Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt spurt om jeg kan sette vaksiner på de ansatte når den tid kommer (jobber på sykehjem). Jeg er veldig skeptisk til vaksinen selv og skal ikke ta den. Så sånn sett har jeg også lite lyst å sette på andre, da jeg ikke ønsker å være "den" som satt den dersom noen skulle få alvorlige komplikasjoner i ettertid. Selv om det sikkert er liten sjanse, så vet jeg at jeg ville slitt veldig hvis det skjedde noe og ville nok også følt på skyld, selv om jeg vet man ikke skal det. Jeg tenker også at vaksinen bør være "utenfor arbeid". Det er jo ikke noe som er pålagt, så jeg ønsker ikke å blande jobb og vaksinen. 

Noen tanker rundt dette? Kan jeg si nei til å vaksinere? Det er jo ikke en arbeidsoppgave som f.eks står i stillingsbeskrivelsen. Er selvsagt noe annet når det gjelder å vaksinere pasientene. 

Må også legge til at jeg har veldig lite erfaring med å sette vaksiner, har vel egentlig aldri gjort det. Er utdannet sykepleier da for de som lurer. 

Anonymkode: 7339b...cb0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er innenfor dine normale arbeidsoppgaver å sette sprøyter så kan du ikke nekte.

Men du kan finne en annen jobb.

• Liker 39
Skrevet

Dersom du er sykepleier går jeg utifra at du setter mange andre sprøyter? Det er ikke noe mer hokus pokus å sette en vaksine. 

Selv setter jeg influensavaksinen på brukere og kollegaer hvert år, uten å ta den selv. 

Anonymkode: 18f86...64c

• Liker 24
Skrevet

Du kan spørre sjefen din. Er sikkert andre som vil gjøre det. 

Anonymkode: b4c5c...a19

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er blitt spurt om jeg kan sette vaksiner på de ansatte når den tid kommer (jobber på sykehjem). Jeg er veldig skeptisk til vaksinen selv og skal ikke ta den. Så sånn sett har jeg også lite lyst å sette på andre, da jeg ikke ønsker å være "den" som satt den dersom noen skulle få alvorlige komplikasjoner i ettertid. Selv om det sikkert er liten sjanse, så vet jeg at jeg ville slitt veldig hvis det skjedde noe og ville nok også følt på skyld, selv om jeg vet man ikke skal det. Jeg tenker også at vaksinen bør være "utenfor arbeid". Det er jo ikke noe som er pålagt, så jeg ønsker ikke å blande jobb og vaksinen. 

Noen tanker rundt dette? Kan jeg si nei til å vaksinere? Det er jo ikke en arbeidsoppgave som f.eks står i stillingsbeskrivelsen. Er selvsagt noe annet når det gjelder å vaksinere pasientene. 

Må også legge til at jeg har veldig lite erfaring med å sette vaksiner, har vel egentlig aldri gjort det. Er utdannet sykepleier da for de som lurer. 

Anonymkode: 7339b...cb0

Du jobber på sykehjem, og der er dere faktisk ikke påkrevd å vaksinere dere???? Hva faen er dette? Det er jo kriminelt!!!

Helsepersonell er jo uten tvil den viktigste gruppen å vaksinere, men på ett sykehjem må det jo naturlig nok gjelde ALLE. 

Jeg inderlig håper dette er en trolle tråd. Jeg vet at det er ett krav rundt oss, men det er vanvittig skremmende at det er sykehjem i Norge som ENDA ikke har prosess mot smittsomme sykdommer.

• Liker 29
Skrevet

Tuller du nå? Med mindre du skal tvangsvaksinere noen så ser jeg ingen etisk grunn for deg å nekte.

Anonymkode: 9ebdf...0ba

• Liker 41
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tuller du nå? Med mindre du skal tvangsvaksinere noen så ser jeg ingen etisk grunn for deg å nekte.

Anonymkode: 9ebdf...0ba

Dette!

du må stole på at voksne folk ref.de ansatte kan ta egne valg, velger de vaksine så velger de vaksine

Anonymkode: 55cb0...094

• Liker 29
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen tanker rundt dette?

Det er en naturlig del av jobben din. Mulig du er i feil yrke.

Ja, ledelse kan kreve at du gjør jobben din. Men de kan ikke kreve at du forblir i jobben.

Så betyr dette så mye for deg, så bør du kanskje revurdere om du er i riktig stilling for deg.

Anonymkode: 3727f...780

• Liker 21
Skrevet

Helsepersonell skal vaksineres. For å beskytte de man behandler. 

Om man nekter dette må man finne seg en annen jobb. Så slik sett er det at du kanskje må vaksinere andre ikke en problemstilling i det hele tatt. 

Anonymkode: b856d...77b

• Liker 11
Skrevet

Jeg skal ikke si noe sikkert da jeg ikke vet hundre prosent. 
Men jeg går ut fra at det står beskrevet i arbeidskontrakt eller stillingen din. Dersom din daglige jobb innebærer å sette vaksiner/ta blodprøver ++ Så vil jeg tro at det innebærer i dine arbeidsoppgaver. 

Dersom ikke så kan de vel ikke tillegge deg denne oppgaven dersom du sier nei.

Alt avhenger av hvilke oppgaver du har og hva som er beskrevet i arbeidsavtalen. 
Jeg var sist hos en privatlege her om dagen som ikke kom til å hjelpe sine pasienter med vaksinen litt på bakgrunn av det du beskriver. 
Men han eier vel legesenteret etter hva jeg forstod. 

Sjekk med sjefen. Ta en seriøs prat og forklar situasjonen din, så finner dere kanskje en løsning ? 

Anonymkode: fe4f2...71e

• Liker 3
Skrevet

Tror du har feil jobb. Vaksine kan redde liv og det ønsker du ikke å bidra til... 

Anonymkode: 1f46f...1d2

• Liker 22
Skrevet

Skummelt at du jobber på sykehjem. Så du er redd for å føle deg skyldig hvis noen skulle få alvorlig bivirkninger av en vaksine du har satt selv om den er grundig testet og det ikke er noe som tyder på at det finnes noen risiko for dette, men du er IKKE redd for å dra inn smitte på et sykehjem ved å velge å forbli uvaksinert og potensielt ta livet av alle pasientene dine? Unnskyld meg, men hva er dette for noe? 

• Liker 44
Skrevet
Frøkensina skrev (2 minutter siden):

Skummelt at du jobber på sykehjem. Så du er redd for å føle deg skyldig hvis noen skulle få alvorlig bivirkninger av en vaksine du har satt selv om den er grundig testet og det ikke er noe som tyder på at det finnes noen risiko for dette, men du er IKKE redd for å dra inn smitte på et sykehjem ved å velge å forbli uvaksinert og potensielt ta livet av alle pasientene dine? Unnskyld meg, men hva er dette for noe? 

Helsepersonell er også mennesker som har lov å ta avgjørelser vedrørende deres egen helse, uten at du skal stå å dømme. Det er nok av helsepersonell som søker seg ut av helsevesnet, og altfor få som søker seg inn, vil du bidra til at det ikke skal være hjelp å få? 

• Liker 15
Skrevet

Kollegaene dine vil få satt vaksinen uansett (heldigvis!), så resultatet blir jo det samme for de uansett hvem som setter sprøytene. :klo: Nei dette er bare uforståelig og potensielt veldig farlig for pasientene som ikke kan beskytte seg selv.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helsepersonell er også mennesker som har lov å ta avgjørelser vedrørende deres egen helse, uten at du skal stå å dømme. Det er nok av helsepersonell som søker seg ut av helsevesnet, og altfor få som søker seg inn, vil du bidra til at det ikke skal være hjelp å få? 

Ja de kan bestemme selv. Men det er dritskummelt at antivitenskapen brer seg blant helsepersonell med utdannelse også. Jeg vil at de skal ta ansvar, spesielt ovenfor de aller svakeste som de jobber med. TS vil ikke en gang gjøre jobben sin i forhold til å vaksinere kolleger som har bestemt seg for å ta vaksinen. Da begynner det å bikke i ekstrem retning.

• Liker 13
Skrevet

Kan ikke forstå hvordan du skal kunne nekte å sette vaksinene, så fremt du har en utdanning som gjør deg kompetent til det. Det er jo ikke slik at vi kan nekte å gjøre jobben vår, selv om vi kanskje ikke ville gjort det samme selv. Vi må ha en skikkelig grunn. At du ikke vil ta den selv, er ikke grunn god nok. Hva skulle det bli da, hvis vi skulle nekte å gjøre det vi er ansatt for fordi vi ikke ønsker det samme selv.  Synes nok også du er forpliktet til å ta vaksinen også. Tatt i betraktning at du jobber med mennesker i risikogruppen. Men her tror jeg ikke noen kan tvinge deg. 

Anonymkode: 88b95...dfb

• Liker 9
Skrevet
Frøkensina skrev (8 minutter siden):

Kollegaene dine vil få satt vaksinen uansett (heldigvis!), så resultatet blir jo det samme for de uansett hvem som setter sprøytene. :klo: Nei dette er bare uforståelig og potensielt veldig farlig for pasientene som ikke kan beskytte seg selv.

Ja de kan bestemme selv. Men det er dritskummelt at antivitenskapen brer seg blant helsepersonell med utdannelse også. Jeg vil at de skal ta ansvar, spesielt ovenfor de aller svakeste som de jobber med. TS vil ikke en gang gjøre jobben sin i forhold til å vaksinere kolleger som har bestemt seg for å ta vaksinen. Da begynner det å bikke i ekstrem retning.

Antivitenskap du liksom. De som er skeptiske er ofte skeptisk av en grunn. At du skal stå med pekefingeren er ekstremt. De gamle får vaksinen sin de, de er beskyttet. 

• Liker 4
Skrevet

Tenk heller på de svake isteden for å tenke på deg selv.

Anonymkode: e6a0e...8aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Antivitenskap du liksom. De som er skeptiske er ofte skeptisk av en grunn. At du skal stå med pekefingeren er ekstremt. De gamle får vaksinen sin de, de er beskyttet. 

Du vet at alle ikke kan ta vaksine? Vi må jo beskytte dem også

Anonymkode: 55cb0...094

• Liker 8
Skrevet

Tenker det er ganske mange spl som gjør andre ting eller på en annen måte i disse dager, og at det er en del av dugnaden vi står i ( er spl selv). Som din leder ville jeg nok vært nysgjerrig på din skeptisk til vaksinen, og forsøkt å gi deg nok informasjon til at du trygt vil ta den selv også som en del av ditt samfunnsansvar som spl og medmenneske. Deretter ville jeg sikre meg at du fikk nok opplæring slik at du ble trygg på å sette vaksinen. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...