette at blir det rart i samfunnet? Norske navn med kebabnorsk 🥴🥴🥴 Anonymkode: ba854...666 Det er ikke det minste rart. Det blir mer og mer vanlig. Spesielt om både du og din utkårede er utenlandske, men født og oppvokst i Norge. Jeg kjenner til et muslimsk par som kom til Norge uten barn, men fikk flere barn senere. Alle født i Norge, alle bortsett fra en av dem hadde norsk fornavn. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 Jeg har muslimske venner i Norge, både 1. generasjon og andre generasjons innvandrere. De har valgt norske/internasjonale navn på sine barn, overhodet ikke navn jeg ser for meg at muslimer heter. Eks (og ja, dette er helt sant) hannah, Anja, Kasper, Emil, Mia, michelle, Eva, Mio, Sebastian. i tillegg Elias og Adrian, men det har jeg forstått at ikke er så uvanlig i muslimske land? Anonymkode: 32669...3d3
Klossmajor Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har muslimske venner i Norge, både 1. generasjon og andre generasjons innvandrere. De har valgt norske/internasjonale navn på sine barn, overhodet ikke navn jeg ser for meg at muslimer heter. Eks (og ja, dette er helt sant) hannah, Anja, Kasper, Emil, Mia, michelle, Eva, Mio, Sebastian. i tillegg Elias og Adrian, men det har jeg forstått at ikke er så uvanlig i muslimske land? Anonymkode: 32669...3d3 Elias er bibelsk og har sikkert et muslimsk motstykke i koranen brukt som navn av muslimer. Adrian har sitt opphav fra Romerriket (f.eks Keiser Hadrian som fikk bygget Hadrians Wall som fortsatt markerer grensen mellom England og Skottland ), og er neppe særlig populært i muslimske land.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Klossmajor skrev (20 timer siden): Elias er bibelsk og har sikkert et muslimsk motstykke i koranen brukt som navn av muslimer. Adrian har sitt opphav fra Romerriket (f.eks Keiser Hadrian som fikk bygget Hadrians Wall som fortsatt markerer grensen mellom England og Skottland ), og er neppe særlig populært i muslimske land. Jeg vet ikke, men jeg vet om to gutter fra muslimske land, Tyrkia og Iran (vet ikke om de er praktiserende muslimer) som heter Adrian, så jeg antok at det kanskje var fler muslimer som brukte navnet. Elias/Iliad vet jeg er et forholdsvis vanlig muslimsk navn, ja. Anonymkode: 32669...3d3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 Skift navn, om du vil. Norske barn har utenlandske navn, og omvendt. Noen har et norsk og et utenlandsk. Veldig greit det. Anonymkode: 93027...f72
Gjest O.G. Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 17.39): Jeg er ikke norsk men vil ha en norske navn. Men jeg fortviler om dette at blir det rart i samfunnet? Norske navn med kebabnorsk 🥴🥴🥴 Anonymkode: ba854...666 Så gå og skift navn da.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Enig med de andre her, bytt i vei :), men det er kanskje lettere å ta et litt internasjonalt navn som er hentet fra Bibelen feks, enn å velge navn som Odlaug eller Torkjell. Da slipper du problemet med å måtte forklare hvorfor du har et så gammeldags norsk navn når du ikke er norsk opprinnelig. Her er noen navn fra Gamle Testamentet: Isak, Abraham, Noah, Adam, David, Benjamin, Jacob, Ruben, Daniel, Eva, Rakel, Deborah, Dea, Rebekka, Ruth, Sara, Esther, Tabitha Du trenger jo heller ikke å velge et etternavn som Hansen, Olsen og Nilsen, men heller ta et navn som Wold, Lind eller Hoff, feks. Anonymkode: 39cb5...e3d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Enig med de andre her, bytt i vei :), men det er kanskje lettere å ta et litt internasjonalt navn som er hentet fra Bibelen feks, enn å velge navn som Odlaug eller Torkjell. Da slipper du problemet med å måtte forklare hvorfor du har et så gammeldags norsk navn når du ikke er norsk opprinnelig. Her er noen navn fra Gamle Testamentet: Isak, Abraham, Noah, Adam, David, Benjamin, Jacob, Ruben, Daniel, Eva, Rakel, Deborah, Dea, Rebekka, Ruth, Sara, Esther, Tabitha Du trenger jo heller ikke å velge et etternavn som Hansen, Olsen og Nilsen, men heller ta et navn som Wold, Lind eller Hoff, feks. Anonymkode: 39cb5...e3d Ingen oppegående folk krever forklaring på hvorfor folk heter det de gjør. Det er vel bare å bytte i vei, hvis det er det dere har lyst til, burde dere det! Anonymkode: c43ae...fdd
Klossmajor Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med de andre her, bytt i vei :), men det er kanskje lettere å ta et litt internasjonalt navn som er hentet fra Bibelen feks, enn å velge navn som Odlaug eller Torkjell. Da slipper du problemet med å måtte forklare hvorfor du har et så gammeldags norsk navn når du ikke er norsk opprinnelig. Her er noen navn fra Gamle Testamentet: Isak, Abraham, Noah, Adam, David, Benjamin, Jacob, Ruben, Daniel, Eva, Rakel, Deborah, Dea, Rebekka, Ruth, Sara, Esther, Tabitha Du trenger jo heller ikke å velge et etternavn som Hansen, Olsen og Nilsen, men heller ta et navn som Wold, Lind eller Hoff, feks. Anonymkode: 39cb5...e3d Flere av de bibelske navnene der vil gi inntrykk av at man kommer fra en gammeldags, kristenkonservativ familie hvis man er nordmann. Hvis man ønsker en tilknytning til Norge kan man gå for et germansk navn lett gjenkjennelig langt utenfor Norden, som f.eks Erik, Eirik, William, Fredrik, Harald, Karl, Robert, Frank, Raymond, Henrik Da slipper man å ta et navn med religiøs tilknytning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå