Gå til innhold

Mannen bør være hjemme fra jobb og ta seg av barnet vårt (og meg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 38+4, har bekkensmerter, hadde litt høyt blodtrykk og +1 protein i urin på fredag (skal sjekke igjen i morgen), og vondt øverst i beinet av og til så jeg rett og slett ikke får til å gå.

Er hjemme alene med en på snart 2 år. Akkurat nå er kusina mi her, for jeg får ikke til å ta vare godt vare på barnet selv. Mannen min er på jobb. Planen er at han skal komme hjem om 6-7 dager.

Men jeg mener han bør komme innen et par dager. Det tar minst 3 timer å komme seg hjem. Men sannsynligvis må han regne med 5-6 timer, kanskje mer.

Hadde svangerskapsforgiftning sist jeg var gravid. Det ble gradvis mer og mer protein i urinen og høyer blodtrykk. Ingen andre symptomer, ble innlagt og satt igang etterhvert. Er litt redd for at det skal skje igjen, og at det skal skje raskt.

Et par venninner har sagt at han kan sykemelde seg. Men det er jo ikke han som er syk. Googlet litt og det ser ut som at han kan begynne med sin foreldreperm. Men det må søkes flere uker på forhånd og virka litt knotete. Regner med at jeg føler meg bedre etter fødsel, og den skjer nok innen et par uker. Så hva er best å gjøre?

Det er bare 4-5 dager mannen skulle vært hjemme fra jobb. Etter det har han to uker fri.  Forresten, hvis fødselen skjer om en uke, har han krav på 14 dager fri som menn har krav på når de blir pappa, pluss de fridagene han uansett skulle hatt? Eller er det sånn at hans vanlig friperiode kan funke som fødselsfri og?

Anonymkode: 31ce4...bf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, hva sier mannen?

Anonymkode: d5004...8fe

Skrevet

Han kan bruke omsorgspermisjon eller sykt barn/barnepasser:)

Anonymkode: 02353...014

• Liker 2
Skrevet

Dersom du ikke er frisk nok til å kunne ta deg av barnet skikkelig kan han sykt barn-dager - det gjelder også når barnepasser er syk. 

Anonymkode: f0e33...cdb

• Liker 4
Skrevet

Hva sier jordmor/fastlegen? 

Anonymkode: da810...cde

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, hva sier mannen?

Anonymkode: d5004...8fe

Han er klar for å komme hjem. Men vi vil ha orden i papirene først. Kanskje han må snakke med bedriftslege der han er e.l.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom du ikke er frisk nok til å kunne ta deg av barnet skikkelig kan han sykt barn-dager - det gjelder også når barnepasser er syk. 

Anonymkode: f0e33...cdb

Er det med lønn? Jeg må vel ha legeerklæring? Hvordan søke om sykt barn- dager? Hvilke papirer trenger arb.giver?

Når fødsel er igang og arb.giver skal gi lønnet fri. Hvilke papirer skal leveres da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sier jordmor/fastlegen? 

Anonymkode: da810...cde

Skal snakke med jordmor om dette i morgen. Sist jeg var der så jeg ut til å klare meg alene frem til hans friperiode.

Skrevet

Sykt barn dager er som egenmelding. Trenger ikke søke om noe.

Er ikke alle arbeidsgivere som gir lønnet 14 dagers fri til far, dette bør du sjekke opp.

Anonymkode: 0f7bd...fb8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er bare 4-5 dager mannen skulle vært hjemme fra jobb. Etter det har han to uker fri.  Forresten, hvis fødselen skjer om en uke, har han krav på 14 dager fri som menn har krav på når de blir pappa, pluss de fridagene han uansett skulle hatt? Eller er det sånn at hans vanlig friperiode kan funke som fødselsfri og?

Nå jobber ikke mannen her skift, men en venninne har mannen i skift. Han håper veldig at fødsel skal falle utenfor en friperiode, så hans friperiode funker illefall som fødselsfri og.

Mtp sykt barn/barnepasser dager så funker dette som egenmelding,  men husk at man kun har 10 dager per kalenderår.

Anonymkode: c4591...1b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...